Hyr en bareboat, lite råd och tips
Den mest populära formen av charter är bareboat, och samtidigt är det den form som kräver mest av deltagaren, men det finns lite allmänna förhållningsregler för att göra semesterns till den dröm man planerat för.
När man hämtar ut en charterbåt ska alltid en representant från uthyrningsbolaget gå igenom de viktigaste detaljerna. Om så inte sker bör man begära det. Skador som finns ska noteras och saker som inte fungerar antingen fixas eller, om det inte är saker som är kritiska för att få en skön semester, noteras. Fotografera gärna av sådant som det kan bli diskussion omkring. Man ska som hyrare av båten begära att allt fungerar, men det är förstås upp till var och en att bedöma om det är tillräckligt viktigt för att vänta på lagning. Det är dock alltid charterbolagets skyldighet att åtgärda fel.
Den som hyr är ansvarig för att skaffa sig kunskap om hur båten fungerar, att den är sjövärdig samt att kontrollera att ingenting fattas ombord, så det lönar sig att vara lite extra noga. När charterbolagets checklista är genomgången och den som står på kontraktet har signerat det så är den personen ansvarig för båten. Om en skeppare är inhyrd är det dock skepparen som är ansvarig, såvida det inte finns en friskrivningsklausul för detta och skepparen inte är skeppare officiellt, utan bara besättning.
Försäkringen för båten täcker normalt skador på båten och på tredje man, man bör därför också ha en personlig försäkring om något händer under seglingen. Ta också reda på om det finns begränsningar i vad hyrbolagets försäkring täcker. Ibland finns klausuler om att till exempel vissa svårnavigerade områden är exkluderade, eller att nattsegling inte täcks. Det kan också gälla speciella aktiviteter, som dykning med tuber. Ofta täcker hemförsäkringen, eller kreditkortet man betalat resan med, det grundläggande men kontrollera så det finns en försäkring.
Se också till ha giltiga resehandlingar, kravet brukar vara att passet ska gälla i sex månader eller längre efter din ankomst, och kompetensbevis – NFB:s blå intygsbok till exempel, med registrerad examen för skärgårds- eller kustskeppare. Om man reser inom EU är det vettigt att ha med sig ett European Health Insurance Card, den internationella sjukförsäkringen som gäller i EU. Den fås på begäran från Försäkringskassan. Förhoppningsvis ger genomgången av båten den kunskap om båten man behöver och i boken Bortom horisonten har jag gjort en checklista som kan vara användbar.
Vad tycker du är viktigt?