BÄtunderhÄllBlogg: 2022 Segling i Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaGreklandSarita

Tillbaka till Sarita

Sarita med nymÄlad botten börjar bli klar för sjösÀttning

Efter en hÀrlig vinter i de svenska fjÀllen sÄ stÀllde vi av bilen i slutet av mars och flög ner till Grekland för att Äter flytta ombord pÄ Sarita. Men det var en hel del som behövde göras innan sjösÀttning, men efter tre veckors bÄtfix pÄ land var hon redo för att sÀnkas ner i havet och vi kunde börja vÄrt bÄtliv i det rÀtta elementet.

Det blev 700 kilometer i lÀngdspÄren i FunÀsfjÀllen och en underbar vit vinter i fjÀllen innan vi styrde kosan söderut igen. Flyget var bokat för nedfÀrd till Aten i början pÄ 2020 dÄ Covid-19 slog till, men det gick att skjuta pÄ biljetten tills nu. DÄ vi landade ganska sent, och dÀrmed missade sista bussen till Preveza, sÄ blev beslutet att ta en one-way hyrbil efter lite efterforskning och prisjÀmförelser. Det blev billigare Àn övernattning och buss, Àven om vi behöll bilen en extra dag för att handla.

Framför TÀnndalen skidstadion med alla preparerade spÄr inom rÀckhÄll

SĂ„ efter midnatt den 25:e mars anlĂ€nde vi till Sarita som stod dĂ€r vi lĂ€mnat henne Ă„tta mĂ„nader tidigare. Det var till och med bĂ€ddat sĂ„ vi kom snabbt i sĂ€ng och somnade efter en 20-timmars dag. Dagern efter var alla stora mataffĂ€rer stĂ€nga dĂ„ det var Greklands nationaldag. SĂ„ vi passade pĂ„ att med hyrbilen Ă„ka till Vonitsa och ta en promenad och Ă€ta musslor pĂ„ vĂ„r favorittaverna. 

Vi gick till marinan som fortfarande har en del övergivna bÄtar som inte bara tar plats utan ocksÄ Àr en miljöfara. Dessutom hade en bÄt sjunkit utanför piren och det hade börjat ske stora förÀndringar. Stora cementblock med en form lÄg pÄ kajen som visade att förÀndringar var pÄ gÄng. Enligt rykten ska det vara kommunen som skall fixa till marinan, men ocksÄ att det Àr charterbolag som kommer lÀgga beslag pÄ mÄnga av platserna. Hoppas bara inte det kommer pÄverka den familjÀra och trevliga stÀmningen som rÄder i Vonitsa.

Vi fick vĂ€nta pĂ„ bord dĂ„ det var mycket folk i rörelse pĂ„ nationaldagen men de kĂ€nde igen oss pĂ„ tavernan, Ă€ven vĂ„r bestĂ€llning av “Drunken mussels”. Denna gĂ„ng adderade vi en portion med “Kalamari”, och de var de godaste friterade blĂ€ckfiskar vi Ă€tit. Och nĂ€r vi betalade och skulle gĂ„ smög de till oss en liten kartong med en extra dessert som de vet Lucina Ă€lskar, apelsiner i sockerlag. En familjetaverna vi verkligen kĂ€nner oss hemma hos dĂ„ vi varit dĂ€r alla sĂ€songer och Ă€tit musslor i januari framför deras vedeldade kamin. 

Video frÄn musseltavernan pÄ Greklands nationaldag

PÄ lördagen, innan vi lÀmnade in hyrbilen, Äkte vi till Lefkas för att handla. Dels frukt och grönt pÄ marknaden och dels stapelvaror pÄ Lidl. De hade stÀngt kustvÀgen för ett vÀgarbete sÄ vi fick ta omvÀgen med den nya motorvÀgen till Vonitsa. Men det var hÀrligt att Äter kunna köpa fÀrsk frukt, grönsaker och Àgg frÄn ditresta jordbrukare pÄ marknaden. Vi brukar lÀgga om kosten till frukt, grönt, fetaost och olivolja nÀr vi kommer till Grekland och det Àr inte bara gott, det kÀnns nyttigt ocksÄ.

PÄ Lidl köpte vi ocksÄ deras piroger fyllda med godsaker som fetaost för att traditionsenligt Äka till muren vid Lefkas kanals nordliga mynning för att Àta pirogerna med medhavd kaffe pÄ termos. Sedan tog vi smitvÀgen förbi kite-stranden lÀngst utmed kusten hem. Den gÄr lÀngs olivlundar, smÄ hus med frukttrÀdgÄrdar, fÄr flockar som betar pÄ Àngar och blommande vÀgrenar. Tillbaka till Cleopatra Marina var det dags att ÄterlÀmna bilen pÄ flygplatsen, vi hade kört förbi dÀr tidigare och fÄtt tiden de stÀngde. I sann grekisk anda sÄ hade vi fÄtt en tid nÀr vi tog ut bilen i Aten, en tid som stod pÄ nÀtet, och sÄ en som personen pÄ Preveza flygplats gav oss och som gÀllde. NÀr bilen var inlÀmnad sÄ var det dags att packa upp cyklarna dÄ varvet ligger isolerat. Men de har en liten fÀrjebÄt som kör tvÀrs över sundet fredag-lördag klockan 10.00 och tillbaks 13.00, sÄ man fÄr nÄgra timmar varje dag i staden om man behöver.

Men det var dags att ta tag i jobb pÄ Sarita, dÀr rengöring stod högst upp pÄ listan efter Ätta mÄnader av att varit utsatt för vÀdrets makter. Och det hade regnat och blÄst mycket denna vinter, ofta med inslag av sand som blÄst upp frÄn Sahara som, blandat med rester frÄn jetbrÀnslet frÄn planen frÄn flygplatsen bredvid varvet, blir en brun geggig massa som Àr svÄr att fÄ bort. NÀr teakdÀcket nu Àr borta kan vi anvÀnda högtryckstvÀtten, och det gör skillnad. Sarita blir glad.

Att vĂ„rrusta bĂ„ten Ă€r lite som att flytta ut frĂ„n sitt hus och flytta in igen. Vi plockade fram nĂ€stan allt och gick igenom det vad gĂ€ller fukt, ohyra, skador med mera, och sen provade vi och testkörde det som skall fungera för att kontrollera att allt Ă€r som det ska. Sen dammsög, skurade och rengjorde vi allt innan det stuvades ner igen. Det innebar bland annat att vi plockade ur tampstuven i sittbrunnen innan det började regna och sen fortsatte med nĂ€sta stuvutrymme i sittbrunnen innan den dubbelt sĂ„ stora akterstuven fick sin genomgĂ„ng. DĂ€r lyfte vi ut tunga segel för fuktkoll med mera. InvĂ€ndigt sĂ„ sprayade vi alla trĂ€ytor med en blandning av diskmedel, vinĂ€ger och vatten för att sen torka rent. Det innebar ocksĂ„ att vi tömde och demonterade soffan för att kunna komma Ă„t att skruva bort inspektionsluckan till dieseltanken för att försĂ€kra oss om att det inte börjat vĂ€xa bakterier i tanken. Även motorn kontrollerade vi att det inte lĂ€ckt nĂ„gonstans, det fanns kylvatten och olja samt spĂ€nde flĂ€ktremmen dĂ„ den var lite slack.

Efter en vecka pĂ„ bĂ„ten och tvĂ„ omgĂ„ngar med högtryckstvĂ€tt av dĂ€cket sĂ„ landade en ny omgĂ„ng Sahara sand pĂ„ bĂ„ten med nattens regn. Och det var inte mer Ă€n 15 grader sĂ„ Greklands varma vĂ„rsol lös med sin frĂ„nvaro. Dagen Ă€gnades Ă„t att fortsĂ€tta rensa och sortera i alla skĂ„p och stuvar. SlĂ€nga eller spara Ă€r frĂ„gan? Kommer “bra att ha saker” som tar utrymme i framtiden vara rĂ€ddare i nöden nĂ€r nĂ„got behöver lagas dĂ„ vi Ă€r pĂ„ haven eller inte.

En dag vid en frontpassage med Ă„ska jagade vi bortblĂ„sta foppatofflor mellan saharasandsregnbyarna som var ovanligt kraftfulla, en del hade stormbyar frĂ„n syd som tog i sĂ„ ytvattnet rök och elen pĂ„ varvet slutade fungera. Under natten kĂ€nde vi hur bĂ„ten skakade under de vĂ€rsta byarna som var förenade med hagel som smattrade mot dĂ€cket och blixtar som lös upp himlen. Vi fick höra att nĂ„gra bĂ„tar hade tippat under de vĂ€rsta byarna. 

Video frÄn frontpassagen
HÀr syns hur snabbt barometern dök nÀr stormbyarna drog förbi

Vi upptÀckte att vÄr vindmÀtare bara visade riktning och inte styrka nÀr vi satte pÄ instrumenten. Vid nÀrmare efterforskning (inspektion av masttoppen) sÄ var det inte undra pÄ. GrannbÄtens pilotlina (tunn lina som ersÀtter ett fall) hade gÄtt av och blÄst upp till vÄr masttopp och trasslat in sig i vÄr givare. Med maststegen, och en klÀttersele sÀkrad i ett fall, gÄr det snabbt att ta sig till masttoppen, Àven om det Àr lite lÀskigt med höjden. Masten Àr 23 meter frÄn vattnet. Ett snabbt saxklipp och lite uttrasslande sÄ snurrade den igen. Fin utsikt över varvet var en bonus.

Jobbet fortskred och det var en blandad kompott pÄ arbetslistan. BottenmÄlningen blev klar, propellern omlindades med tyger drÀnkta i vinÀger över natten innan finputsen, rodret förstÀrktes lite pÄ ett stÀlle för att förebygga vattenintrÀngning, bogpropellern var redan fixad, blev sexbladig istÀllet för trebladig (eller tvÄbladig som det var nÀr vi tog upp Sarita förra Äret) och vindgeneratorn fick nya propellerblad dÄ de gamla höll pÄ att lösas upp av solen.

Vi hade ocksĂ„ bestĂ€mt att en av hytterna skulle bli “verkstad” dĂ€r vi förvarar vĂ„ra verktyg och en stor del av reservdelarna sĂ„ allt hamnar pĂ„ samma stĂ€lle. Det blev styrbords singelhytt som valdes och som dĂ€rmed behövde tvĂ„ hyllor till. Vi har kört och cyklat förbi ett stĂ€lle som ser ut som en brĂ€dgĂ„rd med en grekisk och svensk flagga i början av den nya motorvĂ€gen mot Vonitsa (den som slutar i ett vĂ€xthus vars Ă€gare nog inte velat sĂ€lja marken för att göra vĂ€g Ă€nda fram till tunneln till Preveza). Vi cyklade dit och det var en brĂ€dgĂ„rd med ett imponerande utbud, och pĂ„ vĂ€ggen i kontoret hĂ€ngde bilder pĂ„ hockey-spelare frĂ„n Leksand. Det var inget problem att fĂ„ skivor tillsĂ„gade bara de fick mĂ„tten. Under tiden vi var dĂ€r kom Ă€garen som var grek men pratade svenska med oss. Han tog oss med pĂ„ en rundvandring i brĂ€dgĂ„rden och hans trĂ€dgĂ„rd som lĂ„g bredvid. DĂ€r sprang hundar, katter, ankor, höns och kalkoner omkring och sĂ„g ut att ha det bra. Han plockade citroner Ă„t oss och försvann in i huset och kom ut med ett halvt tjog med nyvĂ€rpta Ă€gg. Som alltid var den grekiska gĂ€stvĂ€nlighet vĂ€rmande. Det gĂ€ller inte bara svenskrelaterade vĂ€nner utan generösa lantbrukare uppmanar oss att ta sĂ„ mycket vi vill av deras fallfrukt pĂ„ vĂ„ra cykelturer.

Tillbaka till bĂ„ten började vi ta mĂ„tt pĂ„ hyllorna. DĂ„ bĂ„tar inte har nĂ„gra rĂ€ta vinklar sĂ„ insĂ„g vi snabbt utmaningen. Till slut tog vi nĂ„gra tunna plywood skivor som vi skarvade med kartongpapper som vi klippte till för att fĂ„ en perfekt passform för hyllorna som skulle vila pĂ„ de reglar vi skruvat fast i vĂ€ggen. Tills slut kĂ€ndes de bra med storleken pĂ„ mallarna gjorde att det inte gick att cykla med dem. SĂ„ vi promenerade halvmilen till brĂ€dgĂ„rden med vĂ„ra mallar och fick de tillsĂ„gade innan vi gick hem igen. De tunga hyllplanen kom sen levererade med bil lite senare frĂ„n brĂ€dgĂ„rden och de passade perfekt. 

Dagen innan sjösÀttning var en bra jobbdag pÄ Sarita dÀr flera projekt som vi var osÀkra pÄ om vi skulle fixa sjÀlva blev klara. VHF antennen i masttoppen blev bytt sÄ AIS fungerar nu som den ska. Den gamla hade gÄtt samma öde till mötes som bladen pÄ vindgeneratorn, solen hade smulat sönder antennen och den Àr nu ersatt av en i metall. OsÀkerheten var om det skulle gÄ att fÄ bort den och fÄ dit den nya och om antennen verkligen var problemet, det kunde ju vara antennomkopplaren ocksÄ. Maststegen underlÀttar och operationen blev lyckad, den gamla gick att lossa och den nya passade i den gamla infÀstningen.

VĂ„rt inre förstag fick Ă€ntligen den felande lĂ€nken, en 12 cm lĂ„ng och 6 mm tjock rostfri platta med 12 mm hĂ„l som hade tillverkats av en rostfri svetsare. Biten förlĂ€nger babystaget sĂ„ det kan anvĂ€ndas, tillsammans med snabbkopplingen vi fĂ„tt tidigare, som ett inre förstag för stagsegel och en stormfock. Stagseglet har vi redan i form av en begagnad fock som vi fick frĂ„n en mindre hollĂ€ndsk bĂ„t och som bara behöver anpassas för pistolhakar eller softschackel. Stormfocken “letar vi efter och i vĂ€rsta fall fĂ„r vi bestĂ€lla ett nytt. 

Men den stora segern och lÀttnaden var styrningen som förra Äret började hoppa lite vid Àndpunkterna. DÄ misstÀnkte vi luft i styrningens hydraulik system men nu upptÀckte vi vid en noggrann inspektion att det var betydligt allvarligare. Efter att ha tömt alla förvaringsutrymmen runt styrningen kunde vi se att kedjan som förbinder ratten med en kugge pÄ hydraulik pumpens stÄng var för slapp sÄ den hoppade över kuggen nÀr man vred pÄ ratten vid Àndstoppen. Anledningen var att upphÀngningen av den tunga hydraulik pumpen som kuggen sitter pÄ, sitter med fyra bultar genom sittbrunnsdurken, eller ska sitta med fyra bultar. Ett av hÄlen var igensatt med epoxi medan de övriga tre sÄg frÀscha ut bÄde huvudena i sittbrunnen och muttrarna pÄ undersidan. Men mellan dessa hade rost gjort att tvÄ av de tre bultarna hade skörat och pumpen hÀngde bara pÄ en bult och hade dÄ rört sig och lyft upp kuggen som gjort att kedjan blivit slack. Vi lyckades fÄ ut bultarna, halva uppifrÄn och halva nerifrÄn och ersatte dem med nya. NÀr vi dÄ drog Ät bultarna spÀndes Äter kedjan och glappet försvann. Kunskapen om att detta Àr ordnat inför sjösÀttningen Àr mycket tillfredsstÀllande, det hade annars varit en stor sÀkerhetsrisk med en hydraulik styrning som kunde sluta fungera. Vi har en rorkult i reserv som kan sÀttas pÄ hjÀrtstocken, men det Àr viktigt att styrningen fungerar som det Àr tÀnkt. SÄ inför sjösÀttningen kÀnns det som det mesta Àr pÄ plats.

Share Button
Views: 15

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *