AllmÀntNostalgi

Antigua Sailing week 1983

Bakgrunden till Antigua Sailing Week Ă€r förknippad med familjen Nicholson. Redan 1949 kom skonaren Mollihawk inseglande till English Harbour pĂ„ Antiguas sydkust med den pensionerade engelska kommendörkaptenen Vernon E B Nicholson med familj ombord. De var pĂ„ vĂ€g runt jorden men kom aldrig lĂ€ngre. En dagssegling med nya vĂ€nner runt ön utvecklades till en av de största charterorganisationerna i VĂ€stindien: Dessutom sĂ„ resulterade det i restaureringen av ”the Dockyard”, lord Nelson gamla örlogshamn, till en rörelse med restaurang, bar och hotell. 

Antigua Sailing week, eller “Race week” som den ocksĂ„ kallas, startade för runt 60 Ă„r sedan som en rolig avslutning pĂ„ chartersĂ€songen i VĂ€stindien. Desmond Nicholson, son till kommendörkaptenen, och Howard Hillford arrangerade den första kappseglingen pĂ„ 70 sjömil frĂ„n English harbour pĂ„ Antigua till DesHayes pĂ„ Guadeloupe, nĂ€rmaste granne söderut. Kappsegling gjordes för vĂ€nner i den lilla charterflotta som börjat byggas upp. VĂ€l framme var det picknick och lekar innan man nĂ€sta dag seglade tillbaks. BesĂ€ttningarna pĂ„ alla de fem deltagande bĂ„tarna tyckte det var ett lyckat arrangemang. Evenemanget vĂ€xte och 1968 startade den första offentliga Antigua Sailing Week med 26 deltagande bĂ„tar i tre seglingar pĂ„ banor spridda runt Antiguas syd- och vĂ€stkust. 

I början av historien var V E B Nicholson ensam racekommittĂ© och hans trĂ„lare enda kommittĂ©bĂ„t. TrĂ„laren var inte den snabbaste farkosten pĂ„ de sju haven. Ett Ă„r med en vĂ€gvinnande vind kunde de deltagande bĂ„tarna se honom köra pĂ„ maxfart frĂ„n startomrĂ„det till mĂ„llinjen samtidigt som han vĂ€djade pĂ„ typiskt brittiskt sĂ€tt via VHF: ”I say, you chapps in front. Could you be god fellows and and just sort of hang around a bit before the finish. I’ll be right with you”. Men incidenter hĂ€nde fortfarande och sĂ„ sent som 1982 fick den ledande bĂ„ten jaga ett rundningsmĂ€rke som en man jagar en hatt som just blĂ„st av, bojen hade slitit sig frĂ„n sin förtöjning.

English Harbour med “The Dockyard” I förgrunden och pĂ„ höjden bakom syns Shirley Hights

Trots att det fortfarande Ă€r viktigt med de sociala arrangemangen mellan seglingarna som prĂ€glat evenemanget genom tiderna, sĂ„ har tĂ€vlingsmomentet blivit viktigare och klasserna som tĂ€vlar flera. Speciellt dĂ„ karaktĂ€ren pĂ„ de deltagande bĂ„tarna Ă€ndrats frĂ„n endast charterbĂ„tar till flera av vĂ€rldens ledande kappseglingsmaskiner. Utvecklingen sker pĂ„ alla plan och första Ă„ret man anvĂ€nde uppblĂ„sbara rundningsbojar lyckades en av de klassiska gamla skonarna pricka bojen med sitt bogspröt varvid den försvann med en knall, som en ballong stucken av en nĂ„l. Resten av flottan nĂ€rmade sig mĂ€rket och med skepparens sinne för fair play sĂ„ klĂ€dde han sin största gast i ett orange regnstĂ€ll och placerade honom pĂ„ rufftaket och lade bĂ„ten att dreja bi. SjĂ€lv satt han i sittbrunnen och rökte lugnt pĂ„ sin pipa och smuttade pĂ„ en kopp nybryggt te medan resten av klassen anvĂ€nde bĂ„ten som rundningsmĂ€rke. 

English harbour Àr Sailing Weeks huvudhamn. Det Àr en fÀrgstark plats dÀr man kan vÀlja att ankra pÄ svaj eller lÀgga till med stÀvankare och hÀcken mot samma kaj som engelska örlogsflottan anvÀnde under 1700-talet. DÀr i hamnomrÄdet, inrymt i de gamla byggnaderna/ruinerna frÄn Nelsons dagar, fanns hamnkontor, post, segelmakeri, restauranger, hotell, museum och affÀrer för turistprylar. PÄ andra sidan nÀset ligger den större viken Falmouth Harbour som ocksÄ Àr skyddad frÄn AtlantvÄgorna. PÄ 80- och 90-talen var det fortfarande en tyst ankringsplats men har numera utvecklats till att husera flera marinor med utrymme för megayachter och som har all tÀnkbar service och restauranger. HÀr kan man numera se flera av de klassiska J-bÄtarna, som Velsheda, Shamrock, Endeavour och Svea, ligga bredvid varandra och mittemot oligarkernas lyxyachter.

English Harbour I förgrunden och Falmouth Harbour I bakgrunden. VÀgen dÀremellan var kantad med olika barer och restauranger.

Dock flyttar sig armadan av kappseglings- följe- och Ă„skĂ„darbĂ„tar till de vikar som ligger nĂ€rmast mĂ„lomrĂ„det för dagens aktuella bana runt ön. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r deltagarna bekanta sig med nya strĂ€nder att vandra pĂ„, nya reggaeband att dansa till, nya barer att dricka i och nya turistaffĂ€rer att handla i. Antigua Race Week 1983 kom jag med ombord pĂ„ den Sparkman & Stevens designade War Baby. Det var en renodlad kappseglingsbĂ„t som nu hade nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken, och Ă€gdes av Warren Brown frĂ„n Bermuda. Han hade bland annat producerat “the Muppet Show”, sĂ„ han hade rĂ„d att odla sitt kappseglingsintresse. Han var sjĂ€lv med som “skeppare”, men lyssnade pĂ„ de inhyrda professionella seglarna som fanns med pĂ„ nyckelpositioner dĂ€r Mr Bill var skeppare och Barney frĂ„n Seychellerna var fördĂ€cksgast. Sen fylldes resten ut med personer som jag sjĂ€lv. War Baby var egentligen mer kĂ€nd nĂ€r den var Ă€gd av Ted Turner och hette Tenacious. Med Ted Turner vid rodret hade hon vunnit totalsegern i det beryktade Fastnet race 1979 pĂ„ rĂ€ttad tid för handikapp. Det var Ă„ret dĂ„ en fruktansvĂ€rd storm drabbade regattan och bara 86 av de över 300 startande fullföljde. Över 60 bĂ„tar övergavs och flera personer omkom i tumultet som vĂ„gor och vind skapade.

NĂ€r hundratals bĂ„tar Ă€r ankrade pĂ„ svaj i samma vik och alla ombord vill till olika platser vid olika tidpunkter sĂ„ blir det logistikproblem. Speciellt nĂ€r en del av bĂ„tarna av viktskĂ€l inte har nĂ„gon jolle med sig.  Det Ă€r den lokala företagsamheten frodas med smĂ„grabbar som sjösatt allt som flyter för att mot ersĂ€ttning skjutsa smĂ„berusade kappseglare till olika bĂ„tar. Taxan för tjĂ€nsterna brukar variera beroende pĂ„ utbud och efterfrĂ„gan samt tidpunkt pĂ„ dygnet. En del kan bli vĂ€l ambitiösa i sitt företagande. NĂ€r jag pĂ„ smĂ„timmarna skulle ut till bĂ„ten jag seglade pĂ„ hade jag sĂ€llskap ner till jollebryggan med ett par som lovat mig skjuts med sin jolle pĂ„ vĂ€g ut till sin bĂ„t. Problemet var att vi inte hittade deras jolle vid bryggan och under tiden vi letade kom en av entreprenörerna och erbjöd oss skjuts i hans jolle för tre lokala pengar (East Caribbean (EC) dollars – EC come, easy go). Vi sĂ„g inget annat rĂ„d Ă€n att acceptera hans erbjudande och klev ner i bĂ„ten. Paret tittade sig omkring och jag sĂ„g hur deras ansiktsuttryck förĂ€ndrades, frĂ„n en lite uppgiven tacksamhet till ren och skĂ€r ilska tills de skrek: ”Det hĂ€r Ă€r vĂ„r jolle”! I tumultet som uppstod lyckades jag hitta en annan skjuts ut till bĂ„ten av en annan nattsuddare vars jolle var kvar. Kanske för att den var förtöjd med en 10 mm kĂ€tting och ett gediget hĂ€nglĂ„s. Jag kom ut pĂ„ bĂ„ten och hittade en ledig sovplats pĂ„ en spinnaker med en blooper som huvudkudde. Det fanns inte kojplatser för alla 18 i besĂ€ttningen ombord. NĂ€r jag sakta vaggades till sömns av en svag dyning som letade sig in kunde jag fortfarande höra upprörda röster frĂ„n land som diskuterade hur entreprenörskapet skulle vĂ€rderas.

Ombord War Baby fick jag rollen att sköta om babords backstag och vara behjĂ€lplig med att vinscha nĂ€r jag kunde och det behövdes. Det gĂ€llde att ha en tidig start för att hinna med alla förberedelser inför starten. Den första utmaningen var att samla upp besĂ€ttningen som kunde vara spridd över viken ombord pĂ„ olika bĂ„tar efter föregĂ„ende kvĂ€lls aktiviteter. De som vaknade tidigt kunde i gryningen se en strid ström av jollar som körde mellan olika bĂ„tar för att leverera besĂ€ttningsmedlemmar till sina respektive bĂ„tar. Den andra utmaningen var att flytta alla segel, det var runt 20 pĂ„ War Baby, frĂ„n dĂ€ck och förpik dĂ€r de legat pĂ„ natten till sina bestĂ€mda platser midskepps inför seglingen. Det var en procedur som upprepades i omvĂ€nd ordning efter seglingens slut och tog tid och krĂ€vde organisation dĂ„ de stora förseglen vĂ€gde uppĂ„t 100 kilo. Sen skulle de sista reparationerna göras, de som inte hanns med föregĂ„ende dag. Sen var det pep-talk och genomgĂ„ng av dagens bana och taktik pĂ„ vĂ€g ut till startomrĂ„det. Man bör vara dĂ€r tidigt för att i tid kontrollera vindriktning och vindstyrka för att kunna vĂ€lja rĂ€tt taktik och segelkombination. Starten Ă€r viktig och det var imponerande att se hur dessa stora bĂ„tar manövrerades som jollar för att fĂ„ den bĂ€sta positionen i förhĂ„llande till varandra. 

VÀl ute pÄ kappseglingsbanan var det fascinerande att se hur ett lagarbete fungerade. Alla gjorde sin lilla del och vips sÄ fyllde vinden ett hissad spinnaker, och allt jag gjorde var att slÀppa eller ta hem pÄ ett backstag. Alla manövrar gick inte helt smÀrtfritt dÄ mÄnga var tillfÀlliga i besÀttningen, men allt löstes snabbt av de som varit med lÀnge. Och de större bÄtar som ville vara med att slÄss om segern hade alla en blooper att komplettera sin spinnaker med. Ombord pÄ War Baby hade vi ocksÄ wire skot till förseglet för att minimera töjningen och det hördes som klagande skrik varje gÄng man slÀppte lite pÄ skoten, och vid slagen fick man verkligen se upp för wiren som ven genom luften.

Condor och Kialoa IV I en duell sett frÄn War Baby

Vi deltog i klassen Racing 0. Det gjorde att vi var i samma klass som de tre maxi-raters som deltog, Kialoa IV, Nirvana och Condor. Maxi-raters var ett försök att skapa en klass inom IOR regeln som hade samma mĂ€ttal sĂ„ först bĂ„t över mĂ„llinjen vinner. Man hade satt de komplicerade mĂ€tparametrarna sĂ„ de sammanlagt blev ett maximimĂ„tt. Det var den tidens jĂ€ttar pĂ„ kappseglingsbanorna, som J-bĂ„tarna hade vart det innan dem. De brukade trĂ€ffas i havskappseglingar vĂ€rlden över för att mĂ€ta sina muskler, och allteftersom Ă€garna började förlora sĂ„ lĂ€t de designa och bygga en ny version som skulle vara snabbare och bĂ€ttre med nya exotiska material och frĂ„n de hetaste konstruktörerna. Ägaren av Kialoa Jim Kilroy var inne pĂ„ sin fjĂ€rde version av Kialoa (ungefĂ€r lĂ„ng vit kanot pĂ„ Hawaii) och hade bytt designer frĂ„n Sparkman & Stephens till Ron Holland, men det skulle bli flera liksom av de andra MaxibĂ„tarna. Med i vĂ„r grupp fanns ocksĂ„ tre bĂ„tar som byggts för Withbread around the world race, som Volvo Ocean Race hette innan det bytte sponsor och man skapade en egen klassbĂ„t för tĂ€vlingen, V60 och V70. Sen var det lite blandat med stora racing- och charterbĂ„tar, bland annat Concorde en lyxig charterbĂ„t som kunde packa om spinnakern i en ruff som var luftkonditionerad. SĂ„ det var ett relativt stort startfĂ€lt som trĂ€ngdes pĂ„ startlinjen. 

Antigua Sailing week 1983 startade med tvĂ„ seglingar utanför öns sydkust runt ett antal bojar strategiskt utplacerade för att de kappseglande bĂ„tarna skulle testas i bĂ„de kryss, lĂ€ns och slör. Andra dagens segling avslutades vid English Harbour sĂ„ den inplanerade vilodagen, utan nĂ„gon segling, kunde genomföras dĂ€r. Dagen fylldes med allahanda aktiviteter, organiserade eller spontana. Det kunde vara tĂ€vlingar med windsurfing, ensamsegling, jolledragkamp, ölhĂ€vning. Men det ingick Ă€ven vattenkrig som ocksĂ„ avslutades med en “skönhetstĂ€vling”, en “wet t-shirt” tĂ€vling, dĂ€r det verkade finnas en korrelation mellan vinstchans och antalet uppvisade kroppsdelar. En gren som numera har förpassats till en parantes i “Race weeks” historia.  Det hela avslutades med en traditionellt jump-up, med grillfest och dans till medryckande calypso- eller reggaemusik. 

Till detta tillkommer det normala utbudet i English Harbour dÀr det ingÄr ett dussin barer och restauranger med namn som Pizza in Paradise, Red Snapper, Friendly spirits, Floating disco (en stor husbÄt) och Admirals Inn. Dessa hade alla sin personlighet och stil, vilket inkluderade musikvalet. Man kunde sÄledes pÄ en fem minuters promenad genom marinaomrÄdet mellan English Harbour och Falmouth Harbour, eller fem timmar om man vill besöka vattenhÄlen ocksÄ, höra ett konstant flöde av musik som gick in i varandra. För att fylla ut eventuella musikluckor fanns ocksÄ de lokala ungdomarna strategiskt utplacerade med sina rastaboxar, kraftfulla bÀrbara stereoanlÀggningar, pÄ full volym. Det var som att springa ett musikaliskt gatlopp. Ett annat gatlopp var det mellan alla stÄnd med försÀljning av diverse onödiga turistprylar och t-tröjor som sÄldes i gÄngen upp frÄn English Harbour av de lokala entreprenörerna, som kunde vara ganska envisa.

Gatloppet mellan försÀljarna pÄ vÀg ner till English Harbour

Efter den vĂ€lförtjĂ€nta vilodagen var jag tröttare Ă€n före och inte direkt laddad inför de tre avslutande seglingarna, varav en var lagd som en olympisk bana med mĂ„nga och snabba segelskiftningar. Med de stora nybyggda kappseglingsdrakarna hade War Baby inte med toppstriden att göra, varje sig pĂ„ handikapp eller Line of honour (först i mĂ„l). Vi var inte ensam klass ute pĂ„ banorna. Racing 2 klassen vanns av en Whiteby 45 som hette Taboma. StĂ€mningen ombord kan illustreras av vad namnet kom ifrĂ„n. Det var en akrynom för Take A Bite Of My Ass. BĂ„ten fick Ă€ven ”the Brown Booby Award” vilket tilldelas den bĂ„t som har flest kvinnliga uppenbarelser som dessutom inte Ă€r sĂ„ noga med klĂ€dseln nĂ€r de seglade. Föga förvĂ„nande dĂ„ att ocksĂ„ skepparen, kallad OD (stĂ„r för Only Driver och inget annat) oftast styrde endast iförd en t-tröja och solhatt. Att de gillade att festa var ingen överdrift, men de kunde bevisligen segla ocksĂ„.

Men mitt hjĂ€rta tillhörde klassen med klassiska trĂ€bĂ„tar, cruising classics. HĂ€r seglade trĂ„bĂ„tar som var Ă€ldre Ă€n 50 Ă„r. Klassen vanns av Morva, en 56 fots kutter frĂ„n 1938.  Men det var den Fife ritade 92 fots Belle Adventure som var vackrast enligt mina ögon. En annan favorit var Sirocco som hade ett anrikt förflutet. Hennes Ă€gare var lĂ€nge Errol Flynn och hon hade dĂ€rmed sĂ€kert varit ett tillfĂ€lligt hem för ett otal kvinnor. Det var hon fortfarande men pĂ„ ett annat sĂ€tt, hon tĂ€vlade med en helkvinnlig besĂ€ttning pĂ„ 14 personer vilket var första gĂ„ngen under en Antigua Sailing Week sĂ„ visst de visste. De gjorde bra ifrĂ„n sig utan att placera sig högt upp i resultatlistan. Men de uttryckte en frustration nĂ€r jag pratade med dem dĂ„ det var fĂ„ som var intresserade av att prata segling med dem pĂ„ alla cocktail fester de blev bjudna pĂ„. 

Ombord “tjejbĂ„ten” Sirocco” under racet

Den sista seglingen avslutades vid English Harbour igen för att nu kunna fĂ„ till en vĂ€rdig avslutning pĂ„ veckan. Den bestod av “the Dockyard days” dĂ€r det traditionella ”the non-mariners race” var huvudinslaget. DĂ€r gĂ€llde det att ta sig en strĂ€cka pĂ„ nĂ„gra hundra meter inne i English Harbour med ett flytetyg som uppfyllde tre kriterier. Det skulle aldrig tidigare varit sjösatt, inte ha nĂ„got mekaniskt framdrivningsmedel och inte kosta mer Ă€n 100 EC dollars (fast vĂ€xelkurs mot USD med 2,6 sĂ„ runt USD 38). Man kunde vinna pris i tre kategorier; först i mĂ„l, mest originella skapelse och farkost som fĂ„tt rum med flest deltagare. UpplĂ„sta plastpĂ„sar, tomma igenkorkade ölburkar, fendertar, drivved och uppblĂ„sta kondomer var nĂ„gra av de material som anvĂ€ndes i de olika skapelserna. Mest uppmĂ€rksamhet fick den helkvinnliga besĂ€ttningen pĂ„ Sirocco nĂ€r de flöt omkring pĂ„ en manlig uppblĂ„sbar plastdocka, med alla attiraljer inkluderat. Andra aktiviteter pĂ„ the Dockyard days var, för att citera programmet: ”Walking the greasy pole, Tug of war and general hellraising” (dvs balansera pĂ„ en sĂ„pad horisontell pĂ„le som stack ut över vattnet, dragkamp och allmĂ€nna rackartyg). DĂ„ den sista punkten verkade vara den populĂ€raste hade man lagt till i programmet att allt skedde pĂ„ egen risk.

Dagen avslutades med Lord Nelsons bal med prisutdelning pĂ„ den lite fashionabla restaurangen “Admirals Inn“. Eftersom balen hade krav pĂ„ anstĂ€ndig klĂ€dsel, inklusive slips, sĂ„ blev det problem för de flesta i besĂ€ttningen inklusive mig. Jag Ă€gde ingen slips men en sjömansmĂ€ssig knop pĂ„ ett segelband runt halsen sĂ„ var jag klĂ€dd för att gĂ„ pĂ„ bal. En vĂ€rdig avslutning pĂ„ en seglingsfest som lever Ă€nnu idag.

Share Button
Views: 371

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

2 svar pĂ„ ”Antigua Sailing week 1983”

  • I was a paid hand on Kialoa IV during that regatta.
    During an upwind leg, on one of the races, the middle pedestal grinder blew its link chain to the other two pedestals to port and starboard. This meant that we only had two grinders to winch in the enormous headsails for each tack.
    The other maxis noticed the problem and implemented a tacking duel to get passed us. This meant two people on each tack would get on the grinders, work their guts out then fall over backwards to make way for another set of two to take the next tack.
    It was exhausting, but loved the Antiguan regatta (until I got beaten up by the police at the prize giving!)

    Svar
    • Thanks for sharing that 🙂
      Magnus

      Svar

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *