Blogg Arkiv

“Eye-ball navigation”

För att kunna njuta av ensamma exotiska ankarplatser i tropikerna behöver man ibland kunna navigera bland sandrevlar, korallhuvuden och rev i omrĂ„den som Ă€r dĂ„ligt utmĂ€rkta pĂ„ sjökort. DĂ„ gĂ€ller det inte bara att utnyttja den kunskap som finns samlad i guideböcker och anvĂ€nda sig av Google Earth, utan ocksĂ„ att behĂ€rska “eye-ball navigation”, konsten att bedöma djup och bottentyp med hjĂ€lp av fĂ€rgen pĂ„ vattnet. HĂ€r lite rĂ„d pĂ„ vĂ€gen och sex tips om hur man fĂ„r bĂ€st förutsĂ€ttningar för att lyckas.

Share Button

Resan till Sverige

Efter att ha tagit upp Sarita och ”stoppat om” henne ordentligt tog vi i i slutet av juli fĂ€rjan frĂ„n Igoumenitsa till Bari i Italien med destination Sverige. FĂ€rden gick via ett Italien med vĂ€rmebölja, ett svalt och regnigt Alperna och ett grönskande Tyskland med övernattningar i tĂ€lt och pĂ„ hotell.

Share Button

De sex vanligaste problemen ombord

Efter att ha lÀst en uppsjö av seglingsböcker och artiklar samt spenderat en hel del tid till havs sjÀlv har jag försökt sammanfatta vad som verkar vara de största problemomrÄdena ombord, dÀr nÄgot gÄr sönder pÄ en seglande lÄngfÀrdsbÄt. Bland annat sÄ finns bÄde böcker och artiklar om erfarenheterna frÄn bÄtarna som deltagit i ARC-seglingarna genom Ären. Vilka Àr dÄ de vanligaste problemen?

Share Button

Sommaren i Grekland

Ett nytt Är har just öppnat dörren och det Àr ett naturligt tillfÀlle för en sammanfattning av sommarens seglingar dÄ det var lÀnge sen vi uppdaterade vad vi gjort med ett inlÀgg pÄ hemsidan, Men nu finns förutom detta inlÀgg, som Àr en sammanfattning av vÄra seglingar i Joniska havet 2021, ocksÄ lite ögonblicksbilder i form av notiser frÄn strandhugg i somras

Share Button

Notiser frÄn sommarens seglingar

Ett inlÀgg om sommarens seglingar med Sarita i Grekland genom ögonblicksbilder som vi skrivit under vÄra upplevelser. Detta efter Grekland öppnade upp efter en lÄng period av lock-down under vintern och vi kunde lÀmna Preveza marina dÀr vi tvingats ligga stil. Seglingen avslutades i slutet av juli nÀr vi beslöt oss för att Äka hem till Sverige.

Share Button

13 tips för att minimera kostnader ombord

För mig och Lucina som bor ombord pÄ Sarita Àr det viktigt att inte bara spara ihop sÄ mycket pengar som möjligt och försöka ha en inkomst under seglingen för att ha rÄd med lÄngfÀrdssegling som livsstil under en lÀngre tid, utan Ànnu viktigare Àr att försöka minimera utgifterna. Detta dÄ vi vill fortsÀtta att leva ombord sÄ lÀnge vi har lusten kvar ute att brist pÄ inkomst hindrar oss och samtidigt inte ta bort njutningen av att leva ombord pÄ en. segelbÄt. Vi gör det pÄ mÄnga olika sÀtt

Share Button

Sjösjuka

MÄnga kÀnner av sjösjuka till havs dÄ bÄten Àr i konstant rörelse. Med hÄrd vind bygger sjön upp snabbt med ett stampande pÄ kryssen och ett rullande pÄ lÀnsen. NÀr det Àr vindstilla gör den alltid nÀrvarande dyningen att bÄten sakta rullar eller niger till havs. SÄ innan avfÀrd Àr det bra att veta om man har anlag för sjösjuka och dÄ ha testat vilken typ av motÄtgÀrder som fungerar bÀst, för det finns en uppsjö av motmedel. 

Share Button

Segla i Grekland, bÄtskatt och Covid-19

Efter att Grekland har stÀngt ner landet i lockdown under Covid-19 krisen har vi legat stilla i Preveza Marina frÄn november till maj. Nu har man lÀttat pÄ restriktionerna. Men vad Àr det som krÀvs för att segla hÀr och hur har vi löst allt som mÄste göras. Kanske kan vÄra stapplande steg med grekisk byrÄkrati vara till nytta för andra som funderar pÄ att komma hit för segling i sommar.

Share Button

Segla 24/7

Under oceanpassager kan man segla i veckor utan att se nÄgot annat Àn fria horisonter vilket Àr en del av den speciella upplevelsen som lÄngfÀrdssegling innebÀr. Det innebÀr ocksÄ att segla pÄ natten och att ha ett system för vakter med uppsikt dygnet runt och komma in i rutiner till havs, men Àven att styra i havsvÄgor och leva ombord en bÄt som Àr i stÀndig rörelse. LÀs mer om vad ska man tÀnka pÄ och hur det kan se ut ombord.

Share Button

Ny E-bok om min ungdoms bÄtliv

Köp E-boken Ombord del 1: UngdomsĂ„ren om mina seglingar i Stockholm skĂ€rgĂ„rd pĂ„ 60 och 70-talen med gamla trĂ€bĂ„tar jag var delĂ€gare i, inklusive en SkĂ€rgĂ„rds-55:a och en R-10:a frĂ„n 1904. Utdrag frĂ„n en kommentar frĂ„n Peter, en lĂ€sare: “Fem stjĂ€rnor! Jag strĂ€cklĂ€ste den igĂ„r kvĂ€ll/natt med mĂ„nga skratt o stor igenkĂ€nningsfaktor.”Magnus minnen” fĂ„r mina varmaste rekommendationer”.

Share Button

Orosmolnen skingras

Vi Àr glada och firar! Efter tre Är pÄ land med renoveringar och tre mÄnader i vattnet med en obrukbar motor har vi Àntligen en bÄt som fungerar, motorn har Àntligen börjat purra som den ska. Nu Àr det bara lockdown i Grekland (och ett ostadigt vintervÀder) som hindrar oss frÄn att Äter utforska övÀrlden omkring oss.

Share Button

Utrustning för segling bortom horisonten

Som det mesta med bÄtar Àr vilken utrustning man skall ha ombord en kompromiss. Ju fler prylar desto större bekvÀmlighet och sÀkerhet men ocksÄ högre kostnader, tyngre bÄt och fler saker som kan gÄ sönder med resultatet att mer tid spenderas till reparationer och mindre till upplevelser. Listan nedan Àr lÄngt ifrÄn komplett men ger en fingervisning om vad jag tycker Àr viktigt att tÀnka pÄ nÀr man utrustar bÄten för segling bortom horisonten.

Share Button

Tankverksamhet

Utmaningen med att fÄ vÄr nyrenoverade motor att fungera har fortsatt sedan sjösÀttningen och vi har nu, efter tvÄ och en halv mÄnad, fortfarande ingen fungerande motor. Men vi vet vad som var felet och det Àr ÄtgÀrdat Àven om det fattas delar för att vi Äter skall kunna anvÀnda den. Orsaken till svÄrigheterna efter senaste blogginlÀgget blev uppenbar ganska tidigt efter vi kom tillbaka till marinan efter vÄrt försök att förflytta oss till Vonitsa efter sjösÀttningen. Problemet lÄg i tanken.

Share Button

Dagen dÄ Americas Cup förÀndrades för alltid

Den sĂ„ kallade vinterserien i Auckland i den 36: e upplagan av America’s Cup har börjat. För mig har dock den 26:e september 1983 skrivit in sig som dagen dĂ„ Americas Cup förĂ€ndrades för alltid. Australia II med John Bertram som rorsman hade just besegrat Liberty med Dennis Connor som skeppare i den sjunde och avgörande seglingen i Americas Cup-finalen i Newport. Och jag hade privilegiet att fĂ„ vara med hela sommaren ombord pĂ„ Swan 57:an jag dĂ„ var skeppare pĂ„.

Share Button

Livet i lockdown

Grekland har “lockdown” och utegĂ„ngsförbud mellan 21.00 och 05.00. Sarita Ă€r dĂ€rmed förbjuden att segla och utforska ankarplatser. Vi har dock bytt miljö frĂ„n att legat pĂ„ land i Cleopatra Marina i Aktio i över tre Ă„r ligger Sarita och guppar i vattnet i Preveza marina tvĂ€rs över sundet som leder till Amvrakikobukten. HĂ€r trivs vi ocksĂ„ och har vi börjat hitta nya rutiner, utforska nya omrĂ„den och trĂ€ffa nya mĂ€nniskor i ett Grekland som liksom resten av vĂ€rlden slĂ„ss mot ett virus.

Share Button

Seglingsrutter och omrÄden bortom horisonten

Seglingsrutter och seglingsomrÄden bestÀms bland annat av hur man seglar; om man endast seglar pÄ semestrarna, antingen i nÀromrÄdet eller bit för bit, har tagit lÄngledigt en begrÀnsad period eller seglar pÄ heltid. En annan viktig parameter Àr vÀrldsvÀdret dÀr passadvindar och orkansÀsonger Àr viktiga att förhÄlla sig till.

Share Button

Upp och ner

Rubriken illustrerar bĂ„de Saritas fĂ€rder de senaste veckorna liksom vĂ„ra kĂ€nslor. Det har gĂ„tt lite upp och ner dĂ„ allting inte flutit pĂ„ smĂ€rtfritt i bokstavligt mening. Det har bĂ„de varit lĂ€ckage och motorproblem som gör att vi fortfarande ligger i Cleopatra Marina och har inte varit ute och seglat i Joniska havet – Ă€n.

Share Button

Nervositet

Att ha stÄtt tre Är pÄ land och gjort stora renoveringar dÀr ett motorlyft och motorrenovering samt borttagande av ett lÀckande teak dÀck varit de största projekten kÀnns det nervöst att nÀrma sig dagen dÄ Sarita skall Äterbördas till sitt rÀtta element.

Share Button

HĂ€rliga HĂ€rjedalen

Segling i Grekland med Sarita har skjutits pÄ framtiden i Corona-19 tider men vi har njutit av vÄr tid i Sverige och har hÀrliga upplevelse av en fjÀllvÀrld som skiftat frÄn vinter till vÄr. Vi har Äter upprÀckt och fÄtt bekrÀftat att vi kommer frÄn ett fantastisk land med möjligheter att uppleva en natur som Àr unik. Allt frÄn att skida pÄ ett kalfjÀll helt sjÀlva till att följa en forsande Àlv under snösmÀltningen.

Share Button

Den ideala lÄngfÀrdsbÄten

Den ideala bÄten Àr den bÀsta kompromissen, det finns ingen bÄt som uppfyller alla kriterier samtidigt. Vad som Àr den bÀsta kompromissen kan skilja sig markant beroende pÄ personliga preferenser hos de som skall köpa bÄten samt var och hur den skall anvÀndas, vilket ocksÄ kan Àndras under livets gÄng. Hur gÄr man dÄ till vÀga för att hitta den ideala kompromissen?

Share Button

Ur led Àr tiden

En bra egenskap hos lÄngfÀrdsseglare Àr flexibilitet, planer Àr bra att ha men att kunna Àndra dem Àr en förutsÀttning för att undvika stress och besvikelse för det blir sÀllan som man tÀnkt sig, ofta bÀttre om man Àr flexibel. SÄ har det blivit för oss och för de flesta i Coronavirusets tid.

Share Button

LÄgsÀsong pÄ land

Efter en period pÄ över tvÄ Är med bÄtrenovering pÄ varvet sÄ har det blivit mÄnga timmar pÄ dÀck, i ruffen, i motorrummet och i kölsvinet. Men tiden har inte bara spenderats med bÄtjobb, vi har besökt Sverige, Azorerna, Svalbard och leveransseglat till Bahamas. Men det vi minns bÀst Àr alla utflykter i trakten och promenader i nÀromrÄdet under lÄgsÀsongen, dÄ inga turister Àr hÀr.

Share Button

Att segla lÄngt med egen bÄt

LÄngsegling betyder olika saker för olika personer, men gemensamt Àr en lÀngtan att segla bortom horisonten och skaffa nya erfarenheter och upplevelser. Vad Àr viktigt att tÀnka pÄ inför man planerar att segla bortom horisonten, oavsett om det Àr semesteretapper eller som livsstil

Share Button
Share Button
Views: 31