Sommaren i Grekland
Ett nytt Är har just öppnat dörren och det Àr ett naturligt tillfÀlle för en sammanfattning av sommarens seglingar dÄ det var lÀnge sen vi uppdaterade vad vi gjort med ett inlÀgg pÄ hemsidan, Men nu finns förutom detta inlÀgg, som Àr en sammanfattning av vÄra seglingar i Joniska havet 2021, ocksÄ lite ögonblicksbilder i form av notiser frÄn alla strandhugg i somras, och för de som vill ha snabbare uppdateringar har vi vÄr Facebook-sida.
Vi har redan skrivit om tiden i marinan ombord Sarita under den grekiska lock-down frÄn november till maj och vÄra anstrÀngningar att bli vaccinerade. Det var inte mer Àn en handfull bÄtar i Preveza Marina som hade bofasta ombord, sÄ vi blev en lite kÀrntrupp som mest bestod av ensamma mÀn som försiktigt umgicks med respektfull distans. Det var amerikanen Mitch med sin charmiga men Äldrande dalmatin Peat, australiensaren som sade sig hata katter men som i smyg kÀrleksfullt matade dem, den ensamma Àldre engelsmannen som var sÄ försiktig med Covid-19 att vi aldrig fick ett nÀrmare samtal med honom och sÄ nÄgra par frÄn Tyskland och England.
Och sÄ alla lösa hundar, alltifrÄn den brokiga trojkan (en liten lurvig, en mellan slÀthÄrig och en stor raggig) som vaktade marinan med blandad framgÄng (de lÄg ofta och sov) till den av kakor övergödda stadshunden Stella. Henne fick vi sÀllskap av under vÄra motionsrundor nÀr vi passerade stadskajen dÀr hon brukade hÄlla till i vÀntan pÄ att nÄgon fiskare eller taverna-Àgare skulle komma med nÄgot gott. Men kÀrast var nog katterna och dÄ speciellt Tjorven som efter en lÄng period av uppbyggande av tillit övernattade de kalla, regniga och blÄsiga vinternÀtterna under vÄr sprayhood. DÀr hade vi riggat för honom i en cykelkorg inklÀdd med mjuka filtar och tÀckt med en plastpÄse. Som vanligt med katter sÄ blev Sarita snabbt hennes egendom dÀr vi var gÀster med uppgift att mata henne och kela med henne, dÄ hon kÀnde för det.
Men det som vĂ€rmde mest var nog alla grekiska Ă€ldre damer som under sina promenader passerade marinan och dĂ€rmed vĂ„r bĂ„t och dĂ„ vinkade eller pratade med oss. Ett par, Norma och Eleni som var gifta med ett par bröder frĂ„n trakten, nĂ€stan adopterade oss dĂ„ deras egna barn och barnbarn var fast pĂ„ andra orter i Grekland under Covid. De kom med hembakade jul- och nyĂ„rsgĂ„vor, frukter och inlagda oliver frĂ„n sina trĂ€dgĂ„rdar. Andra som Anastasia drog med Lucina pĂ„ traditionella vinterbad som de Ă€ldre damerna hade sin “egen” strand för med en sten dĂ€r ombytesklĂ€derna lades. Med oskrivna regler sĂ„ fanns mĂ€nnen pĂ„ behörigt avstĂ„nd vid en bĂ€nk lĂ€ngre bort dĂ€r de spelade domino. Ytterligare andra delade med sig av innehĂ„llet frĂ„n sina fĂ€lt som vi passerade pĂ„ vĂ„ra utflykter dĂ€r allt frĂ„n potatis till broccoli frodades.
Men i maj öppnade Grekland igen efter över sju mĂ„nader i lock-down och vi kunde lĂ€mna Preveza Marina, dĂ€r vi tvingats att ligga stilla under perioden, och lĂ€gga till vid stadskajen. Första ankarplatsen blev sen strax utanför marinan i lite klarare och renare vatten för att inspektera Saritas botten efter att ha legat still sĂ„ lĂ€nge. Det var mycket vĂ€xtlighet dĂ€r det akuta var att göra rent propeller. DĂ„ upptĂ€ckte vi att propellerns offeranod hĂ€ngde pĂ„ bara en bult och borde tas bort helt, och propellern rengöras, innan fortsatt anvĂ€ndning av motorn. Den var tĂ€ckt av havstulpaner sĂ„ det enda omrĂ„det som kunde “offras” var runt bultarna i ytterkanten. NĂ€r det var gjort blev första ankarplatsen Vonitsa som ligger i den stora saltvattenlagunen Amvrakikobukten, mest för vi ville fira vĂ„r Ă„tervunna frihet med att Ă€ta musslor pĂ„ vĂ„r favorit taverna Maistrali. Vi höll sedan till i omrĂ„det kring Preveza dĂ„ vi hade olika projekt pĂ„ bĂ„ten som behövde avslutas dĂ€r tillgĂ„ngen till olika affĂ€rer var viktig, förutom att proviantera dĂ„ vi hade tillgĂ„ng till vĂ„r bil dĂ€r.
NÀrmast land i Preveza lÄg en liten segelbÄt med svensk flagga för ankars det visade sig vara en Shipman 28:a. Vi blev nyfikna pÄ vem som dolde sig i skrovet sÄ efter en av vÄra utflykter iland paddlade vi förbi med den uppblÄsbara kajaken (vÄr jolle tog in för mycket vatten) och knackade pÄ. Upp kom Lars, en svensk ensamseglare. Vi hade en trevlig pratstund dÀr det framkom att han hade fÄtt sitt batteri till utombordaren (eldriven) stulen nÀr han var i land. Vi hade tidigare bytt husbatterierna men sparat ett gammalt i reserv som nog hade lite krÀm kvar i sig. Numera hade vi nÀstan glömt bort det och batteriet fungerade mest som motvikt nÀr styrbords vattentank var full. SÄ vid frÄgan om han ville ha det var Lars idel positiv. NÀsta dag skedde utbytet och sedan dess har vi följt Lars, och han har fÄtt sÀllskap ombord och Àr numera inte lÀngre ensamseglare.
Ett av projekten ombord Sarita som avslutades var att installera AIS och i samband med det flytta ner vĂ„r plotter frĂ„n ovanpĂ„ hyllan vid navstationen till att bli en del av nav-stationens instrumentpanel. SjĂ€lva panelen behövde dĂ„ ocksĂ„ göras om sĂ„ den byttes ut frĂ„n den plastskiva som fanns till ett i marinplywood. TyvĂ€rr fanns inget i teak att tillgĂ„ sĂ„ vi fick betsa plywooden, och efter att ha testat lite olika fastnade vi för bets med kaffepulver. Ett annat projekt var att fĂ€sta travare pĂ„ stormstorens förlik och sy en ny segelsĂ€ck sĂ„ seglet kan var iskuren (finns en separat skĂ„ra i masten för ett replik) och redo att hissas samtidigt som storseglet Ă€r uppe. Vi hittade ocksĂ„ en lösning för hur ett inre förstag kan sĂ€ttas fast i ett nymonterat dĂ€ckbeslag med hjĂ€lp av en snabbkoppling till det existerande baby-staget som vi bytte till oss med kĂ€tting vi fĂ„tt över (tack Janne och Petra). Vi kan dĂ„ snabbt vĂ€lja mellan att ha ett babystag eller inre förstag pĂ„ masten beroende pĂ„ om vi vill segla inomskĂ€rs med babystag (lĂ€ttare att kryssa) eller till havs med inre förstag (kan anvĂ€ndas för bĂ„de stagsegel och stormfock). HĂ€r fattas ett toggle med rĂ€tt dimension för att det skall bli helt fĂ€rdigt. Vi fick ocksĂ„ ett begagnat försegel frĂ„n en mindre bĂ„t med rĂ€tt lĂ€ngd pĂ„ förliket för att fungera som stagsegel, och en stormfock skall vi lĂ„ta tillverka senare. Vi gav ocksĂ„ upp pĂ„ vĂ„r jolle som fick lösa upp sig i sina bestĂ„ndsdelar pĂ„ vĂ€g till jollehimlen. Men vi hittade en begagnad ersĂ€ttare för bara âŹ150 som var bĂ„de lite större och stadigare. Visserligen var den runt tio Ă„r gammal men dĂ„ den mest hade legat skyddad i ett garage var skickat utmĂ€rkt, ett kap. SĂ„ nu kunde vi ta oss i land med bĂ„de gummijolle och uppblĂ„sbart kanot. Sen var det en del smĂ„tt och gott som nĂ€mnts i det tidigare inlĂ€gget.
För att kunna göra rent botten sÄ ville vi segla till Ànnu renare vatten sÄ fÀrden gick via Lefkas kanal mot viken Kekropia dÀr vi var i stort sett ensamma under den första dagen. Vi njöt av det klara varma vattnet och kunde mata fiskarna som samlats runt bÄten med brödsmulor. Men pÄ eftermiddagen följande dag sÄ kom en stor katamaran in till ankarplatsen, sen en till, sen en till, sen en till. NÀr vi rÀknat till ett femtontal stora katamaraner hade de formerat sig i en cirkel förbundna med varandra. Vi vet inte varifrÄn mÀnniskorna i chartergruppen kom ifrÄn men sprÄket var av slavisk karaktÀr sÄ Ryssland eller Baltstaterna lÄg nÀra till hands att gissa. Vad huvudsyftet för deras nÀrvaro i Grekland var blev dock snabbt tydligt, det var discomusik pÄ högsta nivÄ och dans, skrik och party hela natten.
DÄ armadan lÄg kvar dagen dÀrpÄ flyttade vi till grannviken Varko dÀr det var betydligt lugnare. Vi bestÀmde oss för en utflykt i land för att kasta skrÀpet vi samlat pÄ oss. Det blev en lÀngre promenad Àn vi tÀnkt oss dÄ de hotell som fanns i viken var övergivna och den enda sopcontainern som fanns lÄg pÄ stora vÀgen en bra bit uppför sluttningen. Ett par timmar senare var vi tillbaka pÄ stranden efter försökt hitta nya vÀgar genom en labyrint av smÄ stigar och oframkomlig terrÀng pÄ bergsluttningen.
TyvÀrr blev det lite av ett tema under sommarseglingen med stora katamaraner dÀr en berusad besÀttning, utan nÄgon hÀnsyn till omgivningen, festade loss ohÀmmat. Greklands desperata jakt pÄ att fÄ igÄng turistindustrin (nÀstan 30% av Grekland BNP) efter det hÄl i finanserna som Covid-19 orsakat, resulterade i en jakt pÄ turister dÀr bÄtcharter pÄ dessa bekvÀma flytande sommarstugor hade prioriterats till nya mÄlgrupper.
NÀsta anhalt, och ett stÀlle vi Äterkom till flera gÄnger under sommaren, var Mytikas pÄ den Grekiska fastlandet. En charmig smÄstad med en lÄng sandstrand med blandat innehÄll. Den kantades av allt ifrÄn lyxhotell, via enklare campingplatser, till öde strÀckor dÀr vem som helst kunde strÀcka ut sig. I Mytikas hittade vi, i brist pÄ en lokal marknad, en fantastisk affÀr med frukt och grönsaker och en speceriaffÀr med bra utbud. Men framför allt Àr det en vacker stad som breder ut sig lÀngs kusten med höga berg i bakgrunden. PÄ stranden fanns ocksÄ duschar vilket var praktiskt för oss dÄ vi ville tvÀtta.
I Mytikas trÀffade vi ocksÄ pÄ vÄra nya seglarvÀnner, ungdomarna Klara och Dennis ombord pÄ Culumbina, en Hallberg Rassy Monsun 31. Igen sÄ var det den svenska flaggan i aktern som lockade oss att köra förbi under ett besök i land. Vi möttes av ett ungt par dÀr entusiasmen sprudlade och ingenting verkade omöjligt. Klara hade gedigen erfarenhet av segling sen barnsben och Culumbina var hennes förÀldrars bÄt. Dennis var nybörjare pÄ segling men litade pÄ Klara och hennes kunskap och tillsammans löste de alla utmaningar tillsammans och upplevde mer Àn vad de flesta gör i deras Älder. Kort efter vi lÀmnat deras bÄt efter att ha bytt kontaktuppgifter kom ett sms dÀr de frÄgade om vi ville hÀnga med pÄ fördrink pÄ stranden innan middag pÄ deras favoritpizzeria i Mytikas. Vilken Àra! SjÀlvklart tackade vi ja och pÄ kvÀllen hade de riggat med sittunderlag och specialdrink med massa intressanta ingredienser som vi lÀppjade pÄ medan solen gick ned och skratt, tjo och tjim spred sig vid vÄrt strandstÀlle. Sen bar det av till pizzerian. Du kan lÀsa mer om vÄrt möte pÄ deras hemsida.
Ett par Äskfronter passerade som kickade upp sjön i viken, men vÄrt nya Rocna ankare höll oss stadigt pÄ plats och vi kunde njuta av regnbÄgarnas fÀrger. Nu var Saritas botten ganska ren frÄn bevÀxning sÄ vi seglade vidare till en av vÄra favoritöar, Kastos. Vi började i viken vid den lilla staden för att kunna besöka strand kaféet med den utsökta hemmagjorda glassen i vanilj eller choklad. TyvÀrr var den slut för dagen sÄ vi fick Äka tillbaka till bÄten med endast en lÀngtan efter smaken i munnen.
Följande dag sÄ blev vi pÄminda om att det finns olika sÀtt att njuta av livet till havs. Det började som ett svagt surr i fjÀrran som sakta vÀxte sig starkare. Sen sÄg vi sprutet frÄn ett 25-tal vattenskotrar som kom körande i full fart förbi bÄtarna som var ankrade i viken utanför hamnen. Efter ett blixtbesök i hamnen, som om det var ett rundningsmÀrke pÄ ett race, satte de fart igen pÄ alla sidor om bÄtarna som ilskna bÄlgetingar som surrade runt oss. En av ekipagen, som ofta bestod av en man med en kvinna bakom, vinkade glatt och förvÀntade sig idel leenden tillbaka. Det verkade som de inte förstod den livsfara som deras framfart utgjorde, det hade funnits badande besÀttningar i vattnet bara minuter innan de kom framstormande. Bensindoften och svallvÄgorna lÄg kvar lÄngt efter bullret tystnat. Sen hörde vi att det var flera sÄna eskadrar som börjat köra runt i den skyddade vattnen i Joniska havet.
Vi förflyttade oss istĂ€llet till vĂ„r “egen” vik vid södra udden av Kastos. DĂ€r brukar vi lĂ€gga till med tvĂ„ akterlinor i land, kompletterad med tvĂ„ springlinor pĂ„ var sin sida. DĂ„ “blockerar” vi viken och gör den till vĂ„r egen, det fĂ„r Ă€ndĂ„ bara rum en bĂ„t dĂ€r. Det tar nĂ„gon timme att fĂ„ allt pĂ„ plats med Lucina som simmar med tamparna och fĂ€ster dem med “offeröglor” runt stenar i land. Men nĂ€r allt Ă€r pĂ„ plats ligger vi tryggt och sĂ€kert med ett par decimeter under kölen. SĂ„ hĂ€r kan processen beskrivas för att ankra i 20 steg med en 16 meter 20 ton tung bĂ„t med tvĂ„ personer ombord:
1. VÀlj en tidpunkt med lugnt vÀder.
2. VĂ€lj en skyddad och âsmalâ vik (helst nĂ„gon du varit i förut som vĂ„r favoritvik pĂ„ Kastos).
3. GÄ in med fören först för att kontrollera djupet och hur lÄngt man kan gÄ in.
4. Backa och slĂ€pp av den bĂ€sta simmerskan (Lucina i vĂ„rt fall) i vattnet med en lĂ„ng flytlina och en âofferlinaâ (att sĂ€tta runt stenarna).
5. SĂ€tt fast Lina 1, akterlinan, runt en i förvĂ€g utsedd sten eller klippa för rĂ€tt vinkel pĂ„ akterlinan med âofferlinanâ som skarvas med flytlinan och som sen simmas ut med i vattnet sĂ„ den lĂ€tt gĂ„r att fĂ„nga upp (kan vara med en fender i Ă€nden)
6. Plocka upp simmerskan och gÄ ut och ankra pÄ lÀmpligt avstÄnd och djup med att frifÀlla ankaret.
7. Backa in och ungefÀr halvvÀgs öka motstÄndet pÄ ankarspelet sÄ ankaret börjar grÀva ner sig
8. Ha ankarspelet pÄ lite motstÄnd sÄ kÀttingen löper ut men inte helt fritt sÄ ankaret fortsÀtter att grÀva ner sig, fören hÄlls rak och vi fortfarande kan göra fart bakÄt.
9. NÀr bÄten nÀrmar sig den i vattnet utlagda flytlinan sÄ hoppar simmerskan i vattnet och fÄngar upp flytlinan
10. Flytlinan rÀcks upp i aktern och görs fast i akterknapen (i vÄrt fall Àr styrbords akterlina prioriterad dÄ propellereffekten drar babord vid back)
11. Simma iland med Lina 2, babord akterlina, och gör om proceduren för Lina 1.
12. StrÀck upp ankarkÀttingen för att fixera bÄten och kontrollera att ankaret inte draggar.
13. För att sÀkra upp bÄten (och för att fÄ viken för oss sjÀlva) simma iland och fÀst tvÄ midskepps spring som gÄr lite förut, för att hjÀlpa ankaret vid sidvind och fixera bÄten, Lina 3 och 4.
14. FÀst fendrar pÄ springlinorna som varning. Var noga med knoparna, fendrar har en tendens att rymma.
15. SÀtt pÄ snorkel och mask och kontrollera att djupet under köl och roder Àr tillrÀckligt och stÀmmer med vad som ekolodet visade nÀr du körde in.
16. Simma och kontrollera att ankaret grÀvt ner sig bra
17. Snygga till pÄ dÀck genom att samla upp alla linor.
18. SÀtt upp soltaket för att fÄ skugga
19. Avnjut en god frukost (Yoghurt, mĂŒsli, frukt och honung rekommenderas)
20. Ta en siesta och njut av att ha en egen ankarvik.
Nu var vi redo för riktig semester, bara ligga stilla ett tag ensamma i en skyddande vik dÀr vi kunde glida ned i vattnet med en bit bröd för att mata fiskarna som samlats runt bÄten. Och allt började bra tills getingarna började dyka upp. Det var ett getingÄr och jag har aldrig upplevt dem i det stora antal som besökte bÄten. Det var hett och det mÀrktes att de var törstiga. Det kunde sitta ett hundratal gul-svarta kroppar pÄ dÀck innan daggen försvann pÄ morgonen. Det började bli farligt, speciellt dÄ Lucina Àr allergisk mot getingstick. Vi försökte ta det lugnt och inte provocera insekterna som bara var ute efter vatten, vi ville egentligen inte ge oss av utan fortsÀtta njuta av vÄr egen vik.
Men efter tre dagar gav vi upp dÄ vi inte kunde slappna av med det konstanta sÀllskapet. Det var bara efter mörkrets inbrott som vi blev getingfria, bortsett frÄn efterslÀntrare nere i ruffen. Vi förflyttade oss tillbaka till det lilla samhÀllet dÀr vi ankrade i viken söder om vÀderkvarnen dÀr vi tidigare sett en annan bÄt fÄ grepp med ankaret i den annars av sandsten tÀckta botten. Vi hittade samma plats med sjögrÀs och sand och fick grepp, men flera bÄtar som sÄg oss och prövade samma vik misslyckades med att hitta ett omrÄde med sand och draggade sÄ fort vinden ökade. Har var det bara enstaka getingar som kom pÄ besök och Àntligen hade de glass kvar pÄ strandkaféet
FrÄn Kastos blev det ett strandhugg i viken Porto Leone pÄ grannön Kalamos dÀr vi firade midsommar. HÀr ligger en liten by som legat i ruiner och varit övergiven sedan den kraftiga jordbÀvningen i omrÄdet pÄ 50-talet. Man har nu sakta börjat ÄterstÀlla en del av byggnaderna med start av byns kyrka. HÀr tog vi en promenad upp mot vÀgen som har Äteruppbyggts och frÄn vilken man har en fin utsikt över viken. Vi lÄg hÀr ett par nÀtter innan vi seglade vidare mot Ithaka.
Vi hann ocksÄ med seglingar till vikar pÄ Ithaka, Meganisi, Atokos och Lefkas. Det blev ocksÄ flera turer genom Lefkas kanal för att ÄtervÀnda till Preveza för att handla. Men allt gick inte smÀrtfritt, det var en hel del som var ringrostigt pÄ bÄten efter över tre Är pÄ land och över ett halvÄr stillaliggande i lock-down. VÄr bogpropeller hade pÄ nÄgot sÀtt tappat ett av bladen sÄ vi anvÀnde den bara i nödfall. Styrningen (hydraulik) hackade lite vilket tydde pÄ att det antingen kommit luft i systemet och/eller att packningar var gamla och börjat lÀcka. Autopiloten slutade fungera efter cirka en halvtimme varje gÄng vi anvÀnde den. Och signalerna frÄn VHF antennen till AIS fungerade bara nÀr vi var vÀldigt nÀra en sÀndare/mottagare. NÄgonstans i kabeln frÄn masttoppen var det dÄlig kontakt. Alla mindre problem som borde vara lÀtta att fixa, men vÄr bÀgare med att fixa saker var för tillfÀlligt pÄ vÀg att svÀmma över sÄ det kÀndes tungt.
NĂ€r vi ringde Dieter pĂ„ elektronikfirman Metronix, som vid det hĂ€r laget hunnit bli vĂ„r personliga vĂ€n, för att frĂ„ga om rĂ„d fick vi det fruktansvĂ€rda beskedet att han just hastigt avlidit. Vi hade trĂ€ffat honom bara nĂ„gra veckor tidigare och hade gjort besök till hans verkstad obligatoriska varje gĂ„ng vi var i Lefkas, bara för att trĂ€ffas och prata lite. En underbar ödmjuk, kunnig och varm mĂ€nniska frĂ„n Ăsterrike som sjĂ€lv seglat runt med egen bĂ„t innan han slagit sig ner i Lefkas och startat sin firma. Det var ett hĂ„rt slag och vi kĂ€nde oss bedrövade och Lefkas tog en ny form. IstĂ€llet för att vara en plats vi sĂ„g fram emot att besöka, för dĂ€r kunde vi trĂ€ffa Dieter, sĂ„ blev det en plats vi kĂ€nde sorg och smĂ€rta inför och till en början undvek.
I mitten av juli hade en ny vÀrmevÄg med temperaturer runt 40 grader börjat. Getingar och stora katamaraner fortsatte med sin ibland pÄtrÀngande nÀrvaro. Och Greklands hetaste och turisttÀtaste mÄnad augusti nÀrmade sig. Dessutom behövde vi förnya vÄra pass och bilen skulle besiktigas. Allt detta tillsammans med alla smÄfel som Sarita fortfarande hade efter allt arbete vi lagt ner gjorde att vi kÀnde behovet av en paus i seglarlivet. SÄ vi bestÀmde oss för att ÄtervÀnde till Cleopatra Marina och lyfta upp Sarita pÄ land och stoppa om henne (vinterkonservera) för att kunna Äka till Sverige. Det har sedan resulterat i att vi nu spenderar vintern i de svenska fjÀllen innan vi planerar att flyga tillbaka till Sarita i vÄr med förnyad entusiasm. Men den historien fÄr bli ett annat inlÀgg.
Tack för Ànnu ett intressant inlÀgg! Kan du rekommendera Cleopatra marina? Vi kommer att ta bÄr Ellem frÄn Poros till preveza pÄ lastbil, och behöver avtala om sjösÀttning nÄgonstans i Preveza.
Ja, vi Ă„terkommer till Cleopatra. För de Ă€r bra organiserade med bra sĂ€kerhet och en bra chandlery och duktig personal pĂ„ Technical och det kĂ€nns tryggt med upptagning och sjösĂ€ttning. Lite stelbenta med regler, framför allt om man vill anvĂ€nda âegnaâ underleverantörer, men det gör ocksĂ„ varvet sĂ€kert. Inte sĂ„ stora prisskillnader mellan varven pĂ„ Aktio (om man inte Ă€r gammal stammis med specialpris) Ă€ven om Cleopatra nog Ă€r dyrast. Sen finns det billigare alternativ i omrĂ„det men inte med samma professionalism och service. SĂ„ vi kan rekommendera Cleopatra.
Magnus