BÄtcharterTips och rÄd

Chartersegling

Att segla bortom horisonten utan att Àga egen bÄt Àr möjligt i de flesta farvattnen genom att chartra bÄtar som i Jungfruöarna i VÀstindien, St Johns

Det finns mĂ„nga fantastiska omrĂ„den i vĂ€rlden som Ă€r tillgĂ€ngliga Ă€ven för den som inte har en egen bĂ„t. Charterindustrin har vuxit sig stor och etablerat sig i de flesta lĂ€nder som lockar med bra segling och en skĂ€rgĂ„rd. Det finns flera olika sĂ€tt att hyra bĂ„t pĂ„, vad som Ă€r bĂ€st beror pĂ„ hur mycket man vill segla sjĂ€lv, servicenivĂ„ och hur mycket pengar man kan och vill investera i seglingsupplevelsen. De huvudsakliga sĂ€tten Ă€r charter med full service, som paying crew, ”Bareboat” dĂ„ man hyr bara bĂ„ten (finns i olika varianter) och olika typer av delĂ€gande.

Fullservice charter

Full service charter sker oftast pÄ lite större bÄtar och dÀr Àr maten och matlagningen inkluderad.

Man betalar ett fast pris för bĂ„t, besĂ€ttning och mat. Vad som tillkommer kan vara drycker, brĂ€nsle och hamnkostnader, men ofta Ă€r allt inkluderat förutom dricks till besĂ€ttningen. BĂ„tarna Ă€r lite större (runt 55 fot och över) och lyxigare, dĂ€r besĂ€ttningen kan variera frĂ„n bara skeppare och kock till över 10 personer. Priserna Ă€r ocksĂ„ dĂ€refter, men konceptet ger en lyxig tillvaro utan ansvar men dĂ€r man Ă€ndĂ„ kan delta i seglingen om man sĂ„ önskar. BĂ„tarna finns att tillgĂ„ nĂ€stan över hela vĂ€rlden och sköts professionellt av besĂ€ttningen, sĂ„ de Ă€r i oftast i mycket bra skick. De bokas genom chartermĂ€klare, eller direkt med bĂ„tarna. 

Paying crew

En variant pĂ„ fullservice charter dĂ€r priserna Ă€r mer humana Ă€r ”paying crew”, betalande besĂ€ttning. FörutsĂ€ttningen för det lĂ€gre priset Ă€r att man hjĂ€lper till som en i besĂ€ttningen. Det innebĂ€r att man tillsammans lagar mat och diskar, seglar och ankrar, stĂ€dar och fejar och ocksĂ„ gör mindre underhĂ„ll och reperationer. De registrerade fullservice charterbĂ„tarna tar ibland paying crew för de lĂ€ngre leveransseglingarna, nĂ€r bĂ„tarna transporteras företrĂ€desvis över Atlanten frĂ„n vintersĂ€songen i VĂ€stindien till sommarsĂ€songen i Europa eller USA. 

Segling i Jungruöarna i VÀstindien

Men det finns ocksĂ„ de som inte Ă€r registrerade charterbĂ„tar, med de krav som dĂ„ stĂ€lls, som tar ombord besĂ€ttning som bidrar ekonomiskt. Det sker i form av delade omkostnader, men det Ă€r  lite av en grĂ„zon var grĂ€nsen för att dela pĂ„ kostnaderna och att betala för en charter gĂ„r och det har betydelse dĂ„ kraven pĂ„ bĂ„de bĂ„ten och kompetensen hos de ansvariga ombord skiljer sig för de olika varianterna. 

Att följa med som besĂ€ttning Ă€r ett bra sĂ€tt för den som vill pröva pĂ„ om livet som lĂ„ngfĂ€rdsseglare Ă€r tilltalande och en möjlighet att se omrĂ„den och göra seglingar som annars vore svĂ„rt. De flesta som driver paying crew har egna hemsidor men man kan ocksĂ„ hitta dem pĂ„ olika sidor som förmedlar besĂ€ttning. De som funderar pĂ„ paying crew bör försöka skaffa referenser, bakgrundskoll och prata med tidigare besĂ€ttningar för bĂ„ten man funderar att segla med. Kvaliteten pĂ„ bĂ„de bĂ„tar och skeppare kan variera. 

Bareboat charter

Det Ă€r den vanligaste formen för charter och gĂ„r ut pĂ„ att man hyr en bĂ„t utan nĂ„gon besĂ€ttning (en bar bĂ„t – bareboat pĂ„ engelska). Det blir betydligt billigare Ă€n en fullservice charter, men kostnader tillkommer för mat, dryck, brĂ€nsle och marinor. BĂ„tarna finns stationerade i en hamn och hyrs under en bestĂ€md tidsperiod, oftast en eller tvĂ„ veckor, för att seglas i nĂ€romrĂ„det för att sen Ă„tervĂ€nda med bĂ„ten till ursprungshamnen. För en extra avgift kan man pĂ„ en del stĂ€llen och bolag göra en ”envĂ€gscharter”och slippa segla tillbaka. Företagen brukar ocksĂ„ ha servicepersonal med bĂ„tar som kan rycka ut om saker gĂ„r sönder. Marinorna som bĂ„tarna ligger i Ă€r ofta strategisk valda vid populĂ€ra seglingsomrĂ„den. 

Att hitta en ensam ankarvik Àr ofta drömmen som hÀr vid Green Island öster om Antigua i VÀstindien

Man behöver oftast nĂ„gon sorts kompetensbevis för att fĂ„ hyra. Ofta rĂ€cker det med skĂ€rgĂ„rdsskepparen, NFB:s (NĂ€mnden För BĂ„tlivsutbildning) blĂ„ betygsbok Ă€r bra att ha och bygga pĂ„ med utbildningar. Storlekarna pĂ„ bĂ„tarna varierar frĂ„n 33 fot och upp mot 60. Det blir allt vanligare med att stora katamaraner ingĂ„r i hyrstallet. KvalitĂ©n pĂ„ bĂ„tarna kan variera dĂ„ det dels beror pĂ„ Ă„lder, men ocksĂ„ hur vĂ€l de sköts av charterbolaget. Slitaget Ă€r omfattande dĂ„ mĂ„nga olika personer med begrĂ€nsad erfarenhet seglar dem. Det gör att de byts ut med jĂ€mna mellanrum, Mellan 5 och 10 Ă„r brukar vara livslĂ€ngden som bareboat. Vilken bĂ„t som passar bĂ€st beror bland annat pĂ„ besĂ€ttningen, omrĂ„det, priset och vad man vill fĂ„ ut av seglingen. 

De flesta bareboats Ă€r populĂ€ra prisvĂ€rda modeller av Bavaria, Jeanneau eller Benneteau, och katamaranerna Ă€r ofta frĂ„n Lagoon. En del charterbolag har utvecklat egen design som de lĂ„tit bygga. Andra modeller kan sjĂ€lvklart förekomma, men stilen Ă€r densamma. LikvĂ€rdiga kabiner, ofta med dubbelkojer, och rymliga i ruffen. Förvaringsutrymmen brukar vara begrĂ€nsade och mĂ„nga har rullsegel Lyssna gĂ€rna om vilket rykte de olika bolagen har för att sköta sina bĂ„tar och stĂ€lla upp med service under charterns gĂ„ng, det kan vara viktigare Ă€n bĂ„tmodell, och de svenska företagen har ett gott rykte. 

Det finns omrĂ„den som en del företag inte tillĂ„ter “bareboats” att segla till dĂ„ det Ă€r svĂ„rnavigerad, som Anegada norr om Jungfruöarna.

Titta gÀrna efter uthyrare som har egen personal pÄ de olika orterna. Vissa av de svenska företagen har svensk personal stationerad pÄ plats, vilket för mÄnga kÀnns tryggt. Det Àr svÄrt att missa uthyrarna pÄ bÄtmÀssor. DÀr kan man frÄga mer om de omrÄden som verkar mest lockande, hur en resrutt skulle kunna se ut och vilken den totala kostnad skulle bli inklusive eventuella avgifter för inklarering, förtöjning och marinor som varierar för olika omrÄden.

Bareboat med skeppare

MĂ„nga charterbolag som hyr ut bĂ„tar ger ocksĂ„ möjligheten till att hyra in en skeppare som tar ansvaret för navigationen, tillĂ€ggningarna och att fixa saker som gĂ„r sönder. Det kan vara vĂ€rt den extra kostnaden för de som kĂ€nner en osĂ€kerhet inför att klara av att segla bortom horisonten helt sjĂ€lva. Även vĂ€rd/vĂ€rdinna/kock kan ibland hyras in, men dĂ„ börjar det mer likna en full service charter.

Eskadersegling

Det finns ocksĂ„ eskaderseglingar för de som vill kĂ€nna en extra trygghet men Ă€ndĂ„ ha möjligheten att segla sjĂ€lv utan inhyrd skeppare. Eskaderseglingar brukar arrangeras av uthyrningsföretagen och kan röra sig om ett tiotal bareboat bĂ„tar som hĂ„ller ihop under charterperioden. Natthamnarna bestĂ€ms av eskaderledaren beroende pĂ„ vĂ€der och tillgĂ€nglighet i vikarna/hamnarna, men seglingen dit Ă€r individuell. Det finns varianter dĂ„ halva perioden seglas i eskader och den andra halvan ”fritt”. En bĂ„t frĂ„n arrangörerna finns alltid med och hjĂ€lper till med allt frĂ„n reparationer till tillĂ€ggningar. Platser i marinorna eller vikarna brukar vara reserverade sĂ„ man behöver inte oroa sig för att en ankarplats eller att bryggan vid tavernan Ă€r full. Dessutom lĂ€r man kĂ€nna mĂ„nga nya vĂ€nner och kan ha trevligt tillsammans pĂ„ kvĂ€llarna, och utbyta erfarenheter som kan vara bra om man vill segla sjĂ€lv nĂ€sta gĂ„ng. Det brukar förekomma en del gemensamma familjeaktiviteter pĂ„ ankarplatserna ocksĂ„. Det finns varianter av detta dĂ„ man kombinerar det med en regatta mellan olika platser. De eskadrarna brukar strĂ€cka sig över bĂ„de lĂ€ngre tid och strĂ€cka Ă€n ”chartereskadrarna”. 

Sailors Paradise i Turkiet har fÄtt besök av en eskader

Time-sharing/delÀgarskap

Ett populĂ€rt sĂ€tt att ha tillgĂ„ng till ”egen” bĂ„t Ă€r att dela pĂ„ den med flera. Det kan ske helt privat genom att hitta trevliga bekanta som Ă€r villiga att köpa och driva en bĂ„t tillsammans med en gemensam ekonomisk plan för underhĂ„ll och varvsperioder. Ett bra och billigt sĂ€tt att Ă€ga bĂ„t sĂ„ lĂ€nge man kommer överens och har samma mĂ„l med bĂ„t och segling. 

Det finns ocksÄ bolag som specialiserat sig pÄ att sÀlja bÄtar till privatpersoner (eller företag) och sedan hjÀlpa till med finansieringen genom att bistÄ med att administrera och hyra ut bÄtarna under veckor nÀr de inte anvÀnds av Àgarna och ha en budget för underhÄll och reparationer. I avtalet fÄr man som Àgare tillgÄng till bÄten ett antal veckor per Är för eget bruk och investeringskostnaden för att köpa bÄten Àr betydligt lÀgre Àn om bÄten skulle köpas för enbart eget bruk..

Efter en tidsperiod av uthyrning, det brukar vara fem till tio Ă„r, sĂ„ Ă€r bĂ„ten fullt betald med hjĂ€lp av charterinkomsterna. UpplĂ€gget kan se lite olika ut med allt frĂ„n time sharing dĂ€r du kan byta ut dina reserverade veckor mot en annan bĂ„t i ett annat seglingsomrĂ„de (eller annan aktivitet, en skidĂ„kningsvecka till exempel) till dĂ€r du Ă€r bunden till din egen bĂ„t för Ă€garveckorna. 

Konceptet Àr lockande dÄ det ger en delfinansiering av bÄten men slitaget Àter upp mycket av vad du sparat av kostnader vid inköpet i jÀmförelse med om du sköter din egen bÄt med omsorg. Men ett attraktivt sÀtt att fÄ tillgÄng till bÄt i olika seglingsomrÄden pÄ ett relativt billigt sÀtt som slutar med ett helt Àgande Àr det.

En ytterligare variant pĂ„ delĂ€gande har börjat dyka upp dĂ€r man startar en icke vinstdrivande förening/bolag dĂ€r varje deltagare blir delĂ€gare med en investerad summa. Bolaget köper sen en bĂ„t som förbereds för segling, ofta en jorden-runt-segling. DelĂ€gandet ger sen rĂ€ttigheten till att segla pĂ„ bĂ„ten ett visst antal veckor under ett Ă„r (kostnaderna för att ta sig till bĂ„ten och omkostnaderna ombord tillkommer). Man kan ocksĂ„ ”sĂ€lja” sina veckor till andra. Ofta vĂ€ljer man ocksĂ„ att hyra in nĂ„gon professionell skeppare för att sköta det löpande och ha ansvaret för segling och underhĂ„ll som ligger i budgeten för projektet. NĂ€r man gjort vad man förutsatt sig sĂ„ sĂ€ljs bĂ„ten och delĂ€garna fĂ„r tillbaka sĂ„ mycket pengar som möjligt pĂ„ insatt kapital. 

Vill du ha mer tips och rÄd inför chartersegling eller segling bortom horisonten i allmÀnhet sÄ kan du köpa min bok Bortom horisonten som innehÄller över 200 sidor med just detta, saker jag skulle vilja ha vetat innan jag gav mig ivÀg. Denna artikel Àr ett exempel pÄ lite av innehÄllet. Och lÀs gÀrna min checklista för hyrbÄtar. Lycka till pÄ livets seglats!

Sarita, en Solitaire 52 som jag och min partner Lucina har flyttat ombord pÄ. Om du vill lÀsa mer om vad som hÀnder ombord sÄ följ denna blogg eller vÄr Facebooksida.
Share Button
Views: 22

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *