Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

AnkarplatserBlogg: 2015 Sarita, från Turkiet till Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaGreklandSarita

Celebert besök

Maltese Falcon profil

Vi satt på tavernan med utsikt över Sarita och andra båtar ankrade i den vackra viken Fikiadha på norra Kithnos och njöt av solnedgången när tre master syntes ÖVER den närmaste ön, Loukas. In till ankarplatsen gled en av världens största segelbåtar, Maltese Falcon en 88 meter lång privat yacht som med sina nästan 60 meter höga master syns lång väg.

Taverna Kithnos

Precis när Venus och Jupiter började lysa som intensivast i de sista färgerna på solnedgången hördes rasslet av ankarkättingen från den enorma båten som kostat 150 miljoner dollar att bygga (runt en miljard svenska). Seglen ligger gömda i masterna och dras ut på råna. Den sköts av 18 besättningsmedlemmar och kan ta 12 gäster (om någon skulle vara intresserad) och har byggt av Perini Navi i Italien. Hennes 6 meters djupgående (11 meter med centerbordet nere) begränsar ankarplatserna något.

Taverna Kithnos MF

Tyvärr förstörs de annars vackra linjerna av en radarmast som också håller uppe alla satellitmottagare för kommunikationen ombord. När ankaret gått så tändes också det röda varningsljuset i masttoppen som varnar flygtrafiken för föremål över 30 meter höga. Vikten är över 1200 ton och med motorerna kan hon göra upp mot 20 knop. En imponerande syn var hon i alla fall och på morgonen så var det många av båtarna på ankringsplatsen som tog en jolletur runt den gigantiska båten.

Maltese Falcon ankomst

Sen kan man konstatera att nyligen så transporterades en mast till en ny gigantisk båt som byggs i Tyskland, masten transporterades i tre delar och kommer bli runt 100 meter hög. Båtar börjar bli som skyskrapor, det ska vara högst, längst och dyrast – och till vilken nytta. Njutningen av upplevelserna blir inte större, möjligen bekvämare. Så frågan är vad pengarna kunde spenderas på istället .

Ankarplats Kithnos

Själv känner jag mig nöjd med en 52 fots båt på 20 ton, det är nog att hålla reda på och är väl så vacker, även om hon tillfälligt kändes ganska liten.

Share Button
Views: 3

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »