Blogg Arkiv
Celebert besök
Vi satt på tavernan med utsikt över Sarita och andra båtar ankrade i den vackra viken Fikiadha på norra Kithnos och njöt av solnedgången när tre master syntes ÖVER den närmaste ön, Loukas. In till ankarplatsen gled en av världens största segelbåtar, Maltese Falcon en 88 meter lång privat yacht som med sina nästan 60 meter höga master syns lång väg.
Distraktion är seglarens vardag
På land händer det att jag går in i ett rum för att uträtta något speciellt, men när jag väl är där har jag totalt glömt bort vad det var. På en båt sker något liknande men ändå olika. Det illustreras av att jag på vägen till Symi från Rhodos från sittbrunnen gick ner i ruffen för att hämta fler kuddar till Lucina som stod och styrde, och kom upp efter en halvtimme – utan kuddar.
På grekiska fastlandet
Kea blev den sista ön med våra nuvarande gäster ombord på vår väg över Kykladerna där vi under tio dagar seglat över 200 sjömil. Med en väntad period med lite starkare Meltemi, med byar över 15 m/s, så lockade en skyddad marina under vår vänteperiod till nästa gäng som anländer söndagen den 5:e juli, så vi styrde kosan mot Olympic Marina just söder om Lavrion alldeles vid det grekiska fastlandets sydostligaste udde.
Paros till Kea
Efter en natt med ryck i aktertamparna från vågrörelserna som smugit sig in i hamnen i Naoussa marina så hade vinden lugnat sig och byarna var under 15 m/s och de brytande sjöarna färre och inte så höga. Vi bestämde oss för att fortsätta fortsätta vår segling västerut genom Kykladerna, vilken ö vi hamnade på fick vindriktningen bestämma.
Landet där Meltemi regerar
Det bästa sättet att segla är med tid och utan massa måsten i agendan då vädret påverkar allting ombord så mycket. Efter att ha plockat upp det första gänget för sommaren på Kos kunde vi konstatera att den ibland starka Grekiska nordvinden Meltemi skulle blåsa bland Tolvöarna hela veckan (mellan 12 och 15 m/s) och vår destination var i rakt nordlig riktning. Så vi ändrade våra planer.
Midsommarglädje, det mesta fungerar igen
Det finns många sätt att fira midsommar på och att göra det med borrmaskin, fil och skruvmejsel i hand är ett sätt som vi börjar bli vana vid och jag tycker är helt OK (och Lucina har en viss förkärlek för). När barnen blivit stora har dansen kring midsommarstången blivit mindre attraktivt och att få båten att fungera innan de första gästerna anländer känns prioriterat, om man nus kulle hitta en stång på Kos där vi nu är.
Sarita, en arbetsplats
Det är underbart att mer kunna råda över sin egen tid, inte behöva oroa sig för om det blir en regnig dag (har inte regnat någon dag av de tre somrar jag spenderat här nere) och enda problemet med vatten- och lufttemperaturen är att den kan vara för hög. Men priset att ha en egen båt är det ständiga arbetet med alla projekt som måste, bör eller kan göras.
Symi, en grekisk pärla
När vi kom in genom gattet till viken med den lilla byn Pedi (eller Pethi) kändes lite grand som att komma hem. Vi har varit här många gånger förut under de två säsonger vi spenderat i området kring Tolvöarna och den turkiska kusten. Nu har vi lämnat Symi och kommit till Kos så det är dags att skriva ett lite ode till ön då det är en av favoriterna i med sin kombination av trevliga atmosfär, vackra huvudstad och fina vikar.
Verkligheten gör ont
Symi är enligt mig en av de mest charmiga öarna i den grekiska övärlden och närheten till en annan kontinent blir tydlig då man från ankarviken Pedi kan se solen gå upp över Turkiet. Och det är förmodligen därifrån de kommit, alla flyktingar som var samlade utanför hamnkontoret i huvudstaden Symi när vi skulle anmäla oss och få vårt seglingstillstånd stämplat.
Sarita i vattnet igen
Det var ett efterlängtat återseende när Lucina och jag flög ner till Rhodos onsdagen den 10:e juni för sommarens äventyr. Hon hade visserligen fått besök av oss i Påskas med resultatet av en nymålad botten, utbytta zinkanoder och en ny handpumpad toalett installerad som ersättning för den gamla vacuum toaletten som skapat väl mycket skitjobb vid det här laget. Men arbetslistan är lång så någon brist på projekt har vi inte.
Starta mötet i båtklubben med ett föredrag!
Har ni möten i båtklubben som ni vill förgylla med ett föredrag kommer jag gärna och föreläser. Det burkar bli en blandning med prat, bilder (har över 30 000 från mina seglingar att välja mellan), filmer och en dialog när frågorna kommer. Populäraste ämnet är Bortom horisonten – skillnaden mellan skärgårds- och oceansegling, men det finns fler teman att välja mellan. Segling i Patagonien, astronomisk navigation och hur det är att arbeta som professionell charterbesättning är några andra ämnen. Jag kan även anpassa ämnet efter de önskemål som finns.
Fråga om segling bortom horisonten
Har du frågor om hur det är att segla bortom horisonten kan du ställa dem här genom att skriva i kommentarsfältet (klicka på “leave a comment” ovan). Om jag själv inte kan svara på frågan kan jag hänvisa till andra som kan eller någon annan läsare kanske svarar. Det kan också resultera i ett inlägg från mig i ämnet där jag utvecklar mina tankar.
Ankring bortom horisonten
Internationellt är det vanligt med svajankring och i tropikerna är det den dominerande ankringsmetoden, ofta innanför ett rev som skyddar från oceanvågorna men som inte blockerar den svalkande passadvinden. Vad som är en bra ankarutrustning och vad man skall tänka på vid ankring har jag ägnat ett kapitel på över 20 sidor i min bok Bortom horisonten. Här finns länkar till mer information.
Hyr en bareboat, lite råd och tips
Den mest populära formen av charter är bareboat, och samtidigt är det den form som kräver mest av deltagaren, men det finns lite allmänna förhållningsregler för att göra semesterns till den dröm man planerat för. Här är några av dem.
Boken “Bortom horisonten” ute i bokhandeln
Min bok Bortom horisonten finns nu ute i bokhandeln. Det går även bra att köpa direkt från mig på denna hemsida eller vid någon av mina föredrag.
Vilken är din drömbåt?
En båt är en kompromiss där olika egenskaper är bra för olika personer och preferenser, vilket också kan ändras över tiden. Svårigheten att hitta rätt båt kan illustreras av ett uppdrag jag fick av en tidigare chartergäst, en framgångsrik börsmäklare i New York, i mitten av 1980-talet. Han hade bestämt sig för att köpa en segelbåt och anställde mig under ett par månader för att hitta sin drömbåt.