Ankring bortom horisonten, del 2: Ankaret
Ankaret Àr den viktigaste lÀnken i en kedja av utrustningsdetaljer som Àr grunden för att kunna lyckas med ankringen. PÄ marknaden finns en uppsjö av olika typer och modeller av ankare med olika kvalitet och egenskaper. MÄnga av dem fungerar bra pÄ olika typer av ankarbottnar. Den andra artikeln i serien om ankring bortom horisonten fokuserar pÄ ankaret.
Under min ungdoms seglingar i gamla trÀbÄtar i Stockholms skÀrgÄrd var blyplÀtten det dominerande ankaret. En dragg och eventuellt ett stockankare kunde finnas med pÄ repertoaren. BlyplÀtten var enkel att hantera, lÀtt att stuva och greppade förvÄnansvÀrt bra, men framför allt var den billig.
Man kunde enkelt tillverka den sjĂ€lv genom att hĂ€lla smĂ€lt bly i en navkapsel frĂ„n en Volkswagens âbubblaâ modell. Numera inser jag att plĂ€ttens greppförmĂ„ga inte sĂ„ mycket var ankarets förtjĂ€nst, en vĂ€lformad sten skulle nog fungera bra ocksĂ„. Det handlade mer om att vi har en vĂ€ldigt förlĂ„tande ankarbotten ur ankringssynvinkel i skĂ€rgĂ„rden med tjock lera. BlyplĂ€tten kunde snarare vara svĂ„r att fĂ„ loss dĂ„ den kunde suga fast sig i leran, en dĂ„lig egenskap hos ett ankare.
NÀr jag haft bÄt pÄ senare tid i skÀrgÄrden har jag haft ett original Bruceankare som jag varit mycket nöjd med. NÀr det greppat i lerbotten sÄ har det nÀstan aldrig slÀppt och jag har heller aldrig haft problem med att fÄ det att lossa sÄ lÀnge jag haft dragvinkeln rakt upp. Och blyplÀttens begrÀnsningar, och kanske ocksÄ begrÀnsningar i kunskapen i hur man ankrar, har jag under flera skÀrgÄrdsnÀtter fÄtt uppleva nÀr en Äskskur med kraftiga vindbyar har dragit förbi. De flesta av de bÄtar som dÄ draggat har haft en blyplÀtt i Ànden av sin ankarlina, medan mitt ankare nÀstan alltid hÄllit sitt grepp.
Med introduktionen av lite större och modernare segelbÄtar i den svenska skÀrgÄrden har ocksÄ flera ankartyper som anvÀnds internationellt blivit vanligare Àven om svenska bÄttillbehörsaffÀrer verkar mest satsa pÄ de gamla klassikerna blyplÀtt och Bruce med inslag av Danforth. En anledning kan vara att i Sverige Àr ett ankare inte betraktas lika viktig som internationellt, dÀr det kan vara skillnaden mellan en lugn natt och katastrof ombord.
Priset blir en viktig parameter och dÄ flera patent gÄtt ut sÄ har det kommit plagiat av klassiska ankartyperna, t ex Bruce, CQR och Danforth. Dessa kan köpas till mycket överkomliga priser. Det gör att mÄnga original har slutat att tillverkas, men de Àr ÀndÄ vanliga pÄ begagnatmarknaden och som utrustning nÀr begagnade bÄtar köps. Det Àr bra att veta om det Àr en kopia dÄ det Àr mÄnga detaljer som kan skilja frÄn originalet.
Det kan vara godsets tjocklek, vinklar pĂ„ flyn, tyngdfördelning, utformning av flyspetsen, materialval och annat som pĂ„verkar ankarets kvalitet. Det kan vara en chansning att köpa en kopia Ă€ven om det finns sĂ„dana som Ă€r gjorde med kvalitet och noggrannhet. Men det har hĂ€nt en del pĂ„ designfronten vilket inte syns pĂ„ den svenska marknaden. Flera nya ankartyper har dykt upp som i tester visat sig fungera bĂ€ttre Ă€n de Ă€ldre modellerna. Det Ă€r modeller med namn som Manson, Spade, Rocna, Wasi BĂŒgel, Mantus med flera. Modeller som anvĂ€nds flitigt bland de som seglar bortom horisonten.
Jag gjorde ett ankartest nÀr jag skrev för svenska bÄttidningar pÄ 1990-talet. Det var Bruce, blyplÀtten, CQR och Fortress som jag jÀmförde. Jag ankrade pÄ samma stÀlle och förtöjde i land, sen vinschade jag hem pÄ ankaret med en vÄg emellan sÄ jag kunde se vid vilken pÄfrestning som ankaret slÀppte vid. Inte ett helt tillförlitligt sÀtt, men det gav ungefÀrliga styrkebesked. Fortress och Bruce dominerade dÀr Fortress hade styrkan att det lÀttare grÀvde ner sig djupare. CQR kom sedan och blyplÀtten var föga överraskande ankaret som slÀppte först.
Ett bra ankare ska enligt mig:
- Fungera i olika typer av ankarbotten (eller sÄ mÄste man ha flera olika ankare för olika förhÄllande).
- Kunna grÀva ner sig enkelt och effektivt.
- Ha stor motstÄndskraft nergrÀvd.
- LÀtt kunna grÀva ner sig igen i en ny riktning, vid t ex ett vindkantring.
- LÀtt kunna fÄ loss.
- Vara enkel att hantera.
- Vara enkel att förvara.
- Ha fÄ delar som kan gÄ sönder.
- Vara prisvÀrd (kvalitet brukar kosta).
Lite grovt delar jag in ankare för fritidsbÄtar i fyra typer som alla har lite olika egenskaper och gör dem bra för olika ÀndamÄl.
- Ankare med rörliga flyn.
- Plogande ankare.
- Stockankare
- Ăvriga ankare (blyplĂ€tt, dragg).
Ankare med rörliga flyn
De vanligaste ankarna med rörliga flyn Àr Danforth, Fortress och Brittany. Sen finns det mÄnga plagiat som liknar dessa. Gemensamt Àr att de Àr lÀttare Àn de plogande ankarna och har flyn som Àr vassare och bredare. Vikten gör de lÀtta att hantera, dock Àr de lite otympliga dÄ de Àr stora till ytan och har en rörlig del som man kan klÀmma dig i.
De Àr dock relativt lÀtta att förvara hÀngande frÄn en akterpulpit redo att anvÀndas. Den lÀtta vikten Àr dock nÄgot negativt nÀr det gÀller att börja grÀva ner sig. De lÀtt glider ovanpÄ botten innan flyspetsarna fÄtt grepp i underlaget. För att kompensera för det har spetsarna gjorts skarpa, men det rÀcker ofta inte nÀr det Àr sjögrÀs som tÀcker botten eller botten Àr hÄrd.
De breda flyna gör dock att nÀr de vÀl fÄtt grepp och börjat grÀva ner sig har de bra hÄllfasthet. De Àr framför allt framtagna för att fungera pÄ sandbottnar. Min erfarenhet Àr att de just fungerar bÀst i inte alltför hÄrt packad sand och lera, men har svÄrt pÄ de flesta andra bottnar. Ett undantag Àr lös lera och dy dÀr de större flyna ger bÀttre grepp Àn mÄnga andra ankartyper. Fortress Àr av aluminium och Àr lÀttast i förhÄllande till sin hÄllstyrka. NÄgot som olika test visat dÀr Fortress ofta hÄller sig vÀl framme i hÄrd konkurrens. Den gÄr ocksÄ att montera ned i delar vilken gör den lÀtt att stuva som reservankare.
Plogande ankare
Det finns fler varianter av plogande ankare och hÀr har utvecklingen gÄtt snabbt med introduktionen av flera nya modeller. De gamla traditionella Àr CQR (en lek med det engelska ordet för sÀker = secure) och Bruce. Men de bÀgge klassikerna syns allt mera sÀllan pÄ lÄngfÀrdsbÄtar dÄ nya typer av ankare gjort sitt intÄg.
Ankartypen Delta kom relativt tidigt och har för mĂ„nga blivit en favorit och pĂ„ senare tid har Rocna gjort sitt intĂ„g med stor framgĂ„ng. Rocnas bĂ„ge gör det lĂ€ttare fĂ„r ankaret att hamna i rĂ€tt lĂ€ge för att kunna fĂ„ bra grepp i början. En viktig egenskap vid en vindkantring dĂ„ ankaret mĂ„ste grĂ€va ner sig pĂ„ nytt i en ny riktning. Ăven Manson Supreme och Wasi BĂŒgel har en bĂ„ge och har Ă€ven de mĂ„nga anvĂ€ndare. Ett annat ankare som visat bra förmĂ„ga till att grĂ€va ner sig Ă€ven i ankarbotten med lite sjögrĂ€s Ă€r Spade dĂ„ dess vassa spets har försett med extra tyngd.
Alla dessa ankare har funnits pÄ marknaden ett tag och har alla visat goda egenskaper i tester. Det kommer nya modeller regelbundet, ibland med lokal anknytning till ett omrÄde dÀr de blir populÀra. De har alla sina respektive föresprÄkare och anhÀngare. Jag har ingen personlig erfarenhet av nÄgon av de nyaste ankarmodellerna utan kan bara hÀnvisa till tester och andras erfarenheter. Men ingen av dem Àr ett dÄligt val.
Stockankare
Stockankaret Àr lite av en egen sort och dess form har blivit en symbol för ankare i allmÀnhet. Den karaktÀristiska stocken med flyna, stÄngen som gÄr ut vinkelrÀtt frÄn lÀggen och som gör att ankaret stÀller sig upp i en vinkel pÄ botten. Det underlÀttar för nÄgot av flyna att börja grÀva ner sig. Men flyna Àr inte speciellt stora i jÀmförelse med övriga ankaret sÄ greppet Àr relativt svagt. Styrkan hos stockankaret Àr pÄ steniga bottnar dÀr flyna kan greppa runt stenar utan att fastna mer permanent. Stockankaret lever ocksÄ pÄ sin tyngd.
Det Àr ett populÀrt ankare för fiskebÄtar och de lokala charterbÄtarna i Turkiet, Gullets. Dock tror jag det Àr mer deras ankringsteknik och flera hundra meter lÄnga kÀttingar, som gör dem effektiva. Stockankaret Àr besvÀrligt att hantera och förvara dÄ det Àr hopsatt. Dock gÄr stocken att lossa och fÀllas ner parallellt med lÀggen vid förvaring. En del modeller har ocksÄ möjlighet att fÀlla in flyna sÄ ankaret blir en lÄngsmal metallklump som kan förvaras i till exempel kölskarpen dÀr ocksÄ dess tyngd stör bÄtens viktbalans minst. Det gör att stockankaret ofta finns med som reservankare/stormankare pÄ lÄngfÀrdsbÄtar.
I kölsvinet Àr det utsatt för fukt och korrosion, sÄ det Àr bra att med jÀmna mellanrum ta upp det och kontrollera att det fungerar och smörja in i vattenstÀndigt fett Alternativt kan det lÀggas i en plastpÄse sprejad med rostskyddsmedel.
Det tog mig en halv dag med fil, stĂ„lborste och vinkelslip att fĂ„ ihop mitt stormankare i vĂ€ntan pĂ„ orkanen Gloria. Jag lĂ„g ankrad med Swan 57:an âLaoranaâ i en biflod till Conneticut River i Long Island Sound utanför New York. Men det Ă€r inte alltid man fĂ„r förvarning och har den tiden pĂ„ sig och utrustning ombord, sĂ„ det Ă€r bĂ€ttre att Ă„rligen ta fram det för underhĂ„ll.
Ăvriga ankare
Ăvriga ankare Ă€r inget som rekommenderas att anvĂ€nda pĂ„ en lĂ„ngfĂ€rdsbĂ„t som ankare. BlyplĂ€tten, eller tallriksankare som modellen ocksĂ„ kallas, kan dĂ€remot fungera utmĂ€rkt som ankartyngd. Se kommande artikel om övrig utrustning vid ankring.
Draggen fungerar ocksÄ utmÀrkt som dragg. Man kan med hjÀlp av den fÄ tag i tappade linor, ankare eller andra föremÄl som hamnat i vattnet. De lokala fiskarna har ofta olika typer av hemmagjorda draggar som ankare och de verkar nöjda med det. De befinner sig dock oftast ombord nÀr de anvÀnds och i hamn har de bojar att förtöja i, sÄ de Àr inte lika beroende av ett tillförlitligt ankare pÄ samma sÀtt som en lÄngseglare.
Undantaget Àr till jollen dÀr det Àr viktigt att ha ett lÀtthanterligt och lÀttstuvat ankare som i hopfÀllt skick inte har nÄgra utstickande delar som kan skada jollen eller personer ombord. DÀr kan en hopfÀllbar dragg (med de breda flyna) fungera utmÀrkt som kompromiss.
Egna erfarenheter
Jag har personliga erfarenheter frÄn blyplÀtt, dragg, stockankare, Fortress, Danforth, CQR, Bruce och Delta. De tre första modellerna har jag enbart erfarenhet av frÄn skÀrgÄrdsseglingar, sÄ jag lÀmnar dem utan kommentarer. CQR anvÀnde jag mest pÄ sandbotten dÀr den fungerade bra, men det var pÄ 1980-talet och jag vet att de nya ankarna fungerar bÀttre.
Min rekommendation Ă€r att behĂ„ll ankaret om det ingĂ„r i ett bĂ„tköp, men köp inget nytt av dessa modeller â det finns bĂ€ttre. Lite samma resonemang blir det med Bruce som jag har mest erfarenhet frĂ„n skĂ€rgĂ„rdens lerbotten. DĂ€r fungerade det fantastiskt, men leran Ă€r en tacksam botten att vara ankare i. Delta Ă€r den modell av de relativt nya jag prövat, och som jag Ă€r mest nöjd med. Det har sĂ€llan svikit mig och fĂ„r ofta grepp dĂ€r jag ser att andra med just Bruce eller CQR har svĂ„righeter.
Det har dessutom inga rörliga delar som jag kan klÀmma mig i och det passar i mÄnga ankarklys. Det Àr spetsigt med en tung spets vilket gör att den trÀnger igenom sjögrÀs relativt bra. Och den fungerar pÄ de flesta bottnar. Men alla de egenskaper som Delta har finns ocksÄ hos de moderna plogankarna Àven om jag inte har nÄgon egen personlig erfarenhet av dessa.
Den vanligaste lösningen för lÄngfÀrdsbÄtar Àr att ha huvudankaret med kÀtting och ett ankarspel (vinsch) i fören. Det gör det nödvÀndigt att ocksÄ ha minst ett annat ankare som kan anvÀndas som hÀckankare nÀr man vill ha fören mot land eller som ett kompletterande reservankare. Jag tycker dessutom att man bör ha ett stormankare utöver detta.
En del tycker det Àr bra att ha olika ankartyper för de olika ÀndamÄlen. Ett plogande ankare som huvudankare, ett ankare med rörliga flyn som hÀckankare och ett stuvbart större/tyngre ankare som stormankare.
Det traditionella stormankaret Àr ett stockankare, men ett dyrare, modernare och bÀttre alternativ Àr Fortress som ocksÄ gÄr att plocka isÀr och har bÀttre testresultat. Det Àr ett vettigt upplÀgg nÀr man ser pÄ förvaringsmöjligheterna.
Ett plogande ankare brukar fungera bra lÄst i ankarklyset. Jag brukar ta bort det dÀrifrÄn under lÀngre överseglingar och förvara det under dÀck, gÀrna lÀngre akterut. Detta för att undvika att det sliter sig nÀr fören doppas i vattnet vid lite hÄrdare kryss, men ocksÄ för att fÄ bort tyngden frÄn Àndskeppet.
Ett ankare med rörliga flyn Àr relativt platt och lÀttare och kan dÀrmed enklare förvaras i en sittbrunnslÄda eller hÀngas frÄn akterpulpiten. DÀr blir det ocksÄ lÀttare att anvÀnda som hÀckankare. Fortress eller stockankaret kan förhoppningsvis fÄ rum i kölsvinet, lÄst med nÄgra tampar sÄ det inte börjar röra pÄ sig.
Jag tycker det Àr en bra grundidé men det kan finnas varianter beroende pÄ utrymme och var man planerar att segla. Med andra ord vilka ankarbottnar som kommer vara vanligast. Jag skulle föredra tre plogande ankare om det finns stuvmöjligheter dÄ de Àr mer allround. DÀremot kan ankarnas vikt variera, stormankare tyngst och hÀckankare/reservankare lÀttast. Bra att ha olika modeller av plogankare för olika förhÄllanden anpassade för de stuvutrymmena som finns.
De flesta ankartillverkare har rekommendationer pÄ ankarets vikt i förhÄllande till bÄtens storlek/vikt. Min bedömning Àr att de rekommendationerna ofta Àr i underkant, men jag misstÀnker att de inte rÀknar med byig vind och öppna ankarplatser dÀr vÄgor kan rycka i ankarutrustningen. För det gÀller inte bara hÄllkraften utan ocksÄ att fÄ hjÀlp till att grÀva ner sig dÀr vikten hjÀlper till. Nedan Àr en tabell som visar den ungefÀrliga tyngden hos de olika ankartyperna enligt tillverkarnas rekommendationer för olika storlek pÄ bÄtar (kan ibland kÀnnas lite i underkant).
Den första artikeln handlade om de generella skillnaderna mellan att ankra i skÀrgÄrden och bortom horisonten.
NÀsta artikel handlar om all kringutrustning för ankring.
Hej
LÀste just om hösten som kommit till er i Grekland. HÀr hemma sitter vi och drömmer om att om ett par Är kasta loss. Vi har just skaffat oss den bÄt vi vill ha och ska under nÄgra Är lÀra kÀnna och utrusta henne tills hon 2021 blir vÄrt hem.
En sak som vi tÀnkt lösa under vintern Àr ett ankare i aktern. Svensk skÀrgÄrdssegling Àr ÀndÄ hÀrligast nÀr man fÄr knyta fast sig i land med fören inÄt ibland. Nu letar vi bra tips pÄ hur vi ska fÄ till det. OM vi rÀknat rÀtt bör det vÀga ungefÀr 15 kg vilket gör att vi bör ha ett ankarspel till det. Jag har googlat för att hitta bilder pÄ lösningar men inte riktigt hittat nÄgot. Har du akterankare pÄ Sarita? Hur har du i sÄ fall gjort? Undrar
Viveka och Erik
Viveka och Erik,
Det korta svaret Àr Nej vi har inget specifikt akterankare ombord Sarita. DÀremot har vi tvÄ extra ankare med kÀtting och lina för att anvÀndas som stormankare (en typ av stockankare) och extraankare för att ha i hÀcken eller som springankare (ett CQR), förutom vÄrt huvudankare (Delta). Alla dessa ankare fanns ombord nÀr vi köpte Sarita och om jag skulle köpa nya idag hade det varit andra modeller (Rocna, Spade, Mantus eller liknande) men de fungerar tillrÀckligt bra för att det inte ligger överst pÄ önskelistan.
De som har “permanenta” hĂ€ckankare av lĂ„ngfĂ€rdsseglare Ă€r de med smĂ„ bĂ„tar. De som har arrangemang för detta Ă€ven pĂ„ lite större bĂ„tar Ă€r oftast frĂ„n Skandinavien. Oftast ligger man pĂ„ svaj dĂ„ ett stĂ€vankare Ă€r det som gĂ€ller. HĂ€ckankaret kan vara bra om man skall förtöja vid kajer som inte Ă€r “rena” och rodret kan vara i fara nĂ€r man ligger nĂ€ra, annars Ă€r det nĂ€stan alltid med hĂ€cken mot kajen för man har oftast arrangemang för att komma ombord dĂ€r (och en social grej och att ankarspelet sitter i fören).
Det finns en Facebookgrupp för just ankare och ankarplatser som brukar ha trÄdar med diverse frÄgor, det kan kanske vara nÄgot att gÄ med i.
https://www.facebook.com/groups/436366926533852/
Jag skrev ocksÄ ett tidigare inlÀgg om ankring med en hel del lÀnkar till mer information.
https://bortomhorisonten.nu/ankring-bortom-horisonten/#more-1465
Lycka till
Magnus