Montering av solpaneler
SjÀlvförsörjande pÄ el stÄr högt pÄ önskelistan för Sarita, en önskelista som Àr nÀstan lika lÄng som arbetslistan. Solpaneler, vind- och slÀpgenerator, hjÀlpkÀrra eller laddning genom kemisk reaktion (typ Efoy) Àr de huvudsakliga alternativen för elförsörjning. Solceller ingÄr i alla vÄra alternativa lösningar och det finns mycket skrivit om detta (se lÀnkar i inlÀgget), men frÄgan Àr hur man monterar dem. För att inspireras av hur andra har löst denna utmaning sÄ gick vi runt i Lefkas marina bland de upp till 700 bÄtar som ligger dÀr och sÄg vad andra hade för lösningar.
Elförsörjning Àr viktigt för oss, bÄde ur ett praktiskt och globalt miljömÀssigt perspektiv. Vill vill vara sjÀlvförsörjande med sÄ lite miljömÀssig pÄverkan som möjligt. Sarita hade en gÄng i tiden en hjÀlpkÀrra för att producera 220 V och laddning av batterier. Den togs bort av tidigare Àgare till förmÄn för en större batteribank (alla med gel). I nulÀget har vi sex batterier i tre olika banker. Ett startbatteri för motorn, tre parallellkopplade för förbrukningsel (totalt 450 Ah) och tvÄ seriekopplade för bogpropellern (24V). Att slippa hjÀlpkÀrra Àr nÄgot som tilltalar oss ocksÄ dÄ anvÀndning av fossila brÀnslen Àr bra att minimenen.
Samtidigt har vi i nulÀget alldeles för lite solceller för att hÄlla jÀmn takt med vÄra förbrukare, dÀr kylarna (en vattenkyld och en 12/220V, bÄda frÄn Waeco) Àr de stora bovarna. NÀr vi Àr ensamma ombord sÄ rÀcker den lilla Waecokylen och vi mer Àn halverar elförbrukningen. Ankarspel, bogpropeller och autopilot Àr andra storförbrukare, men de anvÀnds bara nÀr motorn Àr pÄ. Nav- och radioutrustning Àr andra anvÀndare att ta hÀnsyn till, men vi anvÀnder de sparsamt (mest nav-appar pÄ telefon och Ipad i Medelhavet). Laddning av dator och telefoner drar ocksÄ en del. LjuskÀllor kan vi numera nÀstan bortse frÄn efter att ha bytt alla (det blev Ett 40-tal lampor) glödlampor bytts till LED. Hur mycket vi totalt förbrukar beror helt pÄ hur och vad som anvÀnds (och temperaturen nÀr det gÀller kylarna) sÄ en exakt berÀkning Àr svÄrt att göra (och vi har en gammal amperemÀtare dÀr man bara ser förbrukning i realtid, ny stÄr önskelistan).
Solceller i kombination med vindgenerator Àr det som kÀnns bÀst för oss. Solceller har utvecklats i effektivitet och kommit ned i pris sÄ det Àr ett utmÀrkt alternativ. Och vi spenderar mycket tid dÀr solen skiner sÄ det Àr en sÀker energikÀlla. Dessutom kan de med smart installation fungera som en bimini med sol och regnskydd för sittbrunnen. Och Àven pÄ höga latituder med molnighet sÄ ger dagens solceller effekt, Àven om det Àr med förminskad styrka. Vi tittar pÄ möjligheten med 3-5 stycken 300 Watt, dvs totalt 900-1500 Watt dÄ en starkare inverter finns med önskelistan. Kanske ocksÄ en avsaltningsanlÀggning i framtiden om fÀrden skulle gÄ bort mot Söderhavet. Men vindgenerator som komplement kÀnns ocksÄ vettigt dÄ seglingar i andra farvatten ocksÄ kan bli aktuellt. Vi ska rÀkna lite noggrannare pÄ hur mycket vi behöver innan vi bestÀmmer oss.
Att rÀkna ut hur mycket amperetimmar man förbrukar finns det mycket skrivet om av personer som har djupare kunskap om detta Àn jag sjÀlv, sÄ jag lÀnkar istÀllet till texter som beskriver detta och mer om installation av solceller.
En artikel i Practical boatowner
En artikel om utvÀrdering av solpaneler i RÄd & Rön
Mary af Rövarhamns installationer av solpaneler (pÄ Watski)
En artikel frÄn Teknikhamstern
En Youtube film om solpaneler, ask the expert
SÄ för oss handlar det snarare om hur solceller kan placeras pÄ ett bra sÀtt. HÀnsyn mÄste tas boan annat tas till:
- Ingen skugga skall komma pÄ panelerna
- Helst skall de alltid kunna vinklas vinkelrÀtt mot solen
- Placeringen skall minimera utsattheten frÄn naturens element och vid tillÀggningar
- Placeringen bör helst göra kabeldragning sÄ enkel som möjligt
Sen finns det massa aspekter som varierar frÄn olika bÄtar och behov dÀr frÄgan om monteringen skall ske med hÀnsyn till om bÄten skall ha en dÀvert med hÀngande jolle, vindroder och bimini och om allt gÄr att kombinera. à tminstone ingÄr det i vÄra övervÀganden.
SÄ vÄr promenad bland bÄtarna var mycket för att se hur andra har löst monteringen. Vi kunde snabbt konstatera att det inte verkar finnas nÄgra standardlösningar utan alla har gjort speciallösningar med hjÀlp av en svetsare och NOA liknande fÀsten pÄ olika stÀllen. De flesta Àr pÄmonterade i efterhand, men de finns lösningar dÀr stÀllningen för solceller integrerats i pushpiten, nÄgot som vi tÀnkt försöka göra. MÄnga integrerar ocksÄ en dÀvert i lösningen för solpaneler. DÄ fÄr man möjlighet att transportera och sjösÀtta jolle och/eller utombordaren pÄ ett enkelt sÀtt vilket Àr ett plus. FrÄgan Àr dock om en dÀvert med jolle gÄr att kombinera med ett vindroder eller om man mÄste vÀlja antingen eller. Vi försöker att bara anvÀnda autopilot under motorisering av flera anledningar, för att spara energiförbrukning, inte slita pÄ autopilotsmotorn och att det Àr kul att handstyre nÀr man seglar. PÄ lÄnga strÀckor med fÄ i besÀttningen behövs dock sjÀlvstyrning, och dÄ vill vi ha bÄde autopilot och vindroder.
För oss Àr det ocksÄ viktigt att stÀllningen inte förstör Saritas vackra linjer, sÄ det finns ocksÄ ett estetiskt önskemÄl frÄn oss. Det Àr nog det svÄraste att uppfylla om lösningen skall innehÄlla tillrÀckligt mÄnga solceller för att fylla vÄrt krav om sjÀlvförsörjning av energi. SÄ det var mÄnga olika aspekter som skulle tas hÀnsyn till sÄ för att fÄ lite inspiration gick vi omkring bland bÄtarna i marinan.
SÄ nedan Àr ett potpurri av lösningar som kanske fler kan ha nytta av att titta pÄ.
Intresant lÀsning. Mvh Douglas
Ha det sÄ bra