AllmÀntBesÀttningOkategoriseradeSeglingsfunderingar

Efterlyses, mer njutbar segling

Jag följer en hel del seglingssidor pÄ nÀtet och upplever att det Àr mycket fokus pÄ det som Àr farligt, hÀftigt och extremt, men framför allt dÀr det slÄs rekord av olika slag. Jag fÄr leta efter det som jag upplever Àr essensen av segling, upplevelser frÄn de som i lugn och ro med gott sjömanskap njuter av livet till havs och mötet med nya kulturer.

Alex Thomson pÄ vÀg uppför masten.

Jag frĂ„gar mig vilka förebilder vi vill ha inom seglingen. Är det en av Hugo Boss sponsrad Alex Thomson som gör vĂ„ghalsiga strunts, som att klĂ€ttra upp för masten, och gĂ„r upp pĂ„ dĂ€ck utan livsele för att vinka Ă„t helikoptern medan sjöar sköljer över bĂ„ten som har nĂ€stan fullt stĂ€ll i hĂ„rd vind.

Jag har en stor respekt för de som nu ensamma ombord slÄss mot naturens element i Vendée Globe, besÀttningarna ombord pÄ Volvo Ocean Race bÄtarna som seglar under extrema förhÄllanden pÄ grÀnsen till vad bÄtar och besÀttning tÄl och de som Àr ute efter att slÄ rekord med snabbaste seglingen över Atlanten eller jorden runt, ensamma eller med en besÀttning. Jag har en stor respekt för den yrkesskicklighet de uppvisar, De klarar av situationer och förhÄllanden som jag inte vet om jag skulle försÀtta mig i och klara av.

Alex Thomson ombord pÄ Hugo Boss

Men jag kan ifrÄgasÀtta det sjömanskap mÄnga av dessa yrkesskickliga seglare visar och det föredöme de visar dÄ de vÀljer att segla i förhÄllanden som sÀkerhetsmedvetna seglare försöker undvika och driver sina bÄtar pÄ grÀnsen till vad som Àr möjligt istÀllet för att ha en sÀkerhetsmarginal för att undvika missöden. Allt för att pressa bÄten det lilla extra för att fÄ Àran att vara snabbare Àn nÄgon annan, eller först med nÄgot som man upptÀckt att ingen gjort förut.

Visst kan jag förstÄ fascinationen av dessa sensationslystna personer, det jag saknar Àr fler historier som lyfter fram de som kan njuta utan att behöva fÄ adrenalinkickar hela tiden eller att söka rampljuset för att kunna fÄ bÄde sponsorer och uppmÀrksamhet. MÀnniskor som kan beskriva njutningen av att uppfylla sina drömmar om lÄngfÀrdsseglingen pÄ sitt sÀtt, utan att försöka sÀtta rekord eller vara snabbast, utan för att njuta av livsstilen.

FrĂ„n Skip Novaks seriie “Storm sailing”

Det finns olika forum som beskriver en mer nyanserad bild av lĂ„ngfĂ€rdsseglandet och ger rĂ„d och tips med gott sjumanskap och sĂ€kerhetstĂ€nk. “The interview with a cruiser” Ă€r en sida med en sammanstĂ€llning av tio frĂ„gor till besĂ€ttningar ombord seglande cruisingbĂ„tar och Yachting World har ett nĂ„gra videoserier som har mycket matnyttigt: “Bluewater Sailing Techniques” Ă€r en serie som handlar just om tips och rĂ„d till lĂ„ngfĂ€rdsseglare, “Skip Novak’s Storm Sailing Series” beskriver hur man kan tĂ€nka vid hĂ„rt vĂ€der med bibehĂ„llen sĂ€kerhetsmarginal och “Crash test boats” dĂ€r man utsĂ€tter bĂ„tar för allehanda olyckor och ser hur man kan pĂ„verka utgĂ„ngen pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt.

Milo Dahlmann

Ett i min vÀrld gott exempel Àr Milo Dahlman som sparade ihop pengar för att segla till Antarktis, ett stÀlle hon blev förÀlskad i under perioden som aktivist med Greenpeace. Pingvinerna lockade och som undersköterska hade hon bara rÄd med en liten standardbÄt som hon bÀttrade pÄ, en Bianca 27. Under den seglingen kom hon inte till Antarktisk, problem med utrustningen (frÀmst vindrodret) gjorde att hon blev försenad. Hon kom inte ned till Ushuaia vid Kap Horn förrÀn i februari, lite sent för att undvika alltför hÄrt vÀder i Drakes Passage. Den bÀsta perioden för en passage till Antarktisk i relativt lugnt vÀder Àr under december och januari (minst nÄgon kuling fÄr man rÀkna med oavsett tidpunkt, men stormarna Àr dÄ mindre frekventa).

Artemisia II med Milo ombord i Patagonien.

Att dÄ ta det modiga beslutet att inte segla ned till Antarktis, trots att hennes drömmars mÄl lÄg mindre Àn en veckas segling borta, Àr för mig gott sjömanskap. Hon var dessutom helt omedveten om att vara den första svenska kvinnan som seglat över Atlanten ensam. Det var nÄgot vi som vÀlkomnade Milo hem fick upplysa henne om. Men Milo seglade inte för att slÄ rekord utan för att leva sin dröm. NÄgot som hon ett tiotal Är senare gjorde efter att Äter sparat ihop pengar, denna gÄng som sjuksköterska, för att lÄta bygga och utrusta en stÄlbÄt. Denna gÄng fick hon hÀlsa pÄ sina pingviner.

Som vanligt fĂ„r vi lĂ€sare/tittare det vi efterfrĂ„gar. NĂ€r jag tittar pĂ„ de populĂ€raste artiklarna/filmsnuttarna om segling sĂ„ Ă€r det oftast nĂ„gon kappseglingsbĂ„t under extrema förhĂ„llanden eller haverier av olika slag. Och dĂ„ produceras det mer av det som Ă€r populĂ€rt. Visst kan jag ocksĂ„ ryckas med i det “hĂ€ftiga” i dessa filmer. Vad jag önskar Ă€r en mer nyanserad bild av vad livet till havs handlar om för mig, beskrivningar som förmedlar de upplevelser och kĂ€nslor som livsstilen lĂ„ngfĂ€rdssegling ger.

Filmen “Twenty eight feet, life on a Little wooden boat”

Det Ă€r historier som vĂ€cker nyfikenhet och berĂ€ttar om livet ombord för lĂ„ngfĂ€rdsseglare som jag efterlyser och vill ha mer av och Ă€r en anledning till att jag har min Facebooksida ”Bortom horisonten” dĂ€r jag försöker uppmĂ€rksamma artiklar, bloggar, filmer och historier om lĂ„ngfĂ€rdssegling, och det som Ă€r vĂ€rdefull information för lĂ„ngfĂ€rdsseglare. Exempel som “Twenty eight feet – life on a little wooden boat” eller den ensamseglande Liz Clark som videobloggar eller hönan Moniques Àventyr pĂ„ vĂ€rldshaven eller “Hold fast“, filmen om ett gĂ€ng ungdomar som med smĂ„ medel ger sig av pĂ„ lĂ„ngsegling, eller “Shifting ice“, en film om sex kvinnors segling och skidĂ„kning till Grönland. Jag har Ă€ven samlat bloggar pĂ„ min hemsida för att ge inspiration till intressant lĂ€sning. Och har ni tips pĂ„ bra bloggar/artiklar/filmer, kontakta mig sĂ„ lĂ€gger jag ut dem.

Share Button
Views: 7

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *