Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

Allmänt

Välkommen!

Välkommen till Bortom horisontens hemsida. Förutom en blogg jag skriver från mina seglingar, bland annat ombord S/Y Sarita i Medelhavet där jag och min livspartner Lucina numera bor, finns information om vilka tjänster som vi kan erbjuda. Framför allt min senaste bok “Bortom horisonten” men också hur du kan segla ombord Saritabeställa föredrag eller transportseglingar och både teoretiska och praktiska utbildningar.

Under drop-down menyn Nyttig info/länkar finns runt 1000 länkar till över 350 båtbloggar, med seglingar på alla världshav, över 200 videobloggar om segling, över 100 sidor med nautiska- seglingsinformation, ett 50-tal olika båttidningar på nätet och över 50 sidor med båttillbehör och tips. Där finns också olika jobbsidor om man är intresserad av segling som arbete eller vill lifta, populära vädersidor (de flesta gratis att använda) och båttransportföretag samt en litteraturlista uppdelad i kategorier. Om du har någon intressant länk som fattas, tipsa mig gärna.

Under menyn Mina bloggar finns de senaste seglingsupplevelser och även en samling med råd och tips medan under menyn Om mig så finns lite exempel på gamla seglingsäventyr. I högermarginalen finns också inlägg från Facebooksidan Bortom horisonten som uppdateras med intressant information för långfärdsseglare. Du kan också följa mer frekventa uppdateringar från våra seglingar och resor på vår Facebooksida “Lucina & Magnus Bortom horisonten” eller se videos från YouTube-kanalen. VÄLKOMMEN!!

Views: 6
Share Button

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

4 svar på ”Välkommen!

  • Hej Magnus
    Vi gick SSB kurs tillsammans.
    Läste om din sida med seglarbloggar och det skulle vara roligt om vår kom med där. Vi är ute på längesegling och har kommit till Curacao. I slutet på året går vi igenom Panamakanalen och planen är att stanna i Stilla havet i ett par säsonger innan vi tar oss vidare västerut.
    https://sailingbliss.com/blogg/

    Hälsningar
    Jocke och Cecilia Furusten
    Bliss

    Svar
    • Joakim.
      Kul att ni kommit iväg! Självklart skall bloggen vara med :-). Lägger till den snarast.
      Ha det bäst,
      Magnus

      Svar
  • Hej,

    Jag har fått följande fråga från ett långseglande par Karibien. Har försökt hitta ett svar i den utmärkta boken – Bortom horisonten- men lyckas inte helt.

    ” måste man checka in på varje ö även om man inte går iland? Kan man ligga för ankar över natten med gul flagga hissad och sedan segla vidare på morgonen utan att checka in? ”

    Tacksam för svar!
    Anders A

    Svar
    • Anders,
      Tack för din fråga och kul att du uppskattade boken. Jag förstår frågan då de flesta öar i Västindien är olika länder så logistiken kan bli omfattande både tidsmässigt och ekonomiskt. Men utan att veta 100% törs jag påstå att det är en olaglig handling som om den upptäcks kan ge konsekvenser. De flesta av länderna i Västindien har regler där man för kortare vistelser kan klarera både in och ut på samma gång (då måste man lämna landet 24-72 timmar efter inklarering, tiden varierar för olika länder). Och de flesta har som regel att besättningen inte får gå i land innan skepparen gjort klart pappersarbetet (kan också variera). Men att segla förbi territorialvattnet utan att “stanna” är OK, men att ankra är att stanna till. De flesta har också som krav att första anhalt skall vara en “port of entry”, det är således inte tillåtet att första spendera ett dygn vid en fin obebodd ö för att nästa dag segla till inklareringsorten. Att sen det finns seglare som väljer att göra detta ändå (också att övernatta och sen segla vidare) är en kalkylerad risk. Själv har jag aldrig vågat detta annat än i Grekland när jag seglat i Turkiet. Det handlar nog både om kontroll och få in pengar för myndigheterna. Mycket bra info vad som gäller i olika länder finns på http://www.noonsite.com och om du vill ha ett 100% säkert svar rekommenderar jag att kontakta Hugo Tiberg, Kryssarklubbens juridiska expert.
      Hoppas detta hjälper.
      Seglarhälsningar,
      Magnus

      Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »