Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

Sarita

Sarita är till salu, nu prissänkt till €109 000

Vi har beslutat att skiljas från vårt älskade hem vår båt Sarita och vår livstil i denna form då vi är redo för nya äventyr som skymtar vid horisonten eller som ännu är dolda för oss. Sarita, Solitaire 52:an som vi seglat med i Medelhavet sedan 2012 och som varit vårt hem sedan 2017 och som vi renoverade och uppgraderade när vi stod på land mellan 2017-20, vill vi nu ska få möjlighet att segla vidare med nya ägare. Hon har för oss varit speciell med sina klassiska vackra linjer och stabila och trygga egenskaper. Sarita är nu utrustad, fixad och liksom vi redo för nästa fas i livet.

Det är en gedigen lista på projekt med förbättringar som vi genomfört under de senaste åren som de som är intresserade av Sarita kan läsa om på vår hemsida där också alla specifikationer, utrustning, uppgraderingar, historik och fler bilder finns med länkar till mer information.
Nu prissänkt till € 109 000 (125 000).

Sarita är en segelbåt som är en glädje att styra och hantera till havs. Designad av Sparkman & Stephens under samma period som de var huvuddesigners för Nautor, så är det bara naturligt att hennes skrovform påminner mycket om de klassiska Swan 65 och Swan 57. Hon hanterar oceansegling komfortabelt och säkert då hon rör sig mjukt i sjön, även på kryss när vågorna bygger på. Hon är dimensionerad med säkerhetsmarginaler, från sin mast och rigg (från Seldén med 12 mm rostfri wire) till en robust skädda för att skydda rodret. Hon är byggd av varvet Grand Harbour Yacht på Taiwan, ett kvalitetsvarv vilket märks på hur hon behållit sin skönhet genom åren även om det förekommit mycket uppgraderingar under tidens gång.

Saritas teakinredning ger en varm atmosfär i ruffen och inredningen är planerad för att kunna segla på världshaven med ett pentry som är format så du alltid har stöd. Här finns två djupa diskhoar och en kardanupphängd fyrlågig gasolspis med ugn. Hennes stora salongsbord i teak rymmer lätt upp till 12 personer i utfällt läge. Akterplattformen är mycket bekväm att bada från med sina djupa avsatser, en badstege och dusch. Med många Doradoventiler och 15 luckor som kan öppnas är ventilationen i båten utmärkt oavsett om man är till sjöss eller ligger för ankars. Vi har spenderat månader utan att gå in i marinor då Sarita numera med solceller och vindgenerator är självförsörjande på el och har över 1000 liter vatten i tankarna. Sarita är en bekväm kvalitetsbåt med vackra klassiska linjer och en intressant historik som är byggd för komfort oavsett om man ligger i en marina eller är på väg runt jorden för att uppleva nya äventyr. Hon har redan visat sig vara en utmärkt långfärdsbåt och har tagit tidigare ägare runt om på världshaven för att utforska många exotiska platser. Nu är hon redo att uppfylla någon annans seglare dröm och ligger och väntar i Preveza i Joniska havet.

Läs mer om Sarita på vår hemsida och och om intresse finns kan du kontakta oss genom att maila:
magnus (at) bortomhorisonten.nu. 

Dela gärna detta inlägg där det kan vara relevant.

Views: 1 750
Share Button

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »