Tala om haverier
Att tala om när saker går snett, går sönder eller bara när det inte går som tänkt görs alldeles för lite då det finns mycket att lära från när det går fel och sina egna och andras misstag. Den som inte har erfarenhet själv av att segla bortom horisonten och läser bloggar kan lätt att tro att allt är solsken och paraplydrinkar. De som är ute och seglar vet att det i stor omfattning handlar om att reparera båtar på exotiska platser.
Jag har själv bidragit genom ett par blogginlägg om misstag jag lärt mig av i två delar, du kan läsa om det i del 1 och i del 2. Vi försöker också i våra inlägg beskriva lite av vardagen ombord som inte bara är trevlig utan också innebär oro, att hantera sjösjuka och mycket arbete periodvis, något som hör till långfärdssegling. Har även ett inlägg där jag sammanfattar de vanligaste problemen ombord. Och min bok “Bortom horisonten” försöker också visa på vad man kan förvänta sig för utmaningar när man lämnar hemmahamnen för längre seglingar.
Nu har Niklas Krantz kommit ut med en bok om sin jordenruntsegling med sin Bavaria 30 “Hafsorkestern”. Det finns många böcker som skrivits om den förverkligade drömmen att segla runt vårt klot som jag inte recenserat, men denna bok är lite annorlunda så jag vill gärna lyfta fram den. Det är inte en vanlig reseskildring utan en genomgång av allt som gick snett under de fem åren som det tog att ta sig runt vår glob där även Covid-problemen finns med.
Bokens titel “Hafsorkesterns haverier” indikerar vad den innehåller och det finns större haverier med, som att tappa masten mitt i Atlanten, men en del är mindre incidenter som de flesta långfärdsseglare råkar ut för på ett eller annat sätt men inte talar om så mycket. Och i mycket av texten beskriver Niklas om hur han resonerat och varför han har löst bekymmer på olika sätt och köpt just de prylarna och installerat den utrustningen på sin båt. Något att förhålla sig till när det kommer till egna beslut, för mycket av de besluten Niklas tar behöver de flesta långfärdsseglare ta.
Det är således en bok där man inte kan läsa om när Niklas ligger på sandstränderna i Västindien eller snorklar på reven i Söderhavet utan beskrivningar där han blir oljig i motorrummet eller kämpar med att kapa den stående riggen innan den slår sönder skrovet. Varje kapitel, det finns 22, har ett tema som motorn, roder, elsystem, ankare, segel och rigg och så vidare, där Niklas går igenom vad som hänt i de olika områdena och hur han åtgärdat det. En del kapitel avslutas också med en “Bra att ha” faktaruta.
Boken har ett ämne som saknats på de svenska långseglarhyllorna och täcker mycket av det som händer vid längre seglingar. Det gäller dock att inte misströsta, långfärdssegling är mer än fixa saker och väl värt ansträngningarna, men boken ger en bra beskrivning av vad som händer och hur man kan förbereda sig på detta, och till och med hur man kan undvika en del av problemen. Och det kan vara nog så viktigt i förberedelserna in för en segling bortom horisonten, både den mentala och fysiska för att få en realistisk uppfattning om vad som väntar den som använder sin båt 24/7 i många år och slitaget det medför.
Boken är mycket läsvärd just på grund av ämnet och att den är skriven på ett lättsamt sätt trots det lite allvarliga innehållet. Den ger mycket information om vad som kan förväntas därute på havet med tips och råd omkring händelserna. En styrka är att Niklas delar med sig av sina tankar bakom besluten och förklarar dessutom pedagogiskt och lättförståeligt sätt hur han löst problemen, även inom områden som kan upplevas som komplicerade som inom områdena el och motor. Även om varje situation är unik så finns mycket igenkänning och viktiga generella saker finns med i boken. Den ger hopp, tillförsikt och inspiration för de som funderar på att ge sig iväg även om boken nästan bara innehåller problem. Niklas löste faktiskt alla utmaningar och seglade runt jorden med sin Bavaria 30, och kan han så kan flera. Så “Hafsorkesterns haverier” bör finnas med i ett seriöst långseglarbibliotek. Boken ges ut av Lutra Marin AB och kan beställas på bland annat fritidsskepparen.se.