Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

AnkarplatserBlogg: 2023 Segling i Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaGreklandSeglingsområden

Messolonghi, pärlan i Patrasbukten

Vid inloppet till Patrasbukten på väg mot Korintkanalen har man Peloponnesien i söder och det grekiska fastlandet i norr. Att följa fastlandskusten är speciellt då det är en nationalpark med våtmarker och grunda sandrevlar där bergen tornar upp sig i bakgrunden. Det gäller att hålla avståndet från land då sandbankarna utsträckning i havet kan förändras.

Våtlandet runt Messolonghi sträcker sig långt ut i havet med sandbankar.

Angöringen till Messolonghi går genom en grävd kanal som är kantad av hus på bägge sidor, varav en del av dem är byggda på pålar i vattnet. En del ser ut att vara sommarhus medan andra är fiskestugor med bryggor där fiskebåtar ligger förtöjda. På den östra sidan går en bilväg som är byggd på en landremsa och som slutar i udden vid kanalens början där en fyr står, en sandstrand breder ut sig och ett museum om traktens salttillverkning finns. På den västra sidan finns en skyddande landtunga med träd där stugor avlöser varandra med bryggor i vattnet och som endast nås per båt eller med en liten linfärja. Då och då kommer en fiskare körande i kanalen med sin båt på väg att vittja sitt nät i närheten. Utanför den smala kanalen, som är markerad med ljusbojar, är det ett grunt våtland där hägrar står och väntar på ett byte, flamingos spatserar på långa ben och pelikaner simmar, förutom alla måsfåglar som väntar på att få följa med nästa fiskebåt.

Efter ett par sjömil öppnar sig kanalen till en liten lagun med en stadskaj med gästplatser som följer den östra och norra kanten, där också en liten fiskebåtshamn ligger. Bakom stadskajen finns parker med tavernor och hotell. I väster finns en marina som skyddas av en lång flytande cementbrygga. Marinan har flera flytbryggor, en taverna, två hus för toalett/dusch och en byggnad med reception. en båttillbehörsbutik som också har hyrbilar och en lokal med tvättmaskiner. Positivt är att marinan använder två förtöjningslinor per båt istället för en som är brukligt, och det var 2022/23 runt 25% billigare än marinorna i Lefkas och Preveza. Det går att förvara båten på land också, då används en mobil kran för lyftet. Vintern vi låg där var det runt 20 båtar som var bebodda till och från och som höll kontakt via en Whatsup-grupp.

För upptagning av båten använder marinan kranar som lyfter upp båten och sen ner på en vagn (till vänster) som kör båten till sin plats på land.

Staden Messolonghi, som har runt 35 000 innevånare och kallas den heliga staden, ligger en kort promenadväg från hamnen, det finns en fin cykelbana från marinan in till staden. När man promenerar in till centrum går man förbi parker, skolor och bostadshus. I centrum finns flera torg och kyrkor och affärsgatorna är trevligt nog gågator. På många av gatorna finns skuggande träd planterade, ofta citrusträd eller olivträd som när vi kom i november börjat bära frukt. Vid en av de större skolorna så var det olivträd runt hela skolan och de verkade mogna då många var svarta och hade redan ramlat ner på trottoaren. När vi passerade stod en man med en påse och plockade oliver från träden och när han såg oss log han och gjorde tummen upp.

Sen dess har vi uppmuntrats av de boende att plocka från träden, oavsett om det varit oliver, apelsiner, citroner eller grapefrukt. En gång kom en äldre dam som bodde på gatan med olivträden fram till oss när vi plockade kalamataoliver och sa högljutt “scala”. Vi blev osäkra om något var fel men med google translate insåg vi att hon ville att vi skulle använda hennes stege för att nå de bästa oliverna högt upp i trädet (“scala” betyder stege). Som tack bakade Lucina en kaka som vi gav henne runt jul med en önskan om god jul. Vi fick varma kramar och sen såg vi hur hon gick runt till grannarna och visade kakan och delade med sig. Sen hälsade vi på varandra varje gång vi passerade.

Messolonghi har fantastiska marknader på både lördagar och tisdagar, fast på två olika gator. Då upptas de avstängda gatorna av stånd med frukt, grönsaker, fisk, kläder och husgeråd. Marknaderna är väl värt ett besök inte bara för de billiga färska råvarorna som kommer direkt från odlarna med apelsiner och mandariner för en femma kilot under säsong, utan också för det härliga folklivet där en del säljare överröstar varandra medan andra blygt tittar ner i backen, men utbudet, som ändras beroende på säsong, är så fräscht att det alltid lockar till köp.

Vi gillar marknaden i Messolonghi. Odlarna kommer in med sina närodlade produkter som innehåller både jord och småkryp och utbudet ändras beroende på säsong. Nu är vindruvor på väg bort och citrusfrukter på väg in och kostar nu 0,5 € kilot. Allt på bordet kostade drygt 10 € varav äggen, som garanterat inte kommer från en djurfabrik, kostade 5€. Det är en njutning att handla för veckans meny.

Publicerat av Lucina & Magnus Bortom horisonten Lördag 19 november 2022
19 november 2022. Vi gillar marknaden i Messolonghi. Odlarna kommer in med sina närodlade produkter som innehåller både jord och småkryp och utbudet ändras beroende på säsong. Nu är vindruvor på väg bort och citrusfrukter på väg in och kostar nu 0,5 € kilot. Allt på bordet kostade drygt 10 € varav äggen, som garanterat inte kommer från en djurfabrik, kostade 5€. Det är en njutning att handla för veckans meny

Efter att ha legat med ankare på svaj i 150 dagar under året såg vi fram emot att kunna utforska ett nytt område genom vandringar eller cykelturer vilket de låglänta omgivningarna kring Messolonghi var idealiska för. Redan dagen efter vi förtöjt i marinan var det dags för vår första utflykt som gick till mynningen av kanalen som går in till Messolonghi. Där hade vi sett stränder och duschar och vi ville dit för lite sol och bad. Parallellt med bilvägen dit går en cykelbana.

Naturen längs vägen känns långt ifrån vad man förväntar sig i Grekland men inte desto mindre vacker och spännande med vallar och små vägar som delar upp våtmarken i vattenfält som regelras med olika typer av slussystem med portar mellan fälten. En del av fälten används för att utvinna salt. Här och där ligger en liten fiskestuga på en av vallarna, en del är byggda på pålar och ser ut att hänga lite i luften. Det låga landet gör att sikten är milsvid och solen lyser upp bergen i fjärran i olika färger beroende på hur högt den står på himmelen. Doften är annorlunda än ute på havet och påminner om doften från en strand med tång.

Dagens fågelfilm från Messolonghi med omgivning.

Publicerat av Lucina & Magnus Bortom horisonten Onsdag 12 april 2023
En kort video om en del av fågellivet runt Messolonghi

I våtmarken såg vi en del av de över 300 fågelarter som finns i området. Mest imponerade blev vi av alla flamingos som såg stolta ut där de långsamt spatserar på långa ben och sträckta halsarna för att se vad som händer i omgivningen. Sen försvann huvudet under vattenytan medan de fortsatte sina långa steg medan de filtrerar vattenlevande insekter och alger som de trampar upp från botten genom lameller i den nedåtvinklade näbben. De pratade lågmält med varandra med vackra dova ljud som ökade ju närmare vi kom, men de verkar vana vid människor för de flög inte iväg.

Saltframställning är viktigt i området, runt 60% av Greklands salt produceras i våtmarkerna runt Messolonghi. Vid museet fanns lite olika maskiner, verktyg och vagnar, många antika, som har använts och förmodligen fortfarande används och inne i museet finns mer av historien och hur saltet framställs.

Publicerat av Lucina & Magnus Bortom horisonten Onsdag 30 november 2022
30:e november 2022. Igår cyklade vi till saltmuseumet vid inloppet av kanalen som går till Messolonghi. Idag sitter vi i Saritas ruff med levande ljus och lyssnar på hur vinden viner i riggen och regnet smattrar mot däcket.

En annan utflykt värd att göra är till den lilla byn Aitoliko som ligger knappt en och en halv mil bort på en egen ö i våtlandet runt Messolonghi. Vi startade strax efter soluppgången och det var kallt så en jacka behövdes. Vi köpte piroger från ett bageri och lite frukt att ha till vårt medtagna kaffe som frukost på vägen. Solen som börjat krypa uppåt på himlen färgade bergen röda och på en höjd kunde vi skönja ruiner från romartiden som lockade till besök någon annan gång.

Från marinan hade vi i fjärran sett vita högar med salt på kustvägen norrut. Nu passerade vi högarna som snarare var stora berg av salt. En frontlastare var i färd med att tippa skopan med salt i en lastbil som väntade. En annan frontlastare var på väg upp på en annan av bergen med salt och körde ända upp till toppen där den vände och använde skopan på ett liknande sätt som pistmaskiner förflyttar snö i de svenska fjällen. Han kom ibland nära kanterna och vi funderade på hur stor lavinfara och rasrisk ett berg av salt har. Medan frontlastaren envetet fortsatte sitt arbete med att jämna till berget av salt fortsatte vi vår cykelfärd.

De stora saltbergen påminner om snöhögar, något som blir ännu tydligare då “pistmaskinerna” kommer och jämnar ut högarna.

På vår vänstra sida, väster och söder om oss, bredde våtlandet ut sig som ett rutmönster med smala vallar mellan vattenfält. Då och då blev vallen en väg och ibland slutade den med en fiskestuga. Vi cyklade förbi en kyrka, Panagia Finikias, som låg i en dunge i slutet av en av dessa vägar rakt ut i nationalparkens våtland och var som en solbelyst lockande oas. Vi bestämde att det var en bra plats för att stilla hungern i våra kurrande magar.

Kyrkan låg omgärdad av olika träd och en mur med en grind som var öppen. Även kyrkan var öppen så vi gjorde ett besök. Kyrkorna i Grekland ligger ofta på fina ställen och har en vacker enkelhet med ikoner och symboler som vi uppskattar. Utanför kyrkan fanns en trappa med utsikt över våtlandet som var en bra plats för vår frukost.

Från vår rastplats såg vi starliknande fåglar flyga runt och bilda mörka moln på himlen. Ibland landade de på någon av vallarna mellan vattenfälten och såg ut att ta en paus för att äta. Men snart for de upp igen där de ibland flög tätt ihop och blev en svart massa och ibland sträckte ut för att bli ett tunnare moln. Vi förundrades över hur de undviker att kollidera och undrade vilka eller vilken som bestämmer hur de ska flyga. På vattenfälten gick flamingor och lågmält pratade med varandra medan de långsamt klev runt i det grunda vattnet på sina långa ben. På andra delar av våtlandet gick vita hägrar omkring och letade efter föda.

Vid fortsatte mot vårt slutmål och när vi kom fram till den lilla ön som Aitoliko ligger på. Vi cyklade vi runt ön längs vattnet  det tog inte mer än tio minuter, där fåglar och fiskebåtar låg och guppade. På öns södra udde fanns en damm där man ordnat en fågelpark med framför allt olika sjöfåglar. Ett lågt staket skiljde dammen från en gångstig runt. En bro gick över utloppet till dammen som mynnar i våtlandet. Så de fåglar som inte trivs där har alla möjligheter att ta sig därifrån. Men det verkar snarare tvärtom. Duvor och sothöns, och säkert flera andra fåglar som lever vilt i området kommer också dit. En del gäss gjorde utflykter utanför parken, speciellt vid ett rastställe där lite extra gott kunde fås.

Publicerat av Lucina & Magnus Bortom horisonten Fredag 11 november 2022
11:e november 2022. Idag cyklade vi från Messolonghi där vi ligger i marinan till den lilla byn Aitoliko som ligger på en egen liten ö i våtlanden runt Messolonghi. Vi startade strax efter soluppgången och det var kallt så en jacka behövdes. Vi köpte piroger från ett bageri och lite frukt att ha till vårt medtagna kaffe som frukost på vägen. Solen färgade bergen röda och på en höjd kunde vi skönja ruiner från romartiden. Från marinan hade vi i fjärran sett vita högar med salt. Nu passerade vi högarna som var stora berg av salt och såg hur en del grävmaskiner lastade saltet på lastbilar och andra agera på liknande sätt som pistmaskiner i de svenska fjällen. Vi cyklade förbi en kyrka, Panagia Finikias, som låg i slutet av en väg rakt ut i nationalparkens våtland och var som en solbelyst lockande oas. Vi bestämde att det var en bra plats för att stilla hungern i våra kurrande magar. Från vår rastplats såg vi stararnas flykt bilda moln på himlen medan flamingorna lågmält pratade med varandra medan de långsamt klev runt i det grunda vattnet på sina långa ben. När vi kom fram till den lilla ön som Aitoliko ligger på cyklade vi runt den längs vattnet där fåglar och fiskebåtar låg och guppade och på en av gatorna var det en marknad. På öns södra udde fanns en damm där man ordnat en fågelpark med framför allt olika sjöfåglar. Duvor och sothöns, och säkert flera andra fåglar, som lever vilt i området kom också dit medan en del gäss var på utflykt utanför parken. På vägen hem hade solen börjat värma och vi hade medvind så vi kunde ta av oss jackorna. Lucina slutade dagen med en simtur från båten, det är fortfarande runt 20 grader i vattnet. Vi har det bra.

För de kulturellt intresserade så finns det många museum i den “Heliga staden” som beskriver dess viktiga roll i historien där försvaret mot Ottomanska riken för 200 år sedan, med hjälp av bland annat Lord Byron, spelar en betydande roll. På våren, den 8:e mars, firas detta med en imponerande parad med kransläggning i “Garden of heroes” (hjältarnas park). Lord Byron har ett eget nybyggt museum där han står staty utanför. Men här finns också äldre lämningar från romartiden, bland annat Plevrona Acropolis, en by och amfiteater med ursprung från 200 år före kristus som var involverade i kriget mot Sparta. Från utgrävningarna, där inträde krävs, har man en utsikt över våtlandet och Messolongi

Vilken parad! Färgprakten, broderierna, tygerna, mångfalden! Vi stod i över två timmar och förundrades över hur paraden bara fortsatte från kyrkan mot "Garden of heroes" för kransläggningar och ceremonier. Ett tag undrade vi om de gick runt kvarteret men gatan fylldes av människor med nya dräkter som representerade olika distrikt/skolor/kommuner. Samtidigt var dräkterna individuellt utformade. En del av deltagarna var stolta, andra lite obekväma, en del självsäkra, andra blyga, en del taktfasta, andra gick i otakt, en del fokuserade, andra verkade ovana att bli så sedda, en härlig blandning av människor alla uppklädda i fantastiska kreationer.Det måste varit tusentals, kanske tiotusentals, som bussats in för att delta som representanter för sitt område. När mörkret fallit och färgerna på dräkterna blev gråa, våra ben började värka och paraden verkade fortsätta för evigt bestämde vi oss, tacksamma för att fått sett all prakt, att dra oss tillbaka mot båten för lugn och ro, vi är inte vana med så mycket folk.Paraden var för att fira "197th ANNIVERSARY OF THE HEROIC EXODUS OF THE FREE BESIEGED", fritt översatt; att man gett turkarna på tafsen igen.

Publicerat av Lucina & Magnus Bortom horisonten Lördag 8 april 2023
Från paraden den 8:e mars

Förutom naturreservatet med våtmarkernas flora och fauna och alla museer så finns bergen i bakgrunden redo att utforskas. Det finns flera vattenfall att besöka och vår favorit var Gaitania. Färden går genom små charmiga byar med gamla damer och herrar som vänligt hälsar och hejar på oss i uppförsbackarna. Vid vårt besök i december var grönskan intensiv efter allt regn och i olivlundar skördades oliver och träden beskars för fullt. Väl framme vid stigen till vattenfallet ställde vi cyklarna vid vägen och promenerade mot dånet av vatten från fallet. Vi kom fram till en jordplätt med skuggande träd vars rötter hade grävts fram av vattnet när det svämmat över den damm som bildats vid fallets bas, en bassäng som gjord för ett dopp. Klängerväxter omringade trädens stammar så de blev gröna och de exponerade rötterna hade formats till små konstverk av vattnet med bark som delvis skalas av. Bara ett stenkast högre upp i bäcken så hittar vi en sten som sträcker sig ut i vattenflödet, ena perfekt plats för att avnjuta vår medhavda matsäck innan vi rullade ner mot Messolonghi igen.

Publicerat av Lucina & Magnus Bortom horisonten Fredag 7 april 2023
7:e april 2023. En vindstilla morgon med sol inbjöd till en cykelutflykt, eller vi tog tre utflykter i ett. Först förbi staden för att köpa färskt fikabröd sen upp, upp, uppför mot bergen till det första stora vattenfallet som var torrt vid besöket i höstas. Efter allt regn hoppades vi på en spektakulär syn vid framkosten, men något vatten syntes inte till bland de vackra bergsformationerna även om fåran för fallet syntes. Nerför branten med bromsarna på för att sedan cykla upp till det lilla fallet med badpolen under. Där fanns vatten i överflöd så de badsugna fick sitt lystmäte tillfredsställt. Under fikat på stenen mitt i älven kunde vi lyssna på vattnet som porlade runt oss och skapade virvlar och urgröpningar i stenar, vattnets kraft. Vi rullade sen ned till Messolonghi igen för att cykla kustvägen med hopp om att se några av de mer än 300 fågelarterna som finns i området, varav några visade upp sig.

Vi kom till Messolonghi i början av november och stannade till början av april. Det är en del av Grekland som med sitt våtland är unikt och vi har trivts i området och uppskattat utflykterna vi kunnat göra. Vi har känt oss välkomna av människorna som bor där och nu när vi dragit upp ankaret för vidare seglingar kan vi sakna platsen som känts som hemma. Om du vill få mer frekvent uppdatering av våra seglingar och resor kan du följa oss på vår Facebooksida.

Share Button
Views: 165

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.