Ta ner solen i värmen
Navigation med hjälp av himlakroppar har en lång tradition till sjöss, men det är en kunskap som håller på att dö ut i navigatorernas tidevarv. Och visst är det bekvämt att kunna se sin position på en display utan att behöva bry som hur den hamnade där utan en massa egna uträkningar. Men elektroniska navigationshjälpmedel kan alltid sluta fungera av många anledningar så astronomisk navigering har inte bara en kulturell betydelse utan också en praktisk. Jag tänkte ha en praktisk kurs i astronomisk navigation i den grekiska övärlden ombord på min Solitaire 52:a Sarita någon av veckorna 27, 30, 33 eller 34 om jag får ihop tillräckligt många intresserade.
Astronomisk navigation är ofta förknippad med lite mystik. På segelfartygens tid var det nödvändigt att hålla kunskapen hemlig och inom officerskrået, förhållanden för besättningen var ofta så usel att ett hinder för myteri ombord var vetskapen om att ingen kunde navigera om officerarna försvann. I nutid handlar det mer om alla matematiska beräkningar och geometriska formler som skrämmer bort många. Men om man istället för att försöka förstå alla formler med sinus och tangens får en helhetsbild av vad man egentligen gör i de olika stegen så är det inte så komplicerat. Uträkningarna är redan gjorda och kan utläsas i tabeller så allt vad som behövs är kunskap om addition och subtraktion. Läs gärna mer i ett tidigare inlägg.
Numera finns det appar som gör all uträkning åt navigatören vid astronomisk navigation, men på samma sätt som det är bra att kunna navigera genom att följa med på ett papperssjökort och använda dödräkning med kurs, fart, distans och bäringar som komplement till användning av sjökortsplotter, så är det bra att kunna räkna ut positionen från höjden av himlakroppar över horisonten för hand, och det är som sagt bara plus och minus.
Mina tre första seglingar över Atlanten skedde innan SatNav och GPS var utvecklade, åtminstone innan navigatorerna kommit ned i storlek och pris som var realistiska för segelbåtar. Och på seglingen mellan Västindien och San Francisco hamnade jag på en båt som hade SatNav, föregångaren till GPS-systemet. Men positionen byggde på dopplereffekten från en passerande satellit så navigatorn ombord behövde ha kontakt med satelliten under hela passagen vilket kunde ta någon timme. Om kontakten bröts under tiden så blev det ingen position. Dessutom var det få satelliter uppe, så passagerna var inte så många per dag. Det gjorde att vi ofta kompletterade med att ta solhöjd med sextant.
Jag höll en kurs för ett litet men entusiastiskt gäng här i Stockholm får en del förfrågningar om kurser genom hemsidan. Så jag tänkte se om intresse finns att få ihop en kurs ombord på min segelbåt i Medelhavet, i år i de grekiska öarna i Joniska havet. Då kan vi på ett bättre sätt kombinera teori och praktik än man kan i klassrum i Stockholm. Och en vecka ombord ger tillfälle för mer än bara en navigeringskurs, den kommer att innehålla segling, ankring i vikar med kristallklart vatten, besök på tavernor och charmiga fiskebyar och mycket bad, allt under en klarblå himmel med en värmande sol. I nuläget finns det fyra veckor ”öppna” i sommar ombord på Sarita, veckor där ingen hittills har bokat in sig. Någon eller några av veckorna 27, 30, 33 eller 34 skulle kunna fungera som en kursvecka.
De förkunskaper som behövs är en grund i navigation på minst skärgårdsskepparnivå och en matematisk kunskap att addera och subtrahera. Men framför allt en nyfikenhet och intresse att lära sig astronomisk navigation. Det kommer vara en pragmatisk kurs där fokus är på att förstå helheten och vad som görs i de olika stegen men utan komplicerade formler. Vi kommer att arbeta med mallar som är enkla att följa för att få rätt resultat.
Hör av dig så vi kan reservera en vecka för astronomisk navigation ombord Sarita i Grekland.