Blogg: 2015 Sarita, frÄn Turkiet till Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaGreklandSaritaSeglingsomrÄden

Korinthkanalen

Korinthkanalen5
Korinthkanalen

DÄ var vi igenom den spektakulÀra Korinthkanalen och ute pÄ vÀstra sidan av det 6 km smala nÀset mellan Peloponnesos och fastlandet, mellan Egeiska havet och Joniska havet. Vi gick in i Korinth direkt efter kanalen, staden som ligger i östra delen av Korinthbukten. Som förra gÄngen jag var hÀr för tvÄ Är sedan, dÄ pÄ vÀg österut, fanns ingen plats i den lilla marinan utan vi blev hÀnvisade till den stora kommersiella hamnen.

KorinthkanaleÖEntrance
Vi börjar nÀrma oss kanalens början pÄ östra sidan dÀr kanalen ser ut som ett jack rakt igenom berget.

Vi började dagen klockan 05.30 dÀr vi lÄg pÄ svaj utanför den lilla staden Korfus, 15 sjömil sydvÀst om Korintkanalens östra del. Anledningen till den tidiga starten var att vinden skulle öka mitt pÄ dagen vilket i motvind skulle gjort biten till kanalen jobbig men framför allt sÄ Àr omrÄdet kring tillÀggningsplatsen vid kanalkontoret dÀr avgiften betalas kÀnd för sina byiga kastvindar frÄn bergen runt omkring. Det var de jag ville undvika.

Korinthkanalen1
I början av kanalen finns flera broar.

SÄ straxt efter nio var vi framme vid den östra starten och la till utan dramatik vid kanalkontoret och betalade de drygt 300 Euro för passagen. Det gör den till en av de dyraste kanalerna att Äka pÄ per meter rÀknat. Kortinthkanalen Àr bara 3,2 sjömil lÄng (och 25 meter bred pÄ smalaste stÀllet) och har inga slussar, dÀremot tvÄ sÀnkbroar, en i var Ànde. De Àr fungerande bilbroar, men jag har en kÀnsla av att de ocksÄ finns dÀr som effektiva stopp för att kontroller trafiken. Det finns ocksÄ flera broar att passera under vilket ger en segelfri höjd pÄ 54 meter. Kanalen tillÄter inga möten sÄ man kör en kolonn Ät antingen det ena eller andra hÄllet och fÄr vÀnta pÄ att alla passerat ut innan en ny kolonn i motsatt riktning kan starta. Vi fick vÀnta i en kvart innan vÄr avfÀrd och bron började sÀnka sig och flaggan byttes frÄn röd till blÄ.

Korinthkanalen2
VÄr medresenÀr syns som en prick i mitten.

Fotograferandet hade börjat redan innan vi lÀmnade kanalkontorets kaj, men intensifierades under fÀrden i kanalen. MedresenÀrer var en mindre stÄlbÄt med utombordare som uppmanades flera gÄnger av kanalkontoret över VHF (kanal 11) att öka farten men som till sist svarade att de körde pÄ maxfart redan. Jag saktade ner nÄgot för att de inte skulle komma för lÄngt efter och stanna upp trafiken vid sÀnkbron pÄ andra sidan för lÀnge.

Upplevelsen varar inte sĂ„ lĂ€nge, fĂ€rden tar en dryg halvtimme men desto intensivare. KalkstensvĂ€ggarna reser sig runt 80 meter rakt upp pĂ„ var sida och man passerar under ett flertal broar dĂ€r mĂ€nniskor förvandlade till myror i storlek stĂ„r och vinkar. Helan kanalen har inte de lodrĂ€ta vĂ€ggarna men en tillrĂ€ckligt lĂ„ng bit för att fĂ„ en majestĂ€tisk kĂ€nsla av bĂ„de hur naturen ser ut men ocksĂ„ en ödmjukhet till de som grĂ€vt detta stendike. Varje tisdag stĂ€ngs kanalen för ”reparation”, att rensa bort stenar som ramlat ner frĂ„n de porösa vĂ€ggarna. Och hĂ€r och var syns smĂ„ hĂ„ligheter i vĂ€ggen som formar ett mönster hela vĂ€gen upp till toppen. Det Ă€r den tidigare ”stegen” för de som grĂ€vde kanalen för att komma upp och ner ur diket.

Korinthkanalen4
Hela vÀgen upp syns smÄ urgröpningar i berget, fotsteg för att arbetarna skulle kunna ta sig upp och ner till sin arbetsplats.

Kanalen startades att byggas av kejsar Nero 67 e.Kr. med hjĂ€lp av krigsfĂ„ngar och 6000 judar. Men ett uppror nĂ„gonstans i riket gjorde att fokus lades nĂ„gon annan stans och grĂ€vandet fick upphöra nĂ€r han sen avrĂ€ttades. Redan innan dess sĂ„ hade man anlagt en ”vĂ€g” av porös sten dĂ€r man drog bĂ„tar över nĂ€set för att undvika resan runt Peloponnesos, en resa som var bĂ„de lĂ„ng och kunde vara besvĂ€rlig med starka vindar. Det gjordes lite försök att Ă„teruppta kanalbygget men det var inte förrĂ€n Grekland blev en sjĂ€lvstĂ€ndig stat pĂ„ 1800-talet som det kom igĂ„ng pĂ„ riktigt och 1893 invigdes kanalen. Ett avbrĂ€ck var en jordbĂ€vning 1923 som drabbade bĂ„de staden Kortinth och kanalen.

KorinthkanalenEntranceW
Ute ur kanalen och har just passerat den sÀnkta bron.

Man ser ocksĂ„ belysning lĂ€ngs vĂ€ggarna, kanalen Ă€r öppen dygnet runt. Och det Ă€r fascinerande hur trĂ€d och vĂ€xter lyckats slĂ„ rot pĂ„ de lodrĂ€ta bergvĂ€ggarna. En del duvor sitter ocksĂ„ och kuttrar pĂ„ vĂ€gen annars Ă€r passagen mest en aaaahhhh-upplevelse med risk för nackspĂ€rr. VĂ€l ute pĂ„ andra sida Ă€r det bara nĂ„gon sjömil till staden Korinth, som tyvĂ€rr inte har nĂ„gon bra marina. Och nĂ€r detta skrivs har ”lunchvinden” kommit och byar pĂ„ över 14

Korinth
Förtöjda i Korinths kommersiella hamn med den lilla marinan i bakgrunden dÀr mest smÄ lokala bÄtar tar upp platserna.
Korinth
FrÄn Kofos till Korinth

m/s trycker Sarita mot kajen, men vi har 9 fendertar emellan skrov och kaj och sjölÀ av en vÄgbrytare, sÄ Àven om hon lutar betÀnkligt ibland och kÀnslan Àr allt annat Àn behaglig, sÄ kÀnns det OK. Speciellt eftersom vinden Äter skall mojna efter tre och bli lugnt under natten. SÄ i morgon blir det en tidig start igen för att hinna en bit vÀsterut innan lunchvinden tar i, den blir svagare lÀngre vÀsterut och dessutom mer nor till nordost vilket ger möjlighet till segling utan att ha vinden i nosen. Med Àr ocksÄ tvÄ nya besÀttningsmedlemmar som hoppar pÄ i Korinth. MÄlet i morgon Àr Itea pÄ Korintbuktens nordsida 35 sjömil bort dÀr tre av gÀsterna lÀmnar bÄten pÄ söndag och vi seglar vidare vÀsterut.

Lite mer historia om Korinthkanalen hittar du hÀr.

Share Button
Views: 194

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *