Orosmolnen skingras
Vi Àr glada och firar! Efter tre Är pÄ land med renoveringar och tre mÄnader i vattnet med en obrukbar motor har vi Àntligen en bÄt som fungerar, motorn har Àntligen börjat purra som den ska. Nu Àr det bara lockdown i Grekland (och ett ostadigt vintervÀder) som hindrar oss frÄn att Äter utforska övÀrlden omkring oss.
Efter problemet med diesel som vi skrivit om tidigare sÄ har vi vÀntat pÄ rÀtt delar till vÄr Yanmar 4JH3-TE efter att vÄra övervakningsinstrument slutade att fungera. Men nu har allt installerats och motorn Àr testkörd vid bryggan och allt fungerar. En riktig test ute pÄ havet fÄr vÀnta tills lockdown har hÀvts.
Men för att börja frÄn början. NÀr vi beslöt att Sarita behövde lite omsorg och renovering var prioriteten det lÀckande teak dÀcket, bli sÄ sjÀlvförsörjande som möjligt pÄ el, hitta och installera ett vindroder och renovering av motorn. Att det blev sÄ mycket mer tillhör nog bara livet ombord pÄ bÄtar, nÀr man börjar riva i en Ànda sÄ blir det oftast följdverkningar som tvingar (eller möjliggör) mer nödvÀndiga arbeten Àn vad som ursprungligen var planen.
NÀr vi sÄg kostnaden för ett nödvÀndigt minimum av ÄtgÀrder för motorn, som att byta motorfÀsten, renovera turbon och göra rent injektorer, sÄ insÄg vi att lyfta ut den inte skulle bli sÄ mycket dyrare och ge massa andra fördelar. Vad vi dÀremot övervÀgde var att investera i en ny motor, men dÄ den var frÄn 2005 och hade mÄnga timmar kvar om vi skötte den sÄ valde vi renovering. SÄ motorn lyftes ut och renoverades genom Cleopatra Marinas försorg vilket tillÀt oss att involvera oss i nya projekt ombord. Lucina började slita ner gammal isolering i motorrummet som delvis hÀngde löst men ocksÄ delvis envist hÀngde sig fast pÄ vÀggarna som iglar. Det tog mycket svett, tÄrar och svordomar innan allt var bortslitet och Ànnu mer jobb var pusslet med att skÀra till och passa in alla nya bitar av den nya isoleringen, man fÄr bara en chans att passa in biten. Under tiden sÄ gjorde vi rent i kölsvinet för att mÄla. Det var ingen trevlig syn, vare sig vad som var kvar av en blandning av fett frÄn den gamla propelleraxeltÀtningen, olja och diesel frÄn motorn och saltvatten, eller upptÀckten av mumifierade möss och annat trevligt som vi hittade i skrymslen vi dittills inte kommit Ät eller haft anledning att stÀda. MÄlningen var sen en barnlek i jÀmförelse.
NĂ€r den renoverade motorn var klar att sĂ€ttas pĂ„ plats var motorrummet skinande rent och glittrande isolerat. Men efter den hade provkörts pĂ„ land hade vi en hel del arbete kvar av övrig renovering sĂ„ sjösĂ€ttningen fick vĂ€nta till efter vi hade varit i Sverige för bĂ„tmĂ€ssan Allt för sjön 2020. Sen gick det som det gick med en mĂ€ssa som stĂ€ngdes efter halva veckan pĂ„ grund av Covid-19, och regler som gjorde resor osĂ€kra. SĂ„ vi kom inte ner till bĂ„ten igen förrĂ€n sent i september samma Ă„r. Efter lite sjösĂ€ttningsjobb som att tvĂ€tta bort klibbig ökensand frĂ„n dĂ€ck, bottenmĂ„la, montera offeranoder och skĂ€ra i segel och skot och betala den nya grekiska bĂ„tskatten för oktober och november sĂ„ plumsade Sarita i vattnet i mitten av oktober efter mer Ă€n tre Ă„r pĂ„ land. Lyckan var fullstĂ€ndig nĂ€r vi puttrade mot Vonitsa för att fira med ett besök till vĂ„r favorittaverna dĂ€r för att bestĂ€lla “drunken mussels”.
Men som vi skrivit om tidigare blev det blev inget firande av vÄr nya frihet med vatten under kölen. Med svansen mellan benen linkade vi tillbaka till Cleopatra marina med en motor som stannade sÄ fort varvtalet sÀnktes för mer arbete med det trilskande tillbehöret som inte vill fungera. Problemet visade sig en ligga i tanken. Och nÀr vi dÄ fÄtt ren diesel sÄ kvarstod ytterligare ett problem, ett par av motorinstrumenten (varvrÀknaren och temperaturmÀtaren) hade gÄtt sönder och anledningen var att de hade fÄtt för mycket ström (24V istÀllet för 12V). NÄgonstans i alla kabelvindor mellan motor och instrumenten hade skydden för elkablarna nötts av. De var original och sÄg slitna ut sÄ istÀllet för att spendera mycket tid pÄ att försöka hitta var i kablarna problemet lÄg beslöt vi att bestÀlla nya, vi hade ju en nyrenoverad motor som förtjÀnade ny kringutrustning.
Det tog tid för de nya kablarna att anlÀnda dÄ det var jul- och nyÄrshelger, och nÀr de gjorde det sÄ visade det sig att generalagenten för Yanmar i Grekland hade skickat fel kontakter för att kunna kopplas in pÄ befintliga instrument (de nya). SÄ de skickades tillbaka för att fÄ en kabel med de rÀtta kontakterna och en ny vÀntan tog sin form. Men nu har de kommit och en elektriker frÄn Cleopatra marina har installerar dem. Under tiden vi vÀntat har vi inte kunnat sÀtta ihop Saritas inredning och allt som förvarats i de bÀgge akterkojerna har staplats pÄ andra platser i bÄten för att motorn skall vara tillgÀnglig frÄn alla hÄll. Det Àr en förutsÀttning för att fÄ dit alla sladdar pÄ motorn.
Den största utmaningen nĂ€r vĂ€l de rĂ€tta kablarna anlĂ€nt var att trĂ€ dem genom motorn till dĂ€r de skulle kopplas ihop med de olika givarna och pumpar pĂ„ motorn. Att originaldelar Ă€r gjorde sĂ„ att man i princip mĂ„ste vĂ€lja mellan att ta isĂ€r motorn eller kontakterna för att fĂ€sta dem pĂ„ rĂ€tta stĂ€llen Ă€r lite frustrerande. Med elektrikern pĂ„ ena sidan med en av Lucinas garnstickor för att putta pĂ„ och Lucina hĂ€ngande upp och ner pĂ„ andra sidan lirkande med att dra i kablarna lyckades de fĂ„ igenom alla utom den med tjockaste kopplingen. Men efter att klippa av sladden kunde den ocksĂ„ trĂ€s igenom för att sedan Ă„ter fĂ„ en ny koppling. SĂ„ nu kunde vi inte bara Ă„ter starta vĂ„r motor utan ocksĂ„ plocka ihop och stĂ€da Sarita. NĂ„got som spred en enorm glĂ€dje ombord och vi sĂ„g pĂ„ varandra och gav varandra och Sarita en stor varm kram. Ăntligen!.
DÄ blev det lite jobbigt att se att generatorn pÄ motorn inte laddade, nÄgot var fel. Men det visade sig bara vara en sladd som inte hade riktigt bra kontakt och som efter lite felsökning kunde identifieras och sÀttas dit ordentligt. Men denna gÄng avvaktar vi lite med allt firande tills vi ser att denna lycka vi kÀnner nu Àr bestÀndig och motorn inte hittar pÄ mer att trilskas med.
Detta var en av de sista stora projekten vi hade kvar pĂ„ Saritas renovering och nu purrar vĂ„r motor sĂ„ fint vid varje start. NĂ€r vi testar att lĂ€gga in vĂ€xel och köra pĂ„ vĂ„ra förtöjningslinor sĂ„ kan vi ocksĂ„ se att vĂ„r propelleraxeltĂ€tning i form av Volvos “Black Jack” Ă€r “drip-less” inte bara i reklamen utan ocksĂ„ i verkligheten och att sjĂ€lva genomföringen inte lĂ€cker efter allt arbete vi haft med den.
SÄ nu ser vi fram emot nÀr Grekland kommer slÀppa pÄ sin lockdown och tillÄta fritidsbÄtar att röra sig fritt bland öarna sÄ vi inte bara fÄr njuta av en nygammal skönhet till bÄt utan ocksÄ se övÀrlden vi tycker sÄ mycket om i Joniska havet. Men Àn finns inga tecken pÄ att detta skall ske inom den nÀrmaste tiden, men medan vi vÀntar kan vi njuta av promenader och cykelturer runt Preveza inom ramen för vad som Àr tillÄtet under lockdown. Ett Preveza som sakta börjar tina upp efter en köldknÀpp och bli mer vÄraktigt med dagar dÀr solen börjar vÀrma.
oj oj de lÄter göörgött..kanske vi snart seess ute i vÀrlden nÄnstans ,,en ocean segling blir allt gött.för er kram pÄ er ..all the best ove..
Tack Ove, skönt att du inte glömt Göteborskan Ă€nnu đ