Nervositet
Att ha stÄtt tre Är pÄ land och gjort stora renoveringar dÀr ett motorlyft och motorrenovering samt borttagande av ett lÀckande teak dÀck varit de största projekten kÀnns det nervöst att nÀrma sig dagen dÄ Sarita skall Äterbördas till sitt rÀtta element. Samtidigt som vi glÀds dÄ det Àr nÄgot vi, och Sarita, lÀngtat efter sÄ finns ocksÄ en stor portion oro med bland kÀnslorna.
Den största oron Àr om allt skall fungera och dÄ framför allt med den nyrenoverade och nyinstallerade motorn. Kommer motorn motsvara förvÀntningarna efter renovering och ny turbo, kommer det nya droppfria vattenlÄset för propelleraxeln att hÄlla tÀtt, kommer det finnas vibrationer i motorn och propelleraxeln för att allt inte Àr i linje som det ska och gÄr det i sÄ fall att ÄtgÀrda. Det har testats pÄ land men inte under belastning och höga varvtal.
Men det handlar ocksÄ om alla bytta slangar och skrovgenomföringar, kommer de hÄlla tÀtt och alla system fungera, frÄn toalett till fotpumpen för saltvatten till diskhon. Och kommer vÄr vattenkylda kyl fungera som stÄtt oanvÀnd under tre Är. Och med ett nytt tyngre ankare (40 kg Rocna) och förlÀngd rostfri kÀtting till 110 meter, kommer motorn till vÄrt nyrenoverade ankarspel att orka lika bra som förut. Vi hoppas ocksÄ att det inte blir fler mÀrken i bordlÀggningen vid upptagning av ankaret dÄ vi lÄtit tillverka rostfria skyddsplattor i fören som vi monterat dit.
Och vÄra solceller och vindgenerator, kommer de orka med att ladda batterierna tillrÀckligt för vÄr förbrukning eller inte. VÄra utrÀkningar visar att det borde vara sÄ men hur blir det i verkligheten ÄterstÄr att se. Att batterierna skall bytas ut efter denna korta sÀsong Àr redan bestÀmt dÄ de behÄller laddningen dÄligt och Àr över tio Är gamla.
Men vi har inte bara mÄlat botten och stÀdat sen vi kom hit. Vi har ocksÄ hunnit med att specialbestÀlla en motorlyft för utombordaren till jollen som vi installerat pÄ dÀck. Nu kan man lyfta pÄ den sjÀlv och utan att ryggen tar stryk. NÀr vi kom ner till bÄten upptÀckte vi att kranen i pentryt inte gick att rubba, sÄ vi fick köpa en ny. Bra var dÄ att vi inte satt fast diskhoarna Ànnu för vi vill veta om den vattenkylda kylen fungerar innan vi permanent sÀtter fast den, nu ligger den fixerad med tejp. SÄ det var bara att lyfta bort och montera den nya kranen. Men nu kÀnns det som vi gjort alla de projekt vi planerade innan sjösÀttning sÄ Sarita kÀnns redo.
Men det finns ocksÄ en annan oro som inte handlar sÄ mycket om alla system skall fungera eller inte utan mer om hur vi skall fungera ombord. Vi har legat pÄ land i tre Är och upplevt vÀdersystem som Medicane och Äskfronter passera dÀr vi legat i ruffen medan riggen ylat. Vi har inte behövt oroa oss för om Sarita skall dragga eller har för mycket segel uppe. Hur kommer det att kÀnnas?
Den andra delen Àr om vi fortfarande har samma lust med segling och livsstilen som vi hade nÀr vi flyttade ombord. Kommer vi att njuta av livet ombord pÄ havet? Det Àr frÄgor vi stÀller oss innan sjösÀttning och bÄda Àr nog övertygade om att vi kommer njuta av livet ombord nÀr vi vÀl Àr dÀr och att en portion oro för vad moder natur kan orsaka med vind och vÄgor Àr en del av seglarlivet som man fÄr lÀra sig hantera och Àr en sund oro som bottnar i en respekt för naturen. Men visst kÀnns det pirrigt inför sjösÀttningen men samtidigt alldeles underbart.