Mot Västindien
Tjoohoo, då var det bokat och klart, vi gör en leveranssegling till Västindien. Och inte med vilken båt som helst utan med den 26 meter långa katamaranen Azizam. Hon ligger för närvarande i Marseille och färden är planerad att gå via Kanarieöarna och kanske Kap Verde till Antigua. Vår gemensamma vän Håkan är skeppare ombord och vi följer med som en del av leveransbesättningen, något vi ser fram emot. Det är en del nya erfarenheter som lockar, jag har aldrig havsseglat på en katamaran och för Lucina blir det första gången över Atlanten.
Det är dock inte första gången en Dahlbergska seglar ombord Azizam. Yngsta dottern Nora har redan varit med och gjort ett par leveransseglingar ombord runt i Medelhavet tidigare i sommar. En segling från den Franska rivieran (Nice) till den Italienska (Amalfikusten) via Tunisien. Och en från Amalfikusten till Ibiza, också via Tunisien. Stegen för henne har gått via Optimist, Laser, Belona 30, Benetau 50, Sarita och sen en 26-meters katamaran. Så nu är frågan vad som blir nästa steg. Hon går för tillfället på Norges arktiska universitetet i Alta (Nordligaste Norge) och läser till en Bachelor i arktiskt friluftsliv. Tror fett lyxigt och tjockt häftigt var kommentarerna efter seglingarna, vi misstänker våra omdömen kommer bli liknande.
Själva hade vi planerat att ta upp Sarita på varvet Cleopatra marina i Preveza i slutet av oktober för att börja en arbetsperiod. Upptagningen står fast, det blir den 21:a oktober, men arbetsperioden blir förskjuten till efter vår segling till Västinden. Från Preveza tar vi bilen, som stått där över sommaren, och kör upp till Igoumenitsa på Greklands fastland för att ta färjan till Venedig i Italien. Därifrån kör vi mot Marseille, och då vi har campingutrustningen i bilen kanske vi gör lite stopp på vägen. Planen är att lämna Marseille, där Azizam varit på varv för lite jobb, runt den 5:e november om vädret tillåter. Ankomsten till Västinden bör bli i början av december.
Det här är en segling vi ser fram emot av många anledningar. Att få uppleva en segling med en katamaran till havs känns spännande, och en riktig bamsing på det. Jag vet att de trots de 55 tonnen har varit uppe i väl över 20 knop så det kan gå undan (det var dock i en squall med lite väl mycket segel uppe. Men det är framför allt hur de beter sig till havs som vi är nyfikna på. Vi återkommer med rapport om detta.
Men vi ser också fram emot att segla med Håkan som jag gjort några leveransseglingar med tidigare, men det var länge sen nu. Att få ta del av hans kunskap och erfarenheter är alltid ett nöje. Sen naturligtvis att få segla söder över till mer värme och förlänga sommaren nu när det blivit höst i Medelhavet. Och att för mig återse Västindien efter nästan tjugo år och för Lucina att få uppleva området för första gången. Så det är mycket att se fram emot.
Båten är franskbyggd av varvet JFA Yachts 2005, men hade en stor renovering 2016. Hon är 26 meter lång och 12 meter bred med 35 meter mast och en stor som en sexrummare på Östermalm (189 kvm). Det finns massa lyx och leksaker men bara rum för sex gäster. Mer kan läsas på JFA:s hemsida (Azizam har haft två namnbyten). Vi kommer komplettera den informationen med lite egna reflektioner så småningom, för det kan bli lite tyst i de sociala medierna ett tag då vi lämnar Medelhavet och det roamingfria livet med mobiltelefoner. Men vi lovar att återkomma med rapporter vid återkomsten (och när vi får möjlighet på vägen) och det finns en öppen Facebookgrupp för Yacht Azizam man kan titta på under tiden.
Fett lyxigt
Wow, vad häftigt! Jag ser fram emot en fullständig rapport! ⛵️☀️
Wow, vad häftigt! Jag ser fram emot en fullständig rapport! ⛵️ Ha det helt fantastiskt! ☀️