BÄtunderhÄllBlogg: 2018-20 Sarita renovering pÄ varvBlogg: 2020-21 Sarita i vattnet igenBlogg: Seglingar med SaritaSarita

Tankverksamhet

Utmaningen med att fÄ vÄr nyrenoverade motor att fungera har fortsatt sedan sjösÀttningen och vi har nu, efter tvÄ och en halv mÄnad, fortfarande ingen fungerande motor. Men vi vet vad som var felet och det Àr ÄtgÀrdat Àven om det fattas delar för att vi Äter skall kunna anvÀnda den. Orsaken till svÄrigheterna efter senaste blogginlÀgget blev uppenbar ganska tidigt efter vi kom tillbaka till marinan efter vÄrt försök att förflytta oss till Vonitsa efter sjösÀttningen. Problemet lÄg i tanken.

Efter att mer noggrant lyst med ficklampa i glaskuporna pÄ vÄra förfilter sÄ blev sjÀlva dieseln huvudmisstÀnkt. Det var inte en klar genomskinlig gulaktig vÀtska som syntes utan en lite mer dimmig variant Àven om inga avlagringar eller klumpar syntes nÄgonstans. NÀr vi sedan kopplade in en extern dieseldunk till inflödet och returen pÄ motorn med garanterat ren diesel och motorn dÄ purrade som nÄgon av vildkatterna vi matar pÄ varvet var det inget snack lÀngre, det var dÄlig diesel.

För att komma Ät tanken mÄste vi flytta pÄ salongssoffan och allt som finns i den.

SĂ„ först lyftes allt ur som fanns i soffan midskepps, inklusive tvĂ„ symaskiner och vĂ„r lilla kyl. Sen skruvade vi bort sjĂ€lva soffan för att kunna skjuta den framĂ„t för att komma Ă„t luckan i durken dĂ€r inspektionsluckan till tanken ligger under. Sen monterades anslutningsslangarna bort och alla bultar till inspektionsluckan skruvades bort innan vi lyfte pĂ„ locket och tittade ner i tanken. DĂ„ blev problemet uppenbart. 

Tanken var relativt full, det fattades ett par decimeter upp till luckan, men vi kunde se pĂ„ diesel att det var nĂ€stan ogenomskinligt och pĂ„ tankens sidor lĂ„g en klistrig rödaktig gucka. Det var bara att bestĂ€lla tömning och rengöring av tanken medan vi fortfarande lĂ„g förtöjda i Cleopatra Marina, numera som enda bĂ„t dĂ„ marinan egentligen stĂ€ngt för vintern. 

Efter försöket att ta oss till Vonitsa kom vi tillbaks till Cleopatra Marina som egentligen var stÀngd för sÀsongen sÄ vi var ensamma vid bryggorna.

Cleopatra Marina hade varit generös nĂ€r det gĂ€llde den nya renoveringen av vĂ„r högtryckspump som gjordes efter vĂ„r fĂ€rd mot Vontisa. Vi betalade egentligen bara för underleverantörens arbete med pumpen, arbetet med att ta bort den och installera den, som Cleopatras mekaniker Panos gjorde, behövde vi inte betala för. Extra generöst med tanke pĂ„ att det var dĂ„ligt brĂ€nsle som var orsaken och inte nĂ„got med motorn. DĂ€remot sĂ„ hade Grekland infört nya regler och kostnader för om varv ville göra sig av med olja eller diesel, sĂ„ vi fick betala € 500 plus 24% grekisk moms för en stor plastdunk att fylla vĂ„rt dĂ„liga diesel med. 

DĂ„ vĂ„r tank rymmer ca 450 liter sĂ„ blev vi förvĂ„nade att det bara pumpades ut knappt 200 liter. Vi blev ocksĂ„ lite förvĂ„nade över den rödaktiga sörja som doldes pĂ„ botten av tanken och som kunde skopas upp med hjĂ€lp av lĂ„nga armar och en spackelspade. En riktig seg geggamoja som var skönt att bli av med. Sen gick det Ă„t tvĂ„ 4-liters dunkar med aceton vars innehĂ„ll kastades i omgĂ„ngar upp mor sidorna i tanken och löste up det kladdiga ytskiktet av gegga. NĂ€r acetonen verkat sĂ„ sögs det som samlats pĂ„ botten upp och trasor torkade upp resterna av det nu lösliga kvarvarande hinnan och gegget i tanken. 

Det komplicerades ytterligare av att under tiden allt detta med vÄr motor hÀnde hade Grekland beslutat om lockdown pÄ grund av ett kraftigt ökande antal Covid-19 fall i landet. Det innebar att vi egentligen inte fick förflytta oss överhuvud taget annat Àn i speciella fall med tillÄtelse av Port police. Och egentligen fick vi inte ligga pÄ Cleopatra Marina heller dÄ den var stÀngd för sÀsongen, dessutom ligger den lite öppet sÄ det Àr ingen bra plats nÀr Äskfronter och vinterstormar börjar hÀrja. Men vi fick tillÄtelse att stanna kvar och prognosen sÄg bra ut inför den nÀrmaste perioden sÄ vi pÄbörjade arbetet med tanken.

Se den korta videon om geggan i tanken

Under arbetet var alla luckor öppna i bĂ„ten och en flĂ€kt sattes över inspektionsluckan för att suga ut den kvarvarande doften frĂ„n acetonet. Vi kunde dock se att det rann ett par mörkröda rĂ€nnilar ner mot tankens botten som kom frĂ„n utrymmet bakom skvalpskotten pĂ„ den övre delen av tankens sidor. Tanken Ă€r v-formad och frĂ„n den cirka metern breda mitten sĂ„ gĂ„r den ut pĂ„ sidorna under durkarna cirka 1,5 meter pĂ„ var sida, det gör att den rymmer 450 liter nĂ€r den Ă€r full. Dock förhindrar skvalpskotten inte bara dieseln att för snabbt flytta sig frĂ„n sida till sida, den hindrar ocksĂ„ Ă„tkomsten frĂ„n att göra rent bakom skvalpskotten dĂ„ de Ă€r ”heltĂ€ckande” förutom de nedre hörnorna, och det var dĂ€r rĂ€nnilarna flöt fram. Vi valde till en början att bara torka upp den rödaktiga klibbiga vĂ€tskan.

PÄ videon syns tanken med rÀnnilar frÄn bakom ena sidans skvalpskott dÀr det fanns lite mer gegga som var svÄrt att komma Ät.

NÀr mekanikerna var klara med jobbet sÄ lÀmnade de kvar den externa dunken sÄ vi kunde anvÀnda motorn. Dels för att försÀkra oss om att allt var ok genom att testa den, men ocksÄ för att kunde anvÀnda motorn vid en förflyttning till Preveza marina bara en halv sjömil bort. DÀr hade vi reserverat en plats nÀr jobbet med motorn var klart. Preveza marina lÄg bara pÄ andra sidan sundet in mot Amvrakikobukten och har ett mycket bÀttre skydd för vind och vÄgor. De har ocksÄ en sjömack som var öppen, Cleopatras var stÀngd sÄ vi kunde inte tanka dÀr.

SĂ„ arbetet med att begĂ€ra tillstĂ„nd frĂ„n Port polis för vĂ„r förflyttning av bĂ„de bĂ„t och bil började och efter lite telefonsamtal med myndigheterna fick vi tillstĂ„nd att köra över till marinan, men endast detta. SĂ„ lördagen den 14:e november var bĂ„de vĂ€dret lugnt och vi hade tillstĂ„nd klart, sĂ„ med Magnus och Nora ombord kastade vi loss frĂ„n Cleopatra Marina. Lucina hade dĂ„ redan Ă„kt i förvĂ€g med bilen för att försĂ€kra oss om att hon inte skulle fastna pĂ„ vĂ€gen. Hon hamnade visserligen i en poliskontroll men med rĂ€tt tillstĂ„ndspapper ombord fick hon Ă„ka vidare. 

Vi flyttade frÄn den tomma Cleopatra Marina till Preveza Marina tvÀrs över sundet som leder in till Avrakikobukten (det gÄr en tunnel frÄn Aktiohalvön till Preveza).

SÄ nÀr vi anlÀnde till Preveza marina stod Lucina och vinkade oss vÀlkomna tillsammans med en Marinero frÄn marinan som visade var vi skulle backa in. Med systemet av marinan förberedd förtöjningslina som lÀggs fast i fören och förtöjning med aktern i kajen lÄg vi snart tryggt pÄ vÄr plats mellan tvÄ stora katamaraner. Och det kÀndes tryggt dÄ förutom att marinan Àr skyddad för alla vindar, Àven om lite sjöhÀvning kan komma nÀr det blÄser kraftigt sydvÀst, sÄ har vi följt byggnationen under tid och sett cementblocken de anvÀnder som förankring av kÀttingarna som leder till förtöjningslinorna, och de Àr gjorda för riktigt stora bÄtar, större Àn vÄr 20 tons 16-meter bÄt.

Sarita pÄ sin nya plats i Preveza Marina, tvÀrs över sundet frÄn Cleopatra Marina dÀr vi legat i över tre Är.

SÄ vi firade med mousserande vin att vi nu efter tre och ett halvt Är Àntligen hade flyttat, visserligen bara över gatan, men nu lÄg Sarita i sitt rÀtta element och vi var pÄ vÀg Àven om en grekiska lockdown gjort att nÄgon vidare förflyttning inte Àr aktuell pÄ ett tag. Men vÄrt hem var numera flytande och Àven om vi trivts pÄ land pÄ Cleopatra Marina var detta ett nytt spÀnnande kapitel som börjat.

PĂ„ mĂ„ndagen kom sedan mekanikerna och skulle Ă„terstĂ€lla allting efter vi fyllt tanken med diesel men vi kĂ€nde att vi ville göra ytterligare försök att göra tanken sĂ„ ren som möjligt, och dĂ„ ville vi Ă€ven komma Ă„t bakom skvalpskotten. SĂ„ vi bestĂ€mde att göra detta sjĂ€lva efter en noggrannare rengöring bakom skvalpskotten. SĂ„ Panos Ă„kte tillbaka med den externa dunken som behövdes till andra bĂ„tar medan vi började planera för ytterligare rengöring. 

Men vi kom pÄ att alla affÀrer utom livsmedelsaffÀrer Àr stÀngda. Var skulle vi fÄ tag i tillrÀckligt mycket aceton? Vi frÄgade Panos och Michailov som skjutsat över Panos med Cleopatras RIB. De lovade att Äterkomma om de kunde ordna nÄgot dÄ bÄttillbehörsaffÀren pÄ Cleopatra Marina fortfarande var öppet för deras egna mekaniker och arbete de utförde pÄ bÄtar. Och nÀsta dag levererades tvÄ 4-litersdunkar med aceton till Sarita, det var bara att buga och tacka.

Men hur skulle vi bÀst göra resten av tanken ren? Vi diskuterade lite fram och tillbaka. En tom ketchupflaska som man kan fylla med aceton och spruta in genom öppningarna i hörnen pÄ skvalpskotten var ett förslag. Men Lucina trodde mest pÄ att anvÀnda den stora sprutan vi köpt pÄ apoteket i Grekland för att anvÀnda för att spruta epoxi i alla vÄra hÄl pÄ dÀcket. Vi hade nÄgra kvar. PÄ spetsen satte vi slangen som anvÀnds vid oljebyten som passade i grovlek. Vi testade med vatten först. Det gick att suga upp vÀtska bra och det blev bra tryck pÄ sprutet nÀr man tryckte ihop sprutan. Den lösningen fastnade vi för.

SÄ Lucina satte pÄ sig vÄr vÀrsting till skyddsmask, som ser ut som en gasmask med filter och som anvÀnts nÀr vi anvÀnt epoxi eller polyester eller slipat glasfiber. Lucinas uppgift blev att placera in slangen i öppningarna med Magnus assisterade med att hantera sprutan, suga upp acetonet och sedan spruta pÄ Lucinas klarsignal. Efter ett tag fick vi in en bra arbetsrutin och Lucina vinklade slangen olika sÄ det mesta bakom skvalpskotten fick en dusch av aceton. En röd vÀtska rann stadigt ut frÄn öppningarna och ner mot botten av tanken. Efter en 4-liters dunk kÀndes det bra, vÀtskan som kom ut blev allt blekare och var nÀstan ofÀrgad till slut.

Sen sög vi upp acetonet frÄn botten och Lucina anvÀnde trasor för att fÄ upp det sista. Det kÀndes bra att vi fÄtt hela tanken sÄ ren som möjligt och vi kunde efter ett dygn av ventilation gÄ upp med dunkar till sjömackan, som bara lÄg ett tjugotal meter lÀngre upp pÄ kajen, och fylla dunkarna med Crystal Diesel som redan Àr behandlad för att inte fÄ bevÀxning. Vi fyllde upp med drygt 50 liter för att kunna köra motorn regelbundet, men inte full tank om nÄgot mÄste ÄtgÀrdas, den kan vi fylla upp senare om vi skulle lÀmna marinan.

SÄ det var dags att vi sÀtta pÄ inspektionsluckan med sin packning och sina 12 bultar och trÀ pÄ tillflödes- och returslangarna för dieseln. Först testade vi om nivÄmÀtaren fungerad genom att koppla in den och efter lite undersökning av hur den skulle kopplas, vi hade inte tagit bort den, sÄ fick vi den att fungera. SÄ pÄ med locket, men vi fick en liten mutter över och det var inte förrÀn vi skulle göra den sista inkopplingen till nivÄmÀtaren som vi insÄg att muttern skulle vara pÄ undersidan av locket vi just satt fast. Man lÀr av misstagen.

Sen var det ”bara” att med handpumpen pĂ„ motorn och en öppen luftningsbult börja med att fĂ„ diesel i systemet. Vi har tvĂ„ parallella förfilter av Racor modell för att kunna skifta mellan dem och vi snabbt behöver byta fllter under gĂ„ng. Vi hade nu alla kranar öppna sĂ„ bĂ€gge filtren anvĂ€ndes. Problemet var att bara det ena fylldes med diesel nĂ€r vi pumpade. Det kunde vara stopp nĂ„gonstans i slangen till det andra. Dessutom upptĂ€ckte vi en lĂ€cka vid muttern pĂ„ kopparanslutningen pĂ„ tankens topp, anslutningar som det förmodligen skulle vara svĂ„rt att hitta reservdelar till. Det gjorde att vi Ă„ter vĂ€nde oss till Cleopatra Marina för hjĂ€lp. Dels hade vi av Cleopatras bĂ„ttillbehörsaffĂ€r bestĂ€llt nya instrument för varvrĂ€knare och tempmĂ€tare dĂ„ de gamla slutat fungera, och dessa skulle installeras och dĂ„ kunde det andra göras samtidigt. Men Ă€ven att under lockdown kan vi inte köpa nĂ„gra reservdelar utan Ă€r beroende av att varvspersonal gör det. 

Det var vid den böjda tankanslutningen (vid hushÄllspappret) som det lÀckte.

NÀr instrumenten anlÀnde kom elektrikern tvÀrs över sundet för att installera dem tillsammans med mekaniker för att se om de hade delar till den lÀckande anslutningen. Efter en hel del mÀtande med multiinstrument efter installationen av de nya instrumenten konstaterade elektrikern att felet med varvrÀknare och temperaturmÀtare lÄg istÀllet i kablarna kopplade till motorn och ett sÄnt paket mÄste bestÀllas. SÄ det blev ytterligare en vÀntetid. Anslutningen till tanken gick inte att enkelt ersÀtta sÄ inspektionsluckan fick monteras bort för fÀrd till den mekaniska verkstad som finns hos Cleopatra.

Luckan fick vi tillbaka ett par veckor före jul. Innan installation sĂ„ testade vi nivĂ„mĂ€taren och det fungerade inte. Men efter en del rengöring av korroderade kontaktpunkter kunde vi fĂ„ igĂ„ng den och sedan installera locket. Nu var motorn klar för anvĂ€ndning sĂ„ fort elkablarna till instrumenten anlĂ€nde. 

De nya anslutningar för feeder och retur slangarna till dieseltanken

De gjorde de precis innan juluppehÄllet och glada öppnade vi paketet tillsammans med elektrikerna frÄn Cleopatra Marina. NÀr vi insÄg att leverantören skickat fel kablar, de hade gamla kontakter för att koppla ihop instrumenten med givarna pÄ motorn, sÄ byttes julklappsstÀmningen till besvikelse. Men vi konstaterade att vi lÄg i en vÀl skyddad marina för alla vÀder med el om vi behövde ladda batterier och vi kunde under lockdown ÀndÄ inte segla omkring nÄgonstans. SÄ vÄr motor har fÄtt juluppehÄllet pÄ sig att ytterligare kunna vila upp sig inför omstarten (nu över tvÄ och en halv mÄnader sedan sjösÀttning).

Och dĂ€r Ă€r vi nu, fortfarande i vĂ€ntans tider med promenader och cykelutflykter runt i nĂ€romrĂ„det och till Lidl för matinköp som vĂ„rt nöje förutom att Lucina virkar och stickar och jag plitar pĂ„ datorn emellanĂ„t. Nu vet vi att lockdown fortsĂ€tter Ă€ven efter den 18:e januari pĂ„ obestĂ€md tid, “indefinite” som det sas frĂ„n den grekiska regeringen. SĂ„ vi fortsĂ€tter vĂ„r tillvaro i marinan och det gĂ„r ingen nöd pĂ„ oss Ă€ven om Europas köldknĂ€pp just nu gör livet i Grekland lite kylslaget. Men vi gĂ„r mot ljusare och varmare tider. Och under tiden gör vi en del projekt, framför allt har Lucina sytt ny överdrag för vĂ„r utombordare och vindroder sĂ„ de inte ska utsĂ€ttas för regn och salt (och sand frĂ„n Sahara som dĂ„ och dĂ„ regnar ner nĂ€r det Ă€r sydliga vindar).

Och vi fortsÀtter att göra vÄra utflykter, eller motionsrundor till fots eller per cykel (lÀs om det i förra inlÀgget). Det Àr fortfarande tillÄtet i lockdown samt att handla mat. Ibland kombinerar vi det genom att cykla halvmilen till Lidl och handla, men oftast trivs vi bÀst pÄ de smÄ vÀgarna runt kusterna, antingen Joniska havets kust eller runt Amvrakikobukten. Cykel Àr ett fantastiskt transportmedel dÄ man kommer fram pÄ de flesta platser och samtidigt som man kan förflytta sig lÄnga strÀckor sÄ kan man ta in omgivningarna pÄ ett hÀrligt sÀtt med lukter, ljud som komplement till vad vi ser. Och nÀr vi förflyttar oss runt bland olivlundar, apelsinodlingar och vÀxthus sÄ vinkar mÄnga av odlarna frÄn fÀlten. Ibland tar vi (lÀs Lucina) kontakt med dem vilket resulterat i mer potatis, broccoli och blomkÄl Àn vi kan Àta (och sÄ goda) förutom alla citrusfrukter som vi fÄr eller tar frÄn trÀd dÀr hÀlften av frukterna redan ramlat ner pÄ marken. Nu har BlomkÄls-tanten fÄtt en av Lucinas nybakade kakor att Àta i sitt tÀlt dÀr hon sitter och sorterar potatis.

Och vi har vÄra grektanter som fortsÀtter komma förbi vÄr bÄt med nya gÄvor frÄn sin trÀdgÄrd, men Àven inköpta julkakor frÄn bageriet. Numera Àr vi vÀnner pÄ Facebook sÄ de undrar ibland om vi behöver nÄgonting nÀr vi lÀgger ut inlÀgg. SÄ att inte fÄ segla kompenseras av allt annat vi fÄr uppleva trots, eller kanske tack vare, ett Grekland i lockdown. Under Àr lite bilder frÄn nÄgra av vÄra utflykter i nÀromrÄdet.

Share Button
Views: 34

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

2 svar pĂ„ ”Tankverksamhet”

  • Åh vilken trevlig kvĂ€llslĂ€sning, jag har lĂ€st alltihop högt för Odd. Vi hoppas fortfarande att vi ska kunna flyga till Ellem pĂ„ Samos i pĂ„sk. Ni mĂ„ste ha ett gudabenĂ„dat tĂ„lamod! Var hade ni tankat dieseln?
    Kramar, Katinka

    Svar
    • Hej, Hoppas att Grekland har öppnat upp tills i pĂ„sk!
      Vi tankade i Lefkas marina och om jag förstÄtt rÀtt mÄste all diesel pÄ sjömackar i Grekland innehÄlla biodiesel, men den dyrare versionen har medel redan inblandad. Men alla mackar har inte den dyrare varianten.
      Ha det bÀst,
      Magnus

      Svar

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *