Summering av Atlantseglingen
Dags att summera upplevelserna frÄn 5 500 sjömil frÄn Marseille till Nassau ombord pÄ katamaranen Azizam med videos och text. Vi Àr nu tillbaka till vÄr bÄt Sarita i Grekland Àven om upplevelserna ombord Azizam finns i fÀrskt minne och en tacksamhet över att fÄ varit med om seglingen och alla lÀrdomar vi fÄtt under resans gÄng.
Men redan innan vi anlÀnde till Azizam sÄ började Àventyret nÀr vi med DEO, vÄr Renault Clio, tog oss frÄn Grekland via fÀrja till Venedig och sen vidare genom Italien och Frankrike till bÄten i Marseille. För mig som aldrig varit i Venedig var det en upplevelse att fÄ se en stad sÄ uppbyggd runt kanaler och uppleva ett vardagsliv bland innevÄnarna lite utanför turiststrÄken och högsÀsong.
Men bÀst var upplevelserna i de smÄ bergsbyarna lÀngs kusten med vackra stenbyggnader frÄn medeltiden, smÄ kaféer, smala grÀnder, trÀdgÄrdar och folkliv. SÄ det var lite av en chock att komma till Marseille och anvÀnda DEO som transportmedel för över tio fulla kundvagnar med mat och dryck för seglingen. För att lÀsa inlÀgget om resan, klicka hÀr.
Den första etappen gick frÄn Marseille till Teneriffa och ombord var bara den permanenta besÀttningen med skeppare maskinist och deckhand samt mig och Lucina som kompletterande leveransbesÀttning. Vi seglade non-stop förutom ett vÀldigt kort strandhugg i Alicante dÀr vi stannade i nÄgra timmar för att justera lattor, vÀnta pÄ vind och Àta en middag iland (och köpa mer glass).
Det första intrycket att segla pÄ en sÄn stor katamaran (26 meter lÄng och 12 meter bred) var annars stabiliteten. NÀr jag frÄgade om vi inte skulle sjöstuva fick jag svaret att det behövdes inte. Min skepsis kom pÄ skam dÄ trots att inget surrats och inredning inklusive tvÄ höga barstolar, inte var fixerade sÄ var det inget större som kom ur position. Vi hade lite förvaringskÀrl i glas som damp i durken vid en kraftig rullning, men det var den allvarligaste incidenten nÀr det gÀller rullande.
 Trots att bÄten var stabil, Àven i större sjö, sÄ var rörelserna ryckiga. Det var inte sÄ mycketde rullande rörelserna frÄn enskrovsbÄtar utan mer en ryckig rörelse som ocksÄ kunde skapa sjösjuka. Och mot vinden sÄ stampade det, Àven om det inte lutade samtidigt. Och nÀr vÄgorna kom Ät mellan skroven kunde det smacka till ordentligt med en rörelse och skarpt ljus som kunde vara obehagligt.
Och utan problem gick inte seglingen till Kanarieöarna. Vi fick en bra start nÀr vi lÀmnade i tid för att undvika en Mistral utan istÀllet fick en hÀrlig halvvind som gav en underbar segling. Fram till Gibraltar var det behagligt med bra segling respektive för lite vind med motorgÄng som följd. Vi kunde göra en hel del arbeten som inte hunnits avslutats pÄ varvet ocksÄ, inklusive att göra rent bÄten som var mycket smutsig frÄn varvsperioden. Speciellt eftersom autopiloten alltid anvÀndes, det var bara vid hamnmanövrer den kopplades bort vilket ocksÄ var en ny och lite udda kÀnsla. Lite att man blev blÄst pÄ konfekten, men vi prövade att handstyra bara för att ha gjort det och med hydraulstyrning sÄ var kontakten med rodren dÄlig sÄ kÀnslan för att styra mycket begrÀnsad. SÄ vi tyckte det var skönt med autopiloten till sist.
Det var efter Gibraltar problemen började. NÀr vi kom ut frÄn Portugals skyddande kust började en kraftig nordvÀstlig dyning göra sig gÀllande. NÀr sen en nordostlig vind ökade sÄ blev sjön vÀldigt orolig med en del brytande vÄgor. En av dess slog in i en öppen ventil i pentryt, nÄgon hade glömt stÀnga den efter att ha kastat ut matrester. Resultatet blev fÀrkvattensanering av stora dela av styrbords ponton dÄ saltvattnet kom Ät att kortsluta en del elkretsar sÄ elen slogs ut tillfÀlligt. Efter en del felsökning var köksflÀkten den troliga boven i dramat och efter uttorkning kunde allt fungera igen, men att ligga och skölja kölsvin nÀr det blÄste kuling utanför och sjön vÀxte var inte det roligaste.
Men det stora problemet kom lite senare samma dag. Efter mörkret sĂ„ slutade autopiloten att fungera och en lĂ€nk frĂ„n hadraularmen till rodret hade arbetat sig loss sĂ„ rodret inte fungerade. Men vi lyckades fĂ„ ner seglen och under tiden Azizam drev i vĂ„gorna, och klarade det galant i jĂ€mförelse med rullningarna en enskrovsbĂ„t hade haft, sĂ„ lyckades besĂ€ttningen koppla runt sĂ„ vi kunde handstyre pĂ„ ett roder. Det gjorde vi till vi anlĂ€nde till Santa CrĂŒz pĂ„ Teneriffa. För inlĂ€gget om den etappen, klicka hĂ€r för del 1, klicka hĂ€r för del 2.
Se videon med seglingen frÄn Marseille till Teneriffa genom att klicka pÄ bilden nedan:
Ăven pĂ„ Teneriffa sĂ„ var arbetet intensivt att fĂ„ bĂ„ten klar inför Atlantseglingen, dels dĂ€rför att mycket behövde repareras, fixas och provianteras, men ocksĂ„ för att det skulle vara lite extra fint dĂ„ Ă€garparet skull vara med pĂ„ den etappen. VI hann fĂ„ i ordning det mesta, inklusive autopilot och roderstyrning och den 16 november gav vi oss ivĂ€g, igen pĂ„skyndade av en vĂ€derprognos som spĂ„dde frontpassage och motvind om vi inte lĂ€mnade i tid och begav oss söderut. SĂ„ vi siktade mot ett stopp i Kap Verdeöarna dĂ„ vi Ă€ndĂ„ skulle göra den loven förbi.
Det blev mest motorgĂ„ng i svag vind. Vi hann pröva spinnakern för första gĂ„ngen och en hel del leksaker som kom upp för Ă€garparet som trĂ€ningscykel, löpband och en uppblĂ„sbar bubbelpool pĂ„ dĂ€ck. Det var ocksĂ„ en annan typ av segling dĂ„ det förutom att gĂ„ vĂ„ra vakter och göra det âvanligaâ underhĂ„llsarbetet ombord med att reparera, stĂ€da, putsa och feja besĂ€ttningen ocksĂ„ skulle serva Ă€garparet med frukost, lunch och middag. DĂ„ de inte gick vakter sĂ„ hade de ocksĂ„ chansen att sova en ostörd nattsömn, nĂ„got som dock var svĂ„rt för dem att göra med allt som hĂ€nde runtomkring med ljud frĂ„n vĂ„gor, motorer,elvinschar segel och annat.
Det blev en halvdag pĂ„ Kap Verde med proviantering, brĂ€nslepĂ„fyllning och en snabblunch (och sight seeing för Ă€garparet) innan det var dags att fortsĂ€tta mot destinationen Barbados. Ăven den seglingen var lugn och passadvinden, nĂ€r den vĂ€l kom, blĂ„ste inte mycket mer Ă€n 25 knop som mest, förutom i squalls. SĂ„ det var en behaglig översegling och den enda stora incidenten var att spinnakern skörade. För att lĂ€sa inlĂ€gget om Atlantseglingen del 1, klicka hĂ€r, och för del 2, klicka hĂ€r.
Se videon med seglingen över Atlanten, frÄn Teneriffa till Barbados, genom att klicka pÄ bilden nedan:
Seglingen genom de VÀstindiska öarna gick frÄn Barbados till Martinique, vidare till Isle des Saintes och upp till Antigua. Sen vidare till St Martin för att avslutas i Virgin Gorda. Mycket av tiden spenderade vi i marinaffÀrer för att leta delar och utrustning samt att komma ifatt med allt som skulle fixas ombord. Ett bestÄende minne frÄn den seglingen var Äterseendet av Antigua dÀr jag spenderat mycket tid pÄ 1980-talet ombord pÄ charterbÄtar. Det som gjorde djupast intryck Àr dock den förödelse som fortfarande efter tre mÄnader syntes efter orkanen Irmas hÀrjningar. I lagunen pÄ St Martin var de flesta marinor stÀngda dÄ bryggorna var borta, bÄtar lÄg uppslÀngda pÄ strÀnderna eller sjunkna pÄ botten och byggnader hade bara de cementerade stommarna kvar. Riktigt pÄtagligt blev det nÀr vi kom och skulle klarera in i Virgin Gorda och fann myndighetsbyggnaden övergiven och urblÄst. För att lÀsa inlÀgget om seglingen i VÀstindien del 1, klicka hÀr, för Antigua, klicka hÀr, för Irmas hÀrjningar, klicka hÀr.
Se videon med seglingen frÄn VÀstindien genom att klicka pÄ bilden nedan:
Den sista biten gick genom Bahamas, ett omrÄde jag har mycket lite erfarenhet av. Jag var dÀr ombord en stor motorbÄt pÄ 1990-talet och kommer ihÄg att det var vackert och inte lika mÄnga bÄtar som i VÀstindien. Det intrycket bestÄr Àven idag. Vad som tillkommer Àr att det Àr svÄrnavigerat med sÄ stora grundflak med spridda korallhuvuden. I molnigt vÀder eller med solen i ögonen sÄ Àr det farligt att förflytta sig i vissa omrÄden och sjökorten Àr inte sÄ bra och varierar sins emellan med olika information pÄ detaljnivÄ.
VÄr start frÄn Virgin Gorda styrdes igen lite av vÀderprognosen, en kallfront skulle komma till Bahamas med nordliga vindar inom nÄgra dagar sÄ det vore bra att komma sÄ lÄngt som möjligt mot Nassau innan dess. DÄ det inte gick att klarera in sÄ bestÀmde vi att fortsÀtta samma dag vi anlÀnt till Virgin Gorda. Vi mellanlandade i Turks and Caicos, som Àr ett eget land för att fylla diesel och Àta lunch men fortsatte samma eftermiddag mot Georgetown i Bahamas. DÀr vÀntade vi ut kallfronten med klart kyligare temperaturer, fleecetröja kom fram, och att vinden avtog innan vi drog vidare lÀngs ökedjan Exumas. Först utanför och sedan innanför dÀr öarna skyddade frÄn AtlantvÄgorna.
DÄ det Àr osÀkert att segla pÄ natten i de grundrika omrÄden sÄ stannade vi pÄ ett par stÀllen för att övernatta. Speciellt Black Point var vackert och gav mersmak, men vÄrt tidsschema tillÀt inga lÀngre stopp. SÄ efter 5 500 sjömil och cirka tio veckor ankrade vi utanför Nassau som visade upp tvÄ ansikten, en för de rika och en för de fattiga. Vi gjorde en kort förflyttning till Lyford marina, det var dÀr de inbokade chartergÀsterna skulle kliva pÄ. För att lÀsa hela inlÀgget om seglingen genom Bahamas, klicka hÀr.
Se videon med seglingen i Bahamas till Nassau genom att klicka pÄ bilden nedan:
Vi lÀmnade Azizam den 16:e januari för att flyga tillbaka till Europa. Flyget gick via Ft Lauderdale och London innan vi landade i Nice dÀr vi blev hÀmtade av en av Àgarens personal pÄ vingÄrden som lÄg i nÀrheten och dÀr DEO stÄtt under vÄr segling. Flyget ifrÄn Ft Lauderdale var försenat ett par timmar som gjorde att vi skulle missa vÄrt anknytningsflyg i London. Men med starka jetströmmar blev det rekordfart över Atlanten pÄ vÀg tillbaka, sÄ vi hann med flyget. Med tio timmars flygning var vi tillbaka dÀr vi startade innan de tio veckornas segling. Hemresan gick sen via San Marino vilket var en trevlig bekantskap.
Se videon med vÄr hemresa genom att klicka pÄ bilden nedan:
Det blev ett kÀrt Äterseende av Sarita nÀr vi anlÀnde till varvet Cleopatra marina i Preveza i Grekland. Erfarenheterna frÄn vÄr leveranssegling har ökat vÄr lust och motivation att segla ivÀg pÄ egen köl, sÄ vi har beslutat att utrusta och fixa till Sarita och göra henne och oss segelklara för vÀrldshaven.
LÀrdomarna frÄn vÄr segling ombord Azizam kan sammanfattas i nedanstÄende punkter:
BĂ„ten:
- Annorlunda rörelser. Inte sÄ mycket rull fram och tillbaka, men dÀremot ryckiga rörelser.
- LÀttmanövrerad. Med tvÄ motorer, en i varje skrov, sÄ blir bÄten trots sin storlek lÀttnavigerad i trÄnga utrymmen.
- Stabil. Ăven i större vĂ„gor och dyning sĂ„ behövdes ingen sjöstuvning vilket var en konstig kĂ€nsla
- Saker gÄr sönder. Oavsett bÄt och förhÄllanden sÄ gÄr saker sönder hela tiden. Det Àr bara att vÀnja sig vid och ha en förberedelse för.
- Alla bÄtar Àr smÄ pÄ oceanen. NÀr det blÄser och vÄgorna bygger sÄ Àr Àven 26 meters katamaran en liten bÄt.
- Ingen kÀnsla. Med en stor bÄt med hydraulstyrning sÄ försvinner kontakten med rodren och kÀnslan för styrningen, vilket Àr en av njutningarna med segling för mig.
- Farten. Ăven om Azizam vĂ€gde över 50 ton sĂ„ kunde hon surfa i över 20 knop med sina tvĂ„ skrov och relativt lilla vĂ„ta yta. I en squall i Medelhavet har hon loggat över 30 knop och ju fortare desto stadigare.
- Annan segelsÀttning. Att sÀtta en spinnaker utan spinnakerbom kÀnns konstigt men bredden gör det möjligt. Och farten och riggens konstruktion, utan spridare men med vant som gÄr lÄngt akterut, gör att man alltid seglar pÄ minst slör, aldrig plattlÀns.
- Revning enligt tabell. En bÄt som inte lutar Àr det svÄrare att lÀsa av nÀr det Àr dags att reva. SÄ det finns en tabell framtagen med olika vindvinklar och skenbar vindstyrka som styr val av segelkombination
- Dubbel uppsÀttning. Med tvÄ skrov och mÄnga funktioner dubblerade sÄ ökar sÀkerheten, framför allt med tvÄ motorer och tvÄ roder.
- Sikten. Med en salong/navstation med utsikt 360 grader gjorde att Àven i dÄligt vÀder sÄ kunde man se runt hela horisonten.
- NÀtet mellan skroven. Att ett nÀt mellan skroven gjorde att det fanns en plats att njuta och komma nÀra havet och vÄgorna utan att riskera sÀkerheten.
- Komforten. BekvÀmligheten ombord Àr nÀstan generande med all tÀnkbar utrustning frÄn tvÀttmaskin till avsaltningsanlÀggning.
- Avskilda hytter. Med tvÄ skrov dÀr hytterna lÄg i för och aktern pÄ respektive skrov sÄ hade alla varsin privat sovrum med dusch vilket Àr ovanligt pÄ en bÄt.
BesÀttning:
- Positiva och möjlighetsinriktade. à terigen sÄ bekrÀftar erfarenheterna med att ha en besÀttning som ser möjligheter istÀllet för problem gör livet sÄ mycket behagligare ombord. NÀr saker gick sönder, eller det var problem med bÄten, sÄ tog alla i besÀttningen ansvar och ville hjÀlpa till oavsett om man hade kunskapen eller inte.
- Kompletterande kunskaper. BesÀttningen hade vÀldigt olika bakgrund och kunskaper med sig vilket berikade samarbetet och gjorde att det mesta kunde lösas med samarbete.
- Viktigt att alla bidrar. DÄ alla ombord inte Àr med pÄ samma premisser sÄ skapar det obalans och det reflekteras pÄ stÀmningen.
- Den mÀnskliga faktorn. Saker hÀnder för att misstag begÄs vilket inte gÄr att eliminera. Risken för misstag ökar ju tröttare man Àr.
- Alla KAN med stöd och vilja. Det blev extra tydligt under Atlantseglingen dÀr det inte var mÄnga i besÀttningen som kunde laga mat, eller ens var intresserade av det. Men med guidning och stöd frÄn Lucina sÄ lyckades de flesta övertrÀffa sig sjÀlva i pentryt med utsökta och vackert dekorerade mÄltider till Àgarparet.
- Lek och ha kul. Med slitage pÄ bÄt och mÀnniskor under de extrema förhÄllande som man lever under pÄ en bÄt till havs gör att det blir viktigt med glÀdje och humor som en kanal att lÀtta pÄ trycket och skratta tillsammans.
AllmÀnt:
- Ha koll pÄ vÀdret. Flera av vÄra beslut om avgÄngstider och ruttplanering grundade sig pÄ vÀderprognoser. Utan dessa skulle vÄr segling blivit betydligt mindre behaglig och tagit lÀngre tid.
- Stora bÄtar, mycket som kan gÄ fel. Under hela seglatsen sÄ var det mycket arbete som skedde bÄde för att underhÄlla den kvalitet som existerade med puts och stÀdning, men ocksÄ reparationer av saker som gick sönder.
- SmÄ saker kan fÄ stora konsekvenser. En lina som gÄr av eller en lucka som inte Àr sÀkrad kan pÄ en bÄt resultera i stora konsekvenser i jÀmförelse med pÄ land.
- Ge dig tid. Att ha tider att passa minskar friheten att vÀlja bÄde resrutt och avgÄngstider vilket kan pÄverka att platser och upplevelser uteblir och beslut pÄverkas.
- Utmanande navigation i Bahamas. Med stora grundomrĂ„den, mĂ„nga korallhuvuden, bitvis dĂ„liga sjökort och en âlevande miljöâ gör det svĂ„rnavigerad med regler för eye-ball navigation som viktiga.
- Nya lÀnder, nya vanor. NÀr man fÀrdas till olika lÀnder med olika kulturer, tillgÄngar och förutsÀttningar sÄ behöver man anpassa sig till rÄdande förhÄllande. Det gÀller proviantering, reservdelar, reparationer och umgÀnge.
Bonusvideos:
NÄgra bonusvideos frÄn seglingen. Den första handlar om hur Azizam ser ut under dÀck och beskriver förvandlingen frÄn en bÄt i leveransskick till en bÄt redo att ta emot chartergÀster. För att se videon kan du klicka pÄ bilden nedan:
NÀsta video Àr en kort film om leksakerna ombord som jag gjorde för att chartermÀklaren behövde nÄgot att visa pÄ hemsidan. För att se videon kan du klicka pÄ bilden nedan:
Sista video Àr en sammanfattning av hela seglatsen sÄ om du tittat pÄ alla andra videos sÄ Àr detta ett sammandrag av dessa. För att se den videon kan du klicka pÄ bilden nedan: