Bortom horisonten

Från skärgårds- till oceansegling

Blogg: 2022 Segling i Joniska havetBlogg: Seglingar med SaritaGreklandSarita

Tranquil Bay

Till ankars i “vÃ¥r” vik i Varco Bay

Dagen efter vi tagit hand om truten hade det hunnit bli den18:e maj och väderprognosen spÃ¥dde oroligt väder med kraftiga vindbyar frÃ¥n flera väderstreck, bland annat ost vilket är ovanligt. Även risk för Ã¥ska fanns, men dÃ¥ mest över fastlandet. Man pratade till och med om snö i berg som var över 1700 meter höga pÃ¥ fastlandet och pÃ¥ Peloponnesien. SÃ¥ vi styrde kosan mot Nidri pÃ¥ Lefkas och Tranquil Bay där, som namnet indikerar, det brukar vara lä och skyddat för de flesta vindriktningar och dessutom bra ankarbotten. När vi hittat en plats och sett till att ankaret grävt ner sig kunde vi njuta av en vacker solnedgÃ¥ng

Till ankars I Tranquil Bay kvällen vi anlände var det en fin solnedgÃ¥ng som enligt seglarramsan “Red sky at night, sailors delight” skulle innebära fint väder, men det blev en hel del blÃ¥st.

Natten bjöd pÃ¥ en hel del vind men ingenting farligt och inte sÃ¥ byigt som vi befarat. SÃ¥ även om vi var uppe i omgÃ¥ngar under natten och hade appen med ankarvakt pÃ¥slagen, blev natten lugnare än vi räknat med. Vi sÃ¥g pÃ¥ internet att det fanns andra ställen och andra bÃ¥tar som inte hade det lika lugnt, och vi skulle snart träffa en av dem. PÃ¥ morgonen hade det lugnat ner sig lite även om det fortfarande blÃ¥ste en hel del. Vi var ganska trötta efter att vaknat till och frÃ¥n under natten men det var ingen mot det unga paret, Patric och Paula med deras hund Aileen som kom in med sin OE 36:a med svensk flagg och ankrade strax bakom oss. Deras gummijolle hängde ledsen pÃ¥ akterspegeln bara delvis uppblÃ¥st och de sÃ¥g trötta och uppgivna ut sÃ¥ vi förstod att nÃ¥got hade hänt. 

Google Earth bild över Tranquility Bay mitt emot Nidri på Lefkas. Här låg vi väl skyddade för de ostliga vindarna.

Vi körde förbi deras bÃ¥t som hette “Hippolyta” med vÃ¥r jolle och frÃ¥gade om de behövde lift iland. De sÃ¥g lite förvÃ¥nade ut över erbjudandet som de tackade för, men de hade en reservjolle de skulle använda. De hade startat sin segling frÃ¥n Sverige och nu anlänt till Grekland och hade haft en väldigt jobbig natt där bÃ¥ten draggat i kulingvindar samtidigt som de hade varit magsjuka, ingen kul kombination. 

De hade legat vid ankarplatsen i södra Kalamos där vi vet sanden är hård och det finns bara ett tunt lager innan kalkstenen så fästet är dåligt på de flesta ställen. De hade blivit överraskade av hur byig vinden var bakom berget och efter att draggat lite i tagit i omgångar bestämde de sig för att lämna ankarplatsen för att söka ett bättre ställe. Magsjuka och med en manuellt ankarspel blev det en jobbig manöver men de klarade av det. Under färden till Tranquility Bay blev de exponerade inte bara för vinden utan också större vågor och till slut hade jollen dykt och fått med sig fästen till solpaneler som slog hål i en ponton. De lyckades reda ut detta också för att ta sig in i lä vid Tranqul Bay.

Vi insÃ¥g hur lugn ankarplatsen vi legat i var i jämförelse med bara nÃ¥gra sjömil bort och berömde dem för deras insats (kan läsas mer i detalj pÃ¥ deras Facebooksida). Lite senare satte Lucina ihop en pÃ¥se med blandat innehÃ¥ll som skulle fungera för trötta magsjuka personer som behövde lite omsorg, det var allt frÃ¥n riskakor till en banan smoothie. Vi kände en omedelbar samhörighet med det unga ödmjuka paret och dagen efter när saker lugnat ner sig spenderade vi hela dagen tillsammans i Saritas sittbrunn i givande samtal om segling, bÃ¥tar men framförallt om väsentligheter i livet. Vi tycker det är sÃ¥ fantastiskt att se unga personer skapa möjligheten att utforska världen med segelbÃ¥t sÃ¥ när vi har möjlighet ger vi dem ett exemplar av min bok “Bortom horisonten” vilket ocksÃ¥ Patric och Paula fick. Hoppas vi skall träffas flera gÃ¥nger och vi kan bara önska dem lycka till att uppfylla sina drömmar.

Besättningen pÃ¥ “Hippolyta” var inte de enda vi träffade i Nidri. “TuSan” med Ott och Päivi kom förbi och spenderade en eftermiddag i vÃ¥r sittbrunn ocksÃ¥. Även Claes och hans fru Karin, en kompis frÃ¥n mina somrarna som barn vid vÃ¥rt landställe söder om Linköping i Östergötland, hann vi träffa. De var i Nidri pÃ¥ semester en vecka, eller pÃ¥ resa dÃ¥ de är pensionärer och har inte semester längre. Jag hade inte träffat Claes pÃ¥ säkert 50 Ã¥r men han var min bästa sommarkamrat under uppväxten där vi fiskade och paddlade kanot tillsammans i sjön Järnlunden innan seglingsintresset och träbÃ¥tar i Stockholms skärgÃ¥rd tog över intresset och sommaraktiviteterna. Vi hade fÃ¥tt kontakt igen dÃ¥ hans son börjat segla och ville köpa min bok. Ett trevligt Ã¥terseende.

Även om det fortfarande var en del vind kvar sÃ¥ lÃ¥g vi skyddade i Tranquil Bay sÃ¥ den 19:e maj var det dags för lite bÃ¥tfix igen, att montera ett kättingstopp. Vi hade hittat ett som passade för vÃ¥ra behov i en liten tillbehörsaffär i Preveza för € 35 för ett tag sen men vi behövde borra nya hÃ¥l i den rostfria skyddsplattan, vilket vi inte har en tillräckligt bra borrmaskin för. Vi vet att det finns verkstäder för arbete i rostfritt i Nidri sÃ¥ vi fick vägbeskrivning till en och började promenera i riktningen vi fÃ¥tt. Vi kom till ett varv och frÃ¥gade nÃ¥gon där om det fanns en rostfri verkstad i närheten. De pekade pÃ¥ en fallfärdig stenbyggnad med ett rostigt plÃ¥ttak där det lÃ¥g diverse gamla motorer halvt isärplockade utanför. En äldre lite kutryggig man stod och gjorde ett impellerlock rent. 

Vi närmade oss honom och frÃ¥gade pÃ¥ engelska om han gjorde arbeten i rostfritt. Han tittade upp pÃ¥ oss ovanför glasögonen han hade pÃ¥ nästippen och nickade. Jag visade honom vÃ¥r plÃ¥t och frÃ¥gade om han hade tid att borra fyra 8 mm hÃ¥l i plÃ¥ten för ankarstoppet jag hade med mig. Ã…ter en nick till svar och han tog plÃ¥ten och ankarstoppen och gick in i verkstaden och la pÃ¥ den lilla yta pÃ¥ en arbetsbänk som inte var belamrad med motordelar eller verktyg. Där inne i mörkret sÃ¥ kunde vi skönja en imponerande maskinpark av samma vintage som han själv. 

VÃ¥r fina rostfri fixare

Jag visade honom var stoppen skulle monteras och han skred till verket med en självklarhet som visade att han gjort liknande saker i hela sitt liv. Och vips hade vi en plÃ¥t med fyra nya hÃ¥l i som passade perfekt till ankarstoppet. Jag frÃ¥gade hur mycket vi var skyldiga honom men han skakade bara pÃ¥ huvudet och vägrade först ta emot vad jag erbjöd honom, men till slut fick vi göra rätt för oss. 

Monteringen gick snabbt ombord och nu sitter den där och avlastar ankarspelet om snubberlinan skulle ramla av kättingen eller om linan skulle gå av. Och det går att montera isär i ett handgrepp så det är enkelt att lägga dit kättingen efter ankring. Kättingen löper fritt ovanför så vi kan fortfarande frifälla vid ankring utan risk för att fastna i ankarstoppet, samma vid upptagning av ankaret. En härlig och ovanlig känsla när ett projekt tar timmar istället för dagar. Det firade vi med glass

Den 21:a maj var det dags att röra pÃ¥ oss dÃ¥ vädret Ã¥tergÃ¥tt till sitt lugna lunk med svaga vindar pÃ¥ natten och förmiddagen, och en nordvästlig sjöbris pÃ¥ eftermiddagen och kvällen. Men först tog vi jollen in till Nidri för att komplettera provianteringen. De har en välsorterad affär i tvÃ¥ vÃ¥ningar som nyss öppnat där vi hittade det mesta vi behövde till rimliga priser. Vi hann ocksÃ¥ säga hej dÃ¥ till Patric och Paula innan vi lyfte ankaret och styrde kosan mot Varco Bay för att kunna bada och snorkla, förhoppningsvis i vÃ¥r lilla vik där vi var ensamma vid förra besöket. Vid framkomsten kunde vi se att det nu var en hel del bÃ¥tar i viken, men vid vÃ¥r lite enskilda lilla strand hade ingen lagt sig. 

I Nidri hade vi lyckats hitta en kapelllmakare som kunde hjälpa oss över dagen med att montera öljetter i vÃ¥rt stagsegel. Steg för steg sÃ¥ närmar sig Sarita att fÃ¥ ett fungerande stagsegel. Först installerade vi ett nytt däckbeslag för ett inre förstag. Sen kom vi över en snabbkoppling som fungerar som en förlängare till babystaget som dÃ¥ fungerar som ett inre förstag med samma infästning i masten, nu till en längd av nästan elva meter. Sen fick vi en genua frÃ¥n en mindre bÃ¥t med knappt tio meter förlik till skänks av ett holländskt par som inte behövde seglet längre (vi gjorde ett förfrÃ¥gan pÃ¥ en Facebookgrupp). Seglet hade ett replik sÃ¥ vi ville sätta in öljetter i förlikat för att kunna använda soft schackels. Nu hade vi fixat det. I stiltje innan sjöbrisen anlände i Varco Bay prövade vi att hissa seglet med bara smÃ¥ tampar knutna i öljetterna runt staget. Vi hissade det i liften för spinnakerbommen som kommer ut precis under intre förstaget, sÃ¥ det blir nog det nya fallet, och det sÃ¥g bra ut. Liften fÃ¥r ersättas med spinnakerfallet i sÃ¥ fall. 

Vantspridarna tar emot vid hÃ¥rt skottning, sÃ¥ det blir bidevind, halvvind och de öppna vindarna med skotpunkt i relingen som vi kommer att använda stagseglet vid. Det är som komplement eller istället för genuan beroende pÃ¥ vindstyrkan. SÃ¥ nu skall vi köpa eller tillverka soft schackels. PÃ¥ önskelistan stÃ¥r ocksÃ¥ en stormfock för det inre förstaget och en kortare spirbom. Med ett andra spinnakerfall installerat, montering av fäste och block i masttoppen stÃ¥r pÃ¥ arbetslistan, kan vi dÃ¥ segla i passadvindar med genua och stagsegel utspirade Ã¥t var sitt hÃ¥ll och dÃ¥ inte behöva använda storen och ha bättre kontroll och enklare revning vid squalls. Det är tanken i alla fall. 

Efter sköna dagar i vår lilla vik i Varco Bay var det den 25 maj dags för att komplettera provianteringen, men framför allt att hämta våra brandsläckare som vi lämnat in för att få den årliga återfyllningen för att göra de lagliga här i Grekland. Det gjordes hos Ionian Safety i Lefkas. Men istället för att ta oss dit och leta efter hamnplats i den allt mer båttäta stadskajen, eller spendera en förmögenhet i den kommersiella marinan, så valde vi att ankra utanför den södra mynningen till Lefkas kanal. Där ligger en liten marina som vi la oss utanför och satte motorn på jollen. Men vi lastade också i våra cyklar i jollen för att ta dem iland så vi kunde dels få en cykeltur och dels enkelt ta oss till lite olika affärer som vi hade på agendan. Det blev en en trevlig utflykt iland och det fungerade bra att ta med cyklarna i jollen.

Share Button
Views: 18

Magnus Lindén

Jag, Magnus Lindén, som skapat denna hemsida är en person vars passion för segling och upplevelser förknippade med segling började i tonåren och har följt mig genom åren även om formen och omfattningen skilts sig åt över tid. Det har varit en tonårstid med träbåtar, en karriär som charterskeppare på världshaven, en period som frilansjournalist för båttidningar i kombination med leveransseglingar, en lugnare tid med familjeliv, 8-5 jobb och semestersegling i skärgården och nu en upptrappning av båtlivet igen med inköp av en Solitaire 52:a som ligger i Medelhavet. Erfarenheterna från mitt seglarliv har jag samlat i boken Bortom horisonten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »