Chartersegling
Det finns mĂ„nga fantastiska omrĂ„den i vĂ€rlden som Ă€r tillgĂ€ngliga Ă€ven för den som inte har en egen bĂ„t. Charterindustrin har vuxit sig stor och etablerat sig i de flesta lĂ€nder som lockar med bra segling och en skĂ€rgĂ„rd. Det finns flera olika sĂ€tt att hyra bĂ„t pĂ„, vad som Ă€r bĂ€st beror pĂ„ hur mycket man vill segla sjĂ€lv, servicenivĂ„ och hur mycket pengar man kan och vill investera i seglingsupplevelsen. De huvudsakliga sĂ€tten Ă€r charter med full service, som paying crew, âBareboatâ dĂ„ man hyr bara bĂ„ten (finns i olika varianter) och olika typer av delĂ€gande.
Fullservice charter
Man betalar ett fast pris för bÄt, besÀttning och mat. Vad som tillkommer kan vara drycker, brÀnsle och hamnkostnader, men ofta Àr allt inkluderat förutom dricks till besÀttningen. BÄtarna Àr lite större (runt 55 fot och över) och lyxigare, dÀr besÀttningen kan variera frÄn bara skeppare och kock till över 10 personer. Priserna Àr ocksÄ dÀrefter, men konceptet ger en lyxig tillvaro utan ansvar men dÀr man ÀndÄ kan delta i seglingen om man sÄ önskar. BÄtarna finns att tillgÄ nÀstan över hela vÀrlden och sköts professionellt av besÀttningen, sÄ de Àr i oftast i mycket bra skick. De bokas genom chartermÀklare, eller direkt med bÄtarna.
Paying crew
En variant pĂ„ fullservice charter dĂ€r priserna Ă€r mer humana Ă€r âpaying crewâ, betalande besĂ€ttning. FörutsĂ€ttningen för det lĂ€gre priset Ă€r att man hjĂ€lper till som en i besĂ€ttningen. Det innebĂ€r att man tillsammans lagar mat och diskar, seglar och ankrar, stĂ€dar och fejar och ocksĂ„ gör mindre underhĂ„ll och reperationer. De registrerade fullservice charterbĂ„tarna tar ibland paying crew för de lĂ€ngre leveransseglingarna, nĂ€r bĂ„tarna transporteras företrĂ€desvis över Atlanten frĂ„n vintersĂ€songen i VĂ€stindien till sommarsĂ€songen i Europa eller USA.
Men det finns ocksÄ de som inte Àr registrerade charterbÄtar, med de krav som dÄ stÀlls, som tar ombord besÀttning som bidrar ekonomiskt. Det sker i form av delade omkostnader, men det Àr lite av en grÄzon var grÀnsen för att dela pÄ kostnaderna och att betala för en charter gÄr och det har betydelse dÄ kraven pÄ bÄde bÄten och kompetensen hos de ansvariga ombord skiljer sig för de olika varianterna.
Att följa med som besÀttning Àr ett bra sÀtt för den som vill pröva pÄ om livet som lÄngfÀrdsseglare Àr tilltalande och en möjlighet att se omrÄden och göra seglingar som annars vore svÄrt. De flesta som driver paying crew har egna hemsidor men man kan ocksÄ hitta dem pÄ olika sidor som förmedlar besÀttning. De som funderar pÄ paying crew bör försöka skaffa referenser, bakgrundskoll och prata med tidigare besÀttningar för bÄten man funderar att segla med. Kvaliteten pÄ bÄde bÄtar och skeppare kan variera.
Bareboat charter
Det Ă€r den vanligaste formen för charter och gĂ„r ut pĂ„ att man hyr en bĂ„t utan nĂ„gon besĂ€ttning (en bar bĂ„t â bareboat pĂ„ engelska). Det blir betydligt billigare Ă€n en fullservice charter, men kostnader tillkommer för mat, dryck, brĂ€nsle och marinor. BĂ„tarna finns stationerade i en hamn och hyrs under en bestĂ€md tidsperiod, oftast en eller tvĂ„ veckor, för att seglas i nĂ€romrĂ„det för att sen Ă„tervĂ€nda med bĂ„ten till ursprungshamnen. För en extra avgift kan man pĂ„ en del stĂ€llen och bolag göra en âenvĂ€gscharterâoch slippa segla tillbaka. Företagen brukar ocksĂ„ ha servicepersonal med bĂ„tar som kan rycka ut om saker gĂ„r sönder. Marinorna som bĂ„tarna ligger i Ă€r ofta strategisk valda vid populĂ€ra seglingsomrĂ„den.
Man behöver oftast nÄgon sorts kompetensbevis för att fÄ hyra. Ofta rÀcker det med skÀrgÄrdsskepparen, NFB:s (NÀmnden För BÄtlivsutbildning) blÄ betygsbok Àr bra att ha och bygga pÄ med utbildningar. Storlekarna pÄ bÄtarna varierar frÄn 33 fot och upp mot 60. Det blir allt vanligare med att stora katamaraner ingÄr i hyrstallet. Kvalitén pÄ bÄtarna kan variera dÄ det dels beror pÄ Älder, men ocksÄ hur vÀl de sköts av charterbolaget. Slitaget Àr omfattande dÄ mÄnga olika personer med begrÀnsad erfarenhet seglar dem. Det gör att de byts ut med jÀmna mellanrum, Mellan 5 och 10 Är brukar vara livslÀngden som bareboat. Vilken bÄt som passar bÀst beror bland annat pÄ besÀttningen, omrÄdet, priset och vad man vill fÄ ut av seglingen.
De flesta bareboats Àr populÀra prisvÀrda modeller av Bavaria, Jeanneau eller Benneteau, och katamaranerna Àr ofta frÄn Lagoon. En del charterbolag har utvecklat egen design som de lÄtit bygga. Andra modeller kan sjÀlvklart förekomma, men stilen Àr densamma. LikvÀrdiga kabiner, ofta med dubbelkojer, och rymliga i ruffen. Förvaringsutrymmen brukar vara begrÀnsade och mÄnga har rullsegel Lyssna gÀrna om vilket rykte de olika bolagen har för att sköta sina bÄtar och stÀlla upp med service under charterns gÄng, det kan vara viktigare Àn bÄtmodell, och de svenska företagen har ett gott rykte.
Titta gÀrna efter uthyrare som har egen personal pÄ de olika orterna. Vissa av de svenska företagen har svensk personal stationerad pÄ plats, vilket för mÄnga kÀnns tryggt. Det Àr svÄrt att missa uthyrarna pÄ bÄtmÀssor. DÀr kan man frÄga mer om de omrÄden som verkar mest lockande, hur en resrutt skulle kunna se ut och vilken den totala kostnad skulle bli inklusive eventuella avgifter för inklarering, förtöjning och marinor som varierar för olika omrÄden.
Bareboat med skeppare
MĂ„nga charterbolag som hyr ut bĂ„tar ger ocksĂ„ möjligheten till att hyra in en skeppare som tar ansvaret för navigationen, tillĂ€ggningarna och att fixa saker som gĂ„r sönder. Det kan vara vĂ€rt den extra kostnaden för de som kĂ€nner en osĂ€kerhet inför att klara av att segla bortom horisonten helt sjĂ€lva. Ăven vĂ€rd/vĂ€rdinna/kock kan ibland hyras in, men dĂ„ börjar det mer likna en full service charter.
Eskadersegling
Det finns ocksĂ„ eskaderseglingar för de som vill kĂ€nna en extra trygghet men Ă€ndĂ„ ha möjligheten att segla sjĂ€lv utan inhyrd skeppare. Eskaderseglingar brukar arrangeras av uthyrningsföretagen och kan röra sig om ett tiotal bareboat bĂ„tar som hĂ„ller ihop under charterperioden. Natthamnarna bestĂ€ms av eskaderledaren beroende pĂ„ vĂ€der och tillgĂ€nglighet i vikarna/hamnarna, men seglingen dit Ă€r individuell. Det finns varianter dĂ„ halva perioden seglas i eskader och den andra halvan âfrittâ. En bĂ„t frĂ„n arrangörerna finns alltid med och hjĂ€lper till med allt frĂ„n reparationer till tillĂ€ggningar. Platser i marinorna eller vikarna brukar vara reserverade sĂ„ man behöver inte oroa sig för att en ankarplats eller att bryggan vid tavernan Ă€r full. Dessutom lĂ€r man kĂ€nna mĂ„nga nya vĂ€nner och kan ha trevligt tillsammans pĂ„ kvĂ€llarna, och utbyta erfarenheter som kan vara bra om man vill segla sjĂ€lv nĂ€sta gĂ„ng. Det brukar förekomma en del gemensamma familjeaktiviteter pĂ„ ankarplatserna ocksĂ„. Det finns varianter av detta dĂ„ man kombinerar det med en regatta mellan olika platser. De eskadrarna brukar strĂ€cka sig över bĂ„de lĂ€ngre tid och strĂ€cka Ă€n âchartereskadrarnaâ.
Time-sharing/delÀgarskap
Ett populĂ€rt sĂ€tt att ha tillgĂ„ng till âegenâ bĂ„t Ă€r att dela pĂ„ den med flera. Det kan ske helt privat genom att hitta trevliga bekanta som Ă€r villiga att köpa och driva en bĂ„t tillsammans med en gemensam ekonomisk plan för underhĂ„ll och varvsperioder. Ett bra och billigt sĂ€tt att Ă€ga bĂ„t sĂ„ lĂ€nge man kommer överens och har samma mĂ„l med bĂ„t och segling.
Det finns ocksÄ bolag som specialiserat sig pÄ att sÀlja bÄtar till privatpersoner (eller företag) och sedan hjÀlpa till med finansieringen genom att bistÄ med att administrera och hyra ut bÄtarna under veckor nÀr de inte anvÀnds av Àgarna och ha en budget för underhÄll och reparationer. I avtalet fÄr man som Àgare tillgÄng till bÄten ett antal veckor per Är för eget bruk och investeringskostnaden för att köpa bÄten Àr betydligt lÀgre Àn om bÄten skulle köpas för enbart eget bruk..
Efter en tidsperiod av uthyrning, det brukar vara fem till tio Är, sÄ Àr bÄten fullt betald med hjÀlp av charterinkomsterna. UpplÀgget kan se lite olika ut med allt frÄn time sharing dÀr du kan byta ut dina reserverade veckor mot en annan bÄt i ett annat seglingsomrÄde (eller annan aktivitet, en skidÄkningsvecka till exempel) till dÀr du Àr bunden till din egen bÄt för Àgarveckorna.
Konceptet Àr lockande dÄ det ger en delfinansiering av bÄten men slitaget Àter upp mycket av vad du sparat av kostnader vid inköpet i jÀmförelse med om du sköter din egen bÄt med omsorg. Men ett attraktivt sÀtt att fÄ tillgÄng till bÄt i olika seglingsomrÄden pÄ ett relativt billigt sÀtt som slutar med ett helt Àgande Àr det.
En ytterligare variant pĂ„ delĂ€gande har börjat dyka upp dĂ€r man startar en icke vinstdrivande förening/bolag dĂ€r varje deltagare blir delĂ€gare med en investerad summa. Bolaget köper sen en bĂ„t som förbereds för segling, ofta en jorden-runt-segling. DelĂ€gandet ger sen rĂ€ttigheten till att segla pĂ„ bĂ„ten ett visst antal veckor under ett Ă„r (kostnaderna för att ta sig till bĂ„ten och omkostnaderna ombord tillkommer). Man kan ocksĂ„ âsĂ€ljaâ sina veckor till andra. Ofta vĂ€ljer man ocksĂ„ att hyra in nĂ„gon professionell skeppare för att sköta det löpande och ha ansvaret för segling och underhĂ„ll som ligger i budgeten för projektet. NĂ€r man gjort vad man förutsatt sig sĂ„ sĂ€ljs bĂ„ten och delĂ€garna fĂ„r tillbaka sĂ„ mycket pengar som möjligt pĂ„ insatt kapital.Â
Vill du ha mer tips och rÄd inför chartersegling eller segling bortom horisonten i allmÀnhet sÄ kan du köpa min bok Bortom horisonten som innehÄller över 200 sidor med just detta, saker jag skulle vilja ha vetat innan jag gav mig ivÀg. Denna artikel Àr ett exempel pÄ lite av innehÄllet. Och lÀs gÀrna min checklista för hyrbÄtar. Lycka till pÄ livets seglats!