BÄtunderhÄllTips och rÄdUtrustning

Montering av solpaneler

Solpaneler, vindgenerator, dÀvert med jolle, allt i aktern.

SjÀlvförsörjande pÄ el stÄr högt pÄ önskelistan för Sarita, en önskelista som Àr nÀstan lika lÄng som arbetslistan. Solpaneler, vind- och slÀpgenerator, hjÀlpkÀrra eller laddning genom kemisk reaktion (typ Efoy) Àr de huvudsakliga alternativen för elförsörjning. Solceller ingÄr i alla vÄra alternativa lösningar och det finns mycket skrivit om detta (se lÀnkar i inlÀgget), men frÄgan Àr hur man monterar dem. För att inspireras av hur andra har löst denna utmaning sÄ gick vi runt i Lefkas marina bland de upp till 700 bÄtar som ligger dÀr och sÄg vad andra hade för lösningar.

Elförsörjning Àr viktigt för oss, bÄde ur ett praktiskt och globalt miljömÀssigt perspektiv. Vill vill vara sjÀlvförsörjande med sÄ lite miljömÀssig pÄverkan som möjligt. Sarita hade en gÄng i tiden en hjÀlpkÀrra för att producera 220 V och laddning av batterier. Den togs bort av tidigare Àgare till förmÄn för en större batteribank (alla med gel). I nulÀget har vi sex batterier i tre olika banker. Ett startbatteri för motorn, tre parallellkopplade för förbrukningsel (totalt 450 Ah) och tvÄ seriekopplade för bogpropellern (24V). Att slippa hjÀlpkÀrra Àr nÄgot som tilltalar oss ocksÄ dÄ anvÀndning av fossila brÀnslen Àr bra att minimenen.

Samtidigt har vi i nulÀget alldeles för lite solceller för att hÄlla jÀmn takt med vÄra förbrukare, dÀr kylarna (en vattenkyld och en 12/220V, bÄda frÄn Waeco) Àr de stora bovarna. NÀr vi Àr ensamma ombord sÄ rÀcker den lilla Waecokylen och vi mer Àn halverar elförbrukningen. Ankarspel, bogpropeller och autopilot Àr andra storförbrukare, men de anvÀnds bara nÀr motorn Àr pÄ. Nav- och radioutrustning Àr andra anvÀndare att ta hÀnsyn till, men vi anvÀnder de sparsamt (mest nav-appar pÄ telefon och Ipad i Medelhavet). Laddning av dator och telefoner drar ocksÄ en del. LjuskÀllor kan vi numera nÀstan bortse frÄn efter att ha bytt alla (det blev Ett 40-tal lampor) glödlampor bytts till LED. Hur mycket vi totalt förbrukar beror helt pÄ hur och vad som anvÀnds (och temperaturen nÀr det gÀller kylarna) sÄ en exakt berÀkning Àr svÄrt att göra (och vi har en gammal amperemÀtare dÀr man bara ser förbrukning i realtid, ny stÄr önskelistan).

Solceller i kombination med vindgenerator Àr det som kÀnns bÀst för oss. Solceller har utvecklats i effektivitet och kommit ned i pris sÄ det Àr ett utmÀrkt alternativ. Och vi spenderar mycket tid dÀr solen skiner sÄ det Àr en sÀker energikÀlla. Dessutom kan de med smart installation fungera som en bimini med sol och regnskydd för sittbrunnen. Och Àven pÄ höga latituder med molnighet sÄ ger dagens solceller effekt, Àven om det Àr med förminskad styrka. Vi tittar pÄ möjligheten med 3-5 stycken 300 Watt, dvs totalt 900-1500 Watt dÄ en starkare inverter finns med önskelistan. Kanske ocksÄ en avsaltningsanlÀggning i framtiden om fÀrden skulle gÄ bort mot Söderhavet. Men vindgenerator som komplement kÀnns ocksÄ vettigt dÄ seglingar i andra farvatten ocksÄ kan bli aktuellt. Vi ska rÀkna lite noggrannare pÄ hur mycket vi behöver innan vi bestÀmmer oss.

Att rÀkna ut hur mycket amperetimmar man förbrukar finns det mycket skrivet om av personer som har djupare kunskap om detta Àn jag sjÀlv, sÄ jag lÀnkar istÀllet till texter som beskriver detta och mer om installation av solceller.

En artikel i Practical boatowner

En artikel i Cruising world

En artikel i Boating World

En artikel i Sail magazine

En artikel om utvÀrdering av solpaneler i RÄd & Rön

Mary af Rövarhamns installationer av solpaneler (pÄ Watski)

En artikel frÄn Teknikhamstern

En Youtube film om solpaneler, ask the expert

SÄ för oss handlar det snarare om hur solceller kan placeras pÄ ett bra sÀtt. HÀnsyn mÄste tas boan annat tas till:

  • Ingen skugga skall komma pĂ„ panelerna
  • Helst skall de alltid kunna vinklas vinkelrĂ€tt mot solen
  • Placeringen skall minimera utsattheten frĂ„n naturens element och vid tillĂ€ggningar
  • Placeringen bör helst göra kabeldragning sĂ„ enkel som möjligt

Sen finns det massa aspekter som varierar frĂ„n olika bĂ„tar och behov dĂ€r frĂ„gan om monteringen skall ske med hĂ€nsyn till om bĂ„ten skall ha en dĂ€vert med hĂ€ngande jolle, vindroder och bimini och om allt gĂ„r att kombinera. Åtminstone ingĂ„r det i vĂ„ra övervĂ€ganden.

SÄ vÄr promenad bland bÄtarna var mycket för att se hur andra har löst monteringen. Vi kunde snabbt konstatera att det inte verkar finnas nÄgra standardlösningar utan alla har gjort speciallösningar med hjÀlp av en svetsare och NOA liknande fÀsten pÄ olika stÀllen. De flesta Àr pÄmonterade i efterhand, men de finns lösningar dÀr stÀllningen för solceller integrerats i pushpiten, nÄgot som vi tÀnkt försöka göra. MÄnga integrerar ocksÄ en dÀvert i lösningen för solpaneler. DÄ fÄr man möjlighet att transportera och sjösÀtta jolle och/eller utombordaren pÄ ett enkelt sÀtt vilket Àr ett plus. FrÄgan Àr dock om en dÀvert med jolle gÄr att kombinera med ett vindroder eller om man mÄste vÀlja antingen eller. Vi försöker att bara anvÀnda autopilot under motorisering av flera anledningar, för att spara energiförbrukning, inte slita pÄ autopilotsmotorn och att det Àr kul att handstyre nÀr man seglar. PÄ lÄnga strÀckor med fÄ i besÀttningen behövs dock sjÀlvstyrning, och dÄ vill vi ha bÄde autopilot och vindroder.

För oss Àr det ocksÄ viktigt att stÀllningen inte förstör Saritas vackra linjer, sÄ det finns ocksÄ ett estetiskt önskemÄl frÄn oss. Det Àr nog det svÄraste att uppfylla om lösningen skall innehÄlla tillrÀckligt mÄnga solceller för att fylla vÄrt krav om sjÀlvförsörjning av energi. SÄ det var mÄnga olika aspekter som skulle tas hÀnsyn till sÄ för att fÄ lite inspiration gick vi omkring bland bÄtarna i marinan.

SÄ nedan Àr ett potpurri av lösningar som kanske fler kan ha nytta av att titta pÄ.

Share Button
Views: 528

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Ett svar pĂ„ ”Montering av solpaneler”

  • Intresant lĂ€sning. Mvh Douglas
    Ha det sÄ bra

    Svar

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *