Nedan följer ett urval av de båtar jag seglat på, var jag seglat med dem och i vilken position.
Båtnamn Båttyp Tidsperiod Område Position Arken Koster 1966 – 67 Stockholm skärgård Besättning Ellinor Jog-kryssare 1968 – 69 Stockholm skärgård Delägare Carina Skärgårds 55 1970 – 73 Stockholm skärgård Delägare Unda (Magda IV) R-10 (52´) 1974 – 79 Stockholm skärgård Delägare Babette of Gorey Baltic 39, slup 1979 – 80 Kanarieöarna – Västindien Besättning Ereni CT 54, ketch 1980 – 81 Västindien – Bermuda – Azorerna – Grekland – Kanarieöarna – Västindien Besättning Cygnus Swan 65, ketch 1981- 82 Västindien – Hispaniola – Jamaica – Panama – Costa Rica – Mexico – San Francisco Besättning Sea Star S&S Oneoff 92´ 1982 Florida – Västindien Besättning Iaorana Swan 57, ketch 1982 Västindien Besättning Gone with the wind Swan 57, slup 1982 Västindien, Annapolis – Bermuda – Västindien Besättning Ioarana Swan 57, ketch 1983 Västindien – Honduras – Belize – Florida Besättning War Baby (Tenacious) S&S Oneoff 1983 Antigua Race week Besättning MaMu V Alden 75, ketch 1983 Västindien – Bermuda – Azorerna – Gibraltar Besättning Iaorana Swan 57, ketch 1983 – 86 New England – Nova Scotia – New York – Bermuda – Västindien – Bermuda – Long Island Sound – osv. Skeppare Sarah Ann Swan 46, slup 1984 Mallorca – Guerncey Besättning Prillan Norlin oneoff, 54´ 1988 Tunisien – Mallorca Besättning Shadowfax Swan 59, slup 1988 Göteborg – Madeira – Kanarieöarna – Cap Verde – Västindien Skeppare Kamome Tobu Oneoff 60´ 1989 Japan Besättning Alu Queen Pettersson oneoff 54´ 1990 Stockholm skärgård Skeppare Mareld Maxi 77 1991 – 97 Stockholm skärgård Ägare Mi Gaea Fead Ship 148´ motorbåt 1992 – 93 Helsingfors – Antibbes – Florida – Belize – San Blas – Panama Kanal – Costa Rica – Colombia – Los Rochas – Jungfruöarna – Bermuda – New York Egypten – Suezkanalen – Djibouti – Malaysia – Thailand Besättning Talisman Morgan 56´ketch 1993 Franska kanalerna Besättning Candela Jeanneau Sun Fizz 1994 Grekland Skeppare Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1995 Västindien – Azorerna – Falmouth – Kielkanalen – Stockholm Skeppare Candela Jeanneau Sun Fizz 1995 Turkiet Skeppare Loka One off Entonnare 1995 Gotland runt Navigatör Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1995 Stockholm – Falmouth – La Coruna – Kanarieöarna – Västindien Skeppare Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1996 Västindien – Azorerna – Falmouth – Kielkanalen – Stockholm Skeppare Sway af Tammsvik Swan 651 (71´) slup 1996 Stockholm – The Solent – Bayona – Kanarieöarna – Västindien Skeppare Sula Swan 60, slup 1997 Flensburg – Kielkanalen – La Coruna – Bayona – Gibraltar – Mallorca Skeppare Peak Swan 65, ketch 1998 Bergen – Bodö – Lofoten Skeppare Carmela Nicholson 32, slup 1998 – 07 Stockholms skärgård Ägare Candela Jeanneau Sun Fizz 42´ 1999 Grekland Skeppare Necessity Jon 33, slup 2008 – 12 Stockholms skärgård Ägare Umatalu Oneoff 80´ slup 2009 Mallorca – Kanarieöarna Besättning Artimisia II Långedrag 326 slup 2010 Patagonien (Valdivia – Ushuaia) Besättning Azizam Oneoff 86´ katamaran 2017 – 18 Marseille – Teneriffa – Kap Verde – Västindien – Bahamas (Nassau) Besättning Sarita Solitaire 52, slup 2012 – Grekland (Joniska havet, Egeiska havet och Saroniska bukten) och Turkiet Delägare
Nedan följer de senaste uppdateringarna från Facebooksidan “Bortom horisonten ” med länkar som kan vara intressanta för långfärdsseglare. Få uppdateringar därifrån genom att gilla och följa sidan.
Comments Box SVG icons Used for the like, share, comment, and reaction icons
Nu sänkt pris på vår segelbåt Sarita, vår Sparkman & Stephens ritade bostad sedan sex år. Hon ligger på land i Preveza i Grekland i väntan på en ny ägare för att segla i Joniska havet med sitt turkosa vatten, många skyddande ankarplatser och behagliga vindar, men är också redo att ta dig var du vill i världen. Solitaire 52:an Sarita kan bli din för €109 000. Läs mer om Sarita och alla specifikationer på vår hemsida (länk nedan) Dela gärna.
... Läs mer Se mindre
Sarita, Solitaire 52
bortomhorisonten.nu
Sarita är nu till salu!!Prissänkt till € 109 000 (125 000) Kontakta Magnus Linden vid intresse på mail:magnus (at) bortomhorisonten.nu Med rullfock o
Ankringen konst är en del av säkerhetstänket på en segelbåt där ett extra ankare är en delmängd som inte pratas så mycket om. Här en artikel om varför det är bra med ett extra ankare (hur den kan användas). Saknar dock alternativet att fästa den på huvudankarets kätting som tyngd/extraankare, men många bra tips och tankar finns här.
... Läs mer Se mindre
8 uses for a kedge anchor
www.yachtingmonthly.com
Is your kedge anchor lying forgotten in its locker? Vyv Cox outlines eight ways you can put it to good use
Search Magazine pushar för en artikel jag skrev en tid tillbaka om att segla 24/7 på havet med lite tips och råd.
... Läs mer Se mindre
Ladda fler
Vi uppdaterar vår Facebooksida “Lucina & Magnus Bortom horisonten ” med mer vardagshändelser och funderingar ombord vårt hem s/y Sarita. Få uppdateringar därifrån genom att gilla och följa sidan!
Förra sommaren vandrade Nora gröna bandet, en vandringsled genom Sveriges fjällkedjor på 1300-1500km. Leden passerar i närheten av vår stuga och idén föddes att vi skulle välkomna dessa vandrare för övernattning,mängder av energirik mat och hejarop. Igår morse öppnade vi vårt lilla hem för vandrarna och redan på kvällen hämtade vi vår första gäst, Madeleine Andersson, som startade sin vandring i Treriksröset den 1 augusti och har gått 20-40 km om dagen sedan dess. Det har blåst hårda vindar och regnat mycket och markerna är vattenfyllda så stugan fylldes snart med tält och annan utrustning på tork och kängor för lagning.Efter en kväll med mycket mat och skratt och en god natts sömn så skjutsade vi tillbaka henne till vandringsleden där hon vandrade vidare på sitt stora äventyr mot den sista sträckan och målet i Grövelsjön. Stort Tack Madeleine för att du med så mycket entusiasm och glädje ville dela samtal om livet och dina drömmar med oss. Följ Madeleines vandring på Instagram :instagram.com/madde_96?igshid=NzZhOTFlYzFmZQ== Eller läs mer om gröna och vita bandet:www.vitagronabandet.se/sv-SE/regler-anm%C3%A4lan-mm/regler-anm%C3%A4lan-25058957
... Läs mer Se mindre
Upp till ett i höstskrud klätt kalfjäll bakom huset med utsikt över Hamrafjället, Skarvarna och Malmbäcksstugan. Det är vått i markerna efter allt regn men nu lyser solen upp alla färger och fortfarande finns det gott om lingon, blåbär och kråkbär och i skogen har trattkantarellerna kommit. Frisk luft att andas, nästan folktomt på ett vackert fjäll och möjlighet att ta tillvara det som naturen erbjuder. Vi mår bra här.
... Läs mer Se mindre
Härligt med egenproducerad färskpotatis, tack Henny Dahlberg, kompletterat med lite självplock.
... Läs mer Se mindre
Hemma igen! Sista dagen blev det mest att köra med regntunga moln över oss vilket inte påverkade vyerna så mycket då bergen blev lägre och rundare och inte stack upp så högt bland molnen. När vi närmade oss Trondheim var det mycket vägarbete och tunnlar men vägen var vacker där den följde fjorden. Vi promenerade runt i staden ett par timmar i regnet och slogs av att det var första gången på länge vi var i en storstad (knappt 200 000 innevånare) och såg människor på väg till arbete i kostymer istället för vandringskläder. Trondheim var vacker med alla kanaler och gågator, blir nog fler besök då staden inte ligger mer än ett par timmar från Tänndalen. Det var varmt också, närmare 20 grader och lövträden var fortfarande gröna så hösten var inte längre så påtaglig. Om man istället för att åka till Tänndalen från Trondheim över Röros utan istället tar väg 705 som kommer till Brekken innan gränspassagen passerar man över en fjällplatå över trädgränsen. Ju högre vi kom och ju närmare Sverige vi kom desto färggrannare blev träden och myrarna. Hösten var tillbaka och vi var tillbaka till vårt lilla hus på Åsvallen. Vi trivs i fjällen.
... Läs mer Se mindre
En dag med variation. Under natten vaknade vi flera gånger av att bilen skakade i stormbyarna och regnet smattrade i plåten, men vi låg tryggt kvar i CaddyAddy. På morgonen stod bilen i en sjö av vatten och vi kände tacksamhet över att vi inte sov i ett tält och att vi inte valt att ta vägen över Kiruna tillbaka (som hade en halv meter snö) med våra sommardäck. Frukost vid en bänk i vatten och sen vidare söderut på E6. I början med låga moln där man kunde skönja bergen runtom, där de högsta fått ett tunt lager med nysnö, sen med ihållande regn där inget syntes mer än närområdet. Det var nästan skönt att vila sinnena ett tag från alla intryck av skönheten vi passerat och nu kunna köra i lugn takt med fokus på vägbanan. Efter ett tag gick vägen sakta men säkert uppåt medan temperaturen sakta gick nedåt. Vi var på väg upp mot Saltfjellet. När vi började se snön och snömodd som sköts åt sidan av en plogbil var vi nära nollstrecket på termometern, från 9,5 när vi startade. Det var fortfarande vatten och inte is på vägen och när vi passerade polcirkeln och vägens högsta punkt, runt 700 meter, började det gå nerför och temperaturen upp igen och faran var över och vi kunde njuta för fullt av de vita vidderna. Passagen över Saltfjellet påminner mycket om Flatruet mellan Mittådalen och Ljungdalen. Sen bar det ner i dalgångar där vägen följde älvar, genom tunnlar och då en ny väg håller på att byggas så blev det många passager med enkelfiligt väg med trafiksignaler, eller följebil, på många arbetsplatser. Sikten var fortsatt dålig i regnet så vi såg inte mycket av omgivningen. När vi kom in i Tröndelag fylke så började det ljusna så vi fick leta nattplats i uppehållsväder. Nu ligger vi till kojs under våra sovsäckar och myser.
... Läs mer Se mindre
Ladda fler
Se fler videos från seglingar och resor på YouTube-kanalen . Nedan kan du se ett urval.
Läs bloggen om seglingen genom Patagonien 2010 ombord Milo Dahlmanns båt Artimisia II på hennes väg mot Antarktis.
Läs bloggen
Hej.
Jag har precis blivit ägare till Carmela
Har båten alltid hetat så?
Go båt säger
M larsson
Det stämmer bra! Grattis, det är en solitt byggd båt med klassiska linjer. Såg att den var till salu, lycka till och hör gärna av dig med vad du tänker åtgärda och har för planer!