Nedan följer ett urval av de båtar jag seglat på, var jag seglat med dem och i vilken position.
Båtnamn Båttyp Tidsperiod Område Position Arken Koster 1966 – 67 Stockholm skärgård Besättning Ellinor Jog-kryssare 1968 – 69 Stockholm skärgård Delägare Carina Skärgårds 55 1970 – 73 Stockholm skärgård Delägare Unda (Magda IV) R-10 (52´) 1974 – 79 Stockholm skärgård Delägare Babette of Gorey Baltic 39, slup 1979 – 80 Kanarieöarna – Västindien Besättning Ereni CT 54, ketch 1980 – 81 Västindien – Bermuda – Azorerna – Grekland – Kanarieöarna – Västindien Besättning Cygnus Swan 65, ketch 1981- 82 Västindien – Hispaniola – Jamaica – Panama – Costa Rica – Mexico – San Francisco Besättning Sea Star S&S Oneoff 92´ 1982 Florida – Västindien Besättning Iaorana Swan 57, ketch 1982 Västindien Besättning Gone with the wind Swan 57, slup 1982 Västindien, Annapolis – Bermuda – Västindien Besättning Ioarana Swan 57, ketch 1983 Västindien – Honduras – Belize – Florida Besättning War Baby (Tenacious) S&S Oneoff 1983 Antigua Race week Besättning MaMu V Alden 75, ketch 1983 Västindien – Bermuda – Azorerna – Gibraltar Besättning Iaorana Swan 57, ketch 1983 – 86 New England – Nova Scotia – New York – Bermuda – Västindien – Bermuda – Long Island Sound – osv. Skeppare Sarah Ann Swan 46, slup 1984 Mallorca – Guerncey Besättning Prillan Norlin oneoff, 54´ 1988 Tunisien – Mallorca Besättning Shadowfax Swan 59, slup 1988 Göteborg – Madeira – Kanarieöarna – Cap Verde – Västindien Skeppare Kamome Tobu Oneoff 60´ 1989 Japan Besättning Alu Queen Pettersson oneoff 54´ 1990 Stockholm skärgård Skeppare Mareld Maxi 77 1991 – 97 Stockholm skärgård Ägare Mi Gaea Fead Ship 148´ motorbåt 1992 – 93 Helsingfors – Antibbes – Florida – Belize – San Blas – Panama Kanal – Costa Rica – Colombia – Los Rochas – Jungfruöarna – Bermuda – New York Egypten – Suezkanalen – Djibouti – Malaysia – Thailand Besättning Talisman Morgan 56´ketch 1993 Franska kanalerna Besättning Candela Jeanneau Sun Fizz 1994 Grekland Skeppare Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1995 Västindien – Azorerna – Falmouth – Kielkanalen – Stockholm Skeppare Candela Jeanneau Sun Fizz 1995 Turkiet Skeppare Loka One off Entonnare 1995 Gotland runt Navigatör Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1995 Stockholm – Falmouth – La Coruna – Kanarieöarna – Västindien Skeppare Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1996 Västindien – Azorerna – Falmouth – Kielkanalen – Stockholm Skeppare Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1996 Stockholm – The Solent – Bayona – Kanarieöarna – Västindien Skeppare Sula Swan 60, slup 1997 Flensburg – Kielkanalen – La Coruna – Bayona – Gibraltar – Mallorca Skeppare Peak Swan 65, ketch 1998 Bergen – Bodö – Lofoten Skeppare Carmela Nicholson 32, slup 1998 – 07 Stockholms skärgård Ägare Candela Jeanneau Sun Fizz 42´ 1999 Grekland Skeppare Necessity Jon 33, slup 2008 – 12 Stockholms skärgård Ägare Umatalu Oneoff 80´ slup 2009 Mallorca – Kanarieöarna Besättning Artimisia II Långedrag 326 slup 2010 Patagonien (Valdivia – Ushuaia) Besättning Azizam Oneoff 86´ katamaran 2017 – 18 Marseille – Teneriffa – Kap Verde – Västindien – Bahamas (Nassau) Besättning Sarita Solitaire 52, slup 2012 – Grekland (Joniska havet, Egeiska havet och Saroniska bukten) och Turkiet Delägare
Nedan följer de senaste uppdateringarna från Facebooksidan “Bortom horisonten ” med länkar som kan vara intressanta för långfärdsseglare. Få uppdateringar därifrån genom att gilla och följa sidan.
Comments Box SVG icons Used for the like, share, comment, and reaction icons
Ett fynd, dela gärna.
... Läs mer Se mindre
Sarita, Solitaire 52
bortomhorisonten.nu
Sarita är nu till salu!!Prissänkt till € 99 500 (125 000) Kontakta Magnus Linden vid intresse på mail:magnus (at) bortomhorisonten.nu Med rullfock oc
Att lära sig av andras erfarenheter är berikande. Här om en båt som förlorar styrförmåga på väg över Stilla havet som berättar vad som hände och hur de löste utmaningen.
... Läs mer Se mindre
Ett långseglarpar,Maria och Mark Lagerström, som nu seglar andra varvet runt jorden med sin båt Alice har en podd med olika ämnen där de resonerar om sina erfarenheter. Podden heter "Andra varvet".
... Läs mer Se mindre
En ny video om våra vandringar i Funäsfjällen sommaren 2022.
... Läs mer Se mindre
De som tar steget att passera genom Panamakanalen och fortsätta i Stilla havet är färre än de som seglar till Västindien och tillbaka så det skrivs inte lika mycket om den rutten. Här en artikel om planering för att segla i Stilla havet.
... Läs mer Se mindre
Ladda fler
Vi uppdaterar vår Facebooksida “Lucina & Magnus Bortom horisonten ” med mer vardagshändelser och funderingar ombord vårt hem s/y Sarita. Få uppdateringar därifrån genom att gilla och följa sidan!
Gårdagen slutade med en vacker solnedgång och en månskärva i ny som lös upp natten som blev lite kylig, det var 8 grader när vi gav oss av i gryningen. Under vår sista dag i Italien för denna gång kunde vi se Apenninernas berg bli allt lägre och odlingar av fruktträd, vindruvor och olivlundar åter dyka upp. När vi tog av mot kusten bredde ett slättland ut sig med rullande kullar och åkermarker där olika sädesslag och raps börjat gro. Ju närmare kusten vi kom desto mer tättbebyggt blev det och förstäder och städer avlöste varandra, men slutligen såg vi havet där det gick vita gäss på det blåa vattnet. Vi hade bokat kvällsfärjan från Bari och när vi kom fram var det fortfarande runt lunch så vi hittade en plats vid havet för att göra som italienarna, ta en siesta. Och när man är Italien så måste man ju äta en pizza bit på IKEA som vi passerade på väg till färjan. Nu sitter vi ombord och väntar på avfärd till Igoumenitsa så imorgon är vi hos Sarita igen.
... Läs mer Se mindre
Vi vaknade till en ny dag i Italien med en rosafärgade himmel. Som vanligt körde vi en bit innan vi stannade för frukost vid ett rastställe som hade lyxen med duschar. Vägen följde dalgångar i bergskedjan Apenninerna och snöklädda toppar på över 2000 meter syntes fortfarande och små bergsbyar med stenhus från vad som såg ut att vara medeltiden prydde många av bergen. Den stora skillnaden från dalen med floden Adige vid foten av Alperna var att här fanns inga odlingar, mer ödehus och orörda skogspartier. Vi hittade ett fint lunchställe vid en sjö som säkert är fullt av turister under högsäsong, men nu kunde Lucina njuta av badet helt ensam. Genom att undvika betalvägar så ser vi så mycket mer av Italien, men får också varierad kvalitet på vägarna och ganska mycket vägarbeten, men det gör resan också mer intressant. På slutet kom vi in i tätbebyggda områden men vi hittade en liten skogsväg som fungerar som nattplats.
... Läs mer Se mindre
Dagens etapp började kort efter gryningen från området runt Bolzano i norra Italien. Google maps ledde oss vidare på ej betalvägar söderut på en blandning av tvåfiliga motorvägar och vägar för smala för att två bilar kunde mötas. Dalgången och vägen följde floden Adige, den näst längsta i Italien, och Alpernas mäktiga berg hade fortfarande toppar på över 2000 meter som fortfarande var täckta med snö. Till väster om bergsryggen såg vi på kartan att Gardasjön låg, osynlig för våra ögon. Dalgången prunkade av fruktträd och varje centimeter som gick att odla användes. Först mest äpplen och andra frukter, sen tog vindruvorna över helt. Det var mycket aktiviteter vid odlingarna och ofta hamnade vi bakom en liten traktor på väg att gödsla eller bespruta frukterna. Vi hittade en fin frukostplats vid Villa Bortolazzi (se länk: villabortolazzi.it ) som visade sig vara ett konferenshotell men vi var där innan någon annan så vi kunde njuta av omgivningarna i lugn och ro. Ett elvafika vid vinodlingarna blev det också innan vi lämnade Alperna bakom oss och kom ut på den bördiga slätten. Vi fortsatte mot kusten men vid Ravenna sa Google Maps att vi skulle vända inåt landet. Där hittade vi en plats för natten i höjd med Florens uppe i bergen vid en bäck. Temperaturen som hållit sig över 25 grader kröp nedåt och vi kunde ta en kvällsmacka efter ett dopp i en behaglig värme. Nu har vi krupit in i vår lilla husbil och ligger skönt på våra madrasser inför natten.
... Läs mer Se mindre
Rostock och Tyskland välkomnade oss med ett vackert gryningsljus och en natur i nyanser av grönt med inslag av gula rapsfält, våren hade kommit så mycket längre här än i Skåne vi just lämnat. Vindkraftverken stod på rad och solceller glimmade i solskenet på väg söderut där vi hittade en övernattningsplats utanför Hof vid en skogsväg. Vi vaknade tidigt och njöt av fågelsången innan vi fortsatte färden vid sextiden och fick nästan motorvägarna för oss själva. Vi bestämde träff med ett svenskpar vi lärt känna (båtmänniskor som gått iland) som var på väg norrut från Grekland till Sverige med sin husbil. Vi möttes på en rastplats mellan München och Innsbruck där vi åt frukost. Sen vidare genom Alperna genom Brennerpasset och vips så var vi i Italien där vi började lurva på småvägarna, dels för att undvika betalvägar med framförallt för att få fler upplevelser och ett lugnare tempo. I närheten av Bolzano vid floden Adige hittade vi en nattplats där vi i strålande sol och över 25 grader kunde höra vattnets brus från bilen.
... Läs mer Se mindre
Rostock och Tyskland välkomnade oss med ett vackert gryningsljus och en natur i nyanser av grönt med inslag av gula rapsfält, våren hade kommit så mycket längre här än i Skåne vi just lämnat. Vindkraftverken stod på rad och solceller glimmade i solskenet på väg söderut där vi hittade en övernattningsplats utanför Hof vid en skogsväg. Vi vaknade tidigt och njöt av fågelsången innan vi fortsatte färden vid sextiden och fick nästan motorvägarna för oss själva. Vi bestämde träff med ett svenskpar vi lärt känna (båtmänniskor som gått iland) som varcpå väg norrut från Grekland till Sverige med sin husbil. Vi möttes på en rastplats mellan München och Innsbruck där vi åt frukost. Sen vidare genom Alperna genom Brennerpasset och vips så var vi i Italien där vi började lurva på småvägarna dels för att undvika betalvägar med framförallt för att få fler upplever och ett lugnare tempo. I närheten av Bolzano vid floden Adige hittade vi en nattplats där vi i strålande sol och över 25 grader kunde höra vattnet porla från bilen.
... Läs mer Se mindre
Ladda fler
Se fler videos från seglingar och resor på YouTube-kanalen . Nedan kan du se ett urval.
Läs bloggen om seglingen genom Patagonien 2010 ombord Milo Dahlmanns båt Artimisia II på hennes väg mot Antarktis.
Läs bloggen
Hej.
Jag har precis blivit ägare till Carmela
Har båten alltid hetat så?
Go båt säger
M larsson
Det stämmer bra! Grattis, det är en solitt byggd båt med klassiska linjer. Såg att den var till salu, lycka till och hör gärna av dig med vad du tänker åtgärda och har för planer!