Leveransseglingar

Shadowfax.CapVerde-VI.21-88
Swan 59:an Shadowfax startade min period som frilansande journalist och leveransskeppare.

Efter perioden som charterbesättning så startade jag en karriär som säljare för konferensanläggningar som sedan utvecklades till en VD position för Bokningbolaget. Men när en förfrågan om en leveranssegling från Göteborg till Västindien av Swan 59:an Shadowfax kom så var suget för stort för att motstå. Även om det bara var en leverans så var det starten till att jag startade en enskild firma och en period då jag försörjde mig med olika nautiska aktiviteter. Jag skrev artiklar för Segling, Vi Båtägare, Båtnytt och Båtliv. Även några artiklar i resetidningar hann jag med. Jag skrev främst om GPS som var nytt då och upplevelseartiklar, men även tester av prylar och båtar. Emellanåt var jag “semesterersättare” eller leveransskeppare åt båtar.

Sway.Az-England.väder8-96
Jag var semesterersättare för den ordinarie besättning på Swan 651:an Sway under några år där jag gjorde leveranserna från Sverige till Västindien och tillbaks.

Det var framför allt Swan 651:an Sway (som hade ett förlängt akterskepp och var egentlig 72 fot) som jag seglade på. Under några år gjorde jag överseglingarna mellan Västindien och Sverige medan den “ordinarie” besättningen tog semester. Det blev en handfull Atlantseglingar. En höjdpunkt varg tre veckor runt midsommar på Swan 65:a Peak i Lofoten med charter medan skepparen Fredrik (som varit gast på Sway) tog semester. Högtrycksväder i Lofoten med segling under midnattssolen med snöklädda bergstoppar och djupa fjordar är fantastiskt.

Peak.Lofoten.Trollfjord8-98
När vädret är fint i Lofoten är det en fantastisk miljö att segla i, något jag hade förmånen att göra med Swan 65:an Peak.

En udda upplevelse var att hjälpa skepparen till Prillan, en one-off båt byggd i Tunisien, att ta båten från varvet i Tunisien till “säker mark” då varvet var på väg att försättas i konkurs. Det blev en äventyrlig färd då båten redan hade lämnat Tunisien när jag anlände i rädsla av att bli konfiskerad. Jag hann ifatt dem på Sicilien och vi seglade den halvfärdiga båten till Mallorca. Även leveransen av SAPA:s representationsbåt från Öregrund till Göteborg en december var en utmaning. När vi rundat Sveriges sydspets började de nordliga kulingarna rada upp sig med minusgrader i luften. Resultatet blev att jag gick in till Råå utanför Helsingborg för vintern då risken för nedisning blev för stor.

Swan60.mastbild
Att leverera Swan 60:an Sula från Tyskland till Mallorca var ett av mina uppdrag under den här perioden.

En leverans av Swan 60:an Sula från Tyskland till Mallorca var ett annat uppdrag. Jag gjorde också ett halvårs avstickare till Japan för att pröva lyckan i båtbranschen. Jag arbetade på en 60 fots one-off båt, Kamome Tobu, som tog företagsanställda på dagsseglingar. Mitt i denna period fick jag ett telefonsamtal från den första skepparen jag jobbade för på Swan 57:an Gone with the wind. Det startade en två-årsperiod ombord på en 48 meter lång motorbåt.

Share Button
Views: 129

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *