Sarita, Solitaire 52 (svenska)

DSC01046

SARITA

Båttyp: Solitaire 52.11 (i grunden en Steven 50)

Konstruktör: Sparkman & Stephens (ritningsnummer 2390-C3)

Byggvarv: Grand Harbour Yachts, Taiwan

Film: Sarita summering av seglingar 2012-18

Film: Saritas segling 2015 från Tolvöarna via Cykladerna och Korintkanalen till Joniska havet.

Film: 13 weeks in 13 minutes, Sarita in Greece and Turkey 2013

Länk till Facebookgruppen Sarita sailing/experience

Data:

  • Byggnadsår: 1991
  • Call-sign: SKYR
  • Djupgående: 2,10 m
  • Byggnadsmaterial: Glasfiber
  • Största längd: 15,80 m
  • Största bredd: 4,36 m
  • Bruttovikt: 18 ton
  • Masthöjd: 23 meter
  • Motor: Yanmar Diesel 80 HK (2005), modell 4JH2M-HTE
  • Två rostfria vattentankar (ca 1 200 liter)
  • En aluminium dieseltank (ca 450 liter)
  • En rostfri septiktank till vakuumtoaletten

 561837_10150749425673805_3986051_n

Ackommodation: 

  • 5 hytter med totalt 9 kojer (förutom salong och sittbrunn):
  • 3 hytter med dubbelkojer
  • 1 hytt med en singelkoj
  • 1hytt med två singelkojer (över och under)
  • Två toaletter med dusch (en elektrisk vakuum toalett och en manuell)
  • En dusch vid akterplattformen
  • Tryckvatten (varmt vatten från värmeväxlare från motorn)
  • Kylskåp
  • Gasolspis med ugn

523227_10150749420908805_367761475_n

Navigationsbord med bland annat:

  • Radar
  • Sjökortsplotter
  • 2 GPS givare
  • Vindinstrument
  • Ekolod
  • Logg
  • SSB (Kortvågsradio)
  • VHF (fast och handhållen)
  • Stereo med CD spelare och högtalare i salong och sittbrunn

1456698_10151997981288805_1279465139_n

Exempel på övrig utrustning:

  • Gummijolle med en 6 HK utombordsmotor
  • Rullgenua
  • Rullstor
  • Bogpropeller
  • Ankarspel med 90 meter rostfri kätting
  • 1 livflotte för 8 personers
  • Bra ventilation genom Doradoventiler och nya Lewnar luckor
  • Permanent solskydd över sittbrunn (bimini)
  • Soltält
  • Badplattform från aktern med stege och dusch
  • 6 gelbatterier á 220 ampére
  • Startbatteri på 200 ampére
  • 4 solceller på totalt 440 Watt
  • En vindgenerator
  • Ett vindroder, Royal Perfect

1450294_10151997979698805_1344225320_n

Exempel på allmän personlig utrustning:

  • 10 livselar
  • 10 flytvästar (lite olika modeller)
  • 2 Livbojar
  • Begränsat antal regnjackor
  • Fullt utrustat pentry (kök) för minst 10 personer

562155_10150749418343805_12681269_n

Saritas historia

Text från tidigare ägarna Christer Lefvendahl och Annika Ottander:

“Sarita, en Solitaire 52.11 byggdes på Grand Harbour Yacht i Taiwan 1991. Det är en Sparkman & Stephens konstruktion och har ritningsnummer 2390-C3. I grunden är det samma konstruktion som Stevens 50, aft cockpit version men förlängd och något förändrad. Varvet bygger båtar av mycket hög kvali­tet med inriktning mot en relativ begränsad kundkrets. Stevens båtarna är alla byggda på Grand Harbour Yachts.

Enligt uppgift byggdes sju till tio, Solitaire 52.11. En systerbåt fanns i Kroatien och bedrev charter, en annan finns i Holland. Sarita byggdes för Dr Kurt Eckers räkning. Dr Ecker driver ett större charterföretag i Medelhavet och i Polynesien. Sarita var Dr Eckers privata yacht och döptes efter ett mumiefynd av en ung Inkaprinsessa i Anderna, hon kallades lilla Sara, därav Sarita.

Sarita levererades till Grekland där utrustning och de sista delarna monterades. Riggen levererades av svenska Seldéns till Grekland. 60% av hennes matrial är tillverkat i USA varför Sarita på det sättet fick US Coast Guards aprovals som tillverkad i USA. Milan Petranovic var ansvarig för slutförandet av byggnationen då Sarita låg i Grekland. Milan fungerade som ansvarig skeppare/handhavare för Sarita hela tiden medan båten var i Kurt Eckers ägo. De mesta av uppgifterna om hennes historia innan vi köpte henne kommer från Milan.

Sarita färdigställdes under sommaren 1991. På hösten seglades hon till Kanarieöarna med Milan som skeppare. Där skiftades besättning och den kände tyske seglaren Bobby Schenk tog över som skeppare. Under hans ledning och med betalande besättning genomfördes ett projekt, ”Transatlantik in die Sonne”. Man tog bort alla navigationsutrustning, inklusive autopilot eftersom även denna styrdes av en kompass. Med olika åldriga tekniker seglade man därefter till Västindien. Projektet resulterade i en bok med samma namn som projektet.

1993 – 95 gjordes en jorden runtsegling med betalande besättning. Seglingen genomfördes mot vinden söder om världens kap. Under 1996 -1998 hade Sarita Polynesien som bas. Hon användes som Kurt Eckers privata yacht samt genomförde en del längre seglingar med betalande besättning. Därefter flyttades Sarita till Medelhavet samtidight fortsatte de längre seglingarna ofta som olika projekt, bland annat seglade Sarita till Indien t/r och liksom tidigare med betalande besättning. Hösten 2003 på väg upp från Suez kanalen hamnade man i mycket hårt väder och av olika anledningar förlorar man riggen. Man söker nödhamn i Haifa, Israel där man också monterar en från Göteborg nedflugen ny mast. Den nya masten är något lägre än originalmasten men av samma modell.

2005 byter man motor, en Yanmar 4JH2M-HTE PÅ 80 HKR. Samtidigt tar man bort dieselgeneratorn. I februari 2006 köper vi Sarita av Kurt Ecker. Då har hon Koper i Kroatien som hemmahamn men för fortfarande Österrikisk flagg. I augusti samma år transporterar vi Sarita landvägen från Slovenien till Kiel, där hon mastas på och seglas vidare till Stockholm med ett kortare besök på Västkusten. Under hösten mäts hon in av Sjöfartsverket och får svensk registrering med SKYR som betäckning. Samtidigt passar vi på att mäta in Sarita för ett Panama kanalcertifikat. Nu, 2012 ligger Sarita återigen i Medelhavet, i Preveza, Grekland.

Under åren i Sverige genomgick Sarita en ordentlig uppgradering. Under vintern 2006-07 renoverade vi den stående riggen, nya stag och renovering av rullreven. Kontinuerlig därefter har hela den löpande riggen byts ut. Samtliga winschar, inklusive ankarwinch chromas om. Ny akterstagssträckare monteras. Ny radar inklusive plotter monteras 2008. Vidare byts den fasta propellern till en trebladig Max-Prop. Samma år lackas hela interiören, vissa trädetaljer förnyas. Dessutom byggs de två förliga hytterna om till en större owners cabin. Arbetet utförs av Roland Palm känd båtbyggare på Dalarö. Samtliga pumpar byts ut, dessutom anpassas den aktre toaletten till ett nytt septik system. Toaletten byts ut till en Blake vakuumtoalett för att spara på vattenåtgången, arbetet slutförs 2009. Vi gör en översyn av teakdäcket samt byter golvlister i salong och vissa hytter. Nytt kylskåp installeras samt ny bänkbeklädnad i pentry.

I maj 2010 seglas Sarita ner till Kiel för vidare transport landvägen till Slovenien. Under vintern 2010 – 2011 genomgick Sarita en omfattande renovering. Hela aktern byggdes om. Den plastades om och nya steg med bättre lutning byggdes upp samt ny teak lades. Hela skrovet hyvlades och slipades ner, både över och under vattenlinjen. Därefter spacklades och epoxibehandlades hela skrovet, under vattenlinjen med fem lager epoxi, över vattenlinjen med tre lager. Ingen osmos kunde konstateras. Därefter lackas friborden med fem lager Hempel Light två komponentfärg

Under 2010 – 2011 byttes motor till ankarspel. Nytt slutet startbatteri om 200 ampére. Tidigare under 2009 byttes samtliga förbrukningsbatterier ut, 6 st gelbatterier om 220 ampére installerades. 2 st solceller monterades 2009. En ny facsimilmottagare av märket Furuno installerades 2010. Under hösten 2010 uppgraderades bogpropeller och ankarutrustning, då byttes också däckslucka till ankarbox. De övriga däcksluckorna byttes samtliga 2006. De flesta Dorado ventilers huvar byttes ut samma år.”

Vi köpte Sarita 2012 och har seglat i de grekiska och turkiska farvattnen sedan dess. Vi bor sedan 2017 permanent på Sarita och har också efter säsongen 2017 haft en underhållsperiod då vi stått på land på Cleopatra Marina i Preveza. Under de mer än två år vi stått på land har vår arbetslista varit lång, se blogginlägg om detta, och de större åtgärderna har varit/håller vi på med:

  • Borttagande av läckande teakdäck, torka ur distanmaterialet i däcket (inkl borra upp och fylla över 3000 borrade hål med epoxy) och målning av däcket
  • Bortmontering av motor för totalrenovering för att bl a byte av motorfästen, packbox (till Volvo dripless), cutlass, turbo, oljekylare till växellåda samt genomgång och renovering av mycket kringutrustning inklusive injektorer, startmotor, värmeväxlare och generator
  • Köp och installering av dubbla parallella försliter för diesel inklusive nya diseselslangar
  • Rengöring av vattenavskiljare/ljuddämpare samt byte av avgasslang och vakuumventil
  • Borttagande av gammal och montering av nya isoleringsplattor till motorrummet
  • Rengöring, förbättring med epoxy och målning av utrymmet under motorn
  • Ombyggnad av utrymmet bakom motorn för bättre förvaring och luftinsläpp till motorn, inklusive minska djupet av sittbrunnslådan
  • Borttagande och tätning av de fyra stora ventilerna i salongen, inklusive byte av trä.
  • Köp och installering av ny kickstång med gasfjäder
  • Renovering av ankarvinsch
  • Köp av nya ankare, ett 40 kilo Rocna och ett 35 kg Wasi Bügel
  • Köp och installering av ett vindroder
  • Köp och uppgradering till Raymarin i70 displayer för navigation och vind
  • Konstruktion av ny bimini stomme för att hålla solceller
  • Köp och installering av fyra nya solceller á 110 Watt styck inklusive en MPPT regulator
  • Köp och installering av en vindgenerator
  • Byta av samtliga skrovgenomföringar till True Design kompositmaterial (typgodkända av försäkringsbolag)
  • Rengöring av gråvattentanken
  • Byte av nästan samtliga slangar i vatten- och avloppssystemen
  • Köp och byte av tryckvattentank
  • Tätning av läckor i tryckvattensystemet (akterdusch och bägge toaletter)
  • Rengöring och målning av kölsvin
  • Rengöring och målning av akterstuv, inklusive hydraylstyrningssystemet
  • Uppgradering av många av elkablarna och utrensning av gamla oanvända kablar
  • Köp och installering av ny batteriladdare
  • Köp och installering av en Inverter (12V till 220 V)
  • Köp och tillskärning av nya dynor till salongen inklusive att sy ny klädsel till dem
  • Renskrapa sittbrunnsdurkarna och olja in med Ovatrols Deckolje 1 och 2

Om du vill segla med oss, gå med i vår Facebook grupp.

Share Button

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.