BÄtunderhÄllBlogg: 2018-20 Sarita renovering pÄ varvBlogg: Seglingar med SaritaSarita

Nervositet

Att ha stÄtt tre Är pÄ land och gjort stora renoveringar dÀr ett motorlyft och motorrenovering samt borttagande av ett lÀckande teak dÀck varit de största projekten kÀnns det nervöst att nÀrma sig dagen dÄ Sarita skall Äterbördas till sitt rÀtta element. Samtidigt som vi glÀds dÄ det Àr nÄgot vi, och Sarita, lÀngtat efter sÄ finns ocksÄ en stor portion oro med bland kÀnslorna.

Den största oron Ă€r om allt skall fungera och dĂ„ framför allt med den nyrenoverade och nyinstallerade motorn. Kommer motorn motsvara förvĂ€ntningarna efter renovering och ny turbo, kommer det nya droppfria vattenlĂ„set för propelleraxeln att hĂ„lla tĂ€tt, kommer det finnas vibrationer i motorn och propelleraxeln för att allt inte Ă€r i linje som det ska och gĂ„r det i sĂ„ fall att Ă„tgĂ€rda. Det har testats pĂ„ land men inte under belastning och höga varvtal. 

Den renoverade motorn pÄ vÀg pÄ plats

Men det handlar ocksĂ„ om alla bytta slangar och skrovgenomföringar, kommer de hĂ„lla tĂ€tt och alla system fungera, frĂ„n toalett till fotpumpen för saltvatten till diskhon. Och kommer vĂ„r vattenkylda kyl fungera som stĂ„tt oanvĂ€nd under tre Ă„r. Och med ett nytt tyngre ankare (40 kg Rocna) och förlĂ€ngd rostfri kĂ€tting till 110 meter, kommer motorn till vĂ„rt nyrenoverade ankarspel att orka lika bra som förut. Vi hoppas ocksĂ„ att det inte blir fler mĂ€rken i bordlĂ€ggningen vid upptagning av ankaret dĂ„ vi lĂ„tit tillverka rostfria skyddsplattor i fören som vi monterat dit. 

HĂ€r Ă€r en “slangvcentral” som fĂ„r en översyn

Och vÄra solceller och vindgenerator, kommer de orka med att ladda batterierna tillrÀckligt för vÄr förbrukning eller inte. VÄra utrÀkningar visar att det borde vara sÄ men hur blir det i verkligheten ÄterstÄr att se. Att batterierna skall bytas ut efter denna korta sÀsong Àr redan bestÀmt dÄ de behÄller laddningen dÄligt och Àr över tio Är gamla.

VÄr nyproducerade motorlyft för utombordaren

Men vi har inte bara mÄlat botten och stÀdat sen vi kom hit. Vi har ocksÄ hunnit med att specialbestÀlla en motorlyft för utombordaren till jollen som vi installerat pÄ dÀck. Nu kan man lyfta pÄ den sjÀlv och utan att ryggen tar stryk. NÀr vi kom ner till bÄten upptÀckte vi att kranen i pentryt inte gick att rubba, sÄ vi fick köpa en ny. Bra var dÄ att vi inte satt fast diskhoarna Ànnu för vi vill veta om den vattenkylda kylen fungerar innan vi permanent sÀtter fast den, nu ligger den fixerad med tejp. SÄ det var bara att lyfta bort och montera den nya kranen. Men nu kÀnns det som vi gjort alla de projekt vi planerade innan sjösÀttning sÄ Sarita kÀnns redo.

Men det finns ocksĂ„ en annan oro som inte handlar sĂ„ mycket om alla system skall fungera eller inte utan mer om hur vi skall fungera ombord. Vi har legat pĂ„ land i tre Ă„r och upplevt vĂ€dersystem som Medicane och Ă„skfronter passera dĂ€r vi legat i ruffen medan riggen ylat. Vi har inte behövt oroa oss för om Sarita skall dragga eller har för mycket segel uppe. Hur kommer det att kĂ€nnas? 

Åskfronterna avlöser varandra ibland pĂ„ hösten

Den andra delen Àr om vi fortfarande har samma lust med segling och livsstilen som vi hade nÀr vi flyttade ombord. Kommer vi att njuta av livet ombord pÄ havet? Det Àr frÄgor vi stÀller oss innan sjösÀttning och bÄda Àr nog övertygade om att vi kommer njuta av livet ombord nÀr vi vÀl Àr dÀr och att en portion oro för vad moder natur kan orsaka med vind och vÄgor Àr en del av seglarlivet som man fÄr lÀra sig hantera och Àr en sund oro som bottnar i en respekt för naturen. Men visst kÀnns det pirrigt inför sjösÀttningen men samtidigt alldeles underbart.

Segling i en hÀrlig vind Àr nÄgot vi lÀngtar efter, tror vi.

Share Button
Views: 10

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida Àr en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonÄren och har följt mig genom Ären Àven om formen och omfattningen skilts sig Ät över tid. Det har varit en tonÄrstid med trÀbÄtar, en karriÀr som charterskeppare pÄ vÀrldshaven, en period som frilansjournalist för bÄttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skÀrgÄrden och nu en upptrappning av bÄtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna frÄn mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *