Lyxliv med slitgöra

Att arbeta i tropiskt klimat med en värmande sol, azurblått vatten i kortbyxor med uppgiften att segla runt halva jorden på lyxiga segelbåtar låter som ett drömjobb. Det är det för många, men det är ingen drömtillvaro. Jag har gjort det i omgångar och ger lite inblick i vad det innebär.

Arbetet ger upplevelser och möjligheter utöver det vanliga med underbar segling, besök till exotiska platser, härligt väder, roliga fester, kamratskap och mycket mer. Men det är samtidigt ett krävande arbete. Det kan innebära att arbeta 15-20 timmar om dagen under en charter. Det kan också innebära att segla båten i hårt väder med liten besättning under stark tidspress för att hinna möta ägare som i en nyck ändrat sin ankomsttid och plats. Det kan innebära att under långa perioder bo tre, fyra besättningsmedlemmar du inte ens tycker om i en förpik med var sin liten garderob som enda stuvutrymme. Det kan innebära att arbete med material och i situationer där ett skyddsombud i Sverige med förfäran skulle stängt arbetsplatsen med omedelbar verkan. Det kan innebära att det sociala livet blir flyktigt när du inte vet vem, var och hur länge du skall träffa dina nya och gamla vänner under säsongen. 

Avkopplande segling ingår i löneförmånerna

Men allt det där är lätt att glömma bort när seglen fylls av en varm vind och båten accelererar i smult vatten bakom revet där man just varit och snorklat med gästerna i kristallklart vatten med färggranna fiskar och koraller, och nu är man på väg till en ny paradisö för nästa strandhugg. Och man får betalt för att göra det! Så visst finns det en attraktionskraft i yrkesvalet.

God mat är en viktig förutsättning för en lyckad charter.

Båtarna varierar från lyxiga segelbåtar (och motorbåtar) på femtio meter och uppåt till segelbåtar på dryga tio meter av varierande kvalitet, form, finish, sjösäkerhet och arbetsförhållanden. Besättningens storlek varierar från ensamma skeppare/ägare på de små båtarna till en besättning på över tio personer på de stora lyxbåtarna. Där finns positioner som värdar/värdinnor (stewardess), kallskänka, kock (ibland två, en för gäster och en för besättning), maskinister, däckspersonal (bousun. deckhand, mate och first mate) och skeppare. Segelbåtar runt femton till tjugo meter brukar ha tre personer i besättningen. skeppare, kock samt en gast.

Anställningsvillkoren inte lika reglerat som i Sverige. Den som ansvarar för beslutet om anställning är ofta skepparen. Ibland i samarbete med ägare och/eller den övriga besättningen. Skepparen anställs ofta av den avgående skepparen och/eller ägaren. Anställningar kan ske efter en pubkväll där killen du pratade med visade sig vara skeppare på den nyanlända båten som behövde en gast. Men oftast sker det genom de rekryteringsföretag som finns i branschen och/eller rekommendationer och kontakter (se artikel på Search web). 

Du kan dock bli avskedad lika snabbt som du blev anställd. Skälen behöver inte alltid vara rimliga. På de flesta båtar existerar nämligen inte ordet anställningstrygghet. Det blir dock allt vanligare med anställningskontrakt, speciellt för skeppare, även om det i praktiken inte har så stor betydelse.

För att kvalificera sig till jobbet bör man vara mångsysslare, vara positiv och möjlighetsinriktad, prestigelös, ha självdistans och humor samt vara anpassningsbar, eller inneha social kompetens som det så vackert heter. Det bra om du har någon av de internationella kommersiella licenser som är speciella för charterindustrin även om var båten är registrerad (nationalitetsflagga), var man seglar och vilken position man har påverkar vad som krävs.

Själva tillvaron ombord på en charterbåt kan sägas bestå av fyra delar: charterveckor (inklusive veckor med ägare ombord), reparation och underhåll, transportseglingar och avkoppling, eller R&R (Rest & Relaxation). 

Charterveckor

En charter varierar lite beroende på området den sker i, men de flesta sker i ett område med öar och möjlighet till strandhugg. Då gäller det att montera upp och ner soltält, ta upp och ner jollemotor och jolle, ta fram och sätt tillbaks alla vattenleksaker och detta flera gånger per dag då det kan bli fler strandhugg mellan seglingar. Sen skall gästerna ha mat och skjutsas in till stranden och på kvällen underhållas med öppen bar till småtimmarna. På natten gäller det att vakna innan gästerna då de lokala regnovädren kommer, squalls, och stänga alla luckor för att efter det slutat regna åter öppna dem (någon som kan upprepas flera gånger natt). Sen skall man vakna i soluppgången för att glad och positiv förbereda frukost och nästa dags aktivitet. 

Det gäller att se till att gästerna trivs ombord

Det är efter ett par såna veckor i följd som besättningen stapplar in på den lokala baren och alla närvarande får höra frustrationen över konstiga gäster flöda ut ur munnen i takt med att ölen flödar in. Om gäster som spiller vin på teakdäck, ändrar sig ständigt om vad de vill göra, måste bara ha diet coke fast den är slut, duschar upp allt vatten osv. Dessutom kan man ondgöra sig över alla okunniga på båtarna utan professionell besättning som ankrar för nära och draggar

Att hitta en egen ö höjer stämningen

Men efter en kväll och natt med förstående medmänniskor i baren så är man redo att ta nya tag i paradiset. Och det kan behövas då nästa gäng förväntansfulla gäster kan vänta redan dagen efter de förra lämnat, och då ska besättningen leende stå och vänta ombord en fult provianterad, nytvättad och skinande båt med en välkomstdrink in handen redo för en ny vecka med 15-20 timmars arbetsdagar. 

Många båtar har dock ett humant schema med inlagda pauser för varvsperioder och underhåll av båt samt avkoppling för besättningen. Under charterveckorna kan man också uppleva mycket fantastiskt tillsammans med gästerna, lite beroende på typen av båt. På mindre båtar blir kontakten med gäster mer intim och en del charterseglingar slutar med livslånga vänskaper. Men det finns också båtar som har principen att besättningen inte skall synas och ha kontakt med gästerna om det inte är absolut nödvändigt, men det är för det mesta på motorbåtar och de största lyxiga segelbåtarna. Det är på såna båtar som man innan ägare/gäster kommer kammar heltäckningsmattorna och sätter på sig vita handskar inför servering av maten. Där kan också besättningen ha egna hytter och leva i luftkonditionering, så både arbetsförhållanden och levnadsstandarden kan variera beroende på båt. 

Aktiviteter är viktiga som snorkling i Tobago keys i Västindien

När man har sitt hem på sin arbetsplats och man bor med sina arbetskamrater 24/7 är det lätt att betrakta båten som ”sin egen”. Man får inte glömma bort att det är ägaren som bekostar det hela och chartergäster som bidrar med att ofta betala stora summor för att få sin drömsemester, något som det är besättningens uppgift att på bästa sätt uppfylla. Normalt blir det en bra samhörighet med gästerna ombord och man har trevligt tillsammans och delar upplevelserna. Och en del av inkomsten för besättningen kommer från dricks som brukar bli runt 10% av charteravgiften.

Reparation och underhåll 

Alla båtar kräver reparation och underhåll så där är det ingen skillnad på charter- och de som är ute och längeseglar. Vad som skiljer lite grand är i vilken omfattning och vad som görs. Oftast finns det ekonomiska resurser bakom ägarna och det finns en professionell besättning som jobbar heltid på båten. Det gör att kraven är, och bör vara, högre på i vilket skick båten är. Och att besättningen skall klara av de flesta jobben själva utan inhyrda experter. 

Det finns mycket att putsa på en båt

Förutom det som gäller för alla båtar, att reparera det som går sönder och underhålla all utrustning för att förebygga att det inte går sönder, så spenderas relativt mycket tid på finish. Fernissade ytor får ett nytt lager minst varannan månad i tropikerna för att hålla sig snygga. Det gör också att med jämna mellanrum måste renskrapa trä för att lagren med fernissa åter skall kunna byggas upp. Det rostfria sköljs av med färskvatten och putsas dagligen. Om möjligt sköljs hela båten av med färskvatten och vinäger (bryter ned salt) efter varje havssegling, och sen torkas ytorna av med gummiskrapa och sämskskinn för att åter blänka.

Transportseglingar

De flesta charterbåtar förflyttar sig till nya områden beroende på säsongen, vanligast är Västindien på vintern och Medelhavet/Europa alternativt USA:s östkust på sommaren. För att ta sig dit behöver man ta sig en större sträcka över ett hav. Det blir ofta en njutbar avkoppling för besättningen ombord som kommer bort från pressen att hela tiden serva gäster, om nu inte ägaren vill följa med eller att man säljer platser med betalande gäster ombord (men då är det i teorin meningen att de ska hjälpa till). 

Transportseglingar mellan seglingsområdena kan innebära tuff segling ibland.

Ett tajt tidsschema kan dock störa och gör att hårt väder ibland är svårt att undvika, men många som söker sig till yrket gör det ju för att njuta av segling till havs, och det är på leveransseglingarna man då får sitt lystmäte tillgodosett. Det skapar också ett behov av att komplettera den ordinarie besättningen med en leveransbesättning, något som kan öppna chansen hos fler än ordinarie besättning, se artikel i förra numret av Search magazine. 

Avkoppling

Mitt i allt hårt arbete så behöver yrkesbesättningen avkoppling. Och det kommer alltid pauser i arbetet som möjliggör detta. Fördelen är att mycket av det man kopplar av med finns ombord. Det kan vara en snorkel eller dykutflykt. Eller ta en sväng på kite- eller vindsurfingbrädan när vinden tillåter, annars kan en tur på SUP-brädan vara ett alternativ. Många har jollar med tillräckligt med hästkrafter för vattenskidor, eller har en jetski ombord. Eller så kan man bara ligga och ta det lugnt på sandstranden och lyssna på vågornas svall. Men också att hyra bil eller mopeder tillsammans och utforska vad området man befinner sig har att erbjuda. Eller bara hänga på den lokala baren och festa loss i en jump-up i Västindien eller en pubkväll i Medelhavet som startar med happy hour.

Det gäller att njuta av tiden man är ledig för att orka

Semester brukar sällan finnas med men det kan man ta mellan jobben, och har man väl fått in foten i branschen brukar det vara lättare att hitta nästa jobb. Med ett intressant program för båten får man som besättning också uppleva fler platser på ett mer spännande sätt än de flesta andra resenärer. Och man gör det genom att segla dit. Så även om det inte är någon drömtillvaro så är det ett drömjobb för seglingsintresserade.

För de som vill söka arbete som seglare finns ett annat inlägg med tips och råd om detta och ett annat med fokus på nyttiga länkar på internet.

Share Button

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.