AllmÀntNavigation

Ta ner solen i vÀrmen

MaMuNavigation med hjÀlp av himlakroppar har en lÄng tradition till sjöss, men det Àr en kunskap som hÄller pÄ att dö ut i navigatorernas tidevarv. Och visst Àr det bekvÀmt att kunna se sin position pÄ en display utan att behöva bry som hur den hamnade dÀr utan en massa egna utrÀkningar. Men elektroniska navigationshjÀlpmedel kan alltid sluta fungera av mÄnga anledningar sÄ astronomisk navigering har inte bara en kulturell betydelse utan ocksÄ en praktisk. Jag tÀnkte ha en praktisk kurs i astronomisk navigation i den grekiska övÀrlden ombord pÄ min Solitaire 52:a Sarita nÄgon av veckorna 27, 30, 33 eller 34 om jag fÄr ihop tillrÀckligt mÄnga intresserade.

400px-Marine_sextant
Det viktigaste hjÀlpmedlet, sextanten

Astronomisk navigation Àr ofta förknippad med lite mystik. PÄ segelfartygens tid var det nödvÀndigt att hÄlla kunskapen hemlig och inom officerskrÄet, förhÄllanden för besÀttningen var ofta sÄ usel att ett hinder för myteri ombord var vetskapen om att ingen kunde navigera om officerarna försvann. I nutid handlar det mer om alla matematiska berÀkningar och geometriska formler som skrÀmmer bort mÄnga. Men om man istÀllet för att försöka förstÄ alla formler med sinus och tangens fÄr en helhetsbild av vad man egentligen gör i de olika stegen sÄ Àr det inte sÄ komplicerat. UtrÀkningarna Àr redan gjorda och kan utlÀsas i tabeller sÄ allt vad som behövs Àr kunskap om addition och subtraktion. LÀs gÀrna mer i ett tidigare inlÀgg.

Babette5.Magnus.sextant-79
En bild frÄn min första segling över Atlanten 1979
Sway.Az-Pmouth.sextant3-95
Även om det fanns GPS ombord sĂ„ övade vi under leveransseglingarna jag gjorde pĂ„ Swan 651:an Sway mellan VĂ€stindien och Sverige pĂ„ 1990-talet

Numera finns det appar som gör all utrÀkning Ät navigatören vid astronomisk navigation, men pÄ samma sÀtt som det Àr bra att kunna navigera genom att följa med pÄ ett papperssjökort och anvÀnda dödrÀkning med kurs, fart, distans och bÀringar som komplement till anvÀndning av sjökortsplotter, sÄ Àr det bra att kunna rÀkna ut positionen frÄn höjden av himlakroppar över horisonten för hand, och det Àr som sagt bara plus och minus.

Japan
Även pĂ„ bĂ„ten jag jobbade pĂ„ i Japan övade vi astronomisk navigation

Mina tre första seglingar över Atlanten skedde innan SatNav och GPS var utvecklade, Ätminstone innan navigatorerna kommit ned i storlek och pris som var realistiska för segelbÄtar. Och pÄ seglingen mellan VÀstindien och San Francisco hamnade jag pÄ en bÄt som hade SatNav, föregÄngaren till GPS-systemet. Men positionen byggde pÄ dopplereffekten frÄn en passerande satellit sÄ navigatorn ombord behövde ha kontakt med satelliten under hela passagen vilket kunde ta nÄgon timme. Om kontakten bröts under tiden sÄ blev det ingen position. Dessutom var det fÄ satelliter uppe, sÄ passagerna var inte sÄ mÄnga per dag. Det gjorde att vi ofta kompletterade med att ta solhöjd med sextant.

13238992_10154084298523805_2780294087680120180_n
En kurs i astronomisk navigation dÀr vi blandar teori med praktik och har en pragmatisk synsÀtt utan formler men med mallar i utrÀkningarna. HÀr med ett par fokuserade elever som rÀknar ett exempel.

Jag höll en kurs för ett litet men entusiastiskt gĂ€ng hĂ€r i Stockholm fĂ„r en del förfrĂ„gningar om kurser genom hemsidan. SĂ„ jag tĂ€nkte se om intresse finns att fĂ„ ihop en kurs ombord pĂ„ min segelbĂ„t i Medelhavet, i Ă„r i de grekiska öarna i Joniska havet. DĂ„ kan vi pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt kombinera teori och praktik Ă€n man kan i klassrum i Stockholm. Och en vecka ombord ger tillfĂ€lle för mer Ă€n bara en navigeringskurs, den kommer att innehĂ„lla segling, ankring i vikar med kristallklart vatten, besök pĂ„ tavernor och charmiga fiskebyar och mycket bad, allt under en klarblĂ„ himmel med en vĂ€rmande sol. I nulĂ€get finns det fyra veckor â€Ă¶ppna” i sommar ombord pĂ„ Sarita, veckor dĂ€r ingen hittills har bokat in sig. NĂ„gon eller nĂ„gra av veckorna 27, 30, 33 eller 34 skulle kunna fungera som en kursvecka.

Babette.regnbÄge
Med för mycket moln ser man inte nÄgon himlakropp Àven om man med sextantens kikarsikte kan ta en solhöjd nÀr det Àr lite tunna moln.

De förkunskaper som behövs Àr en grund i navigation pÄ minst skÀrgÄrdsskepparnivÄ och en matematisk kunskap att addera och subtrahera. Men framför allt en nyfikenhet och intresse att lÀra sig astronomisk navigation. Det kommer vara en pragmatisk kurs dÀr fokus Àr pÄ att förstÄ helheten och vad som görs i de olika stegen men utan komplicerade formler. Vi kommer att arbeta med mallar som Àr enkla att följa för att fÄ rÀtt resultat.

Hör av dig sÄ vi kan reservera en vecka för astronomisk navigation ombord Sarita i Grekland.

Share Button
Views: 2

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *