BesÀttningNattseglingSeglingsrutterTips och rÄd

Segla 24/7

För att komma till intressanta öar och platser bortom horisonten innebÀr det mÄnga gÄnger havsseglingar som strÀcker sig över flera dygn. Under oceanpassager kan man segla i veckor utan att se nÄgot annat Àn fria horisonter vilket Àr en del av den speciella upplevelsen som lÄngfÀrdssegling innebÀr. Det innebÀr ocksÄ att segla pÄ natten och att ha ett system för vakter med uppsikt dygnet runt och komma in i rutiner till havs, men Àven att styra i havsvÄgor och leva ombord en bÄt som Àr i stÀndig rörelse. NÀr man seglar dygnet runt sÄ ökar ocksÄ slitaget och behovet av underhÄll ombord och vÀdret skiftar utan att man kan smyga in i en trygg natthamn. BÄten och besÀttningen mÄste samverka dygnet runt dag efter dag.

Att starta en lÀngre segling i samband med fullmÄne gör nattpassen lÀttare att ta.

Att segla i mörker kan vara svÄrt om man inte Àr van, sÄ att pröva under kontrollerade former pÄ hemmaplan under de ljusa svenska försommarnÀtterna kan vara en bra förberedelse. Och att ha övat de lite komplicerade manövrarna och nödsituationer pÄ dagtid hjÀlper ocksÄ, dÄ blir det lÀttare att hantera dem i mörker. Det Àr bra att planera sÄ en lÀngre segling kan startas i klart vÀder och i samband med en fullmÄne som lyser upp mörkret. DÄ blir det lÀttare att styra med stjÀrnor som referenspunkter och man behöver heller inte göra manövrar som segelskiftning och trimning i kolmörker, eller förstöra nattsynen med spridarljusen. Med lite tur finns mareld i vattnet som gör att skummet frÄn bogvÄgen lyser och lekande delfiner ser ut som glödande torpeder. NÀr sedan de mörka mÄnlösa nÀtterna kommer har man succesivt vant sig vid att segla pÄ natten.

MÄnga gÄnger vill man ta ner gennaker eller spinnaker pÄ natten nÀr det Àr risk för squalls med fÄ pÄ vakt, hÀr pÄ Swan 65:an Cygnus utanför Mexicos vÀstkust.

Vaktschema

Att ha ett vaktschema behöver alla, Àven ensamseglarna. I trafikerade farvatten behöver de regelbundet kontrollera horisonten för fartyg för att inte bli överraskade. MÄnga mindre bÄtar har ett par som besÀttning och dÄ gÀller det bara att turas om pÄ ett sÀtt man kommer överens om. För lite större besÀttningar sÄ Àr fyratimmars vakter fortfarande vanligast, ofta med tvÄ personer per vakt. Man kan dÄ turas om korta stunder i rollerna, ta varannan timme eller ta tvÄ timmar var. Om man handstyr sÄ Àr ett par timmar vid rodret ungefÀr vad som Àr bekvÀmt. Kortare om det Àr lite besvÀrligare förhÄllanden och i hÄrt vÀder bör man bytas av mycket oftare. Den som Àr stand-by kan jobba med nÄgot i ruffen, fixa mat eller fika, eller ligga och sova i sittbrunnen. Det viktigaste Àr att personen skall vara beredd att agera (pÄklÀdd) och inom hörhÄll.

PÄ en översegling fÄr man uppleva mÄnga bÄde soluppgÄngar och solnedgÄngar i en fri horisont vilket kan för mÄnga vara för första gÄngen.

Det vaktschema som jag föredrar med en besĂ€ttning pĂ„ fem personer eller fler bygger pĂ„ överlappning, det vill sĂ€ga man har vakt med tvĂ„ olika personer. Med tre-timmars vakter som grund gĂ„r man först pĂ„ som rorsman en och en halv timme varefter rollen övergĂ„r till stand-by vid vaktskiftet. Det innebĂ€r att den som gĂ„r pĂ„ vakten blir rorsman och den förre rorsmannen blir stand-by. Fördelarna Ă€r kortare pass men fortfarande fyra och en halv timmes frivakt (med fem personer). Med sex personer blir vilan sex timmar, eller sĂ„ kan man vĂ€lja att ha en permanent eller roterande frivakt, skepparen eller en som Ă€r ansvarig för matlagning. Men det viktigaste fördelarna Ă€r att man för det första lĂ€r kĂ€nna tvĂ„ personer i besĂ€ttningen lite bĂ€ttre under vaktpassen och att den som Ă€r stand-by alltid har styrt och har historien vad som hĂ€nt under föregĂ„ende vakt i fĂ€rskt minne. Det blir inga nyvakna som behöver fĂ„ en sammanfattning om skepp i nĂ€rheten, vind och vĂ€der förĂ€ndringar, segelskiftningar, rutinkontroller och annat. Den informationen följer automatiskt med nĂ€r en rorsman gĂ„r över till stand-by. Vid varje vaktskifte skall ocksĂ„ en notering i loggboken ske om genomsnittlig styrd kurs och fart, position, vĂ€der och annat som motordata om den anvĂ€nds. 

Vakt-system med överlapp;

Tid:Stand-byRorsman
12.00 – 13.30Person 1Person 2
13.30 – 15.00Person 2Person 3
15.00 – 16.30Person 3Person 4
16.30 – 18.00Person 4Person 5
18.00 – 19.30Person 5Person 1
19.30 – 21.00Person 1Person 2
Och sÄ vidare

Leva i havssjö

Ett stagsegel pÄ en slup Àr ett bra kompliment till genuan eller focken, hÀr pÄ Swan 60:an Sula pÄ vÀg frÄn Tyskland till Mallorca.

Till havs Ă€r bĂ„ten i stĂ€ndig rörelse, Ă€ven om det Ă€r vindstilla, det finns alltid en dyning nĂ€rvarande. De första dagarna till havs fĂ„r mĂ„nga kĂ€nning av sjösjuka, men det gĂ„r för de allra flesta över nĂ€r man fĂ„tt sina sjöben efter ett par dagar. Det Ă€r ocksĂ„ mĂ„nga nya intryck som gör att sinnena behöver anvĂ€ndas mer specifikt för att skapa en medvetenhet om vad som hĂ€nder pĂ„ bĂ„ten och i miljön runtom. Man anvĂ€nder ocksĂ„ nya muskelgrupper för att parera alla rörelser dĂ„ bĂ„ten gungar och lutar nĂ€r man gĂ„r pĂ„ toaletten, lagar mat, Ă€ter, diskar, meckar med allt som gĂ„r sönder, sover och nĂ€r man styr och navigerar. Även om man vĂ€njer sig förvĂ„nansvĂ€rt fort till en gungande och lutande tillvaro och det som i början av överseglingen tar tid och kĂ€nns jobbigt kan göras i en handvĂ€ndning innan framkomsten sĂ„ blir man trött, framför allt i början av seglingen. SĂ„ det bra Ă€r att sova nĂ€r tillfĂ€lle ges. 

Segling mot solnedgÄngen ombord Prillan, en one-off bÄt, i Medelhavet. För att hÄlla en bra kurs gÀller det att anvÀnda mÄnga informationskÀllor och undvika att stirra pÄ kompassen.

Att styra i havssjö Àr annorlunda i jÀmförelse med smult vatten i skÀrgÄrden. VÄgorna kastar hela tiden bÄten ur kurs och det Àr svÄrt att hÄlla en stadig och rak kurs, det handlar snarare om att ha en bra genomsnittlig kurs. Att stirra pÄ och styra efter kompassen Àr dömt att misslyckas dÄ dess rörelse har en fördröjning och man dÀrmed nÀstan alltid överkompenserar och bÄten gör dÄ stora S-svÀngar, vilket i passaden innebÀr gippfara. Den blir en informationskÀlla bland mÄnga andra och kan anvÀndas som kontrollpunkt. Det Àr istÀllet helheten som Àr viktig, hur vinden trÀffar ansiktet, vÄgorna slÄr mot skrovet, rodertrycket, bÄtens rörelser, dess lutning och vindvinkeln pÄ instrumenten. Allt detta tillsammans hjÀlper till för att hÄlla en stabil kurs dÄ det Àr svÄrt att hitta stationÀra referenspunkter lÄngt borta mitt pÄ havet. Men efter ett tag sÄ skapar styrpassen en kÀnsla av vÀlbehag med passadvinden smekande i nacken och roderrörelserna anpassade efter vÄgornas rytm, att kunna bedöma vÄgmönstret och i tid kompensera med rodret för en kommande vÄg och kunna slÀppa pÄ rodret och lÄta bÄten surfa ner för vÄgen. Efter ett tag sÄ sitter detta i ryggmÀrgen och tankarna kan börja vandra fritt varvid de flesta av vÀrldens problem, inklusive sina egna, hittar en lösning. Segling nÀr den Àr som bÀst. Sen kan man sÀtta pÄ autopiloten eller koppla in vindrodret ocksÄ.

PÄ lÀngre överseglingar kan man fÄ rÀkna med att fÄ hÄrt vÀder ibland, som hÀr ombord pÄ Swan 651:an Sway pÄ vÀg frÄn VÀstindien till Azorerna.

Efter ett tag kommer man in i lunken till havs och det Ă€r inte förrĂ€n man börjar nĂ€rma sig slutmĂ„let som lĂ€ngtan till land börjar. Men det Ă€r en dubbelbottnad kĂ€nsla dĂ„ kontrasterna mellan livet ombord och i land Ă€r stora. Till havs behöver sinnena öppnas för att ta in all information, förutom alla upplevelser. Det blir speciellt tydligt för de som har ansvar ombord. Efter ett tag till havs registrerar man alla rörelser, ljud, dofter, och synintryck som bĂ„ten förmedlar under olika förhĂ„llanden. Det Ă€r framför allt förĂ€ndringar som blir viktigt att reagera pĂ„, till och med ljud eller rörelser som inte finns dĂ€r men som borde finnas dĂ€r. Det gör att man arbetat upp en kĂ€nslighet pĂ„ ett sĂ€tt som inte behövs iland. Det gör att folksamlingar, biltrafik, alla ljud och rörelser i tillvaron pĂ„ land kan upplevas som pĂ„trĂ€ngande, svĂ„ra att sortera och stĂ€nga ute. SĂ„ samtidigt som man kan uppleva en glĂ€dje att komma fram, bĂ„de för att uppleva nya saker och en kĂ€nsla av att ha klarat av nĂ„got, sĂ„ finns en kĂ€nsla av trötthet av för mĂ„nga intryck. Även balanssinnet pĂ„verkas av allt rullande och det Ă€r svĂ„rt att gĂ„ rakt efter nĂ„gon vecka till havs. 

Men det Àr vanligare att bli frustrerad över för lite vind Àn för mycket pÄ lÀngre seglingar. DÄ kan ett bad pÄ 2000 meter djup passa bra som ombord CT 54:an Ereni pÄ vÀg till Bermuda.

Slitage och underhÄll

Segling dygn efter dygn pÄ havet gör ocksÄ att slitaget blir stort. Det Àr framför allt tre orsaker; salthalten i bÄde vattnet och luften, en brÀnnande sol (i tropikerna) och att det mesta rör pÄ sig. Till havs kÀnns huden alltid lite klibbig av den saltmÀtta luften som finns överallt. Och i hÄrt vÀder med grönt vatten pÄ dÀck lÀcker de flesta bÄtar in saltvatten pÄ olika stÀllen. Det gÄr att skydda utrustning frÄn detta genom vattentÀt förvaring eller t ex lite vaselin pÄ elkopplingar. Men det viktigaste Àr att sÄ ofta det gÄr skölja bÄten med fÀrskvatten, speciellt rörliga delar pÄ dÀck som vinschar, block och vantskruvar. Det Àr viktigt att isolera olika material frÄn varandra, som aluminium frÄn rostfria och galvade beslag. Det kan vara en isoleringsplatta under beslaget och vattenfast fett (eller lÄsvÀtska) pÄ bultarna, annars kan de korrodera fast i varandra. Att montera bort beslag med jÀmna mellanrum och sÀtt dit dem igen med ny isoleringsplatta och fett Àr det enda sÀkra sÀttet att undvika detta. Salthalten minskar livslÀngden pÄ det mesta ombord, framför allt motorer av olika slag. Det Àr inte frÄgan om saker skall gÄ söner till havs utan snarare nÀr. SÄ det Àr bra att skapa en underhÄllsplan av viktig utrustning, och ha reservdelar ombord och att konstant arbeta förebyggande genom ett kontinuerligt underhÄll.

Att hÄlla utkik efter bÄttrafik Àr en viktig uppgift under ett vaktpass Àven om AIS underlÀttat detta. MÄnga stora fartyg pÄ öppet hav hÄller dÄlig uppsikt och svarar inte pÄ VHF-anrop.

Slitage pĂ„ grund av rörelsen Ă€r speciellt stor i passadvinden dĂ„ segelsĂ€ttningen kan vara densamma veckor i streck och dessutom en sol som tĂ€r pĂ„ segel och tĂ„gvirke. Den löpande riggen som skot och fall som tar stryk, men Ă€ven den stĂ„ende riggen, segel och annat slits mycket. Att slacka och spĂ€nna skot regelbundet Ă€r rutinĂ„tgĂ€rderna för att undvika skav pĂ„ exakt samma stĂ€lle, oavsett om det behövs för segeltrimningen eller inte. Även fall kan det vara bra att reglera dĂ„ och dĂ„. Och dĂ„ ett fladdrande segel slits fort sĂ„ skall det undvikas och revning, speciellt med rullrev, sker dĂ„ oftast pĂ„ undanvinden (förseglet i lĂ€ av storen). Att skapa en lista pĂ„ saker som skall tĂ€nkas pĂ„ eller göras under varje vakt Ă€r ett sĂ€tt att undvika onödiga incidenter.

Den kan innehÄlla:

PÄ dÀck:

  • Följ horisonten runt för fartyg eller annat
  • Justera skot (inte varje vakt men regelbundet)
  • Justera fall (nĂ€r tillfĂ€lle ges)
  • Kontrollera att inga segel skaver mot riggdelar
  • Kontrollera att inga riggdelar hĂ€nger löst 
  • Följ skot och fall för att se om de skaver nĂ„gonstans
  • Titta upp lĂ€ngst mastens storskotsskena för att se att den Ă€r rak

Under dÀck:

  • Kontrollera under durkarna om det finns vatten
  • Kontrollera att inga luckor eller lĂ„dor Ă€r osĂ€krade eller öppna
  • Kontrollera stuvningen sĂ„ ingen utrustning Ă€r lös (lĂ€gg in handdukar i skĂ„p om nödvĂ€ndigt)
  • Kontrollera att inga pumpar gĂ„r som inte ska göra det (speciellt lĂ€nspump och fĂ€rskvattenpump)
  • Om det finns vattenkylda instrument, kontrollera att deras vattenintag inte hamnat ovan vattenytan och att kylvattnet kommer ut dĂ€r det ska.
  • Kontrollera att handfat och toaletter inte lĂ€cker in vatten (och pumpa ut vatten i toaletter om det runnit in, alternativt stĂ€ng skrovgenomföringarna om det behövs – pĂ„ en del bĂ„tar hamnar handfat under vattenytan nĂ€r det lutar kraftigt och toalettens backventil i rörloopen över vattenlinjen kan vara trasig)

Om motor gÄr:

  • Kontrollera att kylvatten kommer ut
  • Kontrollera att instrumenten Ă€r inom normala nivĂ„er

AllmÀnt:

  • Lyssna efter nya ljud, kĂ€nn nya rörelser och lukter som uppkommit eller försvunnit och lokalisera dem för att bedöma om nĂ„got behöver Ă„tgĂ€rdas.
Besök av delfiner Àr alltid lika vÀlkommet ombord till havs.

Och förutom att gĂ„ vakt sĂ„ tillkommer segelskiftningar (i passaden Ă€r det vanligt att ta ner gennaker/spinnaker eller reducera segelytan pĂ„ natten dĂ„ squalls kan smyga upp och skapa oreda), reparationer och underhĂ„ll, matlagning och disk, fiske, stĂ€dning, sömn och samtal med övriga ombord sĂ„ jag har svĂ„rt att förstĂ„ de som tycker att överseglingar Ă€r trĂ„kiga och inget hĂ€nder, för mig Ă€r de Ă€r en del av njutningen av att segla bortom horisonten. Mer om vad man skall tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man seglar dygnet runt pĂ„ haven och andra tips och rĂ„d för lĂ„ngfĂ€rdssegling finns i min bok ”Bortom horisonten”.

Share Button
Views: 358

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

4 svar pĂ„ ”Segla 24/7”

  • Tack Magnus!
    HÀrlig text..Äterigen. Jag Àlskade din bok nÀr jag lÀste den för ett par Är sedan. Dags att damma av den o luslÀsa den igen kÀnner jag. / Magdalena

    Svar
    • Hej Magdalena,
      Kul att höra av dig, hoppas allt Àr bra med dig!
      Tack för de vÀnliga orden, det vÀrmer mitt seglarhjÀrta.
      Ha det bÀst,
      Magnus

      Svar
  • Fantastiskt trevlig och matnyttig text. Tack!

    Svar
    • Tack för du lĂ€ste :-).

      Svar

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *