En monter med mersmak
Båtmässan Allt för sjön är över och montern Segla bortom horisonten är nedmonterad, men den positiva känslan av alla intressanta möten och samtal finns kvar. Tänk att det finns så många som i olika stadier funderar omkring att segla långt och bo ombord segelbåt. Inspirerande och spännande. Alla som var med i montern var överens, det var ett lyckat koncept som alla ville vara en del av även nästa år.
Upprinnelsen är att jag letade efter möjligheter att sälja min bok Bortom horisonten då Nautiska förlaget inom Norstedts upphört att existera och någon marknadsföring aldrig förekommit. När jag tittade på olika möjligheter så blev jag med en monter på Allt för sjön. Men jag kände att dels skulle det vara både lite tråkigt och ansträngande för mig och Lucina att stå där själva i nio dagar, dels att en monter skulle vara en möjlighet för flera av vänner och bekanta som seglar långt att träffa och inspirera mässbesökare och ha en chans att marknadsföra sig själva.
Så skapades montern Segla bortom horisonten med gästerna Milo Dahlmann, Lars Hässler, Linda Lindenau, Birgitta Silfverhielm, Gabriel Heyman och Tobias Törebohm som alla närvarade olika tider under mässveckan. Extra kul var det att tre kvinnliga skeppare och förebilder kunde vara i montern för att inspirera andra. Men det kändes som om gästerna inte bara inspirerade mässbesökare utan också varandra. Med olika bakgrund, typ av långfärdssegling, båtar, områden man seglat i och intressen så blev det många intressanta samtal emellan gästerna, inte bara med besökarna. Det skapade också ett intresse från besökarna då det fanns många olika aspekter om långfrädssegling att prata om. Längre ner i inlägget finns en närmare presentation av gästerna.
Det blev många inspirerande möten med människor som hade varit iväg på långfärdssegling, höll på att förbereda sig, drömde om att segla långt eller bara var nyfikna på vad det innebar. Vi hade 20 frågor besökarna kunde svara på för att utvärdera om de passade som långfärdsseglare. Testet är ursprungligen gjort för de som inte har båtvana men som funderar på ett liv till havs, så det innehöll inte någon båtfråga vilket förvånade många. Det handlade mer om förhållningssätt och bekvämlighetsnivå vilket vi tycker är viktigare än båtkunskap.
Det blev många par som gjorde testet och proceduren var ofta densamma. Mannen stannar lite nyfiket upp och vill göra testet. Kvinnan som är med står bredvid och tittar och när vi föreslår att hon också skall testa sig så blir svaret nästan alltid detsamma. ”Nej, jag passar inte, det där är min mans grej”. Men med lite övertalning och försäkran om att det inte var några båtfrågor så började de också svara på frågorna om än lite motvilligt i början. Men nästan alltid fick de ett bättre resultat än mannen vilket skapade en dialog dem emellan (vilket är en av syftena med testet) och kvinnan fick helt plötsligt en stolthet och det kändes som att inställningen byttes från att ”det där är min mans grej” till ”kanske jag kan också”. Gör gärna testet själva, klicka här.
För tyvärr är den vanligaste konstellationen av kommande långfärdsseglare en man som försöker övertyga sin kvinna om att det är kul med långfärdssegling. En person som stannade vid montern och köpte en bok och pratade lite om detta hade A4-ark på bröstet och ryggen med texten ”Seglingsintresserad kvinna sökes” med flärpar med hans telefonnummer längst ner. Det var några flärpar bortryckta så det kanske fanns hopp om att hitta någon. Men det är också ett växande antal par som tillsammans planerar och drömmer om seglingen vilket är glädjande.
Annars bestod montertiden av många möten med seglare som vi både kunde lära oss av och inspirera. Samtal om val av båt, utrustning men också mycket om livet ombord innebär. Många ville prata om sina långseglingsdrömmar och hur de kunde förverkligas, de kunde se att det går då vi flyttat ombord och lever på vår båt. Glädjande var att många unga kom förbi och delgav oss sina drömmar, om att segla långt, inte när de skulle bli pensionärer utan i en så snar framtid som möjligt.
En man kom fram och pratade om att hans systerson just nu var ute och seglade på en Vega på väg jorden runt, de hade nu kommit till Västindien. Under tiden vi pratade kom en annan man upp till montern för att köpa en bok. Medan han stod och väntade på sin tur kunde han inte låta bli att höra konversationen och frågade helt plötsligt vad Vegan hette. ”Astrid” blev svaret varvid han log och sa ”min son är också ombord på den båten”. Ett möte i monsunen av två stolta släktingar till Atlantseglare som aldrig träffats tidigare, en av bonusarna med att stå i montern Segla bortom horisonten (Facebooksidan heter ”Astrid på vift”).
Positivt var också intresset för min bok Bortom horisonten som såldes till mässpriset 150:-. En del hade redan ett exemplar och tackade för en bra läsning vilket gladde. Den säljs fortfarande för mässpris under mars månad för de som är intresserade, klicka här för mer information.
Alla som stod i montern var överens om att det gav mersmak. Det vara en trevlig och stöttande gemenskap gästerna emellan och vi kände att vi kunde ge inspiration, råd och tips till många besökare. Och förutom att deltagandet bidrag till att sälja böcker och besättningsplatser ombord så hade vi många trevliga samtal med personer med intresse för långfärdssegling. Dessutom fungerade vi som lite av ett nav och kunde hänvisa till andra montrar eller rekommendera medlemsskap i organisationer som Oceanseglingklubben eller Medelhavsseglarna. Så vi siktar nog att göra om konceptet nästa år, då förhoppningsvis med ännu fler långseglare i montern och kanske tillsammans eller i samarbete med andra. Det är också trevligt att komma hem på besök till Sverige den tiden, det brukar i alla fall vara början på våren. Väl mött på nästa års båtmässa Allt för sjön.
Gästerna i montern:
Milo Dahlmanns har nu gjort två långseglingar, först 1997-98, och sedan 2009-11. Bägge gångerna var drömmen att nå Antarktis. Första gången seglade hon i en Bianca 27 som tog henne runt Sydamerika men inte ner till Antarktis. Våren 1999 fanns hennes båt ”Artemisia” och hon själv på båtmässan ”Allt för sjön” i Stockholm. Hon hade gjort sin seglats i en liten båt, utan sponsring, utan att vara medveten om att hon var den första svenska kvinnan som seglat ensam över Atlanten. Efter ett par år startade hon ett projekt med att låta bygga en specialdesignad stålbåt, Artemisia II och gav sig av på ett nytt försök. Precis som första med långseglingen fick hon ihop pengarna genom att jobba och spara. Och denna gång lyckades hon komma fram till pingvinernas land. Med ett förflutet i Greenpeace har hon alltid ett miljötänk i det hon gör, inklusive sitt båtliv. Milo seglar delvis ensam, men inte alltid. Hon gör ofta de långa seglingarna över hav själv, medan hon har sällskap av både sambo och vänner resten av tiden. När hon är på land arbetar hon som sjuksköterska, föreläsare och skribent. Hon pratade om sina seglingar och hur hon får in ett miljötänk i båtlivet. Man kunde också köpa hennes bok och få den signerad. Kontaktuppgifter: www.milodahlmann.se, info@milodahlmann.se, 0733-52 59 55
Lars Hässler har med sin S/Y Jennifer (Beneteau Oceanis 500) och betalande besättningar seglat jorden-runt två gånger, seglat på alla Europas kanaler, runt Svarta – och Röda Haven samt hela Medelhavet. Han håller flera föredrag och har skrivit nio böcker, bland annat guideboken för Stockholms skärgård “Arholma-Landsort” och “Yrke: Världsomseglare,” Han har också skrivit böcker som täcker de flesta seglingar han gjort där den senaste jordenrunt seglingen passerade Alaska skildrat i boken “Över tre oceaner”. I “Jennifer i Kalla vatten” beskrivs seglingen som gick via Ryssland, Svalbard och Norge. Nu i sommar seglar han med betalande besättningar runt i Medelhavet. Han pratade om sina seglingar, man kunde köpa hans böcker och boka in en segling i Medelhavet till sommaren. Kontaktuppgifter: www.yacht-jennifer.nu, lars@yacht-jennifer.nu, 070-72 96 482
Linda Lindenau började segla som liten men gjorde ett uppehåll under många år för att starta igen sommaren -99. Allt fungerade bra och långseglingsplanerna tog fastare form. Hon tog alla möjliga intyg, bla Utsjöskeppare, Kanalintyg och Fartygsbefäl klass 8 och Master of Yachts Unlimited. Ännu ett båtbyte resulterade i Tordmulen, en Targa 96, som bar henne, barnen samt en väninna hela vägen till Kanarieöarna och tillbaks. 2008 började hon med seglingskurser i Stockholms skärgård med inriktning på kvinnor, och sedan 2009 har hon även arrangerat kurser och seglingar i Medelhavet. Målet och intresset är att inspirera fler kvinnor att ta för sig av båtlivet, det som hon själv njuter så mycket av! 2013 köpte hon en båt till, Peristera, en Oceanis 473, för att ha i sin verksamhet i Medelhavet. Med tiden blev även Medelhavet för trångt, och våren 2016 seglade Peristera och Linda västerut. Nu har hon hunnit halvvägs runt jorden, och beräknar att ha fullgjort varvet under 2019. Hon pratade om sina kurser, föredrag och sina erfarenheter från att ha köpt och utrustat en båt för en långsegling. Man kunde boka plats på hennes jordenruntsegling eller köpa hennes bok “Ta rodret kvinna!”. Kontaktuppgifter: www.tarodret.nu, linda@tarodret.nu, 070-2796822.
Tobias Törebohm har seglat till Svalbard och nu ligger hans båt i Skottland i väntan på en andra säsong i området. Bland båtfolk är det ganska vanligt att drömma om långsegling söderut mot varmare breddgrader. Men så finns det också de vars drömmar drar norrut. Till denna kategori hör Tobias som lyckats kombinera en karriär som teknikkonsult med långseglingar med fokus på mer kalla vatten. År 2010 passerades breddgrad 80 i samband med en segling till Svalbard. Senaste sommaren gick seglingen mot Shetland och Skottland. Han pratade om sina seglingar i kalla vatten och man kunde köpa hans bok ”Arktisk feber” och få den signerad. Kontaktuppgifter: tobias.tornebohm@gmail.com, 070-530 6806
Birgitta Silfverhielm har vuxit upp med segling, och haft skärgården från Arholma till Västervik som lekplats om somrarna sedan tidigt 60-tal. När hon flyttade hemifrån köpte hon genast en egen båt, och började drömma om vad som kunde finnas bortom horisonten. Som 25-åring gav hon sig iväg från Stockholm som besättning på en segelbåt med destination Västindien. Efter åtta månader kom hon hem igen, och ville bara fortsätta segla. Hon gav ett löfte till sig själv att en dag göra en långsegling på egen köl. Sommaren 2017 seglade hon med sin Linjett 35 till Shetland och Skottland. Inom ett par år planerar hon att ge sig av på en betydligt längre segling för att få leva ett enklare liv anpassat till naturkrafterna under en längre tid. Hon driver sedan 2005 företaget Vind och Vatten där hon erbjuder privat seglingscharter för grupper, familjer, företag och utländska turister på sin Linjett 35. Hon håller också seglarkurser för vuxna, även på kundens båt och bedriver båtägarkurs och båtpool för kvinnor med en Albin Accent. Hon pratade om sin verksamhet och upplevelserna från seglingen till Skottland och Shetland och hur hon förberedde den. Kontaktuppgifter: www.vindovatten.se, info@vindovatten.se, 070-7432914
Gabriel Heyman är en av våra mest framgångsrika båtkonstruktörer, med ett brett register alltifrån snabba långfärdsbåtar till utveckling av America’s Cup-båtar och exklusiva motorbåtar. Innovation är ett bärande tema i hans design och han har vunnit ett flertal internationella konstruktionstävlingar, i Yachting World, Yachting Monthly, Wooden Boat och Professional Boat Builder. Förutom båtar som Fantasi 44 Classic och Fantasi 44 Pilot House har han ritat en lång rad one-offbyggda långfärdsbåtar i storlekar upp till 64 fot. Han driver designbyrån Heyman Yachts AB på Nya Varvet i Göteborg. Han pratade om långfärdsbåtar och båtdesign, hela koncept, egenskaper eller detaljer. Kontaktuppgifter: www.heymanyachts.com, info@heymanyachtdesign.com, +46 707 790 003