Blogg: 2016 Sarita, Segling i Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaGreklandSarita

Sarita, here we come

P1090804
Sarita på väg till sjösättningsrampen efter nio månader på land.

Efter en mellanlandning i Wien så välkomnade oss Preveza och Grekland med öppna armar. Visserligen låg ett åskväder och oroade över fastlandet, men det löste upp sig till kvällen. Temperaturen var lagom, inte hett utan bara behagligt varmt och en bris svepte svalkande över havet. Vi kom fram till Sarita vid 15-tiden och hon fick en efterlängtad genomventilation med luckor öppna och en spolning i färskvatten, och det kändes som hon längtat efter oss också. Vi avslutade dagen med att ett restaurangbesök och en fantastisk solnedgång.

P1090764
Sarita innan bottemålning
P1090766
Sarita efter bottenmålning
P1090810
Den norra strandpromenaden på Lefkas
P1090778
Delar av sköldpaddsfamiljen

Förutom att städa och skölja av båten efter en vinter utan någon ombord var prioriteten att installera den nya 12/220 Volt kylen/frysen som vi haft med oss från Sverige, en Waeco CFX 35. Vi hade samma modell under de tre tidigare säsongerna och var mycket nöjd med som extra kylutrymme men också som ett bra komplement till vår vanliga kyl som är vattenkyld. Då har vi två system som är oberoende av varandra också kan få kyla när vi står på land. Waeco CFX 35 kan också användas som frys vilket vi använder när vi har landström (går åt en del ampere) och fryser då vattenflaskor som vi sen lägger i den andra kylen för att hjälpa till att hålla temperaturen nere (egentligen spara på batterierna). Det går att köpa frysta vattenflaskor i en del affärer men de är dyra och är ofta slut, så att kunna producera egna hjälper.

P1090826
Alla båtar håller inte Saritas standard

Som vanligt väntar en diger arbetslista innan och efter sjösättningen innan de första gästerna kan kliva ombord veckan före midsommar. I år har Lucina och jag extra hjälp med iordningställandet då Lucinas yngsta dotter Nora (17 år) hänger med och hon upptäckte snabbt våra små vänner som lever i gräset nedanför båten, sköldpaddorna. De har funnits där varje år vi kommit ner och med sina sävliga rörelser och underfundiga uttryck inspirerar de till att ta det lugnt och inte stressa.

P1090840
Lefkas har fina gränder med prunkande blommor

Förutom att skölja av och lufta så gällde det att hinna med allt som vi inte kunde göra när Sarita ligger i vattnet. Måla botten och byta zinkanoder och kontrollera skrovgenomföringar var prioritet, men serva motorn (olja och filter byttes i höstas så mer kontrollera fläktrem, byta impeller och göra rent), tvätta bordläggningen, kontrollera riggen, skära i segel (om vinden tillåter, det brukar vara stiltje på förmiddagarna) och tågvirke på däck är bra om vi får tid till, annars för vi göra det när hon ligger i vattnet.

P1090843
Om affären har slut på citroner finns det träd att plocka från

Vi har också tagit marinans färja till staden Preveza som ligger tvärs över inloppet till det lilla ”innanhav” som breder ut sig innanför Preveza. Färjeservicen går dit varje dag klockan 10 och tillbaks klockan 12. Det ger tid för att handla vilket vi också gjort så nu har vi fyllt på förråden ombord igen, speciellt med färskprodukter.

P1090856
Kanalen mellan Lefkas och fastlandet håller på att muddras

Innan sjösättning hann vi med det mesta vi planerat och vårt första mål var Lefkas stad på Lefkas cirka 6 sjömil syd om Preveza. Vi hade bestämt träff med Linda Lindenau och hennes son Joel för lite båtprat (och om livet i allmänhet) och titta på varandras båtar, vi var nyfikna på allt Linda installerat inför hennes jordenruntsegling. Ni skulle hon hem för att köra lite kurser på hemmaplan medan Joel skulle köra en charter med båten i Grekland innan den låg stilla till hon kom ned igen för färden västerut.

P1090876
Det var två mudderverk som var aktiva

Hennes båt Persevera låg i marinan, men vi hittade en plats ledig vid stadskajen som är betydligt billigare. Faktum är att våt båtgranne sa att ingen hade varit där och frågat efter hamnavgift på flera veckor utom dagen vi kom, och då kostade det € 5, cirka tio gånger mindre än i marinan. Vi åt en sen lunch och båtmeckade lite innan Linda och Joel kom och hälsade på. Vi avnjöt hämtpizza i Lindas båt på kvällen och lyfte på durkar och öppnade skåp för att se allt som hade hänt på båten – och önskade henne lycka till på färden. Förhoppningsvis träffas vi igen innan i augusti innan hon seglar iväg på sin långsegling.

P1090893
På väg till Kalamos passerade vi denna lilla båt på över 120 fot (se personen på fördäck)

Sen har vi förflyttat oss söderut till Kalamos för att övernatta i en skyddad vik i södra delen eftersom sjöbrisen i dag har lyst med sin frånvaro och därmed gjort en del andra ankringsplatser lite osäkra med en sydlig vind. På vägen kunde vi konstatera att det hänt mycket med kanalen mellan Lefkas och fastlandet, två muddringsverk låg och arbetade och kanalen var bredare och djupare än tidigare. Så nu återstår en hel del båtpul, men också lite upplevelser inför säsongen.

Share Button
Views: 6

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *