Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

Sarita, Solitaire 52

Sarita är nu till salu!!
Prissänkt till € 109 000 (125 000)

Kontakta Magnus Linden vid intresse på mail:
magnus (at) bortomhorisonten.nu

Med rullfock och rullstor reglerar man snabbt segelytan efter vindstyrkan.
Båttyp: Solitaire 52.11 (i grunden en Steven 50)
Konstruktör: Sparkman & Stephens (ritningsnummer 2390-C3)
Byggvarv: Grand Harbour Yachts, Taiwan
Position: Preveza, Joniska havet

Vi har beslutat att skiljas från vårt älskade hem vår båt Sarita och vår livstil i denna form då vi är redo för nya äventyr som skymtar vid horisonten eller som ännu är dolda för oss. Sarita, Solitaire 52:an som vi seglat med i Medelhavet sedan 2012 och som varit vårt hem sedan 2017 och som vi renoverade och uppgraderade när vi stod på land mellan 2017-20, vill vi nu ska få möjlighet att segla vidare med nya ägare. Hon har för oss varit speciell med sina klassiska vackra linjer och stabila och trygga egenskaper. Sarita är nu utrustad, fixad och liksom vi redo för nästa fas i sitt livet.

Sarita är en segelbåt som är en glädje att styra och hantera till havs. Designad av Sparkman & Stephens under samma period som de var huvuddesigners för Nautor, så är det bara naturligt att hennes skrovform påminner mycket om de klassiska Swan 65 och Swan 57. Hon hanterar oceansegling komfortabelt och säkert då hon rör sig mjukt i sjön, även på kryss när vågorna bygger på. Hon är dimensionerad med säkerhetsmarginaler, från sin mast och rigg (från Seldén med 12 mm rostfri wire) till en robust skädda för att skydda rodret. Hon är byggd av varvet Grand Harbour Yacht på Taiwan, ett kvalitetsvarv vilket märks på hur hon behållit sin skönhet genom åren även om det förekommit mycket uppgraderingar under tidens gång.

Saritas teakinredning ger en varm atmosfär i ruffen och inredningen är planerad för att kunna segla på världshaven med ett pentry som är format så du alltid har stöd. Här finns två djupa diskhoar och en kardanupphängd fyrlågig gasolspis med ugn. Hennes stora salongsbord i teak rymmer lätt upp till 12 personer i utfällt läge. Akterplattformen är mycket bekväm att bada från med sina djupa avsatser, en badstege och dusch. Vi har spenderat månader utan att gå in i marinor då Sarita numera med solceller och vindgenerator är självförsörjande på el och har över 1000 liter vatten i tankarna. Med många Doradoventiler och 15 luckor som kan öppnas är ventilationen i båten utmärkt oavsett om man är till sjöss eller ligger för ankars. Sarita är en bekväm kvalitetsbåt med vackra klassiska linjer och en intressant historik som är byggd för komfort oavsett om man ligger i en marina eller är på väg runt jorden för att uppleva nya äventyr. Hon har redan visat sig vara en utmärkt långfärdsbåt och har tagit tidigare ägare runt om på världshaven för att utforska många exotiska platser. Nu är hon redo att uppfylla någon annans seglare dröm och ligger och väntar i Preveza i Joniska havet.

Videos från seglingar med Sarita

Om du vill uppleva mer av Sarita så har vi gjort tre videos under våra seglingar med henne.

Med ankare i fören och linor iland ligger Sarita fint i viken med soltaket på.

Grunddata:

  • Byggnadsår: 1991
  • Registrerad i Transportsstyrelsens fartygsregister
  • Call-sign: SKYR
  • MMSI nummer: 265650270
  • Djupgående: ca 1,90 m
  • Byggnadsmaterial: Glasfiber
  • Största längd: 15,80 m
  • Största bredd: 4,36 m
  • Bruttovikt: ca 18 ton
  • Masthöjd: 23 meter

Motor, tankar och pumpar:

  • Motor: Yanmar Diesel 72 HK (från 2005 renoverad 2020), modell 4JH3-TE, 4400 motortimmar
  • Växellåda: ZF 15 MIV
  • Max Prop trebladig folding propeller
  • En fast trebladig propeller i reserv
  • Dubbla förfilter till motorn av Racore typ som var och en kan bytas under motorgång (2019)
  • Volvos “Black Jack” packbox propelleraxeltätning (2020)
  • Ny Cutlass bearing (2020)
  • Bogpropeller från Vetus
  • Två rostfria vattentankar (ca 1 100 liter) med inspektionsluckor
  • En aluminium dieseltank (ca 450 liter) med inspektionslucka
  • En rostfri septiktank till aktre toaletten (ca 100 liter) med inspektionslucka
  • En sluten gråvattentank i kölsvinet (all disk och duschvatten går dit)
  • Yamaha Gummijolle med uppblåsbar botten (upp till 15 hk motor)
  • 6 HK Mercury Model no: 1-F06201EL fyrtaktare utombordsmotor (2015) 
  • Motorlyft i rostfritt för utombordare, upp till 50 kg
  • Pumparna för septitanktömning, gråvattentanktömning och kölsvinstömning (en av länspumparna) är alla av samma modell, Waste pump Jabsco 19LPM No 50890-1000 (reserv finns ombord)
  • Pentrypump för tryckvatten Jabsco Par Max 2,9
  • Kylvattenpump för kylen är Shureflow 3901-0214

Inredning: 

  • 5 hytter med totalt 9 kojer (förutom salong och sittbrunn):
  • 3 hytter med dubbelkojer
  • 1 hytt med två singelkojer (över och under)
  • 1 hytt omgjord till förvaring/reservdelslager/verkstad som enkelt kan återställas till en singelkoj
  • 12V fläktar till alla kojer i hytterna samt två i salongen
  • 2 toaletter (en normal Jabsco toalettstol med direkt utlopp, en stor Jabsco toalettstol med utlopp till septitank), båda med dusch
  • 1 dusch vid akterplattformen
  • Varmvattenberedare ( 2019) Quick B3 40 liter (B34012S) från elpatron (220 V) eller värmeväxlare från motorn
  • U-format pentry
  • ryckvatten för färskvatten
  • Omkoppling möjlig till fotpump för färskvatten i pentry
  • Fotpump för saltvatten i pentry
  • Två djupa rostfria diskhoar
  • Stor kylbox i pentry med tillgång från sidan eller från toppen, Waeco ColdMachine 87 med vattenkyld kompressor
  • Waeco CFX 35 12/220V, 35 liter kylbox i soffan (2018)
  • Gasolspis Alpes fyra lågor med ugn, nya brännare från 2020
  • Fullt utrustat pentry (kök) för minst 10 personer
  • Salongen och navigationsstationen har nya sittdynor och samtliga har ny marinblå klädsel och ny ljusblå överdragsklädsel som skydd
  • Samtliga 39 lampor bytta till LED
  • 3 mobila oljebaserade element (220V)
Sarita’s layout

Navigationsutrustning:

  • Radar (Raymarine)
  • Sjökortsplotter (Raymarine 120)
  • 2 GPS givare, en till plotter, en till AIS (Raymarine)
  • Vindinstrument (Raymarine i60)
  • 2 multidisplayer (Raymarine i70), en vinddisplay i60
  • Autopilot (Raymarine 6002 hydraulic steering)
  • Kortvågsradio (Kenwood HF Tranciver TS50
  • Antenna tuner till krotvågsradio (GC SG-230 Smartuner Antenna Coupler)
  • VHF, fast installerad (Sailor Compact RT2048)
  • VHF handhållen (Cobra Marineradio MR HH325, 2021) 
  • VHF handhållen i grab bag , ICom
  • AIS Raymarine 610 (mottagare och sändare)
  • Antenna splitter (True Heading  SRT-MTB-ANS)
  • Skrivande barometer (MeteoLiner)
  • Stereo med CD spelare Extern ingång och vattentäta högtalare i salong och sittbrunn (Kenwood KDC-3357U)
Navigationsstation

Elutrustning:

  • 1 AGM batteri 200 AH för bogpropeller
  • 2 Gel batterier á 150 AH för ankarspel (reserv för hus batterier)
  • 2 Gel batterier á 145 AH som husbatterier 
  • 1 Startbatteri på 140 AH (2021)
  • 4 solceller Solar Swiss KVM 110-12 á 110 W på totalt 440 Watt (2018)
  • 1 vindgenerator Air Breeze 200W (2018)
  • 1 Batteriladdare Sterling Pro Charge Extra (2019)
  • 1 Inverter 12V till 220V Sterling 12 1800W (2019)
  • 1 MPPT regulator Phocos MPPT 100/40 (2019)
  • 1 Batteriövervakare Victron BMV 700 (2019)

Segel

  • 1 Rullgenua, 80 kvm Spectra (2015)
  • 1 Rullstor negativ akter
  • 1 Rullstor med stående lattor
  • 1 Gennaker med strumpa
  • 1 Stagsegel
  • 1 Stormstor (Trysail) på separat ränna i masten
  • 1 Stormfock
  • 1 Reservfock (Dacron för 45 fots båt)
  • 1 Ankarsegel (hissas på akterstag med reservfall till stor

Däcksutrustning

  • Nytt inre förstag med snabbkoppling
  • Selden mast K 31-290-4634-825
  • Rullstorsystem Ma Ling 59-199
  • Rullfocksystem Furlex 539-103
  • Selden gaskickstång (2019)
  • 2 Barient 36 Two speed self tail genua vinschar sittbrunn
  • 2 Barient 32 Two speed self tail vinschar sittbrunn
  • 2 Andersen 46 ST Two peed self tail vinschar sittbrunn (under sprayhood)
  • 2 Barient 24-45 Two speed self tail vinschar mast
  • 2 Avlastare för dubbla tampar i sittbrunn
  • 3 avlastare på mast
  • Maststeg 
  • Spinnakerbom på skena på masten
  • Maxwell 2200 VWC Topworks ankarspel
  • 110 meter rostfri 10 mm kätting
  • 1 Rocna huvudankare (40 kg) 2019
  • 1 Wasi Bügel (30 kg), plus ankarlina 60 m och 10 mm kätting 10 m, 2019
  • Sprayhood i blå Sunbrella
  • Permanent solskydd över sittbrunn (bimini) blå Sunbrella
  • Soltält från bimini till mast i blå Sunbrellarella
  • Soltält från mast förut i blå Sunbrella
  • Sittbrunnsskydd på sidorna i blå Sunbrella
  • Sidoskydd i mesh som skydd för sol som kan hängas på sidorna från Bimini och soltak
  • Litet soltak i mesh för sittbrunnen
  • Blå Sunbrella skydd för rattpedistal, utombordare, ankarspel, vindroder och samtliga vinschar
  • Badplattform från aktern med stege och dusch
  • Motorlyft i rostfritt för utombordare, upp till 50 kg, 2019
  • 7 avlånga fendrar (30×90) med nya fenderskydd 
  • 3 stora bollfendrar med nya fenderskydd
  • 6 mindre fedrar 
  • Bra ventilation genom 6 Doradoventiler och 15 öppningsbara luckor och ventiler. 
  • 2 vind scoops att montera över förpiksluckorna
  • Ett vindroder, Royal Perfect
  • Samtliga skrovgenomföringar bytta till TruDesign komposit (typgodkända av försäkringsbolag) 2017
  • 12 marinblåa Kapok sittdynor, nya
  • Ett överflöd av förtöjningstampar med bla a en flytlina på 45 m och tre förtöjningslinor på 60 meter och ett femtotal kortare förtöjningstampar
  • Många fall och skot i reserv som väntar på att de nuvarande skall bli dags för att byta

Säkerhetsutrustning:

  • 10 livselar
  • 10 flytvästar (lite olika modeller)
  • 2 Livbojar
  • 1 Hansalina
  • 1 Resque line
  • EPIRB (Mcmurdo Smartfind G5 plus)
  • 4 Brandsläckare ABC, 2021
  • 1 brandfilt i pentryt
  • Gasolförvaring i eget utrymme i aktern som dränerar ut från skrovet
  • 1 elektrisk länspump med nivåvakt
  • 1 elektrisk länspump
  • 1 manuell länspump i sittbrunn
  • Nödroder med lång rorkult i metall
  • Nödraketer enligt grekiska krav, 2021
  • Extra handhållen VHF i grab-bag
  • Yamaha uppblåsbar jolle på däck

Saritas historik

Sarita, en Solitaire 52.11 byggdes på Grand Harbour Yacht i Taiwan 1991. Det är en Sparkman & Stephens konstruktion och har ritningsnummer 2390-C3. I grunden är det samma konstruktion som Stevens 50, aft cockpit version men förlängd och något förändrad. Stevens båtarna är alla byggda på Grand Harbour Yachts. Varvet bygger båtar av mycket hög kvali­tet med inriktning mot en relativ begränsad kundkrets. 

Enligt uppgift byggdes sju till tio, Solitaire 52.11. En systerbåt fanns i Kroatien och bedrev charter, en annan finns i Holland. Sarita byggdes för Dr Kurt Eckers räkning. Dr Ecker driver ett större charterföretag i Medelhavet och i Polynesien, Eckers Yachting. Sarita var Dr Eckers privata yacht och döptes efter ett mumiefynd av en ung Inkaprinsessa i Anderna, hon kallades lilla Sara, därav Sarita.

Sarita levererades till Grekland där utrustning och de sista delarna monterades. Riggen levererades av svenska Seldéns till Grekland. 60% av hennes material är tillverkat i USA varför Sarita på det sättet fick US Coast Guards tillstånd som tillverkad i USA. Milan Petranovic var ansvarig för slutförandet av byggnationen då Sarita låg i Grekland. Milan fungerade som ansvarig skeppare/handhavare för Sarita hela tiden medan båten var i Kurt Eckers ägo. De mesta av uppgifterna om hennes historia innan vi köpte henne kommer från Milan.

Sarita färdigställdes under sommaren 1991. På hösten seglades hon till Kanarieöarna med Milan som skeppare. Där skiftades besättning och den kände tyske seglaren Bobby Schenk tog över som skeppare. Under hans ledning och med betalande besättning genomfördes ett projekt, ”Transatlantik in die Sonne”. Man tog bort alla navigationsutrustning, inklusive autopilot eftersom även denna styrdes av en kompass. Med olika åldriga tekniker seglade man därefter till Västindien. Projektet resulterade i en bok med samma namn som projektet.

1993 – 95 gjordes en jorden-runt-segling med betalande besättning. Seglingen genomfördes mot vinden söder om världens kap. Under 1996 -1998 hade Sarita Polynesien som bas. Hon användes som Kurt Eckers privata yacht samt genomförde en del längre seglingar med betalande besättning. Bland annat kom Bobby Schenk med fru och seglade med Sarita i Polynesien som han skrev en bok om, “Südseeträume”. Därefter flyttades Sarita till Medelhavet samtidigt fortsatte de längre seglingarna ofta som olika projekt, bland annat seglade Sarita till Indien t/r och liksom tidigare med betalande besättning. Hösten 2003 på väg upp från Suez kanalen hamnade man i mycket hårt väder och av olika anledningar förlorar man riggen. Man söker nödhamn i Haifa, Israel där man också monterar en från Göteborg nedflugen ny mast. Den nya masten är något lägre än originalmasten men av samma modell.

2005 byter man motor, en Yanmar 4JH3-TE PÅ 72 HKR. Samtidigt tar man bort dieselgeneratorn. I februari 2006 köper vi Sarita av Kurt Ecker. Då har hon Koper i Kroatien som hemmahamn men för fortfarande Österrikisk flagg. I augusti samma år transporterar vi Sarita landvägen från Slovenien till Kiel, där hon mastas på och seglas vidare till Stockholm med ett kortare besök på Västkusten. Under hösten mäts hon in av Sjöfartsverket och får svensk registrering med SKYR som betäckning. Samtidigt passar vi på att mäta in Sarita för ett Panama kanalcertifikat. Nu, 2012 ligger Sarita återigen i Medelhavet, i Preveza, Grekland.

Under åren i Sverige genomgick Sarita en ordentlig uppgradering. Under vintern 2006-07 renoverade vi den stående riggen, nya stag och renovering av rullreven. Kontinuerlig därefter har hela den löpande riggen byts ut. Samtliga vinschar, inklusive ankarvinsch kromas om. Ny akterstagssträckare monteras. Ny radar inklusive plotter monteras 2008. Vidare byts den fasta propellern till en trebladig Max-Prop. Samma år lackas hela interiören, vissa trädetaljer förnyas. Dessutom byggs de två förliga hytterna om till en större owners cabin. Arbetet utförs av Roland Palm känd båtbyggare på Dalarö. Samtliga pumpar byts ut, dessutom anpassas den aktre toaletten till ett nytt septik system. Toaletten byts ut till en Blake vakuumtoalett för att spara på vattenåtgången, arbetet slutförs 2009. Vi gör en översyn av teakdäcket samt byter golvlister i salong och vissa hytter. Nytt kylskåp installeras samt ny bänkbeklädnad i pentry.

I maj 2010 seglas Sarita ner till Kiel för vidare transport landvägen till Slovenien. Under vintern 2010 – 2011 genomgick Sarita en omfattande renovering. Hela aktern byggdes om. Den plastades om och nya steg med bättre lutning byggdes upp samt ny teak lades. Hela skrovet hyvlades och slipades ner, både över och under vattenlinjen. Därefter spacklades och epoxi behandlades hela skrovet, under vattenlinjen med fem lager epoxi, över vattenlinjen med tre lager. Ingen osmos kunde konstateras. Därefter lackas friborden med fem lager Hempel Light tvåkomponents färg

Under 2010 – 2011 byttes motor till ankarspel. Nytt slutet startbatteri om 200 AH. Tidigare under 2009 byttes samtliga förbrukningsbatterier ut, 6 st gel batterier om 220 AH installerades. 2 st solceller monterades 2009. En ny faksimilmottagare av märket Furuno installerades 2010. Under hösten 2010 uppgraderades bogpropeller och ankarutrustning, då byttes också däckslucka till ankarbox. De övriga däcksluckorna byttes samtliga 2006. De flesta Dorado ventilers huvar byttes ut samma år.

text från tidigare ägarna Christer Lefvendahl och Annika Ottander
Sarita gör bra fart genom vattnet

Nutid:

Vi köpte Sarita 2012 och seglade under sommarmånaderna i Joniska havet genom Korintkanalen och Saronic Gulf och längre österut genom Kykladerna till Tolvöarna där vi övervintrade på Rhodos. En säsong utforskade vi den turkiska kusten och övervintrade i Finiki. Sedan seglade vi Sarita tillbaka till Joniska havet. 

Bortsett från allmänt underhåll uppgraderades Sarita fram till 2017 med till exempel en ny genua i spektra från North Sails 2014 och ett ankarsegel 2013. 2015 köptes en ny 6 hk Mercury fyrtakts utombordare för jollen liksom en ny Selas livflotte för 8 personer 2016 uppgraderade vi också Raymaine Navigation Instruments till SeaTalk NG och installerade ett i70 -multiinstrument. Under 2017 ersatte vi också alla genomgående skrovgenomföringar med certifierade genomföringar i komposit från True Design.

År 2017 flyttade vi ombord på Sarita permanent och har också efter säsongen 2017 haft en underhållsperiod då vi stått på land på Cleopatra Marina i Preveza. Under de mer än två år vi stått på land har vår arbetslista varit lång, mer information om vad vi gjort i detalj finns på vår blogg här på hemsidan och på vår YouTube kanal. En sammanfattning av de större åtgärderna vi gjort är:

  • Tagit bort ett läckande teakdäck (inklusive däckbeslag), torkat ur distansmaterialet i däcket (inkl borrat upp över 3000 hål), fyllt hålen med epoxi (West Systems) och sedan med hjälp av epoxispackel och epoxi varvat med slipning jämnat till ytan och sedan målat däcket med tre lager med tvåparts epoxigrundfärg och sedan två lager med klarvitt och sedan två lager med papyrusvitt och ytterligare ett med antihalkmedel, allt från De Ijssl.
  • Nya rostfria bultar installerade till skotskenorna (96 stycken.)
  • Nya rostfria bultar med nya större förstärkningsplattor till alla knapar.
  • Lyft av motor för totalrenovering där det bland annat ingick byte av alla motorfästen, packboxen till propelleraxeln (till Volvo dripless “Black Jack”), “cutlass bearing”, turbon, oljekylaren och dämpningsskiva till backslaget samt en genomgång och renovering av mycket kringutrustning inklusive injektorer, startmotor, värmeväxlare och generator.
  • Köp och installering av dubbla parallella förfilter av Racor-modell för diesel samt nya dieselslangar.
  • Rengöring av vattenavskiljare/ljuddämpare till motorn samt byte till ny avgasslang och montering och inköp av en ny vakuumventil från Vetus.
  • Borttagande av gamla isoleringsplattor i motorrummet och köp och montering av nya (Isoboat).
  • Rengöring, förbättring med epoxy och målning av utrymmet under motorn.
  • Ombyggnad av utrymmet bakom motorn för bättre förvaring och luftinsläpp till motorn, inklusive minska djupet av “sittbrunnslådan”.
  • Ombyggnad av motorrummet med fler och större luckor som gör det lättare att komma åt att artbeta med motorn.
  • Borttagande och tätning av de fyra stora fönstren (ventilerna) i salongen, inklusive byte av trä som var fuktskadat under takplattorna
  • Köp och installering av en ny kickstång med gasfjäder 
  • Renovering av ankarvinschen
  • Köp av nya ankare, ett 40 kilo Rocna och ett 35 kg Wasi Bügel
  • Montering av rostfria skyddsplattor i fören för när man tar upp ankare
  • Köp och installering av ett vindroder
  • Köp och uppgradering till Raymarin navigationsinstrument
  • Konstruktion av ny bimini stomme för att också användas för att montera solceller
  • Köp och installering av fyra nya solceller á 110 Watt styck inklusive en MPPT regulator, Sarita är numera självförsörjande med el
  • Köp och installering av en vindgenerator
  • Byta av samtliga skrovgenomföringar till True Design kompositmaterial (typgodkända av försäkringsbolag)
  • Rengöring av gråvattentanken
  • Ombyggnad av avloppssystemet så samtliga avrinningar från pentry och toaletter samlas i gråvattentanken.
  • Byte av nästan samtliga slangar och pumpar för avloppssystemen
  • Ombyggnad av färskvattensystemet med nya slangar och kran samt nya avstängningsventiler
  • Installation av nya fotpumpar för färskvatten och saltvatten i pentryt med nya kranar
  • Köp och byte av varmvattenberedare
  • Tätning av läckor i tryckvatten systemet (akterdusch och bägge toaletter)
  • Rengöring och målning av kölsvinet
  • Rengöring och målning av akterstuv, inklusive systemet för hydraulstyrning
  • Uppgradering av många av elkablarna och utrensning av gamla oanvända kablar
  • Köp och installering av ny batteriladdare
  • Köp och installering av en ny inverter (12V till 220 V)
  • Köp och tillskärning av nya dynor till salongen och navigationsstationen inklusive att sy ny klädsel plus överdragsklädsel till dem
  • Renskrapat sittbrunnsdurkarna och olja in med Ovatrols Deckolje 1 och 2
  • Byte av den manuella länspumpen i sittbrunnen som inte fungerade
  • Byte av alla lampor till LED, inklusive navigationsljusen
  • Installation och tillverkning av ett rostfritt däcksbeslag för inre förstaget
  • Inköp av snabbkoppling till det inre förstag så babystaget också kan användas som inre förstag
  • Rengöring av vattentankar
  • Rengöring av dieseltank

Filmer från renoveringen

Vi har gjort videos av några av de projekt vi gjort under renoveringen av Sarita 2017-20. Om du är intresserad att se mer I detalj vad vi gjort kan du titta på filmerna:

Sarita i Joniska havets spännande ankarplatser
Views: 1 440
Share Button
Translate »