Chartersegling
Det finns många fantastiska områden i världen som är tillgängliga även för den som inte har en egen båt. Charterindustrin har vuxit sig stor och etablerat sig i de flesta länder som lockar med bra segling och en skärgård. Det finns flera olika sätt att hyra båt på, vad som är bäst beror på hur mycket man vill segla själv, servicenivå och hur mycket pengar man kan och vill investera i seglingsupplevelsen. De huvudsakliga sätten är charter med full service, som paying crew, ”Bareboat” då man hyr bara båten (finns i olika varianter) och olika typer av delägande.
Fullservice charter
Man betalar ett fast pris för båt, besättning och mat. Vad som tillkommer kan vara drycker, bränsle och hamnkostnader, men ofta är allt inkluderat förutom dricks till besättningen. Båtarna är lite större (runt 55 fot och över) och lyxigare, där besättningen kan variera från bara skeppare och kock till över 10 personer. Priserna är också därefter, men konceptet ger en lyxig tillvaro utan ansvar men där man ändå kan delta i seglingen om man så önskar. Båtarna finns att tillgå nästan över hela världen och sköts professionellt av besättningen, så de är i oftast i mycket bra skick. De bokas genom chartermäklare, eller direkt med båtarna.
Paying crew
En variant på fullservice charter där priserna är mer humana är ”paying crew”, betalande besättning. Förutsättningen för det lägre priset är att man hjälper till som en i besättningen. Det innebär att man tillsammans lagar mat och diskar, seglar och ankrar, städar och fejar och också gör mindre underhåll och reperationer. De registrerade fullservice charterbåtarna tar ibland paying crew för de längre leveransseglingarna, när båtarna transporteras företrädesvis över Atlanten från vintersäsongen i Västindien till sommarsäsongen i Europa eller USA.
Men det finns också de som inte är registrerade charterbåtar, med de krav som då ställs, som tar ombord besättning som bidrar ekonomiskt. Det sker i form av delade omkostnader, men det är lite av en gråzon var gränsen för att dela på kostnaderna och att betala för en charter går och det har betydelse då kraven på både båten och kompetensen hos de ansvariga ombord skiljer sig för de olika varianterna.
Att följa med som besättning är ett bra sätt för den som vill pröva på om livet som långfärdsseglare är tilltalande och en möjlighet att se områden och göra seglingar som annars vore svårt. De flesta som driver paying crew har egna hemsidor men man kan också hitta dem på olika sidor som förmedlar besättning. De som funderar på paying crew bör försöka skaffa referenser, bakgrundskoll och prata med tidigare besättningar för båten man funderar att segla med. Kvaliteten på både båtar och skeppare kan variera.
Bareboat charter
Det är den vanligaste formen för charter och går ut på att man hyr en båt utan någon besättning (en bar båt – bareboat på engelska). Det blir betydligt billigare än en fullservice charter, men kostnader tillkommer för mat, dryck, bränsle och marinor. Båtarna finns stationerade i en hamn och hyrs under en bestämd tidsperiod, oftast en eller två veckor, för att seglas i närområdet för att sen återvända med båten till ursprungshamnen. För en extra avgift kan man på en del ställen och bolag göra en ”envägscharter”och slippa segla tillbaka. Företagen brukar också ha servicepersonal med båtar som kan rycka ut om saker går sönder. Marinorna som båtarna ligger i är ofta strategisk valda vid populära seglingsområden.
Man behöver oftast någon sorts kompetensbevis för att få hyra. Ofta räcker det med skärgårdsskepparen, NFB:s (Nämnden För Båtlivsutbildning) blå betygsbok är bra att ha och bygga på med utbildningar. Storlekarna på båtarna varierar från 33 fot och upp mot 60. Det blir allt vanligare med att stora katamaraner ingår i hyrstallet. Kvalitén på båtarna kan variera då det dels beror på ålder, men också hur väl de sköts av charterbolaget. Slitaget är omfattande då många olika personer med begränsad erfarenhet seglar dem. Det gör att de byts ut med jämna mellanrum, Mellan 5 och 10 år brukar vara livslängden som bareboat. Vilken båt som passar bäst beror bland annat på besättningen, området, priset och vad man vill få ut av seglingen.
De flesta bareboats är populära prisvärda modeller av Bavaria, Jeanneau eller Benneteau, och katamaranerna är ofta från Lagoon. En del charterbolag har utvecklat egen design som de låtit bygga. Andra modeller kan självklart förekomma, men stilen är densamma. Likvärdiga kabiner, ofta med dubbelkojer, och rymliga i ruffen. Förvaringsutrymmen brukar vara begränsade och många har rullsegel Lyssna gärna om vilket rykte de olika bolagen har för att sköta sina båtar och ställa upp med service under charterns gång, det kan vara viktigare än båtmodell, och de svenska företagen har ett gott rykte.
Titta gärna efter uthyrare som har egen personal på de olika orterna. Vissa av de svenska företagen har svensk personal stationerad på plats, vilket för många känns tryggt. Det är svårt att missa uthyrarna på båtmässor. Där kan man fråga mer om de områden som verkar mest lockande, hur en resrutt skulle kunna se ut och vilken den totala kostnad skulle bli inklusive eventuella avgifter för inklarering, förtöjning och marinor som varierar för olika områden.
Bareboat med skeppare
Många charterbolag som hyr ut båtar ger också möjligheten till att hyra in en skeppare som tar ansvaret för navigationen, tilläggningarna och att fixa saker som går sönder. Det kan vara värt den extra kostnaden för de som känner en osäkerhet inför att klara av att segla bortom horisonten helt själva. Även värd/värdinna/kock kan ibland hyras in, men då börjar det mer likna en full service charter.
Eskadersegling
Det finns också eskaderseglingar för de som vill känna en extra trygghet men ändå ha möjligheten att segla själv utan inhyrd skeppare. Eskaderseglingar brukar arrangeras av uthyrningsföretagen och kan röra sig om ett tiotal bareboat båtar som håller ihop under charterperioden. Natthamnarna bestäms av eskaderledaren beroende på väder och tillgänglighet i vikarna/hamnarna, men seglingen dit är individuell. Det finns varianter då halva perioden seglas i eskader och den andra halvan ”fritt”. En båt från arrangörerna finns alltid med och hjälper till med allt från reparationer till tilläggningar. Platser i marinorna eller vikarna brukar vara reserverade så man behöver inte oroa sig för att en ankarplats eller att bryggan vid tavernan är full. Dessutom lär man känna många nya vänner och kan ha trevligt tillsammans på kvällarna, och utbyta erfarenheter som kan vara bra om man vill segla själv nästa gång. Det brukar förekomma en del gemensamma familjeaktiviteter på ankarplatserna också. Det finns varianter av detta då man kombinerar det med en regatta mellan olika platser. De eskadrarna brukar sträcka sig över både längre tid och sträcka än ”chartereskadrarna”.
Time-sharing/delägarskap
Ett populärt sätt att ha tillgång till ”egen” båt är att dela på den med flera. Det kan ske helt privat genom att hitta trevliga bekanta som är villiga att köpa och driva en båt tillsammans med en gemensam ekonomisk plan för underhåll och varvsperioder. Ett bra och billigt sätt att äga båt så länge man kommer överens och har samma mål med båt och segling.
Det finns också bolag som specialiserat sig på att sälja båtar till privatpersoner (eller företag) och sedan hjälpa till med finansieringen genom att bistå med att administrera och hyra ut båtarna under veckor när de inte används av ägarna och ha en budget för underhåll och reparationer. I avtalet får man som ägare tillgång till båten ett antal veckor per år för eget bruk och investeringskostnaden för att köpa båten är betydligt lägre än om båten skulle köpas för enbart eget bruk..
Efter en tidsperiod av uthyrning, det brukar vara fem till tio år, så är båten fullt betald med hjälp av charterinkomsterna. Upplägget kan se lite olika ut med allt från time sharing där du kan byta ut dina reserverade veckor mot en annan båt i ett annat seglingsområde (eller annan aktivitet, en skidåkningsvecka till exempel) till där du är bunden till din egen båt för ägarveckorna.
Konceptet är lockande då det ger en delfinansiering av båten men slitaget äter upp mycket av vad du sparat av kostnader vid inköpet i jämförelse med om du sköter din egen båt med omsorg. Men ett attraktivt sätt att få tillgång till båt i olika seglingsområden på ett relativt billigt sätt som slutar med ett helt ägande är det.
En ytterligare variant på delägande har börjat dyka upp där man startar en icke vinstdrivande förening/bolag där varje deltagare blir delägare med en investerad summa. Bolaget köper sen en båt som förbereds för segling, ofta en jorden-runt-segling. Delägandet ger sen rättigheten till att segla på båten ett visst antal veckor under ett år (kostnaderna för att ta sig till båten och omkostnaderna ombord tillkommer). Man kan också ”sälja” sina veckor till andra. Ofta väljer man också att hyra in någon professionell skeppare för att sköta det löpande och ha ansvaret för segling och underhåll som ligger i budgeten för projektet. När man gjort vad man förutsatt sig så säljs båten och delägarna får tillbaka så mycket pengar som möjligt på insatt kapital.
Vill du ha mer tips och råd inför chartersegling eller segling bortom horisonten i allmänhet så kan du köpa min bok Bortom horisonten som innehåller över 200 sidor med just detta, saker jag skulle vilja ha vetat innan jag gav mig iväg. Denna artikel är ett exempel på lite av innehållet. Och läs gärna min checklista för hyrbåtar. Lycka till på livets seglats!