Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

FöredragOkategoriseradeSverigeSverigebesökUtbildning

Varvsbesök och föredrag

Linjett Markus
Markus Gustavsson, VD på Rosätttra varv, pratar om Linjettbåtarna

Jag tror och hoppas att de drygt femtio personer som under söndagen den 18 oktober spenderade eftermiddagen i Rosättra hade lika trevligt som jag. Det var Nautiska Förlaget som arrangerade ett besök på Linjett-varvet och föreläsningar av två av förlagets författare, meteorologen Lars Göran Nilsson som pratade om moln och väder och undertecknad som pratade och visade bilder om segling bortom horisonten med utgångspunkt från boken med samma namn.

Linjett2
Masterna mestadels från Linjett-båtar
Linjett1
Besökare tittar närmare på båtarna

Det var ett fullbokat deltagarantal och ett fullspäckat program som det bjöds på och ett härligt höstväder med vacker natur på vägen mot Vätösundet nordost om Norrtälje förgyllde dagen ytterligare. Eftermiddagen började på Linjett-varvet där deltagarna dels kunde besöka några av de Linjettbåtar som fortfarande låg i vattnet, men framför allt gå runt i tillverkningshallen med en handfull båtar i pågående produktion av olika storlekar och stadier. Allt med guidning från Markus Gustavsson, VD för varvet, och Johan Gustavsson (de är kusiner i detta familjedrivna företagande), som driver Linjett charter och hjälper till på varvet emellanåt.

Linjett3
Linjettbåtar i olika storlekar och stadier i produktionen
Linjett7
Toalettmodulen och några skott är det enda som är på plats när däcket läggs på. Resten av montering görs i “ruffen”.

Markus beskriver själv båtarna som trygga familjebåtar med vackra linjer som är byggda med kvalitetstänkande och mycket hantverk. Och det syns på varvet där en 37-fotsbåt tar ungefär ett mansår (runt 1700 timmar – ett arbetsår för en person) att tillverka efter att skrov och däck har levererats. I lokalerna låg däck och skrov från olika båtr i olika stadier av produktionen. En del båtar arbetades det med inredning och montering av de olika systemen efter att däcket lagt på skrovet medan andra låg med däcksmodulen på golvet. Man producerar ett tio-tal båtar per år och alla har en beställning bakom sig vilket också gör att dialogen med den framtida ägaren styr mycket av detaljlösningarna och utrustningen.

Linjett11
Det blev många nyfikna frågor till Markus under rundvandringen i varvet

Att frodas som svensk båtvarv och tillverkare av nya båtar i dagens Sverige är inte lätt och Linjett-varvet är ett av de få som överlevt. Det verkar som om familjesammanhållning är en av nycklarna då Linjett-varvet har anor från 1800-talet och har nu varit verksamt med samma familj i tre generationer (liksom Hallberg-Rassy som också ”gått i arv”). Och det är en familjär atmosfär man möts av på varvet där man lägger ner mycket tid och möda för att få långlivade modeller som inte bara följer modets nycker i båtlivet. Man lägger stor vikt på båten linjer inte bara skall fungera ur praktisk synvinkel och öka seglingsegenskaperna, utan också för att de ska vara vackra ur ett längre perspektiv.

Linjett12
I snickeriet limmas laminat till rätt form för nav-stationen

Till exempel så har man inte följt modets trender med raka stävar så även de nya modellerna har fortfarande ett överhäng i fören, även om det succesivt har minskat lite för varje modell. Sen har man valt att göra mycket för hand fortfarande, så här finns inga produktionslinjer efter löpande band principen, vilket också gör att man kan göra många speciallösningar, och träarbetet har alltid varit av högsta klass. Allt detta gör att köparna blir trogna och man skapar långvariga relationer, man talar till och med om Linjett-sekten lite skämtsamt. Och det har producerat över 800 båtar genom tiderna och ägarna kan räkna med service från varvet under båtens livstid (eller varvets). Men som köpare bör man inte ha för tunn plånbok, men kvalitet kostar.

Ego
Eftermiddagen avslutades med föredrag i en ombyggd lada med mackor, kaffe och bullar.

Efter varvsbesöket förflyttades bilkaravanen med de tillresta besökarna till en ombyggd lada i närheten där det bjöds på lunchmackor med tillhörande fika och bulle. Och så var det föredrag om moln och segling bortom horisonten. Allt under en gemytlig stämning. Så heder åt Malin Bergman från Nautiska förlaget och Johan från Linjett charter och Markus från Linjett-varvet (och en del andra som hjälpte till) som gjorde söndagseftermiddagen till en lärorik och trevlig upplevelse.

Och om du är medlem i en båtklubb eller någon annan organisation där ett föredrag kan vara intressant att vara del av ett evenemang, titta lite här på min hemsida om vilka olika föredrag jag gör och hör av dig till mig!

Share Button
Views: 5

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »