Blogg: 2018-20 Sarita renovering pÄ varvBlogg: 2020-21 Sarita i vattnet igenBlogg: Seglingar med SaritaSarita

Orosmolnen skingras

Vi Ă€r glada och firar! Efter tre Ă„r pĂ„ land med renoveringar och tre mĂ„nader i vattnet med en obrukbar motor har vi Ă€ntligen en bĂ„t som fungerar, motorn har Ă€ntligen börjat purra som den ska. Nu Ă€r det bara lockdown i Grekland (och ett ostadigt vintervĂ€der) som hindrar oss frĂ„n att Ă„ter utforska övĂ€rlden omkring oss. 

Efter problemet med diesel som vi skrivit om tidigare sÄ har vi vÀntat pÄ rÀtt delar till vÄr Yanmar 4JH3-TE efter att vÄra övervakningsinstrument slutade att fungera. Men nu har allt installerats och motorn Àr testkörd vid bryggan och allt fungerar. En riktig test ute pÄ havet fÄr vÀnta tills lockdown har hÀvts.

Men för att börja frÄn början. NÀr vi beslöt att Sarita behövde lite omsorg och renovering var prioriteten det lÀckande teak dÀcket, bli sÄ sjÀlvförsörjande som möjligt pÄ el, hitta och installera ett vindroder och renovering av motorn. Att det blev sÄ mycket mer tillhör nog bara livet ombord pÄ bÄtar, nÀr man börjar riva i en Ànda sÄ blir det oftast följdverkningar som tvingar (eller möjliggör) mer nödvÀndiga arbeten Àn vad som ursprungligen var planen.

Motorn pÄ vÀg tillbaka till Sarita efter renovering

NĂ€r vi sĂ„g kostnaden för ett nödvĂ€ndigt minimum av Ă„tgĂ€rder för motorn, som att byta motorfĂ€sten, renovera turbon och göra rent injektorer, sĂ„ insĂ„g vi att lyfta ut den inte skulle bli sĂ„ mycket dyrare och ge massa andra fördelar. Vad vi dĂ€remot övervĂ€gde var att investera i en ny motor, men dĂ„ den var frĂ„n 2005 och hade mĂ„nga timmar kvar om vi skötte den sĂ„ valde vi renovering. SĂ„ motorn lyftes ut och renoverades genom Cleopatra Marinas försorg vilket tillĂ€t oss att involvera oss i nya projekt ombord. Lucina började slita ner gammal isolering i motorrummet som delvis hĂ€ngde löst men ocksĂ„ delvis envist hĂ€ngde sig fast pĂ„ vĂ€ggarna som iglar. Det tog mycket svett, tĂ„rar och svordomar innan allt var bortslitet och Ă€nnu mer jobb var pusslet med att skĂ€ra till och passa in alla nya bitar av den nya isoleringen, man fĂ„r bara en chans att passa in biten. Under tiden sĂ„ gjorde vi rent i kölsvinet för att mĂ„la. Det var ingen trevlig syn, vare sig vad som var kvar av en blandning av fett frĂ„n den gamla propelleraxeltĂ€tningen, olja och diesel frĂ„n motorn och saltvatten, eller upptĂ€ckten av mumifierade möss och annat trevligt som vi hittade i skrymslen vi dittills inte kommit Ă„t eller haft anledning att stĂ€da. MĂ„lningen var sen en barnlek i jĂ€mförelse.  

Tre stadier i motorrummets förvandling

NĂ€r den renoverade motorn var klar att sĂ€ttas pĂ„ plats var motorrummet skinande rent och glittrande isolerat. Men efter den hade provkörts pĂ„ land hade vi en hel del arbete kvar av övrig renovering sĂ„ sjösĂ€ttningen fick vĂ€nta till efter vi hade varit i Sverige för bĂ„tmĂ€ssan Allt för sjön 2020. Sen gick det som det gick med en mĂ€ssa som stĂ€ngdes efter halva veckan pĂ„ grund av Covid-19, och regler som gjorde resor osĂ€kra. SĂ„ vi kom inte ner till bĂ„ten igen förrĂ€n sent i september samma Ă„r. Efter lite sjösĂ€ttningsjobb som att tvĂ€tta bort klibbig ökensand frĂ„n dĂ€ck, bottenmĂ„la, montera offeranoder och skĂ€ra i segel och skot och betala den nya grekiska bĂ„tskatten för oktober och november sĂ„ plumsade Sarita i vattnet i mitten av oktober efter mer Ă€n tre Ă„r pĂ„ land. Lyckan var fullstĂ€ndig nĂ€r vi puttrade mot Vonitsa för att fira med ett besök till vĂ„r favorittaverna dĂ€r för att bestĂ€lla “drunken mussels”.

Men som vi skrivit om tidigare blev det blev inget firande av vĂ„r nya frihet med vatten under kölen. Med svansen mellan benen linkade vi tillbaka till Cleopatra marina med en motor som stannade sĂ„ fort varvtalet sĂ€nktes för mer arbete med det trilskande tillbehöret som inte vill fungera. Problemet visade sig en ligga i tanken. Och nĂ€r vi dĂ„ fĂ„tt ren diesel sĂ„ kvarstod ytterligare ett problem, ett par av motorinstrumenten (varvrĂ€knaren och temperaturmĂ€taren) hade gĂ„tt sönder och anledningen var att de hade fĂ„tt för mycket ström (24V istĂ€llet för 12V). NĂ„gonstans i alla kabelvindor mellan motor och instrumenten hade skydden för elkablarna nötts av. De var original och sĂ„g slitna ut sĂ„ istĂ€llet för att spendera mycket tid pĂ„ att försöka hitta var i kablarna problemet lĂ„g beslöt vi att bestĂ€lla nya, vi hade ju en nyrenoverad motor som förtjĂ€nade ny kringutrustning. 

NĂ„gra av de gamla kablarna och instrumentpanelen

Det tog tid för de nya kablarna att anlÀnda dÄ det var jul- och nyÄrshelger, och nÀr de gjorde det sÄ visade det sig att generalagenten för Yanmar i Grekland hade skickat fel kontakter för att kunna kopplas in pÄ befintliga instrument (de nya). SÄ de skickades tillbaka för att fÄ en kabel med de rÀtta kontakterna och en ny vÀntan tog sin form. Men nu har de kommit och en elektriker frÄn Cleopatra marina har installerar dem. Under tiden vi vÀntat har vi inte kunnat sÀtta ihop Saritas inredning och allt som förvarats i de bÀgge akterkojerna har staplats pÄ andra platser i bÄten för att motorn skall vara tillgÀnglig frÄn alla hÄll. Det Àr en förutsÀttning för att fÄ dit alla sladdar pÄ motorn.

Den största utmaningen nĂ€r vĂ€l de rĂ€tta kablarna anlĂ€nt var att trĂ€ dem genom motorn till dĂ€r de skulle kopplas ihop med de olika givarna och pumpar pĂ„ motorn. Att originaldelar Ă€r gjorde sĂ„ att man i princip mĂ„ste vĂ€lja mellan att ta isĂ€r motorn eller kontakterna för att fĂ€sta dem pĂ„ rĂ€tta stĂ€llen Ă€r lite frustrerande. Med elektrikern pĂ„ ena sidan med en av Lucinas garnstickor för att putta pĂ„ och Lucina hĂ€ngande upp och ner pĂ„ andra sidan lirkande med att dra i kablarna lyckades de fĂ„ igenom alla utom den med tjockaste kopplingen. Men efter att klippa av sladden kunde den ocksĂ„ trĂ€s igenom för att sedan Ă„ter fĂ„ en ny koppling. SĂ„ nu kunde vi inte bara Ă„ter starta vĂ„r motor utan ocksĂ„ plocka ihop och stĂ€da Sarita. NĂ„got som spred en enorm glĂ€dje ombord och vi sĂ„g pĂ„ varandra och gav varandra och Sarita en stor varm kram. Äntligen!. 

Elektrikern med garnsticka pÄ ena sidan och Lucina i position pÄ andra sÄ lyckades kablarna trÀs igenom motorn

DĂ„ blev det lite jobbigt att se att generatorn pĂ„ motorn inte laddade, nĂ„got var fel. Men det visade sig bara vara en sladd som inte hade riktigt bra kontakt och som efter lite felsökning kunde identifieras och sĂ€ttas dit ordentligt. Men denna gĂ„ng avvaktar vi lite med allt firande tills vi ser att denna lycka vi kĂ€nner nu Ă€r bestĂ€ndig och motorn inte hittar pĂ„ mer att trilskas med. 

Detta var en av de sista stora projekten vi hade kvar pĂ„ Saritas renovering och nu purrar vĂ„r motor sĂ„ fint vid varje start. NĂ€r vi testar att lĂ€gga in vĂ€xel och köra pĂ„ vĂ„ra förtöjningslinor sĂ„ kan vi ocksĂ„ se att vĂ„r propelleraxeltĂ€tning i form av Volvos “Black Jack” Ă€r “drip-less” inte bara i reklamen utan ocksĂ„ i verkligheten och att sjĂ€lva genomföringen inte lĂ€cker efter allt arbete vi haft med den. 

Det har varit kallt i Preveza, men nu börjar solen vÀrma

SÄ nu ser vi fram emot nÀr Grekland kommer slÀppa pÄ sin lockdown och tillÄta fritidsbÄtar att röra sig fritt bland öarna sÄ vi inte bara fÄr njuta av en nygammal skönhet till bÄt utan ocksÄ se övÀrlden vi tycker sÄ mycket om i Joniska havet. Men Àn finns inga tecken pÄ att detta skall ske inom den nÀrmaste tiden, men medan vi vÀntar kan vi njuta av promenader och cykelturer runt Preveza inom ramen för vad som Àr tillÄtet under lockdown. Ett Preveza som sakta börjar tina upp efter en köldknÀpp och bli mer vÄraktigt med dagar dÀr solen börjar vÀrma.

Share Button
Views: 7

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

2 svar pĂ„ ”Orosmolnen skingras”

  • oj oj de lĂ„ter göörgött..kanske vi snart seess ute i vĂ€rlden nĂ„nstans ,,en ocean segling blir allt gött.för er kram pĂ„ er ..all the best ove..

    Svar
    • Tack Ove, skönt att du inte glömt Göteborskan Ă€nnu 🙂

      Svar

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *