Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

Ankare och ankringBlogg: 2017 Sarita, flytt ombord och Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaHårt väderLänkarSaritaTips och rådUtrustningVäder

Blixt och dunder

I ljuset av vad som händer på Atlanten med tre orkaner, varav Irma redan orsakat massiv skadegörelse, så känns det futtigt att rapportera om en natt med kraftiga vindbyar och åska. Men förutom att beskriva händelsen och känslan så kommer en del länkar till nyttiga appar och hemsidor för både väder, åska och seglarforum för byta av erfarenheter, och en del andra tips.

Vi hade ankrat upp i en skyddad vik med bra botten för ankaret (seg lera) under flera dagar så vårt ankare hade haft möjlighet att verkligen gräva ner sig. Därför valde vi att vara kvar på ankarplatsen även om prognosen var lite oroligt väder med en frontpassage med regn. De tre väderappar jag brukar använda (se detaljer längre ner) visade alla olika prognoser där det mest var svaga vindar som vred. Men erfarenheten talade om att det kunde vara byigt, speciellt om det bildas åskväder så vi förberedde Sarita på en lite stökig natt.

Vår ankarvik utanför Vonilza med Navionics
Vår ankarplats vid den blåa punkten med Google Earth

Så innan vi gick och la oss tog vi ned soltaket, lyfte upp utombordaren och hissade upp jollen på däck där den surrades, tog upp badstegen och spände upp sprayhorden, såg till att vårt ankarsegel satt bra och stängde de stora däckluckorna (luften var sval så temperaturen i ruffen var OK). Vi tog fram ficklampor och regnkläder och såg på en vacker solnedgång med lite spridda moln innan vi gick och la oss i förpiken med luckorna öppna ovan oss så vi kunde vakna vid första regnstänk..

Och det gjorde vi kort efter midnatt. På med badbyxor och regnjacka och up på däck för att stänga de resterande luckorna. Vi hann inte mer än upp på däck förrän det olycksbådande ljudet hördes, lite som ett tåg som närmar sig. Sen kom vindstöten innan vi han reagera och Sarita lutade till betänkligt och sträckte upp ankarkättingen, men ankaret höll. En kombination av att ankarseglet snabbt såg till att Sarita fick upp nosen i vindögat med minimum av vindmotstånd, att vindriktningen var den som ankaret grävt ner sig i och att den värsta vindstyrkan inte var långvarig bidrog till att vi inte draggade. Jag såg inte vindhastigheten i vindbyn, men grannbåtar sa att det blåste 50+ knop (25+ m/s).

Att ha ankarsegel hjälper Sarita att hålla sig i vindögat.

Sen brakade ljud och ljus-showen loss med blixt och dunder från himlen som gjorde att hela viken lös upp. Vi hade ett svagt ljus av månen trots alla moln, men i blixtarna kunde man se hela området tydligt. Vi startade motorn och aktiverade bogpropellern för att vara beredda på fler vindstötar från andra håll. När kraftig vind kommer när kättingen är slack tvingas fören falla av från vindögat och båten lägger sig tvärs vinden. Med kraftig vind hinner Sarita bygga upp stor levande kraft med sina 20 ton, en kraft som skall tas upp av att först kättingen spänns och att sen ankaret håller. I det momentet kan en bogpropeller mildra rycket och jag kan också backa båten lite på ankaret när vinden mojnar så vi inte faller av me bredsidan.

Ugnen är full med elektronik i fall åskana skulle slå ner.

Samtidigt som jag stod och var beredd med motor och bogpropeller gick Lucina ner och la in känslig rörlig elektronik (vår handhållna GPS, mobiler, dator och Ipad) i ugnen på vår spis för att skydda dem vid ett eventuellt blixtnedslag (Faraday bur)

När vi säkrat att vi inte draggade och vinden var mer stadig så var det dags att klä på sig lite, det var en kallfront som hade passerat. Efter att ha spenderat runt tre månader utan ett regnstänk och med temperaturer upp mot 40 så var detta nytt för oss. Vi har sett att till och med kaktusarna börjat sloka i land men vi är vana att sova på däck vid oroligt väder men det fungerar inte vid regn. Och att hitta byxor och tröjor tog lite tid då de var riktigt seriöst undanstuvade (vi har nog totalt använt under 10 plagg per person under sommaren), Så visst unnar vi naturen lite regn och kyla, men vi var inte riktigt beredda på det.

Skärmdump från sat24 med moln och åskaktiviteter (i rött).
Samma tidpunkts från blitzortung där det tydligare framgår var åskan är.

Vi tog en fika och började titta på våra väderappar och hemsidor som vi fått tips om från dels en Facebook sida om ankring (anchoring and anchorage) och en om att segla i Medelhavet (Med sailing). De ger båda blixtaktiviteter i realtid, den ena också med moln och de är bägge gratis. Den ena heter Lightning and thunderstorms (blitzortung.org) och den andra Infrared satellit images (sat24.com). Där kunde vi se att vi var mitt inne i en stor åskfrontpassage som sträckte sig längre men just åskaktiviteterna var koncentrerade över Lefkas/Preveza-området.

På den skrivande barometern syns tydligt rörelsen i lufttrycket när åskfronten drog förbi kort efter midnatt.

En annan informationskälla är barometern. Vi har en skrivande barometer och där ser man tydligt hur lufttrycket blev lägre snabbt just innan fronten och vindbyarna kom för att sedan snabbt öka igen. Vind är ju naturens sätt att utjämna olika lufttryck, så ju snabbare barometern rör sig och förändras, desto mer kommer det att blåsa.

Så det var bara att vara vakna ett tag till och vänta på att det värsta hade passerat. Det var skönt att kunna se i realtid på de bägge hemsidorna att fronten var på väg bort och när regnet upphörde gick vi och la oss igen. Men vi var uppe regelbundet och kontrollerade hemsidorna, för det var ett nytt område som närmade sig från Joniska havet, men när vi sett att det vikt av mer norrut kunde vi slappna av och när det blev dagsljus så känns allt lite enklare att hantera. Men det blir att ta igen lite sömn under dagen.

September i Medelhavet är en oberäknelig månad då temperaturskillnader gör att vädret kan ändras snabbt, och där lokala åskfronter kan göra livet surt för seglare som inte är beredda. Dessa fronter kan vädertjänsten ofta förutse att de ska bildas, men har svårt att bestämma exakt var, åtminstone i tid för att lägga ut på de väderappar som är vanligast bland de som är gratis

Skärmdum från Windfinderappen
Skärmdump från Windguru appen

Många använder Windfinder (har en bättre hemsida än app) och Windguru (bättre app än hemsida) vilka båda är hyfsat bra på den allmänna väderprognosen men man måste veta vilken ort man vill ha information om och då får väderförhållanden var tredje timme. Jag gillar då bättre Poseidon (vilken inte har en app utan en hemsida) och Windy. Den senare har en gratis app som ger på samma sätt som Poseidon en snygg grafik med vindar vars prognos kan animeras över tiden, eller väljas speciella tidpunkter. Windy har dessutom möjlighet att gå in var som helst på kartan med markören för att få detaljer med väderförhållanden var tredje timme för vald position. Och jag upplever att de har bättre träffsäkerhet i sina prognoser än Windfinder och Windguru. På hemsidan har jag en hel sida med olika hemsidor med väderinformation.

På morgonen åt vi frukost i ruffen för första gången på mycket länge medan regnet smattrade mot däck. Det var en ovanlig men behaglig känsla nu när åskovädret var över. Vi tittade på Facebook och såg att flera i Med sailing gruppen hade kommenterat åskfronten med olika erfarenheter beroende var man låg med sin båt. Många vittnade om andra som draggat och i Nidri trodde en att han draggat men det visade sig att bryggan hade lossnat från en av sina infästningar vilket gjorde att den kom närmare hans akter. En annan berättade om att hans vindinstrument slagits ut av blixten så han visste inte hur mycket det blåst, med instrumenten visade 56 knop innan det blev mörkt. En kommenterade då att han lagt elektroniken i ugnen som kommenterades av ytterligare en i tråden som berättade att han förstört sin dator så då han glömt bort datorn när hans fru tände ugnen för att göra muffins dagen efter. Vi satte fast kökshanduken med en knut på ugnsluckans handtag för att inte göra samma misstag.

En skärmdump från Windy där molntäcke är valt förutom vindpilar.
Detaljer för var tredje timme för punkten som valts på kartan (den vita punkten)
Här snd överblicken som kan animeras och man kan välja punkt för mer info.
Share Button
Views: 63

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

5 svar på ”Blixt och dunder

  • Intressant. Även om jag var bekant med Faradays hur så hade jag aldrig kopplat det till att man kunde nyttja ugnen för det. Fast det gäller ju att inte baka datorer då 🙂 Ankarsegel kanske är nyttigare än jag trodde.

    Svar
    • Per, för oss gör ankarseglet stor skillnad, men vi seglar ovanligt mycket på ankaret i byig vind. Men nytta gör det nog för alla båtar 🙂

      Svar
  • Tack för spännande läsning..kram

    Svar
  • Spännande och informativt! Windy gillar jag också. Det är bra när man kan jämföra prognoser från olika källor, som man kan i Windy. Önskar er lite lugnare förhållanden snart, så att ni får sova ut i förpiken!

    Svar
    • Tack Birgitta. Vi har med spänning följt dig på din resa och njutit av dina inlägg, dels för de är fint skrivna men också för det känns att du har njutit av seglingen och de upplevelser och utmaningar du haft. Så kul!

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »