Tala om haverier
Att tala om nÀr saker gÄr snett, gÄr sönder eller bara nÀr det inte gÄr som tÀnkt görs alldeles för lite dÄ det finns mycket att lÀra frÄn nÀr det gÄr fel och sina egna och andras misstag. Den som inte har erfarenhet sjÀlv av att segla bortom horisonten och lÀser bloggar kan lÀtt att tro att allt Àr solsken och paraplydrinkar. De som Àr ute och seglar vet att det i stor omfattning handlar om att reparera bÄtar pÄ exotiska platser.
Jag har sjĂ€lv bidragit genom ett par blogginlĂ€gg om misstag jag lĂ€rt mig av i tvĂ„ delar, du kan lĂ€sa om det i del 1 och i del 2. Vi försöker ocksĂ„ i vĂ„ra inlĂ€gg beskriva lite av vardagen ombord som inte bara Ă€r trevlig utan ocksĂ„ innebĂ€r oro, att hantera sjösjuka och mycket arbete periodvis, nĂ„got som hör till lĂ„ngfĂ€rdssegling. Har Ă€ven ett inlĂ€gg dĂ€r jag sammanfattar de vanligaste problemen ombord. Och min bok “Bortom horisonten” försöker ocksĂ„ visa pĂ„ vad man kan förvĂ€nta sig för utmaningar nĂ€r man lĂ€mnar hemmahamnen för lĂ€ngre seglingar.
Nu har Niklas Krantz kommit ut med en bok om sin jordenruntsegling med sin Bavaria 30 “Hafsorkestern”. Det finns mĂ„nga böcker som skrivits om den förverkligade drömmen att segla runt vĂ„rt klot som jag inte recenserat, men denna bok Ă€r lite annorlunda sĂ„ jag vill gĂ€rna lyfta fram den. Det Ă€r inte en vanlig reseskildring utan en genomgĂ„ng av allt som gick snett under de fem Ă„ren som det tog att ta sig runt vĂ„r glob dĂ€r Ă€ven Covid-problemen finns med.
Bokens titel “Hafsorkesterns haverier” indikerar vad den innehĂ„ller och det finns större haverier med, som att tappa masten mitt i Atlanten, men en del Ă€r mindre incidenter som de flesta lĂ„ngfĂ€rdsseglare rĂ„kar ut för pĂ„ ett eller annat sĂ€tt men inte talar om sĂ„ mycket. Och i mycket av texten beskriver Niklas om hur han resonerat och varför han har löst bekymmer pĂ„ olika sĂ€tt och köpt just de prylarna och installerat den utrustningen pĂ„ sin bĂ„t. NĂ„got att förhĂ„lla sig till nĂ€r det kommer till egna beslut, för mycket av de besluten Niklas tar behöver de flesta lĂ„ngfĂ€rdsseglare ta.
Det Ă€r sĂ„ledes en bok dĂ€r man inte kan lĂ€sa om nĂ€r Niklas ligger pĂ„ sandstrĂ€nderna i VĂ€stindien eller snorklar pĂ„ reven i Söderhavet utan beskrivningar dĂ€r han blir oljig i motorrummet eller kĂ€mpar med att kapa den stĂ„ende riggen innan den slĂ„r sönder skrovet. Varje kapitel, det finns 22, har ett tema som motorn, roder, elsystem, ankare, segel och rigg och sĂ„ vidare, dĂ€r Niklas gĂ„r igenom vad som hĂ€nt i de olika omrĂ„dena och hur han Ă„tgĂ€rdat det. En del kapitel avslutas ocksĂ„ med en “Bra att ha” faktaruta.
Boken har ett Àmne som saknats pÄ de svenska lÄngseglarhyllorna och tÀcker mycket av det som hÀnder vid lÀngre seglingar. Det gÀller dock att inte misströsta, lÄngfÀrdssegling Àr mer Àn fixa saker och vÀl vÀrt anstrÀngningarna, men boken ger en bra beskrivning av vad som hÀnder och hur man kan förbereda sig pÄ detta, och till och med hur man kan undvika en del av problemen. Och det kan vara nog sÄ viktigt i förberedelserna in för en segling bortom horisonten, bÄde den mentala och fysiska för att fÄ en realistisk uppfattning om vad som vÀntar den som anvÀnder sin bÄt 24/7 i mÄnga Är och slitaget det medför.
Boken Ă€r mycket lĂ€svĂ€rd just pĂ„ grund av Ă€mnet och att den Ă€r skriven pĂ„ ett lĂ€ttsamt sĂ€tt trots det lite allvarliga innehĂ„llet. Den ger mycket information om vad som kan förvĂ€ntas dĂ€rute pĂ„ havet med tips och rĂ„d omkring hĂ€ndelserna. En styrka Ă€r att Niklas delar med sig av sina tankar bakom besluten och förklarar dessutom pedagogiskt och lĂ€ttförstĂ„eligt sĂ€tt hur han löst problemen, Ă€ven inom omrĂ„den som kan upplevas som komplicerade som inom omrĂ„dena el och motor. Ăven om varje situation Ă€r unik sĂ„ finns mycket igenkĂ€nning och viktiga generella saker finns med i boken. Den ger hopp, tillförsikt och inspiration för de som funderar pĂ„ att ge sig ivĂ€g Ă€ven om boken nĂ€stan bara innehĂ„ller problem. Niklas löste faktiskt alla utmaningar och seglade runt jorden med sin Bavaria 30, och kan han sĂ„ kan flera. SĂ„ “Hafsorkesterns haverier” bör finnas med i ett seriöst lĂ„ngseglarbibliotek. Boken ges ut av Lutra Marin AB och kan bestĂ€llas pĂ„ bland annat fritidsskepparen.se.