AllmÀntAnkare och ankringTips och rÄd

Ankring bortom horisonten: del 6 Ankringen

Kithnos10-1024x236NÀr man hittat den bÀsta platsen för att ankra sÄ gÀller det att fÄ ankaret att hamna pÄ vald plats och att greppa. DÄ gÀller det att ha ett bra samarbete mellan fördÀcksgasten som hanterar ankarspelet, och rorsman vid rodret. I stort sett följer det fyra steg; först fÀller man ankaret pÄ vald plats, sen lÄter man kÀttingen löpa ut för att sedan stoppa kÀttingen försiktigt och med rÀtt lÀngd. Sista steget Àr att backa pÄ ankaret för att sÀkra greppet.

FÀlla ankaret pÄ vald plats.

Bboat.Antigua.bÄt.Eden3-86
Lite av vad jag tÀnker pÄ nÀr det gÀller att ankra bortom horisonten, bÄten sÀkert ankrad ensam i en vik med koraller runt om i tropikerna, hÀr utanför Green Island i Antigua i VÀstindien.

För att ankaret skall hamna dÀr man vill betyder det att man mÄste ligga stilla ovanför den valda ankarplatsen under tiden som ankaret fÀlls. Eller sÄ kan man börja fÀlla ankaret innan man passerar platsen under tiden man backar. En mer komplicerad variant Àr att man börjar fÀlla ankaret pÄ vÀg framÄt över platsen, samtidigt som man lÀgger in backen sÄ att man nÀr bÄten stannat och börjat gÄ bakÄt passerar man vald plats pÄ vÀg akteröver samtidigt som ankaret landar pÄ botten. Anledningen till att den varianten Àr lite farligare Àr att om ankaret nÄr botten dÄ man fortfarande Àr pÄ vÀg framÄt finns risken att kÀttingen samlas pÄ ankaret istÀllet för att strÀckas ut. Resultatet blir dÄ att kÀttingen kan trassla in sig i ankaret och förhindra att det grÀver ner sig. Att ligga ovanför vald plats fungerar om det inte blÄser dÄ det annars Àr svÄrt att hÄlla bÄten stilla i vindögat.

Ensamvik-1024x768
Att hitta en ensam ankarvik Àr ofta mÄlet Àven om det kan vara svÄrt i populÀra omrÄden, hÀr ligger Sarita, min Solitaire 52, utanför Kastos i Grekland.

DÄ underlÀttar det att frifÀlla ankaret snabbt sÄ inte fören hinner blÄsa ur position. Det jag oftast anvÀnder sjÀlv Àr att starta backandet en liten bit framför platsen dÀr jag vill ha ankaret, hur lÄngt framför beror pÄ hur djupt det Àr och hur mycket det blÄser. Ju djupare och blÄsigare desto lÀngre fram innan jag backar för att ha bÀttre kontroll. Sen gÀller det att slÀppa ankaret en bit innan fören passerar, ju djupare desto tidigare, och dÄ göra det med fritt fall. Det kan vara svÄrt om man Àr ensam ombord eftersom man dÄ oftast anvÀnder en fjÀrrkontroll som matar ut kÀttingen med ankarspelet. DÄ jag Àr ensam föredrar jag den första metoden, att stanna ovanför platsen och raskt att gÄ fram pÄ fördÀck och frifÀlla ankaret och lÄta vinden sköta om backandet. Men med tvÄ personer sÄ kan fördÀcksgasten göra bedömningen nÀr ankaret skall fÀllas, nÀr vÀl platsen för ankaret Àr bestÀmd och kommunicerad. Om man har en slÀpjolle i vattnet gÀller det att inte glömma bort att antingen korta jolletampen eller ta fram jollen och binda den midskepps. Att trassla in jolletampen runt propellern Àr ingen höjdare under en ankringsmanöver.

P1020764
NĂ€r det Ă€r trĂ„ngt och mĂ„nga bĂ„tar pĂ„ ankarplatsen gĂ€ller det att se till att ankret har fĂ„tt fĂ€ste och att “lagom” mycket kĂ€tting Ă€r ute; tillrĂ€ckligt för att fĂ„ fĂ€ste men kort nog att inte ha svinga in i bĂ„tgrannen. HĂ€r vi Knidos pĂ„ den turkiska vĂ€stkusten.

För att förbereda för ankringen skall ankaret hÀnga över ankarklyset sÄ det kan falla av egen tyngd. Man mÄste dÄ lossa pÄ kÀttingen en bit. Om ditt klys Àr rÀtt konstruerat ska det rÀcka med att lösgöra ankaret och mata ut en bit kÀtting för att det skall hamna i rÀtt lÀge. Men ibland kan man behöva hjÀlpa till manuellt. Det hÀnder att ankaret inte vill falla fritt nÀr ankarspelets broms lösgörs. Det kan bero pÄ friktion i ankarspelet, men vanligare Àr att kÀttingen har trasslat sig in kÀttingboxen, se mer under sektionen om kÀtting. Det brukar lossna med ett par kraftiga stamp med foten pÄ kÀttingen, dÀrför Àr det bra att fördÀcksgasten har skor med sulor pÄ sig. Alternativet Àr att i början hjÀlpa till med att mata ut kÀttingen med motorn tills tyngden blir sÄ stor att ankaret faller fritt. Man kan ocksÄ anvÀnda motorn för att ocksÄ slÀppa ankaret utan att lossa friktionen. Det gÄr dock ofta för lÄngsamt om kÀttingen behöver matas ut snabbt. I vÀrsta fall kan ett besök i kÀttingboxen bli nödvÀndigt för att frigöra kÀttingen.

LÄta kÀttingen löpa ut

Ithakavik-300x225
Ju mer exponerad ankringsplatsen Àr desto viktigare blir det att sÀtta ankaret rÀtt och ibland Àr det vÀrt att chansa lite för att fÄ de bÀsta ankarplatserna, Àven om det bara Àr över dagen. HÀr i viken pÄ norra Ithaka i Grekland som Àr helt exponerat för havet frÄn nordvÀst.

Sen skall ankaret fritt falla och kĂ€ttingen löpa ut medan bĂ„ten backar. Om fören faller ner frĂ„n vindögat finns tvĂ„ alternativ. Antingen lĂ„ta den falla av fritt och fortsĂ€tta lĂ„ta kĂ€ttingen löpa ut, eller sĂ„ tillfĂ€lligt dra Ă„t bromsen gradvis pĂ„ ankarspelet tills fören början svĂ€nga upp mot vindögat, och dĂ„ slĂ€ppa kĂ€ttingen fri igen. Det gĂ„r inte att göra för tidigt med för lite kĂ€tting ute dĂ„ har ankaret inte fĂ„tt en chans att grĂ€va ner sig. Om fören faller av brukar jag lĂ„ta det hĂ€nda och lĂ„ta kĂ€ttingen löpa ut till lagom lĂ€ngd, men mĂ„nga av dagens bĂ„tar har bogpropeller vilket gör att det gĂ„r att hĂ„lla fören i vindögat betydligt lĂ€ttare. Om det inte blĂ„ser sĂ„ fĂ„r man hjĂ€lpa till med motorn att ”backa” ut kĂ€ttingen. NĂ€r vĂ€l kĂ€ttingen fĂ„tt fart ut brukar den löpa ut problemfritt. Om kĂ€ttingen stannar sĂ„ gĂ€ller det att stampa till pĂ„ den eller hjĂ€lpa till med elmotorn.

Stoppa kÀttingen försiktigt och med rÀtt lÀngd

Lakka-300x225
NÀr det Àr trÄngt och relativt grunt gÄr det att se de andra bÄtarna ankare för att bÀttre veta var man skall ankra, och det Àr lÀtt att se om det egna ankaret börjat grÀva ner sig. HÀr i Lakka viken pÄ Paxos i Grekland.

Om nu ankaret har hamnat pÄ avsedd plats och kÀttingen löper ut sÄ Àr nÀsta ÄtgÀrd att stoppa kÀttingen nÀr lagom lÀngd har löpt ut. Vad som Àr lagom lÀngd beror dels pÄ djupet dÀr man ankrade, hur skyddad ankarplatsen Àr, hur stort svÀngrum det finns och vilken typ av botten man ankrat i. Minimum Àr tre gÄnger djupet, men helst bör det vara 5 gÄnger djupet (minst 7 med lina) beroende pÄ förhÄllanden. Speciellt i byig stark vind med en bÄt som seglar mycket pÄ ankaret blir det hÄrda ryck i kÀttingen, och dÄ behövs sÄ mycket kÀtting som Àr möjligt. PÄ samma sÀtt om det Àr en stark stabil vind dÀr vÄgor kommer Ät gÀller det ocksÄ att ha mycket kÀtting. VÄgornas lyftkraft kan rycka upp ankaret om det inte finns den flexibilitet som en lÄng kÀtting kan ge. Jag tycker inte om att ankra pÄ för grunt vatten dÄ det oftast innebÀr relativt kort ankarkÀtting med mindre flexibilitet som följd. Mellan fem och tio meter djupt Àr idealet. NÀr man bestÀmt hur mycket kÀtting som skall vara ute sÄ skall ankarspelets friktionsbroms lÄngsamt skruvas Ät för att undvika kraftiga ryck. BÄten kommer dÄ sakta lÀgga sig med fören mot vinden om ankaret inte draggar. Om man vill öka chansen för att fÄ fÀste sÄ kan man slÀppa ut mer kÀtting Àn vad som man planerar att slutligen ha. DÄ fÄs en bÀttre vinkel för ankaret att fÀsta, och nÀr det vÀl har gjort det kan man ta hem pÄ kÀttingen till lÀmplig lÀngd. En del ankarspel har en rÀknare installerad dÀr man ser hur mÄnga meter kÀtting som gÄtt ut. Men Àven ett sÄdant ankarspel Àr det bra att komplettera med markeringar pÄ kÀttingen, se vidare under utrustning.

Backa pÄ ankaret för att sÀkra greppet

P1010540
NÀr man har nÄgot farligt akterut, vilket man ofta har, gÀller det att lite pÄ ankaret. HÀr i en vik pÄ södra Kalymnos i Grekland.

NÀr bÄten lagt sig tillrÀtta i vindögat Àr det dags att försiktigt testa ankaret. NÀr kÀtting börjar bli strÀckt sÄ lÀgger man i backen och ökar sakta motorvarvet. I början kommer bÄten sakta vandra akterut medan kÀttingen strÀcks upp, och ofta ocksÄ Ät ena hÄllet beroende pÄ propellereffekt (och Ät babord om man har en högergÀngad propeller). Om ankaret har fÄtt grepp skall den rörelsen upphöra och bÄten lÀgga sig still med fören mot vinden nÀr kÀttingen Àr strÀckt. DÄ tar man ut en enslinje i land tvÀrs bÄten. Ju lÀngre avstÄndet Àr mellan det frÀmre föremÄlet (ofta ett ensamt trÀd eller liknande) och det lÀngre bort (ofta ett hack i berget eller liknande) desto bÀttre. Sen ökar man ytterligare varvtalet lite i taget tills det kÀnns sÀkert. (Hur högt varvtal beror pÄ omstÀndigheter som typ av motor, förvÀntad vind, bottenbeskaffenhet och hur skyddad ankarplatsen Àr, men hÀlften av det maximala motorvarvet Àr en riktlinje. Om man förvÀntar sig mer besvÀrliga förhÄllanden lite mer. För att ytterligare försÀkra sig om att ankaret grÀvt ner sig kan förgasten sÀtta tÄrna pÄ kÀttingen medan man backar. Det brukar kÀnnas tydligt om ankaret eller kÀttingen hoppar, skrapar i botten eller vibrerar pÄ olika sÀtt, sÀkra tecken pÄ att man draggar. Det skall vara stumt utan nÄgra skakningar i kÀttingen om man har ett bra grepp. Man kan dÄ ocksÄ titta pÄ dragvinkeln mot ankaret. StÀmmer det med dina berÀkningar av djupet eller ligger kÀttingen runt nÄgonting pÄ botten (ett korallhuvud eller sten).

P1010049
Vackra platser i populÀra omrÄden har ofta mÄnga bÄtar vilket gör ankringen viktig. HÀr pÄ Kythnos i Grekland.

Om man draggar har man tvÄ alternativ. Det första Àr att dra ner pÄ varvtalet och slÀppa ut mer kÀtting, och sen sakta öka varvtalet igen för att kÀnna efter om man dÄ fÄtt grepp. Dels fÄr man dÄ bÀttre dragvinkel men man kan ocksÄ ha tur att ankaret draggar frÄn ett omrÄde med hÄrd botten till ett omrÄde dÀr det lÀttare fÄr grepp. Det andra och rekommenderade alternativet Àr att ta upp ankaret och starta proceduren frÄn början igen. Det senare Àr det sÀkraste sÀttet dÄ anledningen till svÄrigheten kan bero pÄ att nÄgot fastnat mellan flyn och lÀgg eller kÀttingen snott sig runt ankaret. DÄ spelar dragvinkeln ingen roll. PÄ ankarplatser med lite besvÀrlig botten fÄr man rÀkna med att göra flera försök, och dÄ kan det nya försöket lyckas trots det görs pÄ exakt samma stÀlle som det första. Det Àr inte bara skicklighet som avgör om ankringen skall lyckas, lite tur mÄste ett bra ankare ha. En sista sÀkerhetsÄtgÀrd kan vara att ta pÄ sig ett cyklop och i vattnet följa kÀttingen bort mot ankaret och okulÀrt se om det grÀvt ner sig. PÄ de flesta ankarplatser kan man se botten pÄ ett djup pÄ mellan 5 och 10 meter. Om allt ser bra ut, ankarflyna har börjat grÀva ner sig, kan man unna sig en Poseidons Splash, en dryck av valfri modell.

NĂ€r ankaret kĂ€nns tryggt pĂ„ plats kan nĂ€sta steg vara att anvĂ€nda nĂ„gon av de hjĂ€lpmedel som en tidigare artikel gick igenom. Det kan var att sĂ€tta pĂ„ en ”snubber line”, om vinden förvĂ€ntas bli hĂ„rd och byig kan ocksĂ„ en ankarvikt monteras och ett ankarsegel sĂ€ttas. Man kan ocksĂ„ anvĂ€nda en triplina/ankarmarkör, den mĂ„ste dock sitta pĂ„ redan dĂ„ ankaret fĂ€lls.

Den tysta kommunikationen

NÀr man ska ankra sÄ kan luften fyllas av ljud frÄn vinden, fladdrande segel och motorljud. Speciellt pÄ lite större bÄtar kan det vara omöjligt att pÄ fördÀcket höra vad rorsman sÀger. Det börjar bli vanligt att anvÀnda en lokal komradio med hörlurar för att fÄ till en bra kommunikation. Oavsett detta Àr bra att kunna kommunicera med tecken ombord. Att komma överens om nÄgra teckens betydelse kan underlÀtta kommunikation betydligt, och sjÀlv njuter jag av att se en samtrÀnad besÀttning som bara genom smÄ fingertecken fÄr alla moment under ankringen att se enkelt ut.

För att lÀsa om inlÀggen 1-5 om ankring kan du klicka pÄ lÀnkarna nedan:

Ankring del 1: AllmÀnt

Ankring del 2: Ankare

Ankring del 3: HjÀlpmedel

Ankring del 4: Planeringen

Ankring del 5: KÀtting eller lina

Ankring: övergripande med nyttiga lÀnkar

Nedan finns nÄgra tecken och vad de symboliserar som jag anvÀnt mig av. Hitta gÀrna pÄ egna varianter, Àven för fler situationer. Det viktigaste Àr att ni som anvÀnder er av tecknen vet vad de betyder.

NamnlösNamnlös6Namnlös2Namnlös3Namnlös4

Övre raden Ă€r “rorsmans” tecken. FrĂ„n vĂ€nster: tecknet Ă€r för att fĂ€lla ankare, tecknet för gör fast, tecknet för att ta upp ankaret. De tvĂ„ sista Ă€r tecken pĂ„ hur mycket kĂ€tting som skall ut (beroende pĂ„ djupet och botten). Först fyra fingrar för 40 meter, sen ett halvt för 5 meter, sammanlagt 45 meter kĂ€tting.

Nedre raden Àr fördÀcksgastens tecken. FrÄn vÀnster Àr de tre första vid upptagning av ankaret. Den första Àr tecknet för att ankaret slÀppt botten. Den andra att ankaret Àr i vattenytan och den tredje tecknet för att ankaret Àr sÀkrat. De tvÄ bilderna nedanför Àr tecken vid ankring, det första att kÀtting löper ut och det lÀngst till höger att köttingen tas hem. Peka ocksÄ gÀrna i kÀttingens riktning vid bÄde ankring och upptagning sÄ rorsman kan manövrera bÄten bÀttre.

Namnlös2Namnlös5Namnlös1Namnlös7Namnlös2

Share Button
Views: 24

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *