Blogg Arkiv

Livet i lockdown

Grekland har ”lockdown” och utegångsförbud mellan 21.00 och 05.00. Sarita är därmed förbjuden att segla och utforska ankarplatser. Vi har dock bytt miljö från att legat på land i Cleopatra Marina i Aktio i över tre år ligger Sarita och guppar i vattnet i Preveza marina tvärs över sundet som leder till Amvrakikobukten. Här trivs vi också och har vi börjat hitta nya rutiner, utforska nya områden och träffa nya människor i ett Grekland som liksom resten av världen slåss mot ett virus.

Share Button

Seglingsrutter och områden bortom horisonten

Seglingsrutter och seglingsområden bestäms bland annat av hur man seglar; om man endast seglar på semestrarna, antingen i närområdet eller bit för bit, har tagit långledigt en begränsad period eller seglar på heltid. En annan viktig parameter är världsvädret där passadvindar och orkansäsonger är viktiga att förhålla sig till.

Share Button

Upp och ner

Rubriken illustrerar både Saritas färder de senaste veckorna liksom våra känslor. Det har gått lite upp och ner då allting inte flutit på smärtfritt i bokstavligt mening. Det har både varit läckage och motorproblem som gör att vi fortfarande ligger i Cleopatra Marina och har inte varit ute och seglat i Joniska havet – än.

Share Button

Nervositet

Att ha stått tre år på land och gjort stora renoveringar där ett motorlyft och motorrenovering samt borttagande av ett läckande teak däck varit de största projekten känns det nervöst att närma sig dagen då Sarita skall återbördas till sitt rätta element.

Share Button

Härliga Härjedalen

Segling i Grekland med Sarita har skjutits på framtiden i Corona-19 tider men vi har njutit av vår tid i Sverige och har härliga upplevelse av en fjällvärld som skiftat från vinter till vår. Vi har åter uppräckt och fått bekräftat att vi kommer från ett fantastisk land med möjligheter att uppleva en natur som är unik. Allt från att skida på ett kalfjäll helt själva till att följa en forsande älv under snösmältningen.

Share Button

Den ideala långfärdsbåten

Den ideala båten är den bästa kompromissen, det finns ingen båt som uppfyller alla kriterier samtidigt. Vad som är den bästa kompromissen kan skilja sig markant beroende på personliga preferenser hos de som skall köpa båten samt var och hur den skall användas, vilket också kan ändras under livets gång. Hur går man då till väga för att hitta den ideala kompromissen?

Share Button

Ur led är tiden

En bra egenskap hos långfärdsseglare är flexibilitet, planer är bra att ha men att kunna ändra dem är en förutsättning för att undvika stress och besvikelse för det blir sällan som man tänkt sig, ofta bättre om man är flexibel. Så har det blivit för oss och för de flesta i Coronavirusets tid.

Share Button

Lågsäsong på land

Efter en period på över två år med båtrenovering på varvet så har det blivit många timmar på däck, i ruffen, i motorrummet och i kölsvinet. Men tiden har inte bara spenderats med båtjobb, vi har besökt Sverige, Azorerna, Svalbard och leveransseglat till Bahamas. Men det vi minns bäst är alla utflykter i trakten och promenader i närområdet under lågsäsongen, då inga turister är här.

Share Button

Att segla långt med egen båt

Långsegling betyder olika saker för olika personer, men gemensamt är en längtan att segla bortom horisonten och skaffa nya erfarenheter och upplevelser. Vad är viktigt att tänka på inför man planerar att segla bortom horisonten, oavsett om det är semesteretapper eller som livsstil

Share Button

Två år på land

Nu har Sarita stått på land i nästan precis två år och som inbitna seglare som bor på båten kan vi ibland undra hur vi står ut med att vara på land och leva i en kaotisk arbetsplats så lång tid när båtar sjösätts och tas upp runt omkring oss för att njuta av segelsemester. Hur blev det så här? Men när vi börjar spalta ner vad vi gjort så känns det inte lika frustrerande utan med eftertanke kan det till och med kännas helt rätt.

Share Button

Mellan hopp och förtvivlan

Nu har vi snart legat på land i två år och Sarita har fått en välbehövlig omvårdnad, uppgraderats på många punkter och fått ny utrustning för långsegling. Men resan har varit fylld av motgångar som gjort att vi känt för att ge upp drömmen och flytta iland men också av tillfredsställelse av att ha klarat av utmaningarna som resulterat i en bättre och mer funktionell båt.

Share Button

Info för långfärdsseglare

En del som ger sig av på en långfärdssegling drar iväg och ser vad som händer medan andra vill förbereda sig minutiöst. Det finns inget rätt eller fel utan mer vad som fungerar för just dig som går i tankarna att segla bortom horisonten. Det är mycket att tänka på innan avsegling och att kunna ta del av erfarenheter från de som redan varit iväg kan vara ovärderlig hjälp. Var kan man söka information om man planerar att segla bortom horisonten, både på nätet och i föreningar.

Share Button

Chartersegling

Det finns många fantastiska områden i världen som är tillgängliga även för den som inte har en egen båt. Charterindustrin har vuxit sig stor och etablerat sig i de flesta länder som lockar med bra segling och en skärgård. Det finns flera olika sätt att hyra båt på, vad som är bäst beror på hur mycket man vill segla själv, servicenivå och hur mycket pengar man kan och vill investera i seglingsupplevelsen.

Share Button

Checklista för hyrbåt

Det vanligaste sättet att hyra båt på är så kallad ”bareboat”, man hyr en båt utan besättning. Då gäller det att få koll på att båten fungerar som det är tänkt innan avfärd och då kan det vara bra att ha en kontrollista. Jag har satt ihop ett exempel på en sådan som också kan fungerar vid en genomgång av den egna båten innan avfärd för längre segling.

Share Button

Stryk en addera två

Att ha en varvsperiod med arbete på båten innebär att vi återigen får en påminnelse om att det som kan se enkelt ut och vara en begränsad åtgärd på en båt oftast resulterar i en komplicerad renovering av betydligt större omfattning än den ursprungliga planen. Men samtidigt blir tillfredsställelsen större när projektet är i hamn och vi kan glädjas tillsammans med Sarita över alla förbättringar

Share Button

Oordningen återställd

Vi är tillbaka ombord Sarita efter vår sejour i Sverige och båtmässan och man kan säga att oordningen är återställd. Vi har fem hytter och en salong och kök på totalt cirka 30 kvadratmeter boyta ombord på Sarita som i nuläget är reducerat till en tredjedel då vi lever i en hytt, en halv salong och pentry. Resten är upptaget av verktyg, färgburkar, dynor, reservdelar, bra-att-ha prylar, segel, gummijolle och lite allsköns bråte. Helt normalt då båten är i ”work-mode” med andra ord.

Share Button

Två båtägares vedermödor och lycka, historien om skotskenor

Att ta bort och sätta dit skotskenor kan låta som en enkel uppgift, men på en äldre båt som Sarita kan de 90 genomgående bultarna för de drygt 5 meter långa skenorna med tillhörande mothållsskenor under däck vilja annorlunda. Det krävdes en hel del osande eder, frustration, demolering av inredningen, förstörda gängor, felmontering, extra kostnader, hjälp från vänner och nya lärdomar, bland annat ett tätmedel som överträffade våra förväntningar.

Share Button

Dumpsterdiving på varv

Det finns lika många sätt att långfärdssegla som det finns seglare, det är hela tiden en balansgång mellan bland annat kostnader och bekvämlighet där prioriteringar skiljer sig beroende på behov och förutsättningar. Vi har också minskat kostnaderna genom att nå ut till andra seglare för att köpa det vi behöver begagnat, reparera det mesta själva, renovera istället för att köpa nytt och att ta hand om sådant vi behöver som andra kasserat, dumsterdiving på varv.

Share Button

Designa ditt perfekta sjöställ

Vi har blivit testpiloter för ett nytt klädmärke för sjöställ, Quadra 4. Initiativtagaren är Totte Lindahl vars tanke är att att ta fram prisvärda kläder med kvalitet där en viktig del är återkoppling från seglare när det gäller att utforma detaljerna på så bra sätt som möjligt.

Share Button

Öparadiset

Vi har bott i ett hus på Faial i Azorerna under en och en halv månad. Det var vänner  som bor där och som skulle på semester och behövde någon att vakta deras hus och husdjur under tiden. Jag har besökt ön och värdparet tidigare under seglingar och semestrar, både på 1980 och 90-talet. Kärleken till dessa vackra öar med sitt lugna tempo har funnits kvar sen den tiden, så vi såg fram emot vår tid på Faial, och vi blev inte besvikna. Här är lite vad vi upplevde.

Share Button

Resa med förhinder

Framför oss låg sju veckor på Azorerna där vi skulle ta hand om en väns hus och husdjur medan de var på semester, något vi såg fram emot mycket. Det var bokat och klart och flyget var tidigarelagt en halvtimme så inpackning av bil och promenad till flygplatsen gjordes under lite tidspress. Allt såg bra ut, det enda stressiga planbytet var i Berlin på en och en halv timme, men med ett tidigarelagt flyg borde det gå utan problem.

Share Button

Azorerna i mitt hjärta

Det var kärlek vid första ögonkastet. När jag angjorde Faial på en Atlantsegling första gången 1980 slogs jag av skönheten och lugnet på ön. Sen dess har det blivit fler återbesö. Under ett besök 1991 reste jag runt på en del andra öar för att skriva en artikel för resetidningen Vagabond. Den finns bifogat i detta inlägg. Mycket har förändrats sedan dess, men mycket är detsamma.

Share Button

Grekisk stolthet

Vi har nu varit i Grekland periodvis under sju år och har under tider mer och mer blivit imponerad av många yrkeskårers skicklighet och stolthet över sitt arbete och generositet i sitt agerande. Det har varit båtbyggare på Symi, kypare i Sivota, bilmeck i Preveza, tandläkare i Vonitsa, torghandlarna på de lokala marknaderna och många fler. Det förgyller tiden här som då inte bara blir segling och vackra vikar med värme, sol, och bad utan också möten med människor.

Share Button
Share Button
Translate »