Paros till Kea
Efter en natt med ryck i aktertamparna frÄn vÄgrörelserna som smugit sig in i hamnen i Naoussa marina sÄ hade vinden lugnat sig och byarna var under 15 m/s och de brytande sjöarna fÀrre och inte sÄ höga. SÄ söndagen den 28:e juni, dagen efter vi sagt farvÀl till farfar med en trevlig lunch i den charmiga staden och som sedan tagit fÀrjan till Aten för flyg hem, beslöt vi att lÀmna hamnen och fortsÀtta vÄr segling vÀsterut genom Kykladerna, vilken ö vi hamnade pÄ fick vindriktningen bestÀmma. Med en relativ vindvinkel pÄ 55 grader var gÄngen genom vattnet bekvÀmt, sÄ kursen blev dÀrefter och snart blev det klart att mÄlet för seglingen blev Serifos runt 40 sjömil bort.
Vi började runt 10-tiden efter vi toppat upp vatten och jag fick problem med en bankomat som registrerade ett uttag men inte gav nÄgra pengar. SÄ vi startade nÄgot senare Àn planerat med kraftig revade segel, halva storen och halva genuan, men gjorde bra fart ÀndÄ, runt 8-9 knop. Sarita hanterade som vanligt vÄgorna lugnt och behÀrskat och vi fick knappt nÄgot spray pÄ dÀck. SÄ smÄningom lÀttade vinden, vilket ocksÄ vÀderprognosen förutspÄtt, och vi rullade ut mer segel för att vid slutet nÀr vi börjat komma in i lÀ bakom Serifos börja motorsegla. Vi ankrade vid 17 i bukten Koutalas pÄ Serifos sydsida.
Bukten var vÀl skyddad och hade tvÄ strÀnder att vÀlja mellan, varav den ena hade ett par kÀttingar för bojar som stack ut att ta hÀnsyn till. Men det var vid den stranden som det enligt guideboken skulle finnas en taverna, sÄ vi ankrade och sÀkrade ett grepp. TyvÀrr visade det sig att tavernan var stÀngd pÄ kvÀllen och att den som fanns lÄg högre upp i bergen, sÄ det blev en pastamiddag ombord och en filmkvÀll som avslutning.
NÀsta steg var att arbeta oss upp norrut mot den rÄdande vindriktningen till nÀsta ö, Kithnos som vi varit vid för tvÄ Är sen pÄ vÄr fÀrd österut. MÄlet var en vacker och skyddad ankarplats vid ön Loukas med ett sandrev som avdelare i ankarplatsen Fikiadha nÀra staden Merikha. En ankarplats cirka 15 sjömil norr om oss. VÀderprognosen sa lÀtta vindar pÄ natten och morgonen för att sen tillta under dagen efter lunch. SÄ jag och Lucina vaknade med solen och gav oss av för motor vid 6-tiden pÄ morgonen.
Efter att ha bekvÀmt ha motorseglat hela vÀgen i lugnt vÀder anlÀnde vi till ankarplatsen innan klockan 10 och kunde ankra och njuta av bad och en siesta innan en kvÀllspromenad och tavernabesök avslutade kvÀllen. Ankarplatsen Àr verkligen vacker med sin sandrevel som avdelare mellan den vÀstra och östra delen. En rustik taverna med god mat adderar till njutningen, liksom fantastiska omgivningar att promenera i om man Àr försiktig med var man gÄr. Marken Àr full av taggiga buska och tistlar men fÄr och getter har gjort gÄngar sÄ det gÄr att undvika dem ganska lÀtt.
VÀderprognosen var liknande denna tisdag den sista juni sÄ vi gav oss av vid soluppgÄngen igen under motor. Vi hade tvÄ alternativ, antingen ta oss en bit norrut i sjölÀ frÄn nÀsta ö norrut, Kea, och sen sÀtta segel mot sydostudden pÄ Pelleponesien för att ankra vid Sounion, eller att fortsÀtta upp till den skyddade viken vid norra Kea och de smÄ stÀderna Korissia och Vourkari. Efter att ha kommit upp en bit pÄ Kea blev beslutet att fortsÀtta norrut till ankarplatsen vid Vourkari dÀr vi planerar att besöka den charmiga Choran, staden uppe i bergen dit befolkningen flydde till nÀr kuststÀderna blev attackerade under framför allt perioden nÀr sjöröveriet var vanligt i Medelhavet.