Gårdagen slutade med en vacker solnedgång och en månskärva i ny som lös upp natten som blev lite kylig, det var 8 grader när vi gav oss av i gryningen. Under vår sista dag i Italien för denna gång kunde vi se Apenninernas berg bli allt lägre och odlingar av fruktträd, vindruvor och olivlundar åter dyka upp. När vi tog av mot kusten bredde ett slättland ut sig med rullande kullar och åkermarker där olika sädesslag och raps börjat gro. Ju närmare kusten vi kom desto mer tättbebyggt blev det och förstäder och städer avlöste varandra, men slutligen såg vi havet där det gick vita gäss på det blåa vattnet. Vi hade bokat kvällsfärjan från Bari och när vi kom fram var det fortfarande runt lunch så vi hittade en plats vid havet för att göra som italienarna, ta en siesta. Och när man är Italien så måste man ju äta en pizza bit på IKEA som vi passerade på väg till färjan. Nu sitter vi ombord och väntar på avfärd till Igoumenitsa så imorgon är vi hos Sarita igen.
... Läs merSe mindre
Vi vaknade till en ny dag i Italien med en rosafärgade himmel. Som vanligt körde vi en bit innan vi stannade för frukost vid ett rastställe som hade lyxen med duschar. Vägen följde dalgångar i bergskedjan Apenninerna och snöklädda toppar på över 2000 meter syntes fortfarande och små bergsbyar med stenhus från vad som såg ut att vara medeltiden prydde många av bergen. Den stora skillnaden från dalen med floden Adige vid foten av Alperna var att här fanns inga odlingar, mer ödehus och orörda skogspartier. Vi hittade ett fint lunchställe vid en sjö som säkert är fullt av turister under högsäsong, men nu kunde Lucina njuta av badet helt ensam. Genom att undvika betalvägar så ser vi så mycket mer av Italien, men får också varierad kvalitet på vägarna och ganska mycket vägarbeten, men det gör resan också mer intressant. På slutet kom vi in i tätbebyggda områden men vi hittade en liten skogsväg som fungerar som nattplats.
... Läs merSe mindre
Dagens etapp började kort efter gryningen från området runt Bolzano i norra Italien. Google maps ledde oss vidare på ej betalvägar söderut på en blandning av tvåfiliga motorvägar och vägar för smala för att två bilar kunde mötas. Dalgången och vägen följde floden Adige, den näst längsta i Italien, och Alpernas mäktiga berg hade fortfarande toppar på över 2000 meter som fortfarande var täckta med snö. Till väster om bergsryggen såg vi på kartan att Gardasjön låg, osynlig för våra ögon. Dalgången prunkade av fruktträd och varje centimeter som gick att odla användes. Först mest äpplen och andra frukter, sen tog vindruvorna över helt. Det var mycket aktiviteter vid odlingarna och ofta hamnade vi bakom en liten traktor på väg att gödsla eller bespruta frukterna. Vi hittade en fin frukostplats vid Villa Bortolazzi (se länk: villabortolazzi.it) som visade sig vara ett konferenshotell men vi var där innan någon annan så vi kunde njuta av omgivningarna i lugn och ro. Ett elvafika vid vinodlingarna blev det också innan vi lämnade Alperna bakom oss och kom ut på den bördiga slätten. Vi fortsatte mot kusten men vid Ravenna sa Google Maps att vi skulle vända inåt landet. Där hittade vi en plats för natten i höjd med Florens uppe i bergen vid en bäck. Temperaturen som hållit sig över 25 grader kröp nedåt och vi kunde ta en kvällsmacka efter ett dopp i en behaglig värme. Nu har vi krupit in i vår lilla husbil och ligger skönt på våra madrasser inför natten.
... Läs merSe mindre
Rostock och Tyskland välkomnade oss med ett vackert gryningsljus och en natur i nyanser av grönt med inslag av gula rapsfält, våren hade kommit så mycket längre här än i Skåne vi just lämnat. Vindkraftverken stod på rad och solceller glimmade i solskenet på väg söderut där vi hittade en övernattningsplats utanför Hof vid en skogsväg. Vi vaknade tidigt och njöt av fågelsången innan vi fortsatte färden vid sextiden och fick nästan motorvägarna för oss själva. Vi bestämde träff med ett svenskpar vi lärt känna (båtmänniskor som gått iland) som var på väg norrut från Grekland till Sverige med sin husbil. Vi möttes på en rastplats mellan München och Innsbruck där vi åt frukost. Sen vidare genom Alperna genom Brennerpasset och vips så var vi i Italien där vi började lurva på småvägarna, dels för att undvika betalvägar med framförallt för att få fler upplevelser och ett lugnare tempo. I närheten av Bolzano vid floden Adige hittade vi en nattplats där vi i strålande sol och över 25 grader kunde höra vattnets brus från bilen.
... Läs merSe mindre
Rostock och Tyskland välkomnade oss med ett vackert gryningsljus och en natur i nyanser av grönt med inslag av gula rapsfält, våren hade kommit så mycket längre här än i Skåne vi just lämnat. Vindkraftverken stod på rad och solceller glimmade i solskenet på väg söderut där vi hittade en övernattningsplats utanför Hof vid en skogsväg. Vi vaknade tidigt och njöt av fågelsången innan vi fortsatte färden vid sextiden och fick nästan motorvägarna för oss själva. Vi bestämde träff med ett svenskpar vi lärt känna (båtmänniskor som gått iland) som varcpå väg norrut från Grekland till Sverige med sin husbil. Vi möttes på en rastplats mellan München och Innsbruck där vi åt frukost. Sen vidare genom Alperna genom Brennerpasset och vips så var vi i Italien där vi började lurva på småvägarna dels för att undvika betalvägar med framförallt för att få fler upplever och ett lugnare tempo. I närheten av Bolzano vid floden Adige hittade vi en nattplats där vi i strålande sol och över 25 grader kunde höra vattnet porla från bilen.
... Läs merSe mindre
Hej Magnus
Vi gick SSB kurs tillsammans.
Läste om din sida med seglarbloggar och det skulle vara roligt om vår kom med där. Vi är ute på längesegling och har kommit till Curacao. I slutet på året går vi igenom Panamakanalen och planen är att stanna i Stilla havet i ett par säsonger innan vi tar oss vidare västerut.
https://sailingbliss.com/blogg/
Hälsningar
Jocke och Cecilia Furusten
Bliss
Joakim.
Kul att ni kommit iväg! Självklart skall bloggen vara med :-). Lägger till den snarast.
Ha det bäst,
Magnus
Hej,
Jag har fått följande fråga från ett långseglande par Karibien. Har försökt hitta ett svar i den utmärkta boken – Bortom horisonten- men lyckas inte helt.
” måste man checka in på varje ö även om man inte går iland? Kan man ligga för ankar över natten med gul flagga hissad och sedan segla vidare på morgonen utan att checka in? ”
Tacksam för svar!
Anders A
Anders,
Tack för din fråga och kul att du uppskattade boken. Jag förstår frågan då de flesta öar i Västindien är olika länder så logistiken kan bli omfattande både tidsmässigt och ekonomiskt. Men utan att veta 100% törs jag påstå att det är en olaglig handling som om den upptäcks kan ge konsekvenser. De flesta av länderna i Västindien har regler där man för kortare vistelser kan klarera både in och ut på samma gång (då måste man lämna landet 24-72 timmar efter inklarering, tiden varierar för olika länder). Och de flesta har som regel att besättningen inte får gå i land innan skepparen gjort klart pappersarbetet (kan också variera). Men att segla förbi territorialvattnet utan att “stanna” är OK, men att ankra är att stanna till. De flesta har också som krav att första anhalt skall vara en “port of entry”, det är således inte tillåtet att första spendera ett dygn vid en fin obebodd ö för att nästa dag segla till inklareringsorten. Att sen det finns seglare som väljer att göra detta ändå (också att övernatta och sen segla vidare) är en kalkylerad risk. Själv har jag aldrig vågat detta annat än i Grekland när jag seglat i Turkiet. Det handlar nog både om kontroll och få in pengar för myndigheterna. Mycket bra info vad som gäller i olika länder finns på http://www.noonsite.com och om du vill ha ett 100% säkert svar rekommenderar jag att kontakta Hugo Tiberg, Kryssarklubbens juridiska expert.
Hoppas detta hjälper.
Seglarhälsningar,
Magnus