AllmäntNavigation

Ta ner solen i värmen

MaMuNavigation med hjälp av himlakroppar har en lång tradition till sjöss, men det är en kunskap som håller på att dö ut i navigatorernas tidevarv. Och visst är det bekvämt att kunna se sin position på en display utan att behöva bry som hur den hamnade där utan en massa egna uträkningar. Men elektroniska navigationshjälpmedel kan alltid sluta fungera av många anledningar så astronomisk navigering har inte bara en kulturell betydelse utan också en praktisk. Jag tänkte ha en praktisk kurs i astronomisk navigation i den grekiska övärlden ombord på min Solitaire 52:a Sarita någon av veckorna 27, 30, 33 eller 34 om jag får ihop tillräckligt många intresserade.

400px-Marine_sextant
Det viktigaste hjälpmedlet, sextanten

Astronomisk navigation är ofta förknippad med lite mystik. På segelfartygens tid var det nödvändigt att hålla kunskapen hemlig och inom officerskrået, förhållanden för besättningen var ofta så usel att ett hinder för myteri ombord var vetskapen om att ingen kunde navigera om officerarna försvann. I nutid handlar det mer om alla matematiska beräkningar och geometriska formler som skrämmer bort många. Men om man istället för att försöka förstå alla formler med sinus och tangens får en helhetsbild av vad man egentligen gör i de olika stegen så är det inte så komplicerat. Uträkningarna är redan gjorda och kan utläsas i tabeller så allt vad som behövs är kunskap om addition och subtraktion. Läs gärna mer i ett tidigare inlägg.

Babette5.Magnus.sextant-79
En bild från min första segling över Atlanten 1979
Sway.Az-Pmouth.sextant3-95
Även om det fanns GPS ombord så övade vi under leveransseglingarna jag gjorde på Swan 651:an Sway mellan Västindien och Sverige på 1990-talet

Numera finns det appar som gör all uträkning åt navigatören vid astronomisk navigation, men på samma sätt som det är bra att kunna navigera genom att följa med på ett papperssjökort och använda dödräkning med kurs, fart, distans och bäringar som komplement till användning av sjökortsplotter, så är det bra att kunna räkna ut positionen från höjden av himlakroppar över horisonten för hand, och det är som sagt bara plus och minus.

Japan
Även på båten jag jobbade på i Japan övade vi astronomisk navigation

Mina tre första seglingar över Atlanten skedde innan SatNav och GPS var utvecklade, åtminstone innan navigatorerna kommit ned i storlek och pris som var realistiska för segelbåtar. Och på seglingen mellan Västindien och San Francisco hamnade jag på en båt som hade SatNav, föregångaren till GPS-systemet. Men positionen byggde på dopplereffekten från en passerande satellit så navigatorn ombord behövde ha kontakt med satelliten under hela passagen vilket kunde ta någon timme. Om kontakten bröts under tiden så blev det ingen position. Dessutom var det få satelliter uppe, så passagerna var inte så många per dag. Det gjorde att vi ofta kompletterade med att ta solhöjd med sextant.

13238992_10154084298523805_2780294087680120180_n
En kurs i astronomisk navigation där vi blandar teori med praktik och har en pragmatisk synsätt utan formler men med mallar i uträkningarna. Här med ett par fokuserade elever som räknar ett exempel.

Jag höll en kurs för ett litet men entusiastiskt gäng här i Stockholm får en del förfrågningar om kurser genom hemsidan. Så jag tänkte se om intresse finns att få ihop en kurs ombord på min segelbåt i Medelhavet, i år i de grekiska öarna i Joniska havet. Då kan vi på ett bättre sätt kombinera teori och praktik än man kan i klassrum i Stockholm. Och en vecka ombord ger tillfälle för mer än bara en navigeringskurs, den kommer att innehålla segling, ankring i vikar med kristallklart vatten, besök på tavernor och charmiga fiskebyar och mycket bad, allt under en klarblå himmel med en värmande sol. I nuläget finns det fyra veckor ”öppna” i sommar ombord på Sarita, veckor där ingen hittills har bokat in sig. Någon eller några av veckorna 27, 30, 33 eller 34 skulle kunna fungera som en kursvecka.

Babette.regnbåge
Med för mycket moln ser man inte någon himlakropp även om man med sextantens kikarsikte kan ta en solhöjd när det är lite tunna moln.

De förkunskaper som behövs är en grund i navigation på minst skärgårdsskepparnivå och en matematisk kunskap att addera och subtrahera. Men framför allt en nyfikenhet och intresse att lära sig astronomisk navigation. Det kommer vara en pragmatisk kurs där fokus är på att förstå helheten och vad som görs i de olika stegen men utan komplicerade formler. Vi kommer att arbeta med mallar som är enkla att följa för att få rätt resultat.

Hör av dig så vi kan reservera en vecka för astronomisk navigation ombord Sarita i Grekland.

Share Button
Views: 2

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *